Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Funderingar kring Audi A4
- Mattemaz
- Medlem
- Inlägg: 340
- Blev medlem: 28 apr 2013 21:00
- Ort: Alingsås
Funderingar kring Audi A4
Hej!
Kör idag en Subaru impreza och älskar den. Men tjejen trycker på mer och mer att vi ska ha en mer praktisk bil och jag börjar med gå i samma tankar. Har kikat runt lite och fastnat för Audi riktigt fina bilar. Kikar just nu på A4an avant kring 09-13 tror jag modellen är. Läst lite att man ska akta sig för gallvsläpp och Longlife servicar. Har alltid gillat svarta bilar men funderar på någon annan färg kanske vit går det att få bra putts på en sådan färg? Kanske nån som har nått annat man ska titta efter eller tänka på?
Skickat ifrån min Note 3.
Kör idag en Subaru impreza och älskar den. Men tjejen trycker på mer och mer att vi ska ha en mer praktisk bil och jag börjar med gå i samma tankar. Har kikat runt lite och fastnat för Audi riktigt fina bilar. Kikar just nu på A4an avant kring 09-13 tror jag modellen är. Läst lite att man ska akta sig för gallvsläpp och Longlife servicar. Har alltid gillat svarta bilar men funderar på någon annan färg kanske vit går det att få bra putts på en sådan färg? Kanske nån som har nått annat man ska titta efter eller tänka på?
Skickat ifrån min Note 3.
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5635
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Funderingar kring Audi A4
Vi har en gammal Audi A4 från 1997 som andrabil (sonens).
Den har tidigare ägts av mina föräldrar sedan den var ny.
Fördelen är att den är behaglig att köra och åka i. Det mesta känns att vara rejält och av kvalitet, dock så har nog halva bilen bytts ut under dessa år...allt och inget verkar gå sönder, och nu senast så har jag ett drygt halvt A4-papper från verkstaden på saker som behöver åtgärdas.
Min tidigare bil var en Subaru Impreza GT som jag hade 11,5 år och 22500 mil...utan några större kostnader än service och slitage. I jämförelse med Audin sedan år ett så är det en väldigt stor skillnad i rena reparationskostnader. Jag tror att man som ägare av en japansk bil blir lite bortskämd. Det är ju sällsynt att bilen måste in till verkstad annat än ordinarie servicetillfällen (åtminstone med mina två Subarus). Jag kanske dock är lyckligt lottad, men det är sällan man hör andra beklaga sig också.
Dock är ju Audi helt klart fina och sköna bilar. Inredningsmässigt så är de ju betydligt läckrare än vilken japansk bil som helst .
Se som sagt upp för bilar som servats med "longlife", det verkar vara ett säkert sätt att ställa till det när bilen får några år på nacken.
Vår Audi drar en hel del olja (1 liter/100 mil), så illa var det inte när den var ny...men den har alltid dragit en del olja. Jag vet inte om detta är unikt för Audi, men detta problem verkar fortfarande existera (och förvärrats) ju snålare motorerna blivit. Se också upp lite extra med de motorer som har kamkedja (speciellt 3.2 liters motorn) då dessa rasat för många...oftast i kombination med longlife service.
Personligen hade jag hellre tittat på en Outback eller Legacy, men kanske inte en diesel (om det är vad som önskas). Om du önskar en diesel så hade jag nog tittat på en Volvo V70 D5, som är betydligt mysigare än vad man kanske tror som utifrånbetraktare .
Just nu är jag väl lite extra "färgad" då jag är extra irriterad på att vår gamla Audi på nytt kräver reparationer för dyra pengar bara för att få igenom den i besiktningen. När det gäller rost så är den dock i princip rostfri, och lacken är mer eller mindre stenhård vilket nog gör att du t.o.m kan få en svart lack att hålla putsen .
Den har tidigare ägts av mina föräldrar sedan den var ny.
Fördelen är att den är behaglig att köra och åka i. Det mesta känns att vara rejält och av kvalitet, dock så har nog halva bilen bytts ut under dessa år...allt och inget verkar gå sönder, och nu senast så har jag ett drygt halvt A4-papper från verkstaden på saker som behöver åtgärdas.
Min tidigare bil var en Subaru Impreza GT som jag hade 11,5 år och 22500 mil...utan några större kostnader än service och slitage. I jämförelse med Audin sedan år ett så är det en väldigt stor skillnad i rena reparationskostnader. Jag tror att man som ägare av en japansk bil blir lite bortskämd. Det är ju sällsynt att bilen måste in till verkstad annat än ordinarie servicetillfällen (åtminstone med mina två Subarus). Jag kanske dock är lyckligt lottad, men det är sällan man hör andra beklaga sig också.
Dock är ju Audi helt klart fina och sköna bilar. Inredningsmässigt så är de ju betydligt läckrare än vilken japansk bil som helst .
Se som sagt upp för bilar som servats med "longlife", det verkar vara ett säkert sätt att ställa till det när bilen får några år på nacken.
Vår Audi drar en hel del olja (1 liter/100 mil), så illa var det inte när den var ny...men den har alltid dragit en del olja. Jag vet inte om detta är unikt för Audi, men detta problem verkar fortfarande existera (och förvärrats) ju snålare motorerna blivit. Se också upp lite extra med de motorer som har kamkedja (speciellt 3.2 liters motorn) då dessa rasat för många...oftast i kombination med longlife service.
Personligen hade jag hellre tittat på en Outback eller Legacy, men kanske inte en diesel (om det är vad som önskas). Om du önskar en diesel så hade jag nog tittat på en Volvo V70 D5, som är betydligt mysigare än vad man kanske tror som utifrånbetraktare .
Just nu är jag väl lite extra "färgad" då jag är extra irriterad på att vår gamla Audi på nytt kräver reparationer för dyra pengar bara för att få igenom den i besiktningen. När det gäller rost så är den dock i princip rostfri, och lacken är mer eller mindre stenhård vilket nog gör att du t.o.m kan få en svart lack att hålla putsen .
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- MattisH
- Trogen Medlem
- Inlägg: 829
- Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
- Ort: Vinslöv
Re: Funderingar kring Audi A4
Köp en quattro!
Kör ni inte alltför mycket så titta på 2,0 TFSI E85. Den ska vara riktigt fin!
Kör ni inte alltför mycket så titta på 2,0 TFSI E85. Den ska vara riktigt fin!
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- korvis
- Trogen Medlem
- Inlägg: 908
- Blev medlem: 01 jun 2014 15:47
Re: Funderingar kring Audi A4
Audi har väl haft en del problem med 1.8 TFSI:n som i vissa fall druckit väääldigt mycket olja. Satsa då hellre på 2.0 TFSI:n.
Är det diesel du ska ha så har jag sämre koll på dom motorerna.
Är inne på min tredje Audi nu och har (peppar, peppar) haft väldigt lite problem utöver vanligt slitage och grundservice.
Så det kan nog bli Audi även nästa gång...
Är det diesel du ska ha så har jag sämre koll på dom motorerna.
Är inne på min tredje Audi nu och har (peppar, peppar) haft väldigt lite problem utöver vanligt slitage och grundservice.
Så det kan nog bli Audi även nästa gång...
- ville_vonka
- Medlem
- Inlägg: 63
- Blev medlem: 25 jul 2013 00:29
- Ort: Uppsala
Re: Funderingar kring Audi A4
Kör en s4 sedan -13 idag och är än så länge supernöjd, hög kvalitet, toppenkomfort, quattro ger superbt fäste och mörka färger gör att du ser all smuts och vattenfläckar men mörka färger är snyggt
- Mattemaz
- Medlem
- Inlägg: 340
- Blev medlem: 28 apr 2013 21:00
- Ort: Alingsås
Re: Funderingar kring Audi A4
Oj vilka svar Tack kör ju idag 4wd och det fortsätter jag mer än gärna med så en quattro får det nog bli. Är väl mest inne på 2.0 dieseln med s line och sportstolar gärna xenon med. Önskar med svart tak men känns väldigt ovanligt. Väldigt nöjd med min Subaru har funkat utan problem. Men söker lite mer premium känsla och bättre bränsle ekonomi då imprezan aldrig går under litern. Så som det är idag så drar man sig lite ibland för att åka iväg med bilen.
Skickat ifrån min Note 3.
Skickat ifrån min Note 3.
- Perra83
- Entusiast
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
- Ort: Lindesberg
Re: Funderingar kring Audi A4
V60 D4/D5 AWD R-Design.
Riktigt snygga, bra komfort, billiga att serva, normala storlekar på däck och hög standard utrustning.
Har fjärrstart via "nyckeln" eller via app till dieselvärmaren. Nyckellöst system, adaptiv farthållare, blåtands streaming för musik och handsfree, värme i baksätet som standard.
Sen finns det även en massa annan dynga som inte används som DVD, Navi/RTI, system som varnar för allt möjligt typ cyklister framför, bilar och människor. Varnar även om man kör över vägmarkeringar om man inte blinkar. Rätt bra för man kan inte somna vid ratten. Automatiskt helljus, kurvljus, RSI är bra som läser av vägskyltar som hastighet mm. och visa infon i hastighetsmätaren.
Har kört min V60 D4 R-Design 2013 på 0,5l/mil färddatorn visade 0,45 så den är inget att lita på. Detta var med vinterdäcken. Nu på sommaren med 18" så ligger jag runt 0,6-0,7l/mil då är det mycket stadskörning.
Riktigt snygga, bra komfort, billiga att serva, normala storlekar på däck och hög standard utrustning.
Har fjärrstart via "nyckeln" eller via app till dieselvärmaren. Nyckellöst system, adaptiv farthållare, blåtands streaming för musik och handsfree, värme i baksätet som standard.
Sen finns det även en massa annan dynga som inte används som DVD, Navi/RTI, system som varnar för allt möjligt typ cyklister framför, bilar och människor. Varnar även om man kör över vägmarkeringar om man inte blinkar. Rätt bra för man kan inte somna vid ratten. Automatiskt helljus, kurvljus, RSI är bra som läser av vägskyltar som hastighet mm. och visa infon i hastighetsmätaren.
Har kört min V60 D4 R-Design 2013 på 0,5l/mil färddatorn visade 0,45 så den är inget att lita på. Detta var med vinterdäcken. Nu på sommaren med 18" så ligger jag runt 0,6-0,7l/mil då är det mycket stadskörning.