Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Limma stötfångare?

Användarvisningsbild
-Brink-
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 mar 2013 20:35
Kontakt:

Limma stötfångare?

Inlägg av -Brink- » 11 jun 2014 21:27

Fått för mig att jag ska bygga om min stötfångare på min S3.
Hade tänkt lägga igen allt. Försänkning till nummerskylt, lyktspolarlocken och laga nån spricka. Men hur går jag tillväga? Kan jag limma det?
Nej jag lämnar inte in det på någon firma. Och ja, jag vet vad plastsvetsa är.

Kanske går att smälta ihop med lödkolv och sen limma på det? Eventuellt förstärka med något på baksidan.
Tar 2k lim från jobb som är till just plast.


Så här är det tänkt att det ska se ut:
Bild

Och så här ser det ut i nuläget:
Bild
Senast redigerad av 1 -Brink-, redigerad totalt 14 gånger.
Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Limma stötfångare?

Inlägg av Gråben » 14 jun 2014 10:38

Biltema har " plastsvets " ett 2k lim som man blandar ihop. Har lagat några stötfångare och det verkar hålla. Slipa ur sprickorna som ett V och fyll sedan igen dom, tänk bara på att rugga upp ytan och rengör den. Baksidan skulle jag bara rugga upp och rengöra.

Sen beror det på hur plasten är, mjuk eller hård. Är den hård skulle jag använda glasfiberspackel för att fylla upp där regplåten suttit och sedan finspackla efter det filler/sprutspackel sedan grundfärg där det är genomslipat, sedan bas/ täcklack och sist klarlack om det ska vara det.
Senast redigerad av 1 Gråben, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 680
Blev medlem: 27 jul 2012 21:50
Ort: Östersund

Re: Limma stötfångare?

Inlägg av Jonke » 14 jun 2014 12:47

spackel på plast är en vetenskap.... börja med att kolla upp vad det är för material på stötfångaren , brukar stå inom pilar t.ex >PP+EPDM< .. är det vanlig PP plast så är det säkrast att du fixar en bit eller annan trashad fångare, skär ut en bit som passar där regskylten sitter.. sen om du vill så limmar du den biten i försänkningen och tar lödkolven runt om, alternativt så kapar du ur försänkningen och passar in nya biten ( sen smälta den runt kanterna och limma in OCH utsida i fogarna, finns ett speciellt plastnät på klisterrulle som du kan sätta på baksidan ) , sen när limmet härdat så slipar du det " lite för mkt " för att sedan fylla det sista med finspackel gjort för plast ( det är flexibelt och klarar av temperaturändringar)... slipgrund och sedan lack men den biten kan du nog :)

ang glasfiberspackel så funkar det på plaster som är glasfiberförstärkta ( betäckning GRP ) , då dessa är stenhårda och inte flexar av varken värme eller handkraft :)

gjorde liknande operation på min golf vr6a.. det blev riktigt bra ,

bara höra av dig om du undrar något

// Mvh Jonas
Senast redigerad av 1 Jonke, redigerad totalt 14 gånger.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Limma stötfångare?

Inlägg av Gråben » 14 jun 2014 15:01

Problemet med att använda en lödkolv då man lagar plast är att man inte får någon bra kontroll på hur mycket värme man har. För mycket värme så blir " svetsningen " skör och spröd. För lite värme så blir inte fogen korrekt hållfastighet.

Plast är ett meck att hålla på med :-(

Varmluftspistol kanske skulle funka och tillsätta material samtidigt, då blir det ju som då man använder riktig utrustning. Bara att testa vad som funkar :-)
Senast redigerad av 1 Gråben, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 680
Blev medlem: 27 jul 2012 21:50
Ort: Östersund

Re: Limma stötfångare?

Inlägg av Jonke » 14 jun 2014 17:13

Gråben skrev:Problemet med att använda en lödkolv då man lagar plast är att man inte får någon bra kontroll på hur mycket värme man har. För mycket värme så blir " svetsningen " skör och spröd. För lite värme så blir inte fogen korrekt hållfastighet.

Plast är ett meck att hålla på med :-(

Varmluftspistol kanske skulle funka och tillsätta material samtidigt, då blir det ju som då man använder riktig utrustning. Bara att testa vad som funkar :-)

därför man även limmar på in&utsida fogen :nicka att smälta med lödkolven är ju mest för att passa in biten och inte få en spalt mellan bitarna :)

Mvh Jonas

Skriv svar