Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

sneslitna sommar däck men ej vinterdäck?

MAX

sneslitna sommar däck men ej vinterdäck?

Inlägg av MAX » 18 okt 2009 15:44

Precis som det står i rubriken,så har jag ett lustigt fenomen med mina framdäck på min 480es-87 8-)

Nämligen att den både sliter snett och exremt mycket på mina framdäck känns då inget när man kör rakt fram då bilen går kul-rakt men när jag svänger lite tvärare i samband med parkeringar och övrig precissions :mrgreen: körning så känns det som om hjulen ska lägga sig under bilen :(

Men nu när jag monterat vinter-däcken med x-antal år på nacken så upphör det här fenomenet, då att dom ej är sne-slitna och vill lägga sig under bilen :?:

kan det vara så att det skiljer på fälgarna(orginal både till sommar o vinter-däck)alltså att det skiljer vilka som ska sitta bak och vilka som ska sitta fram eller att sommar däcken är för breda som det heter.
har för närvarande ingen koll alls :mrgreen: beträffande bredder på nuvarande däck men slänger ut frågan alla fall :P
mvh max.
Senast redigerad av 1 MAX, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: sneslitna sommar däck men ej vinterdäck?

Inlägg av jojje » 19 okt 2009 12:55

Har du haft sommardäcken sen dom var nya?.

Ett däck som har börjat slita snett fortsätter oftast med det även om framvagnen står riktigt.
Senast redigerad av 1 jojje, redigerad totalt 14 gånger.

MAX

Re: sneslitna sommar däck men ej vinterdäck?

Inlägg av MAX » 19 okt 2009 18:09

har inte haft däcken sen dom var nya utan dom följde med i köpet så att säga :P
Alltså när jag köpte bilen satt det vinter-däck på den ej sneslitna som jag åkte ett par månader på.

sedan satt jag på sommar däcken som medföljde samt att dom hade börjat blivit lite sne-slitana + samt att det här fenomenet med ramla under bilen vid tvära svängar parkeringar och dyligt men att dom slets ut på noll tid trots då kul-rak gång efter vägen.

köpte sedanfina begangnade däck hos vulken och fick dom monterade och balanserade :P
men samma fenomen kvarstod fast fortfarande kul-rak gång efter vägen men som sagt ner-slitna på noll-tid.

och nu med dom gamla vinter däcken så upphör det här med att däcken liksom ramlar omkull vid stora ratt-utslag och som sagt kul-rak gång efter vägen :brumm


mvh max
Senast redigerad av 1 MAX, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: sneslitna sommar däck men ej vinterdäck?

Inlägg av jojje » 19 okt 2009 18:32

Låter som en koll av framvagnens inställningar inte är helt fel ändå :brumm .

http://www.jackit.com/bushings/images/C ... nation.jpg

Skulle jag gissa så är nog cambervinkeln tokig, bilen går rakt men sliter däck.

Skriv svar