Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur funkar 40/60 4wd? Snälla förklara!

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Hur funkar 40/60 4wd? Snälla förklara!

Inlägg av Tantrum » 03 maj 2009 09:05

Har funderat på en grej som farsan frågade mig för ett tag sedan, som jag verkligen inte blir klok på.

När det står att en bil är fyrhjulsdriven, med 60 % drivning bak, hur f-n går det till egentligen. Rent tekniskt vet jag ju hur det fungerar med växellåda, differentialer osv.
Men HUR kan framhjulen driva med bara 40%? De måste ju bara släpa med i så fall eller?

Snälla, snälla förklara.
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Hur funkar 40/60 4wd? Snälla förklara!

Inlägg av Funk » 03 maj 2009 09:11

40% av kraften, inte farten är. Se det som två killar som puttar en bil, den klenare av dem drar mindre del av lasten men man hjälper fortfarande till....

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Hur funkar 40/60 4wd? Snälla förklara!

Inlägg av Tantrum » 03 maj 2009 09:16

Funk skrev:40% av kraften, inte farten är. Se det som två killar som puttar en bil, den klenare av dem drar mindre del av lasten men man hjälper fortfarande till....

/Thomas
Lustigt att du skrev det där om kraft och inte fart! Jag tog bort det ur mitt inlägg för det blev för rörigt :)
Men resonemanget borde väl blir det samma oavsett om man talar om kraft eller fart?
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Hur funkar 40/60 4wd? Snälla förklara!

Inlägg av Nisse » 03 maj 2009 09:35

Hittade lite information över lite olika system....Här finns även fördelning angiven så man kan jämföra olika system...

Inkopplingsbar 4WD
Finns i Suzuki Vitara, Nissan Terrano, Opel Frontera, Nissan Patrol, vissa Kia Sorento, äldre Jeep Cherokee, Ford Explorer, Chevrolet Blazer.
Så funkar det: I grunden bakhjulsdrivna, men fyrhjulsdriften kopplas på och av via en fördelningslåda med en knapp eller spak. Då är bilen permanent fyrhjulsdriven. Rekommenderas ej på torr asfalt.
Bra: Kompetent system för bra framkomlighet i terräng. Enkelt, hållbart och billigt att tillverka. Har ofta lågväxel, diffspärr eller diffbroms. Bränslesnålare med enbart tvåhjulsdrift.
Dåligt: Ger ofta sladdriga, överstyrda köregenskaper på väg. Kan "knyta sig" med 4WD inkopplat på barmark. Vid plötslig halka hjälper inte systemet. Då bör du redan ha kopplat in 4WD.

Nissans elektriska 4WD
Finns i Nissan Murano, Nissan X-trail.
Så funkar det: I grunden framhjulsdriven. Om framhjulen slirar mer än ett femtedels hjulvarv skickas kraft till bakhjulen via en lamellkoppling framför bakaxeln. Kraftöverföringen kan också låsas till 57 procent på framhjulen och 43 procent på bakhjulen. Elektroniska diffbromsar på fram- och bakaxel fördelar kraft till de hjul som har bäst fäste.
Bra: Tryggt understyrda köregenskaper på landsväg. Reagerar snabbt på löst underlag, som sand eller snö.
Dåligt: Ej kombinerat med lågväxel. Aning för lätt att framhjulen gräver ned sig i uppförsbackar med löst underlag.

Viskokoppling
Finns i Hyundai Santa Fe, Land Rover Freelander, Suzuki Ignis SUV, äldre Renault Scenic RX4, äldre Volvo AWD/XC, äldre VW Syncro.
Så funkar det: I grunden framhjulsdrivna, men en viskokoppling leder kraft till bakhjulen om framhjulen slirar. Viskokopplingen består av lamellskivor i olja. När oljan är varm, bromsas lamellerna och kraften skickas bakåt. Känns mest framhjulsdriven, på gott och på ont. Ofta framhjulsdriven till cirka 90 procent.
Bra: Tryggt understyrda köregenskaper på landsväg. Enkelt, lätt och billigt system att tillverka.
Ofta kombinerat med antispinnsystem.
Dåligt: Tar lång tid ibland innan bakhjulen driver med kraft. Då kan framhjulen redan ha grävt ned sig i lera eller snö. Dyrt att laga, funktionen har slutat att fungera på vissa bilar.

Honda Realtime
Finns i Honda CR-V och HR-V.
Så funkar det: I grunden framhjulsdriven, men blir fyrhjulsdriven om framhjulen börjar spinna. Bakhjulsdriften går i gång via en hydraulisk lamellkoppling. Det hjul som snurrar fortast får mest kraft.
Bra: Tryggt understyrda köregenskaper på landsväg. Enkelt, lätt, driftsäkert och billigt att tillverka.
Dåligt: Inte så ofta fyrhjulsdriven, snarare två eller tre hjul som driver.
Framhjulen kan gräva ned sig innan bakhjulen börjar driva. Finns ej kombinerad med lågväxel och diffbroms/diffspärr.

4Xmotion
Finns i Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne.
Så funkar det: Fyrhjulsdriften är permanent, fördelat på hälften bak och hälften fram via en fördelningslåda med lågväxel.
Bra: När ett hjul spinner skickas kraft till det hjulpar som har bäst grepp. Diffspärrar kan styras elektroniskt och kopplas in automatiskt eller kan låsas manuellt av föraren.
Bra köregenskaper på väg. God framkomlighet i skog och terräng. Diffspärr och lågväxel är extra plus.
Dåligt: Dyrt och komplicerat system. Diffspärrarna kan verka lite stingsliga i funktionen.

Haldex
Finns i Volvo XC90, Volvo XC70, Volvo S60/V70 AWD, Skoda Octavia 4X4, Audi TT Quattro, VW Golf/Bora 4motion, VW Sharan 4Motion, Seat Leon 4X4.
Så funkar det: Bygger på en flerskivig koppling som reg-leras hydrauliskt. Normalt är bilarna framhjulsdrivna till 95 procent. Om något framhjul slirar, uppstår ett tryck i hydraulsystemet. Kopplingen låser och bakhjulen börjar driva.
Bra: Tryggt understyrda köregenskaper på landsväg. Reagerar blixtsnabbt om hjulen börjar spinna på lösa underlag.
Dåligt: Kan bromsa upp för mycket i vissa situationer. Ej kombinerad med lågväxel och diffspärr.

X-Drive
Finns i BMW X3, faceliftade BMW X5.
Så funkar det: Ett lamellpaket styr kraft steglöst mellan fram-och bakaxel. Med hjälp av sensorer i antispinn/antisladdsystemet känner X-Drive om något hjul är på väg att börja slira. Då skickas kraft ut till hjulet innan det börjar spinna. Kraften mellan fram- och bakaxel kan fördelas från 50/50 till 100 procent bak.
Bra: Stabila och trygga köregenskaper på landsväg. X-Drive reagerar mycket snabbt, vilket ger bra framkomlighet i exempelvis lera. Ger bakhjulsdriftens fördelar, men inte dess nackdelar.
Dåligt: Dyrt och komplicerat system. Ej lågväxel och diffspärr.

Torsen-differential
Finns i Audi Allroad, Audi A6/S6, Audi A8/S8 med Quattro, VW Passat Syncro.
Så funkar det: Permanent fyrhjulsdrivningen med fördelningen hälften fram och hälften bak. När ett hjul börjar spinna fördelas kraft till den andra hjulaxeln, som mest drygt 60 procent. Elektroniska diffbromsar bromsar upp de hjul som spinner och flyttar kraft till de hjul som har bäst grepp.
Bra: Trygga köregenskaper i de allra flesta fall. Ingen fördröjning av systemet, alla hjulen driver alltid. Bra framkomlighet i snö exempelvis.
Dåligt: När kraften pendlar mellan axlarna kan bilen ibland bli understyrd, ibland överstyrd. Kan ge högre bränsleförbrukning än exempelvis en viskokoppling.

Subarus 4WD
Finns i Subaru Forester, Outback, Legacy.
Så funkar det: Fyrhjulsdriften är permanent via en mittdifferential, som gör att kraften kan flyttas mellan fram och bakaxel. I bilar med automatlåda styr systemet av oljehydraulik, fördelningen är 60 procent fram och 40 procent bak. Om ett hjulpar spinner förskjuts drivkraft till det andra hjulparet. På manuellt växlade bilar är fyrhjulsdriften mekanisk.
Bra: Bra framkomlighet i exempelvis lera. Trygga köregenskaper på landsväg. Lågväxel finns till manuellt växlade Forester.
Dåligt: Inga diffspärrar. En automatisk motorbroms för svåra nedförsbackar saknas.

Toyotas 4WD
Finns i Toyota Landcruiser.
Så funkar det: Permanent fyrhjulsdrivning, driver normalt 40 procent fram och 60 procent bak. Torsen-mittdifferentialen kan flytta kraft till 71 procent bak eller 53 procent drivning fram. Fördelningen sker automatiskt men kan också skötas manuellt. Antispinnsystem bromsar automatiskt ned spinnande hjul. En diffspärr kan tvinga både fram-och bakhjul att samtidigt rotera. Om ett hjul hamnar i luften bromsas detta upp av en aktiv fjädringskontroll. För låga farter i terrängen finns lågväxelsystem.
Bra: Ger både trygga köregenskaper på väg och mycket bra framkomlighet i terräng. Många finesser som Automatisk motorbroms i nedförsbacke.
Dåligt: Dyrt och komplicerat system.


Toyota RAV4
Så funkar det: RAV4 är konstant fyrhjulsdriven, i normalfall är fördelningen 50/50 på fram-och bakaxel. Som mest kan 75 procent av drivkraften föras över till ett hjulpar. All kraft går via en mellandifferential till hjulen. En viskokoppling bromsar så att kraften fördelas mellan hjulaxlarna.

Mercedes 4Matic
Finns i Mercedes C-, E-, S-klass.
Så funkar det: I Normalkörning är bilen konstant fyrhjulsdriven, fördelat 40/60 mellan fram-och bakaxel. När ett hjul börjar spinna bromsas det in separat och kraft fördelas i stället över till de hjul som har bäst grepp.
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Hur funkar 40/60 4wd? Snälla förklara!

Inlägg av Executive » 03 maj 2009 13:10

Det är överkurs att veta precis hur det funkar! Bara gasa och var glad! :D

AWD FTW! :mrgreen:

Skriv svar