Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vilken motorolja kör Ni på ?

Oljebyten, service, rostlagning
Göran

Re: Vilken motorolja kör Ni på ?

Inlägg av Göran » 23 jun 2009 11:43

Jag har pratat med shell nu, och fått en tjock lunta som behandlar området smörjfilm osv.
I kort kan man säga att biltemaoljorna är okej, uppfyller kraven men är gamla jämfört med hur långt fram vi har kommit nu när det gäller klassningen. Och additiven skiljer.

Skriver mera senare, ;)
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

l wikberg
Medlem

Inlägg av l wikberg » 23 jun 2009 13:38

Ok, intressant att höra om det hänt förändringar till det bättre.
Kärnan i det hela är ju ändå hur oljorna står sig åldersmässigt, och hur stryktåliga de är under sin livslängd.
Senast redigerad av 1 l wikberg, redigerad totalt 14 gånger.

Jimmy
Medlem

Inlägg av Jimmy » 23 jun 2009 18:46

Oljor är sannerligen som religon. Alla, både mekaniker, "experter" och "vanliga bilister" verkar alla ha olika uppfattningar om oljor och fabrikat.
Vissa påstår att man absolut måste köra på ett visst märke och andra att man kan köra på vilken som helst ju billigare desto bättre för allt är samma.
Själv så tror jag sanningen ligger där i mellan någonstans som vanligt.
Jag minns att jag var på en informationskväll med Castrol för något år sedan där de testade att sätta in en burk med castrol olja och en motsvarande olja från Biltema i frysen och efter ett par timmar så hade Biltema oljan så gott som nästan stelnat med castrol oljan forfarande var ganska lättflytande. Enligt Castrol säljaren var detta för att Biltema oljan helt saknade vissa viktiga tillsatser.
Givetvis var detta ett försäljningstrick från Castrol och jag har inte provat det själv hemma och vet inte rent vetenskapligt hur viktigt det är men det va lätt att se skillnaden där i alla fall.
I en butik där de säljer Castrol fick jag t.ex. höra att man absolut inte kunde hälla Mobil olja i någon motor för då skar de i hopp förr eller senare, och antagligen förr. Såna extrema påståenden ger jag inte mycket för. Bl.a. p.g.a. att Mobil ändå är ett stort märke och tar rätt bra betalt också för sina oljor, och om det hade stämt så hade det med all säkerhet blivit mycket rabbalder kring det för länge sen.
Men det är bara ett exempel på vilka uppfattningar som finns och som sprids osv.
Sen spelar marknadsföring givetvis en stor roll. Som med Agip som enligt många var en väldigt dålig B-olja förr i världen sen när de började sponsra något F1 team så blev de helt plötsligt en första klass olja.
Men jag skulle nog rekommendera den osäkra att trots allt köra på något av de stora märkerna, trots att en billigare variant säkert kan vara lika bra.
Men eftersom de stora märkerna säljer så mycket och tjänar så mycket så tror jag och hoppas jag att de lägger ganska mycket pengar på utveckling också och inte bara på marknadsföring och chefslöner.

Ett annat "problem" idag är de föhållandevis långa bytes intervallerna på 2000mil - 3000mil det krävs en bra olja för att klara det, och jag är tveksam till att ens de "bästa" oljorna klarar det under vissa förhållanden. Sen spelar ju oljemängden i motorn ganska stor roll också.
Sen API-klassning osv säger egentligen inte så mycket om hur bra oljan egentligen är och och vilka tillsatser den innehåller etc.

Detta var mina tankar kring oljor, och jag tror debatten kring oljor aldrig kommer att ta slut. Folk hittar sina favoriter och kör på dem och tycker ofta att det är de bästa som finns.
Sunt förnuft borde vara det som avgör vilken olja man vågar att köra med, enligt min mening.

Själv kör jag med Mobil1 5w-50 Helsyntet i min Saab 9-5.
Senast redigerad av 1 Jimmy, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem

Inlägg av Tomas88 » 23 jun 2009 19:18

Nisse. I ditt oljeexempel så hade jag valt Biltemas 5w-40 i stället för 5w-50. Den är billigare och har bättre spec. Till min bil i alla fall, för den behöver ingen 5w-50 olja.

I wikberg. Vet inte om du missat det. Men som Funk sagt så ingår ju livslängden som en parameter i de olika klassningarna, så jag anser inte att det argumentet håller heller.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 14 gånger.

l wikberg
Medlem

Inlägg av l wikberg » 23 jun 2009 22:51

Tomas88 skrev:Nisse. I ditt oljeexempel så hade jag valt Biltemas 5w-40 i stället för 5w-50. Den är billigare och har bättre spec. Till min bil i alla fall, för den behöver ingen 5w-50 olja.

I wikberg. Vet inte om du missat det. Men som Funk sagt så ingår ju livslängden som en parameter i de olika klassningarna, så jag anser inte att det argumentet håller heller.
Ja vi lär inte komma längre än att konstatera att Biltemas olja uppfyller specifikationerna, och den vore nog svårsåld annars. Det finns gränsvärden som tur är, och sedan hur stor skillnad det är uppåt i kvalitet från de uppsatta gränserna på dom dyrare oljorna kan vi nog diskutera i oändlighet.
Sedan vad det är värt i verkliga livet får nog var och en bilda sin egen uppfattning om, eller hur?, jag har min, och du har din.
Det jag hela tiden sagt är att: jag skulle aldrig hälla i den oljan i min bil, sedan vad andra kör med för produkter är helt upp till de själva.
Du har valt att köra din bil med Biltemagrejjor, fine , och det är ju ni Biltema lever på, inte bilverkstäderna.

Jo, jag köpte faktiskt en grejj på Biltema nyligen, inte olja men väl ett kromat kulskydd till draget på Impalan, deru :oops:

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem

Inlägg av Tomas88 » 23 jun 2009 23:20

Det är ungefär hit jag ville komma.
Om det är skillnad på oljorna så är det nog ingen stor skillnad. Därmed inte sagt att Biltemas behöver vara den sämre. Men som sagt det är omöjligt för oss att veta.

Det jag reagerade på var att du tvärsäkert sa att Biltemas olja var sämre, "man får vad man betalar för", osv.
Men som du säger vi lär ju inte komma så mycket längre i denna diskussionen med nuvarande fakta.
Vi verkar överens om något i alla fall. ;)

Kanske nästa testprodukt för Bilvårdsforum. Motorolja :lol:

l wikberg
Medlem

Inlägg av l wikberg » 23 jun 2009 23:27

:jeps

Göran

Inlägg av Göran » 25 jun 2009 20:32

Men frågan är hur man kollar motorolja?
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 25 jun 2009 21:33

Lite att läsa....

Man kör ett antal standardiserade tester uppsatta av:
American Soc. of Testing Materials

The ASTM, quite simply, is an organization whose primary purpose is to assist in the development of international standards for innumerable processes utilized within countless different industries.

With regards to motor oils and lubricants, the most common place that you will run into references to ASTM will be in regards to test methods utilized to generate technical specifications for the motor oils you might be considering. In most cases, when you look at the technical data sheet for a motor oil, you will find that the vast majority of the tests that were run on the oil should have an ASTM test method number listed next to the test results.

If you do not see an ASTM test method number, you have no way to guarantee that the company has used a standardized test method. Without this guarantee, you have no way to be sure you're making an apples to apples comparison of technical specifications between two different oils.

However, if two different oil companies list test results on their data sheet, and both companies reference the ASTM test method number (along with any pertinent test method parameters), then you can have confidence that you are making an apples to apples comparison of the numbers.

Having ASTM test method standards is an invaluable tool in being able to not only categorize and certify motor oils, but also in the process of comparing various motor oils to determine which oil serves your needs best. Look for the ASTM test method number for guaranteed repeatability and validity of test results.

------------------------------------------------------------------

Kinematic Viscosity @ 40° C
Although this test is not used specifically for classification of the oil as a certain viscosity, it is used for establishing the Viscosity Index of the oil. In laymen's terms, it represents how "fluid" the oil is at 40 degrees C.

Kinematic Viscosity @ 100° C
Similar to above, this represents how "fluid" an oil is at 100 degrees C. Used for establishing the SAE viscosity classification of the oil and for determining it's Viscosity Index. Neither higher, nor lower is necessarily better. Depends upon the circumstances.

Viscosity Index (VI)
An oil's VI rating refers to its ability to maintain a consistent viscosity over a wide temperature range. The higher the VI, the better this ability to maintain consistent viscosity. One thing to keep in mind regarding VI numbers is that they only refer to an oil's ability to maintain consistent viscosity when new. They tell you nothing about how quickly the oil will lose this ability to maintain its viscosity over time.

Premium synthetics need VERY LITTLE VI improver additives (explained in The Motor Oil Bible) to maintain their viscosity over wide temperature swings because their basestocks are much more stable. Typically, the VI improver additives used in these premium oils are more stable as well, allowing them to maintain their effectiveness for long periods of time.

Petroleum oils need considerable VI improver additives to raise their viscosity index and often use low quality additives that are very prone to shearing, reducing their effectiveness over time.

Cold Crank Simulator (CCS)
The Cold Crank Simulator measures the "startability" of an oil by measuring the speed at which a shaft can turn within an oil that is cooled to a certain temperature. In order for an oil to be classified as a multi-grade (multi-viscosity) oil, it must achieve a certain "score" on the CCS test as described in the SAE J300 Physical Requirements for Engine Oils specification.

When reading CCS numbers be careful not to assume that the score is a measurement of the speed of rotation of the shaft. If it was, a higher number would be better. This is not the case. You want a low score on the CCS test. The lower the score, the better the oil performs in cold temperatures.

Pour Point (PP)
Another test designed to establish cold weather performance of an oil. In simple terms, the pour point is the lowest temperature at which an oil will actually flow. This does not mean that it would easily pump through an engine at this temperature - just that the oil still acts somewhat like a liquid at this temperature. Lower is better.

Keep in mind that in oils where pour point depressants are necessary (generally, petroleum oils and low grade Group III synthetics), the pour point of the oil will rise slightly every time your oil sees cold temperature weather. This is because those pour point depressant additives will become less effective over time.

Synthetic oils do not use pour point depressants (or will at least use VERY little), so they will hold a consistent pour point for a much longer period of time.

The pour point listed on a spec sheet (and on my charts) is for a NEW oil. It tells you nothing about how long an oil will maintain this cold weather performance. Oils which contain alot of pour point depressants will lose cold temperature performance very quickly.

Flash Point (FP)
The flash point of an oil is the temperature at which the oil vaporizes enough for the gas to become momentarily flammable in the presence of a small flame. There are other conditions and requirements for this test, but the gist of it is that an oil reaches its flash point when it begins to significantly vaporize.

Higher is better. In today's modern engines a flash point under 400 degrees F is unacceptable. Look for an oil with a flash point of at least 420 degrees F if you want the good stuff. a good quality synthetic or parafinic base petroleum oil will often be significantly higher than this.

Total Base Number (TBN)
Basically, the TBN of an oil is a relative indication of how well it can neutralize acid build-up within an oil and for how long it can do it. The higher the number the better equipped an oil is to neutralize acids from condensation, oxidation processes and combustion by-products.

Generally, gasoline oils will have TBN values of 5 to 8 and diesel oils will have TBN values around 9 to 14. Higher is better.

High-Temperature/High-Shear (HTHS)
This test is a simulation of the shearing effects that would occur within an engine. In fact, it's actually designed to test motor oil viscosity in operating crankshaft bearings and simulates motor oil stress at temperature extremes.

Higher is better as this means that the oil maintains it's viscosity under shearing stress and temperature extremes. Oils with a low HT/HS score will not maintain high viscosity index for long. So, if an oil's VI is high, make sure it's HT/HS is also high, indicating that the VI will STAY high.

Since this test is used to determine an oil's viscosity classification, it should be provided on a spec sheet.

Noack Volatility Test
The NOACK Volatility Test is one that is becoming more common on motor oil tech sheets, but still is not always provided. However, in my opinion, it is one of the most important technical specifications you can look at to determine the quality of an oil.

In addition, since this test MUST be run for API classification, the oil manufacturer HAS the data. There's no reason to leave it off a spec sheet unless it's to hide the spec from potential customers.

The NOACK test exposes an oil to a high temperature environment of 250 degrees C (almost 500 degrees F) for one hour. Other standardized environmental conditions are also set to make sure that the test is always performed in the same manner. The test is designed to determine the amount of evaporation that will occur over the course of this one hour time period.

The final score is listed as a percentage of weight loss by the end of the test and less weight loss is better. Thus, a lower NOACK score is better.

Och detta är bara en del...
Jag rekommenderar att skapa ett konto på : http://www.themotoroilevaluator.com/ om man vill läsa mer..

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Adde666

Inlägg av Adde666 » 28 jul 2009 12:25

Quaker State Synquest 5w-40 och K&N oljefilter :)
Senast redigerad av 1 Adde666, redigerad totalt 14 gånger.

peterv
Medlem

Inlägg av peterv » 28 jul 2009 16:03

Göran skrev:Beställ här,

http://www.mapodo.de/
Betalar man skatt på varorna, eller slipper man i och med det är inom EU? En 5liters 0-40 helsyntet kostar 480kr - halva priset jämfört med Sverige :D
Senast redigerad av 1 peterv, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 28 jul 2009 16:39

peterv skrev:

Betalar man skatt på varorna, eller slipper man i och med det är inom EU? En 5liters 0-40 helsyntet kostar 480kr - halva priset jämfört med Sverige :D
Det är inom EU så ingen extra skatt, tull eller liknande...

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
André S
Ny Medlem

Inlägg av André S » 28 jul 2009 21:31

Funk skrev:
peterv skrev:

Det är inom EU så ingen extra skatt, tull eller liknande...

/Thomas
Någon som handlat där ?
Senast redigerad av 1 André S, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 28 jul 2009 22:05

Japp, men det var ett tag sedan. Funkade hur bra som helst...

/Thomas

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 01 aug 2009 15:45

Här är en länk till trådar om just Biltema oljor om någon är intresserad.

http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... ht=biltema
Senast redigerad av 1 Crille, redigerad totalt 14 gånger.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 25 aug 2009 22:20

Här köpte jag alltid min olja till min BMW M5 E34

Castrol TWS motorsport 10W/60
ACEA A3/B3
API SJ/CF
Senast redigerad av 1 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 26 aug 2009 05:53

Jag kör på Q8 Formula Excel 5w-40 sedan en vecka tillbaka.

För 51kr/liter är det väl inte så dumt? :)
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem

Inlägg av Tomas88 » 26 aug 2009 19:37

Tantrum skrev:Jag kör på Q8 Formula Excel 5w-40 sedan en vecka tillbaka.

För 51kr/liter är det väl inte så dumt? :)
Helsyntet? Låter som bra pris.
Vad har den för spec? och var köper du den?

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 26 aug 2009 22:10

Den köper jag i lösvikt på en ica-butik en bit från Gbg.

ACEA A3/B3/B4
API SM/CF
och Vw 502.00 såklart :)

http://butik.afaab.se/q8formulaexcelsea ... p-317.html
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 26 aug 2009 22:18

Ante_Bmw skrev:

Här köpte jag alltid min olja till min BMW M5 E34

Castrol TWS motorsport 10W/60
ACEA A3/B3
API SJ/CF
Den kostar nog över 200kr/L om du skall handla den lokalt.... :roll:
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Nisse

Bild

Skriv svar