Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

ABS Problem V70 1999

Användarvisningsbild
Dannek
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 03 sep 2014 16:37

ABS Problem V70 1999

Inlägg av Dannek » 06 feb 2015 17:31

Tjena! Har ett riktig Huggormars avföda med min bil.. ABS samt STC (ersatte Tracs från årsm -99) började lysa ibland när man hade åkt en bra bit. Så småningom började det lysa konstant och även motorelektroniklampan började lysa. STC lampan lyser oftast efter ca 1000 meter körning... fick felkoder på Felaktig Signal VF ABS sensor, bytte sensor och krans (Båda var skrot) , trodde att jag hade löst problemet men det fortsatte lysa.. Vad jag har läst på diverse forum verkar ABS styrenheten vara ett ökänt problem men jag tänkte gå ut och mäta motstånden på alla abs givarna innan jag går på boxen men tänkte att det kanske finns några här inne som kan ha någon idé på vad det kan vara :oops:

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: ABS Problem V70 1999

Inlägg av Commander » 06 feb 2015 17:53

Låter som boxen, inte alls ovanligt. Kostar runt 6 lax :)

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: ABS Problem V70 1999

Inlägg av miken » 06 feb 2015 18:16

Tror också du har problem med styrboxen och nej den är inte gratis så försök hitta någon begagnad :)

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
Dannek
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 03 sep 2014 16:37

Re: ABS Problem V70 1999

Inlägg av Dannek » 06 feb 2015 18:46

Commander skrev:Låter som boxen, inte alls ovanligt. Kostar runt 6 lax :)
blir att köpa en renoverad sådan isåfall.. 6 lax är ju 1/4 del av vad bilen är värd haha! hade tänkt sälja bilen till våren så ska ta tag och lösa alla problem nu :)

Användarvisningsbild
Dannek
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 03 sep 2014 16:37

Re: ABS Problem V70 1999

Inlägg av Dannek » 06 feb 2015 18:47

miken skrev:Tror också du har problem med styrboxen och nej den är inte gratis så försök hitta någon begagnad :)
okej! japp får hitta en renoverad/begagnad, mitt batteri har ju varit väldigt dåligt ett tag, kan inte det skapa ganska konstiga problem? :?

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: ABS Problem V70 1999

Inlägg av vaxfrasse » 06 feb 2015 18:53

Hej.
Tror det är styrenheten som strular lite. Kan vara en kallödning i nåt kretskort. Finns firmor som renoverar elektronik. Atech 2 och ACTRONICS är två som sysslar med det. Kolla dom, brukar inte vara så dyrt.
Kan ju även vara kabelbrott från styrenheten till givaren. Försök att mäta resistansen från anslutningen till styrenheten om du har möjlighet till det. Erfordrar dock ett elschema så man vet vilka kablar man ska mäta på. Då kollar man att det är ok hela vägen från styrenhet till givare.
Ett dåligt batteri kan som sagt också generera felkoder. Kanske ska prova att få felkoderna raderade först och se om det återkommer. Men eftersom motorlampan lyser med saknas nog hastighetssignalen till ECM också, så då är det nog nåt skumt.
Några tips på vägen. Hoppas det löser sig.

Användarvisningsbild
Dannek
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 03 sep 2014 16:37

Re: ABS Problem V70 1999

Inlägg av Dannek » 06 feb 2015 19:23

vaxfrasse skrev:Hej.
Tror det är styrenheten som strular lite. Kan vara en kallödning i nåt kretskort. Finns firmor som renoverar elektronik. Atech 2 och ACTRONICS är två som sysslar med det. Kolla dom, brukar inte vara så dyrt.
Kan ju även vara kabelbrott från styrenheten till givaren. Försök att mäta resistansen från anslutningen till styrenheten om du har möjlighet till det. Erfordrar dock ett elschema så man vet vilka kablar man ska mäta på. Då kollar man att det är ok hela vägen från styrenhet till givare.
Ett dåligt batteri kan som sagt också generera felkoder. Kanske ska prova att få felkoderna raderade först och se om det återkommer. Men eftersom motorlampan lyser med saknas nog hastighetssignalen till ECM också, så då är det nog nåt skumt.
Några tips på vägen. Hoppas det löser sig.
tack så jättemycket för ett utförligt svar! hittade en som sålde renoverade styrboxar för 500 kr i närheten, det är ju billigt enligt mig :) ska dock börja med som du sa att mäta resistansen i alla givarn från boxen! :)

EDIT: fick bort motorelektroniklampan genom att ha loss minuspolen på batteriet i ca en timma, har dock bara startat så kanske kommer tillbaka när jag kör, hade varit skönt om den va ut vägen!

Skriv svar