Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lite nya hjälpredor.

Invändig rekond, lädervård
Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Lite nya hjälpredor.

Inlägg av e_king » 12 feb 2013 18:54

Idag kom en ny arbetskamrat med posten. RG2000, textiltvättmaskin från Reservdelsgurun.

Bild Bild

Som ett litet barn på julafton så hann man knappt få paketet innan det var upprivet och monteringen påbörjades. Den är väldigt lätt och känslan är mer kvalitet än vad det ser ut som på bilderna. Jag började med att prova den som dammsugare med påsen i och märkte på en gång att det är bra sug iden. Funkade minst lika bra som vår vanliga Philips. Sen gick jag lös på hallmattan för att jämföra med den jag har lånat tidigare. Kommer inte ihåg märke på den men det var en ~10000:- maskin. Skillnaden på de är att RG:n sprider inte vätskan i munstyckets fulla bredd (-2cm ungefär på båda sidor) vilket den andra gör. Även sugförmågan var lite sämre men samtidigt inte dålig. Senare ikväll tänkte jag prova det mindre tvättmunstycket på en fåtölj.
Summa sumarum så är jag nöjd med hur den presterar, speciellt med tanke på priset. 2500:-

I vanlig ordning, snabbskjutare som man är, på gott och ont, så klickade jag även in lite mer till korgen. Ett Twister Maxx kit med rengöringsmedel, en mf-duk och ett syntetiskt sämskinn. Bild Nytvättad matta under. :jeps
Jag stod och valde mellan den och en Tornador. I tron om att man kan lita på internätet så föll valet på Twister då den enligt uppgift hade en luftförbrukning på c:a 70l/min. Det var fel. I instruktionsboken står det 310l/min så jag får se imorgon hur den fungerar med min tre hästars kompressor. Ska bli intressant att se om det är lika mycket tryck som på Youtube videon. Då kan man strypa ventilen lite hoppas jag.

Så väl som Junkman pratar om den så kunde jag inte stilla min nyfikenhet längre. Det blev en liten beställning på Garry Deans Infinite Use Detail Juice. 32oz, 946ml. Den damp lite lämpligt ner i brevlådan :o idag. Även den får vänta med testkörning till imorgon. Det visar sig om den är användbar vid 1:50 spädning.
Bild
Senast redigerad av 1 e_king, redigerad totalt 14 gånger.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Re: Lite nya hjälpredor.

Inlägg av jonkegtx » 12 feb 2013 20:52

Jag har föregångaren, Hydro 7000, helt ok maskin den oxå :jeps

Garry Deans Infinite Use Detail Juice verkar ju spännande, ser fram emot recension! :mrgreen:
Senast redigerad av 1 jonkegtx, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 13 feb 2013 16:55

Nu har jag provat juicen lite smått. Tyvärr inga bilder. :( -1 grad ute och jag drog ett snabbtest på motorhuven på v70:n. Bilen är behandlad på firma med Silver seal 2k, September förra året och tvättad senast i slutet av Januari. Först hällde jag i 4ml i 4dl (blev lite för starkt) och sprayade på halva motorhuven, lät det verka c:a en halv minut och torkade sen av. Renare blev det men inte helt rent. Det låg en lite oljehinna kvar när jag torkade. Så jag körde på en sväng till. Väntade lika länge igen och torkade av. Nu blev det riktigt torrt och rent utan oljehinna. På andra halvan så dubblade jag mängden juice och resultatet blev sämre. Det låg kvar som en tunn oljig gegga som inte gick att torka bort. Löste det med vatten plus en sväng späd blandning. Sist svängen drog jag på lite outspätt på en del av framskärmen. Det blev det sämsta resultatet hittills. Blev ganska bökigt att få bort då jag inte hade slangen framme utan bara en tvåliters behållare med vatten med mig.
Överlag så tycker jag att medlet gjorde vad som utlovades och kommer nog att fungera klockrent som glidmedel till leran. Ytan efter avtorkning blev ren och blank men väldigt "sticky", inte hal/glatt, så det märks väl ganska snart hur smutsen fastnar igen.

Jag hann även en sväng med Twistern. Det var mest för att prova om min kompressor skulle klara av den så det blev pirran och lite skåp i garaget som fick sig en omgång. I början blev jag lite orolig för det snurrade ingenting i fram på pistolen. Men när den väl kom igång blev det bra fart. Fungerade lika Tornadorn vi fick prova uppe i Bollnäs. Provade både det medföljande medlet och Megs Apc och det senare blev det bäst resultat med. Kompressorn räcker till men inte mer. Motorn går konstant och man får göra en paus då och då för att den ska komma ikapp med trycket. Ungefär som med en vanlig blåspistol. Går nog bättre när jag gör inredning då det inte blir lika långa stunder på avtryckaren.

Edit: Det var som glid jag hade tänkt att använda den till men det är ju trevligt att den funkar som qd och förhoppningsvis mot hårt vatten också.
Senast redigerad av 2 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 13 feb 2013 18:24

Efter ett par timmar ute i kylan på en varm motorhuv har det blivit lite annorlunda. Ytan är halare, vattnet pärlar sig i miljarder och det rinner av bättre.

Bild Bild Bild
Senast redigerad av 1 e_king, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
fisher91
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av fisher91 » 20 feb 2013 00:31

har hört att twistern slår tornadon med hästlängder men tar mer luft.
Senast redigerad av 1 fisher91, redigerad totalt 14 gånger.
Automatlådor

Göran

Inlägg av Göran » 31 mar 2013 19:24

Skriv mer om Garry Deans prylar!

Skriv svar