Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Byta LongLife olja?

Oljebyten, service, rostlagning
Skriv svar
Ringen
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 20 feb 2009 22:42
Ort: Järvsö

Byta LongLife olja?

Inlägg av Ringen » 08 sep 2011 21:51

Finns det något "olje-proffs" på detta forum som kan svara på detta:
Har precis köpt en V70 T5 -04 som ska servas var 2k mil med dyyyyr olja... :evil:
Jag har aldrig trott på så långa intervaller utan jag vill byta på ca5-600mil.
Finns det billigare alternativ som skulle passa pärlan om jag nu vill byta oftare?
Tror de är Castrol Edge 5w30 i hon nu.
Senast redigerad av 1 Ringen, redigerad totalt 14 gånger.
Lägg handen på en varm platta en minut och det känns som en timme. Sitt med en söt flicka i en timme och det känns som en minut. Det är relativitet.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1178
Blev medlem: 02 jun 2009 06:48
Ort: Västerås

Re: Byta LongLife olja?

Inlägg av Crille » 08 sep 2011 21:55

Ringen skrev:Finns det något "olje-proffs" på detta forum som kan svara på detta:
Har precis köpt en V70 T5 -04 som ska servas var 2k mil med dyyyyr olja... :evil:
Jag har aldrig trott på så långa intervaller utan jag vill byta på ca5-600mil.
Finns det billigare alternativ som skulle passa pärlan om jag nu vill byta oftare?
Tror de är Castrol Edge 5w30 i hon nu.

Köp en vanlig helsyntet som följer specifikationer, du hittar det i handboken vilka krav på oljan det är...

Varför köra med longlife när man inte behöver ;)

Jag kör min BMW med vanlig helsyntet och byter oftare i stället...
Senast redigerad av 1 Crille, redigerad totalt 14 gånger.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Ringen
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 20 feb 2009 22:42
Ort: Järvsö

Re: Byta LongLife olja?

Inlägg av Ringen » 08 sep 2011 22:00

Tack Crille! :jeps
Ska konsultera handboken imorgon och bege mig på jakt! :nicka
Senast redigerad av 1 Ringen, redigerad totalt 14 gånger.
Lägg handen på en varm platta en minut och det känns som en timme. Sitt med en söt flicka i en timme och det känns som en minut. Det är relativitet.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1178
Blev medlem: 02 jun 2009 06:48
Ort: Västerås

Re: Byta LongLife olja?

Inlägg av Crille » 08 sep 2011 22:17

Ringen skrev:Tack Crille! :jeps
Ska konsultera handboken imorgon och bege mig på jakt! :nicka
Inget att tacka för... Ja gör det så du får rätt klass på oljan..

Ps: Biltemas oljor är från Statoil och dom har oljor som följer rätt klasser ;)

(Vet att det är Statoil som tillverkar oljan till Biltema för min kusin kör lastbil och har
hämtat massor med pallar där med olja och på dom dunkarna stod det Biltema)..
Senast redigerad av 1 Crille, redigerad totalt 14 gånger.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Byta LongLife olja?

Inlägg av jojje » 09 sep 2011 02:53

Hej jag kör med Biltemas 5w40 helsyntet i båda mina t-5:or sedan flera år.
Den uppfyller kraven och jag byter 2ggr/år=6-700 mil per byte.
Senast redigerad av 1 jojje, redigerad totalt 14 gånger.

Pistonhead
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: 07 feb 2011 16:27
Ort: Gevalia

Re: Byta LongLife olja?

Inlägg av Pistonhead » 26 nov 2011 21:27

jag har haft problem med biltemas helsyntet i tre bilar på senaste. första var en saab 9000 turbo. den slammrade så förbannat i kedjan och tryckarna efter oljebytet, bytte till annan dyr känd olja och de blev tyst, min 245:a ja hade började knacka efter oljebytet, den sålde jag och en S4 2,2t med mycket mos i den luktade oljan bensin och var tunnare än vatten efter ca 3 - 5 mils körning kändes nästan som vatten på fingrarna med fast lite strävare lixom. Samtidigt har jag pratat med folk som kör på biltemas alla oljor och är sjukt nöjda, jag som haft otur?
Senast redigerad av 1 Pistonhead, redigerad totalt 14 gånger.
Det är inte storleken som räknas.. Det är meter per sekund
Tack till
Tompa för mappningen
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice.
Janne på Autoexperten Gävle

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Byta LongLife olja?

Inlägg av Nisse » 26 nov 2011 21:57

Biltema helsyntet 5W-50

Volvo 245GLT 9000-42,000mil
Volvo 855 GL/SE 6000-32,000mil
V70 GL/SE 8500-20,000mil
V70N 2,4T Ocean Race 22,000 mil >

Byter alltid på 500mil.....betydligt bättre än att byta Castrol, Valvoline, Mobil på 2000mil.....Finns inget bättre för en motor än täta olje och filterbyten....Ja visst kan man byta 500mil med Castrol, Valvoline, Mobil men det blir MYCKET dyrare.....Det bildas avlagringar även fast oljan heter Castrol, Valvoline, Mobil..Dra upp oljestickan efter 1-2mil vid 20gr kyla...Så förstår man varför det kan vara idé med kortare bytesintervaller....Kallslam förstör oljans egenskaper fast kondensvattnet kokar bort när du kört längre än 3 mil i sträng kyla.....I vems intresse tror Ni det ligger att hålla priserna uppe på så kallade märkesoljor....Ja inte är det dom som köper dom i alla fall...Kolla vad verkstäderna ger för 200L fat med Mobil 1 t.ex.....Då är vi nästan nere i Biltema pris.... ;)

Har aldrig upplevt några problem med biltemas oljor....Utan har bara gott att säga om dessa smörjmedel....Men däremot oljefilter kör jag Original, Mann eller Mahle....
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Bebben
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 10 okt 2011 10:43
Ort: Partille
Kontakt:

Byta LongLife olja?

Inlägg av Bebben » 26 nov 2011 21:58

Min Audi var den första bilen jag haft med longlife-olja och jag tyckte det kändes suspekt, så jag pratade med en polare till mig som jobbar på mechanum, och han hade en lång föreläsning för mig men kontentan blev att biltillverkaren aldrig skulle våga köra på LL-olja om motorn på något sätt sig skada (även långsiktig) av en sådan lättflytande olja som det ändå rör sig om. Så jag känner mig trygg i det.

Gällande biltema-oljors vara eller icke vara, kan jag bara säga att jag iallafall aldrig haft några som helst problem, och använder deras olja i både moped, flera bilar och päronens luft-vatten aggregat som värmer deras kåk. Även deras åkergräsklippare har vi fyllt med biltemaolja. :)
Senast redigerad av 1 Bebben, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
_norrland_
Medlem
Inlägg: 290
Blev medlem: 21 sep 2008 16:46
Kontakt:

Re: Byta LongLife olja?

Inlägg av _norrland_ » 26 nov 2011 23:50

Mina bilar som varit LL servade har jag varit tvungen att serva efter 8-900 mil och under drygt 1 år enligt serviceindikatorn :O :P
Senast redigerad av 1 _norrland_, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: Byta LongLife olja?

Inlägg av jujimbo » 26 nov 2011 23:57

Kör rätt hårt ?
Senast redigerad av 1 jujimbo, redigerad totalt 14 gånger.

Bossni
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 14 nov 2010 21:25
Ort: Uddevalla

Re: Byta LongLife olja?

Inlägg av Bossni » 27 nov 2011 09:42

När ska folk förstå att Statoil är en tillverkare av oljan, bara för att de säljer den till biltema så behöver den inte vara lika bra som deras egna märke med samma klassning.

När ni borstar tänderna använder ni euroshoppers tandkräm då den har samma klassning som colgate?
Crille skrev: Inget att tacka för... Ja gör det så du får rätt klass på oljan..

Ps: Biltemas oljor är från Statoil och dom har oljor som följer rätt klasser ;)

(Vet att det är Statoil som tillverkar oljan till Biltema för min kusin kör lastbil och har
hämtat massor med pallar där med olja och på dom dunkarna stod det Biltema)..
Senast redigerad av 1 Bossni, redigerad totalt 14 gånger.

nyberg
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1011
Blev medlem: 12 okt 2009 08:23

Re: Byta LongLife olja?

Inlägg av nyberg » 27 nov 2011 10:47

och varför köpa dyr bil och snåla in på det viktigaste servicen ?

ni har köpt bil för 100,000 uppåt men ni kan inte lägga 200:- extra på BRA olja ????
det är att vara lite dumsnål enligt mig,

billigaste oljan jag kör är mobil,, även i skrot skåpbilen m,m., och den kostar inte många kr mer en biltema m,m,,,
Senast redigerad av 1 nyberg, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Byta LongLife olja?

Inlägg av Funk » 27 nov 2011 11:02

Tydligen är det inte längre Statoil som levererar oljan, men hursomhelst, klarar oljan den klassning som motorn kräver och givetvis har rätt viskositet så gör den det.

Vad det gäller bilar som går 1500-2000 mil (12 mån) mellan bytena så är oljan inte LongLife. Går bilen 3000 mil (12mån) eller har variabla servicetider så är dom Long Life.
Biltema har idag märkesspecade LL-oljor för någon hundralapp/liter så även där kan man spara ett par kronor.

Intressant att det alltid stormar så snart man pratar olja, och det i den debatten nästan alltid är de dyrare oljorna som är bäst. Det kommer alltid inlägg om hur kass den billiga oljan är och det är alltid någon som "känner någon" som vet att de billiga oljorna är gjoda av återvunnen spillolja och liknande, men ingen kan backa upp påståendena.. Intressant är samtidigt att ingen nämner ojlefiltren i samma trådar, t.ex på VW är filtren så små att dom på bilar med LongLife (variabla intervaller) knappast kan rena effektivt hälften av körtiden.
Vid ett tillfälle under åttiotalet har det konstaterats att oljor från kända tillverkare/varumärken varit undermåliga, då var det OK (kanske hette dom redan OKQ8) som faktiskt hade olja som på grund av processfel faktiskt frös vintertid. Det reddes mig veterligen ut och kunderna kompenserades. Sedan dess har vi haft sludgeproblem. men där är väl egentligen ingen klar över vad det var som skapar problemen mer än att det är just i vissa motorer och med vissa (fabrikantgodkända) oljor som problemen uppstår.

Jag litar på klassningen och så länge den stämmer mot, eller överträffar vad som krävs av motortillverkaren så får priset till stor del avgöra. Jag vet dessutom hur mycket den vanlige kunden blir pungslagen på vad det gäller märkesolja vid servicen så "dyrare är bättre" passerar mig fullständigt obemärkt förbi. För om oljan som ni betalat 230:- litern över disk för är bra så måste den förvandlats till diskvatten då den hamnat i verkstaden för där kostar den inte ens tredjedelen i många fall.

Än sak är i alla fall säker, ingen bil har i alla fall skurit av frisk olja,rena filter och täta byten...

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

nyberg
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1011
Blev medlem: 12 okt 2009 08:23

Re: Byta LongLife olja?

Inlägg av nyberg » 27 nov 2011 11:48

klart filtren är väldigt viktiga kör org filter,,,

men har köpt mycket som påstås vara samma fabrik/tillverkare men håller aldrig samma kvalitet som stora märkena som görs på samma ställen,, visst uoppfyller kanske minimun nivån,, men där stannar det också,, medans det stora märket håller nivån bra bit över minimum för att vara säkra..

så dyrast är inte alltid bäst men oftas... ;)
Senast redigerad av 1 nyberg, redigerad totalt 14 gånger.

patrikax
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 nov 2011 12:12

Byta LongLife olja?

Inlägg av patrikax » 27 nov 2011 13:00

Lite OT, men brukar köpa märkesoljor från Tyskland där dom har betydligt bättre priser.

Brukar beställa från http://oeldepot24.de/ och det har fungerat bra. Dock är sidan bara på tyska, men om man vet att PKW betyder personbil brukar det inte va nåt större problem :). Finns även http://mapodo.de/, men kan inte uttala mig om dem.
Senast redigerad av 1 patrikax, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Byta LongLife olja?

Inlägg av Funk » 27 nov 2011 18:27

Jill: Finns det någon ledtråd till det testet, jag har ansträngt mig för att hitta något liknande men hittar enbart en tråd om att KTH konstaterat att flera oljor troligen är oerhört lika i innehåll och troligen tillverkats/blandats på samma ställe.
klart filtren är väldigt viktiga kör org filter,,,

Rätt tänkt, och byt gärna filter någon gång mellan serviceintervallerna, det finns dom som menar att det ger nästan lika stor effekt som att göra komplett service.

Patrikax: Oeldepot och mapodo är ungefär lika, men man får kolla från gång till gång vilken som blir billigast eller har rätt vara i lager..

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

mopar
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 maj 2010 02:54

Re: Byta LongLife olja?

Inlägg av mopar » 28 nov 2011 01:47

En lite tanke...
Det läggs ofta fantastiskt mycket energi på att hitta den bästa motoroljan för att skydda motorn.
Hur mycket enerig läggs det på bromsoljan för att skydda sig själv och andra?
Bilar och motorer går ju att köpa nya, lite värre med att köpa ett nytt liv..
Senast redigerad av 1 mopar, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Byta LongLife olja?

Inlägg av Funk » 28 nov 2011 07:58

Jag byter bromsvätska vartannat år ungefär.

Jill: Inskickat var och av vem, kan man få kontakt?

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar