Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Motor läckage och besiktning snart?

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Motor läckage och besiktning snart?

Inlägg av mq_foto » 30 dec 2009 18:02

Jag har en Galant 00 och som har en jävla motor läckage. Droppar olja minst 5-7 droppar om dagen. Frågan är, går den igenom besiktningen?

Vet någon om det här?

Har min besiktning tid den 26 jan och skatten plus försäkringen ska betalas denna månad. Känns lite onödigt att betala om den inte går igenom.

Tacksam för svar
Senast redigerad av 1 mq_foto, redigerad totalt 14 gånger.

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Motor läckage och besiktning snart?

Inlägg av Jimmy » 30 dec 2009 18:10

Låter ju inte som att det läcker så mycket. Men om du torkar av motorn eller tvättar av den för säkerhets skull innan du kör in den till besiktningen så går den säkerligen i genom.
Senast redigerad av 1 Jimmy, redigerad totalt 14 gånger.

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: Motor läckage och besiktning snart?

Inlägg av mq_foto » 31 dec 2009 12:58

Jo men jag vill va ändå säker på att den går igenom eller inte. Ingen som har erfarenhet?
Senast redigerad av 1 mq_foto, redigerad totalt 14 gånger.

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Motor läckage och besiktning snart?

Inlägg av Jimmy » 31 dec 2009 13:20

Jag är på bilprovningen ca 3gånger i veckan och besiktigar våra kunders bilar.
Som så mycket annat så det en bedömningsfråga. Vissa besiktingsmän kan vara hårdare när det gäller vissa saker medan andra inte är det. Det kan skilja från station till station också.
Så det är omöjligt att säga säkert och jag vet inte exakt hur mycket din bil läcker, men 5-6droppar om dagen låter inte mycket.
I regel är det så här att om stora delar av motorn är indränkta i olja så blir det underkänt eller om det läcker så mycket så det kommer olje droppar på deras golv då brukar de oxå underkänna det.
Men som sagt det skiljer från fall till fall och från besiktningsman till besiktningsman.

Det absolut säkraste sättet är att laga läckan förstås. Men om det inte sprutar olja så räcker det med att torka av eller motortvätta om det är mycket olja över större ytor för att få det att gå genom besiktningen.
Senast redigerad av 1 Jimmy, redigerad totalt 14 gånger.

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: Motor läckage och besiktning snart?

Inlägg av mq_foto » 31 dec 2009 14:02

Tack Jimmy, ja ska nog närmaste dagarna ta och byta olja på bilen + tvätta så mycket som jag kan tvätta bort. Kan återkommer med bild så får du bedöma mer.
Senast redigerad av 1 mq_foto, redigerad totalt 14 gånger.

erbe
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 19 dec 2009 17:56

Re: Motor läckage och besiktning snart?

Inlägg av erbe » 31 dec 2009 15:53

Ja droppar det när besiktnings mannen /kvinnan är under bilen så ska det med,har det läckt olja så har det ofta kastat oljan bakåt under bilen då får man en uppfattning på läkaget.

Gött nytt år :cheers

Skriv svar