Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Inlägg: 2001
Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av carina » 21 aug 2009 20:47

Tack för det!!!
Fick en lite trumpen gubbe här när jag sa att "du får ta bort listen helt för den får du inte fast igen"
Kan ju trösta honom med att det kanske går att sätta på en ny då :)
Men Hasse sa...därunder var det inte fräscht...den började lossna för att det börjat rosta..eller vad man ska kalla det... verkar vara alluminiumkärna... äh jag vet inte...han får väl beställa en ny :)

Då är det bara klarlacken kvar då.... får ta mej ner till "carspot"...
Senast redigerad av 6 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av bustorp » 21 aug 2009 20:53

mq_foto skrev: Jag har träffat en rekonadare idag som har jobbat med eget i 18 år och med rekond i 23 år. Han hatade menzerna produkter eftersom de är fetiga och bryts inte ner lika snabbt som 3M. Han hade många goda råd men mycket stämde inte vad som har sagts här.
Då kan vi ta varandra i hand......Menzerna står inte på min lista heller.
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av mq_foto » 21 aug 2009 23:46

bustorp skrev:
mq_foto skrev: Jag har träffat en rekonadare idag som har jobbat med eget i 18 år och med rekond i 23 år. Han hatade menzerna produkter eftersom de är fetiga och bryts inte ner lika snabbt som 3M. Han hade många goda råd men mycket stämde inte vad som har sagts här.
Då kan vi ta varandra i hand......Menzerna står inte på min lista heller.
Haha, jag tror faktiskt att han är en kopia av dig. Rygg, nack problem. Har förstört sina fingrar.

Han ägde nordens största rekondare tror ja om ja har fattat rätt i Uppsala. Han heter Pär Larsson kallas Perra. Är det någon som känner till honom?
Senast redigerad av 6 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av peterv » 22 aug 2009 17:26

peterv skrev:Är det någon som har ett bra tips på hur man får bort repor på plastskyddet som sitter på hastighetsmätaren? Går det överhuvudtaget eller skall jag ge upp? :cry:
Maskerade om hela plastskyddet idag och gjorde som följande:
A. En fin ren MF duk och klippte ut en liten bit ca 5x5cm för applicering, använde en annan fin duk för
borttagning av medlet.
B. Körde Menzerna FF i 2 omgångar för hand + torkning, en gång med lite tryck en gång med mycket tryck

Resultatet är svårt att visa med bilder MEN jag fick bort ALLA REPOR :jeps Så tipset är att maskera, ta sin tid och ta det lungt, testa en bra polish och så blir allt bra :best
Senast redigerad av 6 peterv, redigerad totalt 14 gång.

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av mq_foto » 22 aug 2009 20:03

Hur kan man veta vilka vaxer man kan stryka ut med händerna? Jag snackar om hårda vaxer.
Senast redigerad av 6 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4142
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Funk » 22 aug 2009 21:09

mq_foto skrev:Hur kan man veta vilka vaxer man kan stryka ut med händerna? Jag snackar om hårda vaxer.
Du man stryka ut alla riktigt hårda vaxer för hand, t.ex DoDo's hårda fungerar det bra med. Tanken är väl att det är så lite lösningsmedel och mjukgörare i vaxet att värmen och enzymer på händerna är nödvändiga (eller i alla fall förenklar) för att få på vaxet.

DoDo's halvmjuka och Smartwax Concours är en aning för mjuka för att köra för hand i mitt tycke, jag har testat DoDo's hard Candy och det var ganska behagligt att lägga med händerna.

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av mq_foto » 22 aug 2009 21:23

Funk skrev:
mq_foto skrev:Hur kan man veta vilka vaxer man kan stryka ut med händerna? Jag snackar om hårda vaxer.
Du man stryka ut alla riktigt hårda vaxer för hand, t.ex DoDo's hårda fungerar det bra med. Tanken är väl att det är så lite lösningsmedel och mjukgörare i vaxet att värmen och enzymer på händerna är nödvändiga (eller i alla fall förenklar) för att få på vaxet.

DoDo's halvmjuka och Smartwax Concours är en aning för mjuka för att köra för hand i mitt tycke, jag har testat DoDo's hard Candy och det var ganska behagligt att lägga med händerna.

/Thomas
Ok, hur kan man veta om vaxet är hård eller mjukare? Jag har flera av Dodo hårda vaxer hemma, men måste ta hem de mjukare variant för att känna på lite =)
Senast redigerad av 6 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4142
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Funk » 23 aug 2009 08:28

DoDo säger själva att man kan lägga alla deras för hand, men personligen tycker jag att det är lika enkelt att lägga de mjuka med applikator, om inte enklare... Hårda däremot är lite annorlunda och kan vara lättare att lägga med bara händer.

Dom mjuka är:
Rainforest Rub, Light Fantastic, Orange Crush, Purple Haze

Dom hårda är:
Supernatural, Diamond White, Hard Candy, Blue Velvet, Banana Armour

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av mq_foto » 23 aug 2009 10:40

Funk, du har provat Rainforest Rub, hur är skyddet på den?
Senast redigerad av 6 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4142
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Funk » 23 aug 2009 13:56

Jodå den har legat på bilen ett tag.. som alla rena naturvaxer så är glansen bra och hållbarheten dålig. 5-6 veckor sedan falnar den snabbt. DoDo själva säger att man skall vaxa om minst var fjärde månad, men så länge håller den IMO aldrig.

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av bustorp » 23 aug 2009 17:07

mq_foto skrev:
bustorp skrev:
mq_foto skrev: Jag har träffat en rekonadare idag som har jobbat med eget i 18 år och med rekond i 23 år. Han hatade menzerna produkter eftersom de är fetiga och bryts inte ner lika snabbt som 3M. Han hade många goda råd men mycket stämde inte vad som har sagts här.
Då kan vi ta varandra i hand......Menzerna står inte på min lista heller.
Haha, jag tror faktiskt att han är en kopia av dig. Rygg, nack problem. Har förstört sina fingrar.

Han ägde nordens största rekondare tror ja om ja har fattat rätt i Uppsala. Han heter Pär Larsson kallas Perra. Är det någon som känner till honom?
Jag tror jag hört namnet.......var inte han inblandad i något företag inom rekondmedel som säljare/ägare/konsult eller liknande? De skulle introducera ett nytt märke i Sverige, minns dock inte vilket eller hur det gick........
Undrar om inte han skulle skicka prover på detta nya märket, men jag hörde aldrig mer sedan.........lite osäker där.....
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Nisse » 24 aug 2009 21:01

bustorp skrev:
mq_foto skrev: Jag har träffat en rekonadare idag som har jobbat med eget i 18 år och med rekond i 23 år. Han hatade menzerna produkter eftersom de är fetiga och bryts inte ner lika snabbt som 3M. Han hade många goda råd men mycket stämde inte vad som har sagts här.
Då kan vi ta varandra i hand......Menzerna står inte på min lista heller.
Om man hatar en produkt så ligger det något mer bakom....ett väldigt dåligt argument att påstå att något är väldigt bra är att vända på steken och påstå att något annat är väldigt dåligt....Har man jobbat som rekondare i över 20år och säger sig hata en erkänt bra produkt som Menzerna...då ringer en alarmklocka hos mig i alla fall !! ;)
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av bustorp » 25 aug 2009 08:18

Jag är inte glad i feta medel o då är väl nästan alla Menzerna inräknade. Det känns som att det tar längre tid att bryta ner ett "fetmedel" än ett torrare.
Men jag är inte sämre än att jag köpte Power Finish o Super Finish av dig Nisse, bara för att se vad jag missar som andra prisar........
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Ante_Bmw » 25 aug 2009 11:25

bustorp skrev:Jag är inte glad i feta medel o då är väl nästan alla Menzerna inräknade. Det känns som att det tar längre tid att bryta ner ett "fetmedel" än ett torrare.
Men jag är inte sämre än att jag köpte Power Finish o Super Finish av dig Nisse, bara för att se vad jag missar som andra prisar........

Men det är ju det som är meningen, Medlet måste "vara kvar på ytan en längre tid" eftersom det först är kraftigt avverkande men hela tiden minskar i avverkning och blir mer finpolerande... Alltså blir det lite 2 in 1

Har själv inte kört många torrare medel men Wurth nanopolityr gillar jag om det är en nyare lack som bara behöver glänsas till, men det jobbiga med den är att den "torkar ut" mycket fort för att den ej är så fet så man kan inte plocka mycket defekter , eller man kan men då får man fylla på med nytt polermedel med jämna mellanrum
Senast redigerad av 6 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av bustorp » 25 aug 2009 18:14

Jag tycker inte om för torra medel heller, för den delen....... :shock: :shock:
Typ Meguiars vaddetnuvardethette......det riktigt skriker om trissan.
Visst funkar det, men det ska kännas bra att köra också......

3M känns bra överlag......Smartab känns bra överlag......mer behöver man inte ha.
De täcker upp alla typer av lackskador som man kan åtgärda med polering.......vilket innebär att jag inte ens behöver prova Menzerna......alltså gör det inget om jag missar deras "fetmedel" ;)
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1403
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av mortil » 25 aug 2009 18:35

Bustorp . testat Powerfinish i lammullshätta ? ja tycker heller inte om när det ska ta sån jäkla tid o bryta ner medlet. men ja tycker de går mycket snabbare med lammullen . och just med powerfinish så fick iaf jag upp en sjukt bra glans direkt även med enbart lammull. övrigt så kör jag mest 3M
Senast redigerad av 6 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Ante_Bmw » 25 aug 2009 18:46

Hur beskriver man 3M medel då?
Senast redigerad av 6 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Nisse » 25 aug 2009 18:50

bustorp skrev:Jag är inte glad i feta medel o då är väl nästan alla Menzerna inräknade. Det känns som att det tar längre tid att bryta ner ett "fetmedel" än ett torrare.
Men jag är inte sämre än att jag köpte Power Finish o Super Finish av dig Nisse, bara för att se vad jag missar som andra prisar........
Testa polermedel är rätt svårt...har man stått och gnuggat med ett medel länge så är allt annat man testar sämre... ;)
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

jaxpo
Medlem
Inlägg: 421
Blev medlem: 17 jul 2009 18:59
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av jaxpo » 25 aug 2009 18:59

Eftersom man får fråga vad man vill så gör jag de :D

I allafall, en herre som bor i området där jag brukar pilla med bilen kom förbi en kväll och pratade lite om bla polering mm. Han nämnde att han har en flammig och matt Volvo 740 röd från -90 och i samma veva vräkte jag ur mig att det hade varit nått att bita i. Han påstod då att det inte var någon idé för det flammiga kom ändå tillbaka efter ett tag (Han hade provat "mackmedel" för hand några gånger).
Jag sa utan vidare kunskaper i ämnet att det kanske berodde på om man körde med maskin eller inte och kom lite på djupet och fick upp lite värme osv samt att rätt medel spelade stor roll... Så har gubben eller jag rätt? Kommer det flammiga och matta oftast tillbaka..?

//Johan
Senast redigerad av 6 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av mq_foto » 25 aug 2009 20:18

Ante_Bmw skrev:Hur beskriver man 3M medel då?
Absolut gryma att jobba med helt enkelt =)
Senast redigerad av 6 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar