Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bil tvätt hemma.

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Skriv svar
Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Bil tvätt hemma.

Inlägg av progge » 02 jan 2014 12:05

Tjena alla.
Byter tråd, så att Mercafreak rekondar kan försätta med sitt.
Fortsätt gärna diskussionen här.

Så här är reglerna för Privatpersoner gällande biltvätt hemma i Gislaveds Kommun.

BILTVÄTT

Smutsvattnet från tvätt av din bil innehåller föroreningar som är skadliga för människan och miljön.

Tvätta inte bilen på gatan, gården eller p-platsen. Risken är stor att det smutsiga tvättvattnet rinner ut i vattendrag och sjöar via dagvattenbrunnarna.

Åk till en tvättanläggning
Smutsvattnet från tvätt av din bil innehåller föroreningar som metaller, oljerester, kemikalier från bilvårdsmedel med mera och är skadligt för människan och miljön. Om det hamnar i dagvattnet går det direkt ut i närmaste vattendrag eller sjö. Tvätta istället din bil i en biltvättanläggning, automatisk eller gör-det-själv. Där tas det smutsiga tvättvattnet om hand och renas innan det leds till det kommunala avloppsreningsverket.

Välj miljömärkta bilvårdsprodukter
När du tvättar bilen använd miljöanpassade bilvårdsprodukter. I dag finns det miljömärkta produkter för biltvätt, avfettning, bilvax med mera.

I bilschampo och avfettningsmedel finns ämnen, bland annat tensider, som kan skada eller störa vattenlevande djur och växter i miljön. Även miljöanpassade bilschampon, tvåltvättmedel och såpa innehåller sådana tensider. Fördelen med miljöanpassade schampon är att deras tensider lättare och snabbare bryts ner. Använd alltid miljöanpassade avfettningsmedel och tänk på att det är i regel bara under vinterhalvåret som bilen behöver avfettas.

Tänk på att ett lager vax skyddar bilen och gör att du inte behöver tvätta den så ofta.

Fakta om bilavfettning
Det finns fyra grupper av bilavfettning - välj rätt medel för ändamålet

Kallavfettning är naftabaserad (kommer från olja). Nafta är i vissa fall klassat som ett ämne som vi bör sluta använda, ett så kallat utfasningsämne. De naftabaserade produkterna är bra på att lösa upp oljelik smuts som asfalt och tjära. Nackdelen är utsläpp av kolväten och att naftan har giftiga egenskaper som innebär en belastning på vår miljö.
Alkalisk avfettning fungerar genom att den har ett högt pH-värde och den löser upp den vanligaste smutsen såsom lera och damm. Medlet fungerar för de flesta användare. Eventuell kvarvarande oljelik smuts som asfalt och tjära kan lösas upp med en trasa och kallavfettning. Tvättar man i den ordningen minskas miljöbelastningen.
Mikroavfettning är en blandning av kallavfettning och alkalisk avfettning och är tänkt att lösa upp både oljelik smuts och damm.
Naturavfettningsmedel är en miljöanpassad utveckling av mikroavfettning. Istället för kallavfettning används ett växtbaserat lösningsmedel tillsammans med den alkaliska avfettningen vilket ytterligare kan minska miljöpåverkan.
Om du har frågor: Kontakta miljöenheten på bygg- och miljöförvaltningen

Detta är enligt mig helt Ok.
I Jönköpings kommun är det totalförbud att tvätta bilen hemma.
Har i ett fall utdömts böter om 10000:- för en som vid flertal tillfälle brutit mot reglerna.
Jag vill ha flera och bra tvättanläggningar i min kommun men inte ett total förbud.

Vad tycker du?
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Herr Melander
Medlem
Inlägg: 196
Blev medlem: 17 okt 2013 20:07
Ort: Varberg, Halland

Re: Bil tvätt hemma.

Inlägg av Herr Melander » 02 jan 2014 12:21

Jag tycker det är jättebra med tvättstationer, hade gärna haft en inomhushall där jag bor oxå.
Men i mitt fall så ligger tvättstationen (kärcher) ca 7km från hemmet(lägenhet) och mitt garage där jag har mitt högtryck med lans osv ligger ca 1,5mil hemifrån.
Jag brukar åka och tvätta på tvättstationen om det är nödfall, annars tvättar jag oftast med mitt högtryck vid garaget.
Hade gärna kört all tvätt vid kärchertvätten men där kan man inte använda lans och inte sina egna medel heller om man skall ta ägaren på orden.
Så hur gör man lättast och laglydigast i mitt fall, dammar av cykeln kanske och säljer bilen..
Totalförbud mot tvätt hemma låter tråkigt tycker jag, dock borde det regleras med hur mycket man förorenar vilket är helt omöjligt att mäta.
Senast redigerad av 4 Herr Melander, redigerad totalt 14 gång.
............................................................................
Volkswagen Passat GT-sport R-line TDI
Oxå en nöjd användare av ORCHARD AUTOCARE LTDs Produkter.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Bil tvätt hemma.

Inlägg av progge » 02 jan 2014 12:30

Man säger i min kommun att man bör åka till Tvättanläggning eller tvätta på gräs eller grus.
Jag har två mil till en godkänd biltvätt. (Gislaved)
I Värnamo (Fem mil) finns en tvätt öppen men med tak. Pollettsystem och inga egna medel.
Ser alltid ut son F*n bodde där.
För står att det finns pengar i medlen och man vet vad som finns i tvättsystemet.
Mer bra anläggningar som man kan boka med årkort. :jeps
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Herr Melander
Medlem
Inlägg: 196
Blev medlem: 17 okt 2013 20:07
Ort: Varberg, Halland

Re: Bil tvätt hemma.

Inlägg av Herr Melander » 02 jan 2014 12:36

Vi hade en gör-det-självhall här i varberg innan, alltid bra ordning och bra service, tyvärr är den nerlagd och kvar finns en sunkig hall mitt i stan med tvärdrag och trånga bås.
Men bättre än inget kanske, stänger dock vid minusgrader så då är det kört med tvätt här.
Nä jag håller med dig Progge, mer schyssta tvätthallar med bra utrustning, då hade dom tjänat bra med pengar iaf på mig som är beroende av en ren och fräsch bil.
Senast redigerad av 4 Herr Melander, redigerad totalt 14 gång.
............................................................................
Volkswagen Passat GT-sport R-line TDI
Oxå en nöjd användare av ORCHARD AUTOCARE LTDs Produkter.

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Bil tvätt hemma.

Inlägg av vaxfrasse » 02 jan 2014 12:45

Bra initativ till tråd.
Som sagt skiljer det lite om man kör någon form av firma eller tvättar som privatperson.
Som firma är det ju bara att kolla av med miljökontoret i kommunen hur dom vill ha det så är det ju lugnt.
Det är ju likadant med tillstånd att ha verksamhet i garaget hemma. Får man grannar som klagar och man inte har tillstånd blir det jobbigt.

När jag pratade med miljö i min kommun så får man som privatperson tvätta på grus och gräs med shampo, alltså inte med avfettningar som löser upp tjära och olja.Det känns som tvättstationer utomhus är det nya nu.Verkar vara det som öppnar på de flesta ställen.
Men det funkar väl inte något vidare vid kallare väder eller?
Senast redigerad av 4 vaxfrasse, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Bil tvätt hemma.

Inlägg av progge » 02 jan 2014 13:08

vaxfrasse
Men det funkar väl inte något vidare vid kallare väder eller?
Tvättanläggningen klarar sig med värmeslingor, värre att hinna torka bilen torr.
Fryser på fort.
Så nya smidiga och snygga tvättar som fungerar vinter tid.
Vi är inte så många i var kommun som har så stora krav som vi. :(
Det är väl där för det inte finns så många tvättar som är justa.

Håller med Funk när det gäller registrerade firmor. Följ kommunens krav och regler. :jeps
Vi har bara denna natur, finns ingen ny att byta till. :D
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4085
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Bil tvätt hemma.

Inlägg av Funk » 02 jan 2014 13:38

Jag saxar från den andra tråden:

Så här skriver man i Göteborg:
Svaret på frågan är i praktiken nej. Visserligen står det inte uttryckligen i lagen att det är förbjudet att tvätta bilen på gatan, men enligt miljöbalken får man inte släppa ut orenat avloppsvatten.

Vatten från biltvätt räknas som avloppsvatten eftersom det innehåller föroreningar som metaller, oljerester och kemikalier från bilvårdsmedel. Om det förorenade vattnet hamnar i dagvattenledningarna leds det i de allra flesta fall orenat ut till närmsta vattendrag.

Tvätta istället din bil i en biltvättanläggning, automatisk eller gör-det-själv. Där tas det smutsiga tvättvattnet om hand och renas innan det leds till Ryaverket.

Min uppfattning är dock att det i praktiken skall mycket till innan man får mer än möjligen ett telesamtal från kommunen om någon anmäler...så länge det handlar om dina egna bilar på din egen tomt. Men kommunen vet ju att det kommer att ske ändå, och har tidigare skrivit att "om man måste.." så skall man se till att vattnet rinner via grusbädd eller gräsmatta och inne i dagvattenbrunn.
Yrkesmässigt är det en annan sak.

Strikt lagenligt är det miljöbalken som reglerar frågan, den är giltig i hela landet och ger inte kommunen rätt att undanta någon från reglerna.
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4085
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Bil tvätt hemma.

Inlägg av Funk » 02 jan 2014 13:49

Jag tvättar faktiskt inte så mycket hemma alls numera, eftersom vi har bra tvätthall på jobbet som man får använda. Jag och frugan kör dessutom tjänstebilar där automattvätt är gratis varje vecka om man vill så det minskar lite av behovet till tvättning.
Tro dock inte dom är vrak ;) , det är nog snarare de blankaste tjänstebilarna på jobbet.. 8-)

Vi har kommunalt avlopp hemma men inget dagvatten skickas vidare, det tas om hand på egen fastighet så där har jag en gammal tredelad stenkista i jätteformat från den gamla kåken som jag återanvänt.

Vi tänkte ordna tvättplats/spolplatta i föreningen vi bodde förr, men efter kontakt med kommunen gav vi upp eftersom reglerna var så hårda att det tyvärr inte var praktisk genomförbart då man inte har intäkter från verksamhet.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 829
Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
Ort: Vinslöv

Re: Bil tvätt hemma.

Inlägg av MattisH » 02 jan 2014 16:49

Min fundering är att man inte ska tvätta hemma, iaf inte på belagd yta så det rinner rakt ut på gatan. Gräset eller grus är bättre. Gräs är väl det bästa för det är lite mer förlåtande än grus som sprutar osv.

Jag har funderingar på att starta eget så man kan fixa lite bilar även åt företag. Jag ska bygga en rejäl carport med bra lyse. Den kommer stå på gjuten platta med avlopp i som rinner till en hembyggd oljeavskiljare enligt bilden nedan. Var jag ska skicka vattnet efter avskiljaren ska jag fråga kommunen om.

Jag vet inte hur reglerna ser ut i hela sverige, men enligt boverkets byggregler så behöver man inte avskiljare om tex garaget är mindre än 50 m². Dock tycker jag att om man har lite samvete inte ska skicka ut tvättvattnet rakt ut i dagvattnet iaf.

Bilagorna nedan finns på byggahus.se...
Enklare alternativ:
Bild
Lite mer avancerat:
Bild

Lite beroende på hur ofta man tvättar så behöver man tömma kanske en gång i halvåret eller nåt...
Senast redigerad av 4 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Bil tvätt hemma.

Inlägg av Perra83 » 02 jan 2014 17:52

Ja tvättar på Kärcher station eller hemma. Avfetta skulle ja kunna göra på tvättstationen men så blir det inte alltid.
Alla grannar tvättar hemma på uppfarten eller på gatan.

Bästa macken med tvätthallar stängde här i stan. Tror förvisso att två tvätthallar är öppna på dagtid.

Ärligt talat så vet ja inte exakt vad som gäller här i stan.
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Bil tvätt hemma.

Inlägg av Logan » 02 jan 2014 18:51

Jag brukar låna en spolplatta vid en marina och kom på och tänka på det nu om det är samma regler för tvätta av båtar som bilar

Med olja gifter mm
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 829
Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
Ort: Vinslöv

Re: Bil tvätt hemma.

Inlägg av MattisH » 02 jan 2014 20:33

Det är det säkert, använder man kemikalier så får man inte spola ut det i naturen. Inget märkligare med det.
Senast redigerad av 4 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Victor
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 22 sep 2012 16:09

Re: Bil tvätt hemma.

Inlägg av Victor » 02 jan 2014 20:43

Jag kommer nog alltid tvätta hemma, har 4,5-5 mil om man räknar med fram och tillbaka till närmsta gds hall. Dock får vi tvätta bilen hemma i våran kommun just för att vi inte har en GDS hall så det är ganska bra :-)
Senast redigerad av 4 Victor, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Bil tvätt hemma.

Inlägg av Logan » 02 jan 2014 20:57

MattisH skrev:Det är det säkert, använder man kemikalier så får man inte spola ut det i naturen. Inget märkligare med det.

Tänkte mer om bil tvätthallar har strängare krav på bättre filter än mariner
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5630
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Bil tvätt hemma.

Inlägg av Manor » 05 apr 2016 22:00

Kompletterar med denna informationen jag hittade i samband med "kriget" med gnällgrannen som ännu inte spelat ut miljökortet utan störs på "oljudet" från mina maskiner (detta i en separat forumtråd...).


För er som undrar över vad som gäller angående biltvätt hemma så hittade jag detta på Naturvårdsverkets hemsida som övertrumfar en kommuns försök till förbud (om jag tolkat saken rätt). Nu är det inte många kommuner som försökt med det, men vad jag förstår så har de som gjort det fått backat.

http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... pa-gatan/#

Ett litet utdrag ur texten:
Går det att förbjuda biltvätt på gatan?
Det är inte möjligt för en kommun att utfärda ett generellt förbud mot biltvätt på gatan enligt miljöbalken. Ett förbud enligt lokala hälsoskyddsföreskrifter är också tveksamt. Det är bättre att motivera bilägarna att välja ett mindre miljöskadligt alternativ med hjälp av information.
...
Många kommuner har infört förbud för biltvätt på gatan i sina lokala hälsoskyddsföreskrifter. De stödjer sig på 40 § i förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd som säger att det finns möjlighet för kommunen att utfärda föreskrifter om skydd för ytvattentäkter och grundvattentäkter om det behövs för att förhindra olägenheter för människors hälsa. Men Naturvårdsverket anser det högst tveksamt att en kommun i sina föreskrifter skulle kunna behandla hela kommunen som "skyddsområde" för vattentäkt.

Dessutom finns risk för att förbudet ifrågasätts enligt 9 kapitlet 13 § i miljöbalken. Där står att kommunala föreskrifter som meddelas till skydd mot olägenheter för människors hälsa inte får medföra onödigt tvång för allmänheten eller annan obefogad inskränkning i den enskildes frihet.I 29 kap 9 § MB finns angivet att man kan dömas till böter om man med uppsåt eller oaktsamhet bryter mot lokala föreskrifter. Men detta gäller enbart för tomgångskörning och gatumusik. Det är därför inte straffbart att bryta mot en föreskrift som meddelats av kommunen om skydd för vattentäkter.


Intressant information, tycker jag.
Självklart så ska man inte använda miljöfarliga produkter hemmavid (kallavfettning och liknande), men en mild blandning av HD-grön och ett normalt bilschampo tror jag inte kan anses vara allt för illa. Om möjlighet finns så ska man också helst hålla till på en grus eller gräs, men tyvärr har inte alla den möjligheten.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Bil tvätt hemma.

Inlägg av Perra83 » 05 apr 2016 23:01

Gött Manor!!!
Kom att tänka på medlet som man kan tvätta huset med det är något liknande HD grön och det är inte förbjudet att använda.
Alla asfaltsjobb som görs i stan där är det rätt mycket oljigt kladd som rinner ner i dagvattnet. Lite Degreaser Wet som vi använder är nog en bråkdel i sammanhanget.

Ska för övrigt tvätta grannens V70 på lördag och där måste jag dränka bilen i kallavfettning för att komma åt lacken som är där bakom :shock: bilder kommer.

Skriv svar