Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Snö skottning på tak

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
MAX

Snö skottning på tak

Inlägg av MAX » 07 feb 2009 00:35

Hej där ute har inte fått någon medicin(pilsner) i dag men blev att tänka på en grej som jag råkade ut för ca 1988 då jag hyrde en lägenhet i en tvåfamiljs villa på andra våningen.

Var strax före jul och hade snöat och blåst ganska rejält ett par dagar med resultat att det bildas en rejäl snödriva på hustaket (fyrkantigt tak med fall åt alla sidor så att säga.

Hur som helst såg detta när jag kom ifrån jobbet och i och med att drivan hängde över kanten på den sidan infarten till garaget låg samt att man gick in till huset den vägen så tänkte jag att det där är det nog bäst att man tar bort så ingen människa kommer till skada samt att hamnar det på bilen så blir det nog att gå åt lite spackel.

Sagt o gjort gick in i lägenheten med lite mat jag köpt hem och talade om för dåvarande gumma att nu skulle snön tas bort och att hon och min förstfödda son då fyra år gammal fick hålla sej inne så dom inte kom till skada om dom skulle stå i vägen för snön.

Gick ut i garaget och hämtade spaden och skulle precis klättra upp på taket då gumman gläntade på dörren och ropade "du har väl tagit med dej en livlina" livlina tänkte jag gud vad onödigt 8-) men för att lugna henne så pep jag in i garaget och hittade på ett grönt plastrep som jag tänkte blir bra att knyta runt skorsten och magen perfekt.

klättrade upp på taket knöt repet runt skorsten mätte ut ett per meter och knöt runt magen och stövlade ut på snökanten repet sträckt och började skotta gick hur fint som helst men snön satt ganska hårt så när jag skottat ett tag så räckte inte repet till riktigt fattades circa en meter så jag gick tillbaks till skorsyen lossade repet och vet inte vad jag tänkte på men släppte tydligen efter ca 3meter i stället för en :mrgreen:

Gick ner till snödrivan(slak lina)ställde mej mitt på snödrivan och tog ett rejält tag med skyffeln "sprak kände hur marken försvann under mina fötter och surfade på snödrivan över tak kanten snödrivan slog sej i backen och jag blev hängandes i min förträffliga livlina precis utan för vårat köksfönster shit åckså :evil:
var precis så jag fick ner tårna till fönster blecket och precis så jag kunde hålla mej i hängrännan.

Kom varken upp eller ner spänt läge som det heter försökte dra mej upp(man blir ganska stark i sånna här krislägen,) men hängrännan började ge med sej så det var vackert att hålla sej lugn började ropa på gumman men hon hörde inget men jag såg fyraåringen kom ut i köket och tittade ut genom fönstret inte vet jag vad han tänkte men plösligt började han hoppa jämfota av glädje och började ropa mamma mamma
jultomten är utanför vårat fönster ser ut som han vill komma in skynda dej mamma :lol:

Gumman kom ut i köket och fick se mej hängandes utan för fönstret slet bort blomkrukor gardiner och fick snabbt upp fönstret men jag satt ju fast kom varken upp eller ner samtidgt som jag hängde lite utåtlutad (taskigt läge så att säga)och det gick inte att få loss min hårdknut som jag hade knutit runt magen vad göra ta fram kniven och skär loss mej sa jag men håll dej undan när repet släpper för då kommer det att gå undan :twisted:

Hon började skära av repet och när jag kände att det släppte vrålade jag undan hon flyttade på sej och med mina sista krafter lyckades jag svinga in mej i köket samtidigt som jag dunkade skallen i över karmen på fönstret krasch landade på köksgolvet när jag tittade upp stod min fyraåriga pojke brevid mej och sa är det du Pappa jag som trodde att det var Tomten : :cry:

Var fortfarande pumpad av adrenalin så jag pep ut igen upp på taket lossade repet ner igen skottade undan snön gick upp och kramade både gumman och pojken,tog fram en burk medicin (pilsner)satt mej i soffan öppnade burken Då kom chocken började skaka som ett asplöv kunde varken prata eller ta medicin blev helt apatisk så den kvällen fick gumman bädda ner mej i sängen

Så ska ni skotta snö på tak så använd livlina och se till att ni inte får slaklina så ni blir hängades utan för någons köksfönster i mörkret och lurar något stackars barn att jultomten är på besök :lol:
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: Snö skottning på tak

Inlägg av Tomas88 » 07 feb 2009 02:08

He he vilken historia.
Var kanske inte fel med det där "töntiga" repet ändå. ;)
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Snö skottning på tak

Inlägg av Nisse » 07 feb 2009 08:11

Tur i oturen kan man säga !

Säkerhet är viktigt... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: Snö skottning på tak

Inlägg av MAX » 07 feb 2009 12:24

För att citera både Tomas och Nisse så kan man säga att säkerhet alltid måste komma i första hand oavsett man man pysslar med nu hade jag tur och det var inte kul när det hände men kul när man tänker tillbaka på det.Så ta alltid det säkra före det osäkra händer ju olyckor trots att man vidtagit säkerhets åtgärder men då har man ju åtminstoende gjort vad man kunnat Max. ;)

Skriv svar