Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hundhårs-blues

Invändig rekond, lädervård
Skriv svar
Användarvisningsbild
Emilius
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 jan 2013 00:47

Hundhårs-blues

Inlägg av Emilius » 18 feb 2015 13:37

Har precis köpt en bil med vidrig inredning, bland annat totalt full med hundhår i baksätet och över golvet.
Har någon ett bra tips på hur man får bort hundhår?

Golvmattan hade jag planerat att plocka ut och köra högtryck på ändå,
hjälper det med hundhåren? Eller blir det värre?

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: Hundhårs-blues

Inlägg av BTG » 18 feb 2015 14:14

Finns speciella borstar för sånt där.

wolfi
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 13 feb 2015 03:02
Ort: Halmstad

Re: Hundhårs-blues

Inlägg av wolfi » 18 feb 2015 15:36

Tjo!
Som BTG säger. "Finns speciella borstar".

Här har du en. (den har jag provat , funkar)
https://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/ ... agare-gron
Du drar typ den på mattan för "samla" ihop håret och sen använder du dammsugare för suga upp de.

Finns denna med, Den har jag själv ingen erfarenhet av så kan ej säga hur bra den är.
https://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/ ... -med-skaft

Personligen hade jag köpt den första.

ang. högtryck på mattan så kanske du kan få bort en del.
men det är inte säkert, pga håren sätter/ringlar in sig i fibrerna.

Ett tips om du inte vill köpa en borsta , sätt på dig en sån där gul disk hanske och fukta den lite sen dra den på tyget.
då samla den ihop en del. (men rekommenderar borste , detta är ett himla jobb)

mvh/Tony

Användarvisningsbild
Emilius
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 jan 2013 00:47

Re: Hundhårs-blues

Inlägg av Emilius » 19 feb 2015 06:24

Där ser man, finns det såna här hundhårsborstar i vardagshandeln?

En sak jag funderade på var om det inte hjälper med ett munstycke på dammsugaren som är format som en borste,
med mjuka hår på? Tänkte väl prova detta iallafall, har en hemma.

Först kommer jag ju försöka få bort så mycket som möjligt, sen blir det att högtrycka hela golvmattan.
Såpass enkelt att ta ut den, är en Jetta Mk2. Gammalt ruttet hundgodis låg också på golvet..

Hundar har ingen business i bilar, om det inte är i lastutrymmet på en skåpbil!

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Hundhårs-blues

Inlägg av Micke K » 19 feb 2015 14:30

Skulle vara kul med lite bilder på bilen i fråga ! Så vi andra kan förstå omfattningen av problemet :jeps :mrgreen:
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

wolfi
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 13 feb 2015 03:02
Ort: Halmstad

Re: Hundhårs-blues

Inlägg av wolfi » 19 feb 2015 17:59

Emilius skrev:Där ser man, finns det såna här hundhårsborstar i vardagshandeln?

En sak jag funderade på var om det inte hjälper med ett munstycke på dammsugaren som är format som en borste,
med mjuka hår på? Tänkte väl prova detta iallafall, har en hemma.

Först kommer jag ju försöka få bort så mycket som möjligt, sen blir det att högtrycka hela golvmattan.
Såpass enkelt att ta ut den, är en Jetta Mk2. Gammalt ruttet hundgodis låg också på golvet..

Hundar har ingen business i bilar, om det inte är i lastutrymmet på en skåpbil!
Kan finnas men väldigt svårt. närmsta jag har sätt är typ djuraffär för kamma typ en hund då finns de handskar med såna pluppar på men den är väldigt bökig.
Du kan prova med borsten på dammsugaren men tror inte du kommer få bort allt. allt hänger på hur mycket hår och vilken sorts hund hår.

högtryck, får du väck lite, doc inte mycket heller..eftersom håren typ "ringlar" in i värven/tyget/fibrerna o allt va det heter, det är som micke säger , kan du fixa photo så vi kan se va du har att göra med?

TobbeL
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 02 feb 2015 17:19
Ort: Linköping

Re: Hundhårs-blues

Inlägg av TobbeL » 19 feb 2015 19:06

wolfi skrev:Tjo!
Som BTG säger. "Finns speciella borstar".

Här har du en. (den har jag provat , funkar)
https://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/ ... agare-gron
Du drar typ den på mattan för "samla" ihop håret och sen använder du dammsugare för suga upp de.

mvh/Tony
Hur funkar den där på vanliga möbler så som soffor med varierande klädsel ifall du har provat?
Vet hur den står sig mot den traditionella hemmaprylen med velour?

//Tobbe

wolfi
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 13 feb 2015 03:02
Ort: Halmstad

Re: Hundhårs-blues

Inlägg av wolfi » 19 feb 2015 21:13

TobbeL skrev:
wolfi skrev:Tjo!
Som BTG säger. "Finns speciella borstar".

Här har du en. (den har jag provat , funkar)
https://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/ ... agare-gron
Du drar typ den på mattan för "samla" ihop håret och sen använder du dammsugare för suga upp de.

mvh/Tony
Hur funkar den där på vanliga möbler så som soffor med varierande klädsel ifall du har provat?
Vet hur den står sig mot den traditionella hemmaprylen med velour?

//Tobbe
Hej Tobbe!

Jag har ej provat på vanliga möbler. men om man säger så här har provat den på bilstolar , bilgolv , biltak , ect.
Och då tänker jag lite så här , soffor är de ju nästan samma typ tyg i en soffa tex: som en divan soffa så bör de funka..
men som sagt har aldrig provat på möbler , men teoretiskt sätt så bör de funka har doc aldrig provat själv.

mvh/Tony

Användarvisningsbild
Emilius
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 jan 2013 00:47

Re: Hundhårs-blues

Inlägg av Emilius » 20 feb 2015 11:28

Jag kan ju lägga upp lite bilder, kanske göra en projekttråd, har inte hunnit tagit så mycket bilder ännu,
men projektet drar väl igång till helgen här.

Köpte bilen, körde in i garaget och sedan åkte jag hem och blev magsjuk i tre dagar :evil:

Har iallafall en bild på utsidan, finns lite att göra som synes :?

Bild

Användarvisningsbild
Emilius
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 jan 2013 00:47

Re: Hundhårs-blues

Inlägg av Emilius » 20 feb 2015 11:32

Just det, hundhåren är långa och ljusa, säkert golden retriever eller dylikt.

Gick att få bort en del när jag dammsög med bara slangen, hade alla munstycken hemma.
Ville inte köra för hårt dock och slita på mattan, slangen river ju upp mattans hår också, men provade lite lätt.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hundhårs-blues

Inlägg av Manor » 20 feb 2015 16:21

Emilius skrev:Jag kan ju lägga upp lite bilder, kanske göra en projekttråd, har inte hunnit tagit så mycket bilder ännu,
men projektet drar väl igång till helgen här.

Köpte bilen, körde in i garaget och sedan åkte jag hem och blev magsjuk i tre dagar :evil:

Har iallafall en bild på utsidan, finns lite att göra som synes :?

Bild
Ärligt talat...det där liket skulle jag ta betalt för att ta emot :D.
Inte konstigt att du blev magsjuk...jag fick nästan sura uppstötningar av fotot ;).

Lycka till...det roligatse är ju att se före- och efterbilder, och med det här projektet så kan det ju inte gå fel.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Andypandy
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 25 mar 2013 12:35
Ort: Stockholm/Södermalm

Re: Hundhårs-blues

Inlägg av Andypandy » 20 feb 2015 17:01

Lite puts och rengöring plus nya navkapslar så blir det där bra.
Det känns som att du/vi kommer att se skillnaden på före och efter bilderna :D

Användarvisningsbild
Emilius
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 jan 2013 00:47

Re: Hundhårs-blues

Inlägg av Emilius » 20 feb 2015 17:47

Manor, den fungerade problemfritt att köra hem, även om jag inte kan nämna priset så var det inte mycket,
inte i närheten av vad det kostar i skatt för bilen, vi kan säga så ;)

Helt rostfri i golvet, något jag aldrig varit med om på Mk2, och gått 14.000 mil, all dokumentation finns, inklusive tank-kvitton från 1994 :P
Jag har lyft och lackbox i garaget, är utbildad lackerare och äger en Devilbiss Gti spruta, jag kan hantera lite risig lack ;)
För övrigt så gör jag inget annat än renoverar Volkswagens på fritiden, jag har nu tre golfar och denna jetta,
no hard feelings dock, den ser illa ut, jag vet ;)

Andypandy, jomenvisst, några navkapslar blir det dock inte tal om,
en uppsättning gamla 15x7 ET13 alufälgar med bred polerad läpp duger till sommarens vardagskörning :)

Inredningen byts så snart jag hittar en i någon annan färg till Coupe, det är lite svårt med tanke på att de är ovanliga numera,
men just nu vill jag bara ha inredningen i dugligt skick för att köra bilen utan att kräkas :P

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hundhårs-blues

Inlägg av Manor » 20 feb 2015 22:37

Emilius skrev:Manor, den fungerade problemfritt att köra hem, även om jag inte kan nämna priset så var det inte mycket,
inte i närheten av vad det kostar i skatt för bilen, vi kan säga så ;)

Helt rostfri i golvet, något jag aldrig varit med om på Mk2, och gått 14.000 mil, all dokumentation finns, inklusive tank-kvitton från 1994 :P
Jag har lyft och lackbox i garaget, är utbildad lackerare och äger en Devilbiss Gti spruta, jag kan hantera lite risig lack ;)
För övrigt så gör jag inget annat än renoverar Volkswagens på fritiden, jag har nu tre golfar och denna jetta,
no hard feelings dock, den ser illa ut, jag vet ;)

Andypandy, jomenvisst, några navkapslar blir det dock inte tal om,
en uppsättning gamla 15x7 ET13 alufälgar med bred polerad läpp duger till sommarens vardagskörning :)

Inredningen byts så snart jag hittar en i någon annan färg till Coupe, det är lite svårt med tanke på att de är ovanliga numera,
men just nu vill jag bara ha inredningen i dugligt skick för att köra bilen utan att kräkas :P
Se där, betydligt bättre än vad den såg ut att vara :).
Rost är ju ett gissel, och resten får du säkert till.

Lycka till, och redovisa gärna med många före- och efterbilder.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Andypandy
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 25 mar 2013 12:35
Ort: Stockholm/Södermalm

Re: Hundhårs-blues

Inlägg av Andypandy » 20 feb 2015 23:48

Riktiga fälgar :) Då blir jag ännu mer nyfiken att få se fortsättningen senare.
Mvh. Andy

wolfi
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 13 feb 2015 03:02
Ort: Halmstad

Re: Hundhårs-blues

Inlägg av wolfi » 21 feb 2015 21:42

Emilius skrev:Just det, hundhåren är långa och ljusa, säkert golden retriever eller dylikt.

Gick att få bort en del när jag dammsög med bara slangen, hade alla munstycken hemma.
Ville inte köra för hårt dock och slita på mattan, slangen river ju upp mattans hår också, men provade lite lätt.

Då är jag nästan hundra på de funkar med den gröna borsten.
tar en stund men de funkar.

du kanske skulle sätta fast spoilern/kofångaren.
ska du behålla den org eller göra om? (nyfiken bara)

Användarvisningsbild
Emilius
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 jan 2013 00:47

Re: Hundhårs-blues

Inlägg av Emilius » 22 feb 2015 14:31

Yes det blir nog ordning på den förr eller senare! Projekttråd kommer, kanske inte händer så mycket just nu dock,
igår lyckades jag snubbla över en motor i garaget med 20L dunken avfettning i handen och tur i oturen så landade jag på dunken med bröstkorgen och slog inte huvudet i backen, men jag gissar mig till ett sprucket revben iallafall,
så eventuella arbeten får vänta ett litet tag, blir så när man är klantig :roll:

Övervägde faktiskt att köra den som den är i lacken, det är ju sällan man ser vattenkylda VW med riktig patina,
alltså mossa och dylikt som det är på denna bilen. Men lackeraren och OCD-monstret inom mig får spel då.

Stötfångaren bak kommer sättas fast, det här är bara bilens inköpsskick, så det blir nog mycket ändrat och fixat!
Exakt hur den ser ut när den blir "klar" vet jag inte, men jag är inte mycket för original eller OEM så.

wolfi
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 13 feb 2015 03:02
Ort: Halmstad

Re: Hundhårs-blues

Inlägg av wolfi » 22 feb 2015 15:41

ok krya på dig

Skriv svar