Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Tantrum » 25 aug 2009 20:37

jaxpo:
Det kommer rätt snabbt tillbaka på en nedgången lack om man inte tar bort oxiden ordentligt eller om man struntar i att underhålla ytan. En maskin är klart att föredra och då helst en roterande för värmens skull. Sen bör man kanske lägga skydd på bilen varje månad eller så för att bibehålla skicket.

Problemet är oftast att folk kör med alldeles för skarpa medel vid tvätt, typ 0,5 liter kallavfettning + Supertvätt direkt i svampen, och tycker det är för jobbigt att "vaxa" så ofta. Eftersom produktkännedomen kanske inte sträcker sig längre än till mackens produkter blir det också rätt bökigt att underhålla bilen. Med t ex. Trutest Quick Finish 140 direkt på nytvättat fuktig bil eller Ultima Paint Guard Plus efter torkning blir det extremt enkelt att lägga på ett lager skydd tom. efter varje tvätt.
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Nisse » 25 aug 2009 22:09

Oxiderings processen börjar direkt på en solid röd när man tar ut bilen från säljhallen när man köper den....så när kunden 1992 köpte en ny Volvo 854 GLT av 93års modell och ställde den ute så började detta...men det tar några år innan man börjar märka det riktigt väl....men dom som har vaxat sin kärra flera ggr om året skyddar den mot UV strålningen....Men har man låtit denna process fortlöpa och aldrig gör någon åtgärd så har man snart en lack som börjar gå över till orange...och alla toppdelar blir mest utsatta...då får man köra bort allt med maskin och medel....och sedan följa detta med att 2ggr år vaxa på lite...Det finns dom som sköter sina röda bilar så bra så dom är alltid röda och fina...dom som inte sköter om detta har snart en väldigt oxiderad lack...gäller även blå lacker...och solida är känsligast... ;)

Man kan jämföra med solbränna...skall man vara i solen så måste man smörja in sig med solskydd.... ;)

En röd solid bil där ägaren har känt till problemet när bilen var ny...och man årligen har lagt lackskydd 2ggr för att hålla lacken i skick...dessa lacker klarar sig bättre än ett fordons lack som varit väldigt oxiderad och man har åtgärdet det....dessa lacker blir framöver mer känsliga och återgår snabbare som tidigare skrevs när man använder t.ex. starka avfettningar....

Så en solid röd kräver sin man eller kvinna !! ;)
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Tantrum » 25 aug 2009 22:16

Hur gör ni är ni polerar där det är riktigt trångt? Jag har ett par ställen, t ex. mellan midjelisten och de främre/bakre stänkskydden eller kring sidoblinkersen.

Byter ni till mindre trissa, vinklar maskinen, kör manuellt osv?
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

jaxpo
Medlem
Inlägg: 421
Blev medlem: 17 jul 2009 18:59
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av jaxpo » 25 aug 2009 23:09

Så Tantrum och Nisse :ugeek:
. . .genom att undvika skarpa medel i kontakt med lacken och efter att du fått upp en godkänd röd färg så är det att underhålla lacken för att dess oxiderade yta inte ska krypa fram så fort. Man förlänger oxideringsprocessen helt enkelt, är det rätt uppfattat... Och vilket vanligt vax som helst räcker som har den skyddande egenskapen..

//Johan
Senast redigerad av 6 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Nisse » 25 aug 2009 23:12

Tantrum skrev:Hur gör ni är ni polerar där det är riktigt trångt? Jag har ett par ställen, t ex. mellan midjelisten och de främre/bakre stänkskydden eller kring sidoblinkersen.

Byter ni till mindre trissa, vinklar maskinen, kör manuellt osv?
När det gäller att få bort oxid så brukar jag demontera så mycket som möjligt....t.ex. Volvos modeller är väldigt lätt att demontera rails..dörrlister..skärmblinkers..spolarmunstycken..mm...men annars blir det mindre diameter och handgnugga.... ;)

T.ex. 850 serien 92-97 så går det snabbare att demontera dörrlister än att maskera dom... ;)
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Nisse » 25 aug 2009 23:31

jaxpo skrev:Så Tantrum och Nisse :ugeek:
. . .genom att undvika skarpa medel i kontakt med lacken och efter att du fått upp en godkänd röd färg så är det att underhålla lacken för att dess oxiderade yta inte ska krypa fram så fort. Man förlänger oxideringsprocessen helt enkelt, är det rätt uppfattat... Och vilket vanligt vax som helst räcker som har den skyddande egenskapen..

//Johan
Rätt uppfattat !
Och just det där med lackskyddet så underlättar det om man hittar ett lackskydd som är lättjobbat....så kan man lägga på lite oftare som Tantrum var inne på....Men det gäller att verkligen köra bort all oxid riktigt noga först... Autoglym Super Resin Polish och sedan toppa med Autoglym Extra Gloss Protection brukar vara en bra medicin....för den som inte gillar att lägga ner så många minuter på detta kan Ultima Paint Guard vara ett alternativ...kör man dessa medel så går det utmärkt att köra manuellt utan maskin... ;)

http://www.youtube.com/watch?v=YhwYaDWZo6U
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Tantrum » 26 aug 2009 05:49

Jag inbillar mig att Menzerna Sealing Wax ska vara bra för solida utan klarlack. Det är inte det mest lättjobbade medlet i världen om man jämför med vissa andra dock. Men i slutändan handlar det väl "bara" om att stänga ute UV-ljus och luft vilket de flesta skydd klarar hyfsat åtminstone.
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Nisse » 27 aug 2009 19:12

Tantrum skrev:Jag inbillar mig att Menzerna Sealing Wax ska vara bra för solida utan klarlack. Det är inte det mest lättjobbade medlet i världen om man jämför med vissa andra dock. Men i slutändan handlar det väl "bara" om att stänga ute UV-ljus och luft vilket de flesta skydd klarar hyfsat åtminstone.

Ja Menzerna Sealing Wax är inte alls fel.....Trutest Blue wax 160 kan vara ett alt... :)
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Marxus
Medlem
Inlägg: 399
Blev medlem: 07 jul 2009 11:53

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Marxus » 27 aug 2009 19:15

Nisse skrev: Testa polermedel är rätt svårt...har man stått och gnuggat med ett medel länge så är allt annat man testar sämre... ;)
Det är väl lite som med bilar. Visst gör toyota exempelvis bra bilar, men bara för att bilarna är bra faller de inte alla i smaken. Handlar ju om så mycket mer än att det bara ska vara bra, det ska kännas bra med :)
Senast redigerad av 6 Marxus, redigerad totalt 14 gång.
Ta ut glädjen i förskott! Det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

MAX

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av MAX » 27 aug 2009 19:46

Tantrum skrev:Hur gör ni är ni polerar där det är riktigt trångt? Jag har ett par ställen, t ex. mellan midjelisten och de främre/bakre stänkskydden eller kring sidoblinkersen.

Byter ni till mindre trissa, vinklar maskinen, kör manuellt osv?
För min del så när jag exempelvis har kört den store(roterande)med liten fäst-platta ca120-125mm så har det funkat hur fint som helst med en större trissa 160mm men då ska karborre fästet på trissan vara i princip lika stort som fäst plattan eller ca130mm.

vilket gör att man kan köra både med ytterkanten på trissan samt översidan och naturligt-vis med hela ner sidan då kommer man åt det mesta tom mycket bättre än exempelvis en 130mmtrissa då det faller på att maskinen tar i istället när det blir som sagt lite trångt

gäller bara att ha tungan rätt i mun :lol: och maskera väl både lister och intill-liggande kaross-skarvar ;)

bättre skulle man nog vara att ha en förlängnings hyllsa (fäste) till fäst plattan och exempelvis en 80mm fäst-platta och mindre trissor för att komma åt på lite trängre ställen men är det riktigt trångt så är det nog en handjagare som gäller för att slippa sabba lacken :evil:

Lite av hur jag har gjort och mina funderingar runt det hela med en roterande maskin :P

Annars om man har till-gång till kompressor som flåsar på lite så är det ju klockrent med en liten luft-maskin 8-)
mvh max.
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.

abbe_
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 13 jun 2009 09:49

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av abbe_ » 03 sep 2009 12:22

Hej,
Håller på att kolla efter nya lackskydd till bilen. Nu har jag kört med TURTLE Metallic wax i sommar, även om det blir bra blankt så kritar det ordentligt, är inte för roligt att jobba med och "avfettningsmedel avlägsnar vaxskyddet" enligt Turtle själva.

Smartab har två hård vaxer, Platinum och Silver One. Någon som kan beskriva skillander mellan dessa och erfareheter om dom är bra?

Är ute efter ett hållbart skydd som inte polerar.

Mvh/Abbe
Senast redigerad av 6 abbe_, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av bustorp » 03 sep 2009 12:51

Då låter det som att du ska ha Silver One.
Det har bättre hållbarhet än Platinum som är mer ett högglansigt vax med kortare hållbarhet.
Ingen av dem har någon polerande effekt.
Lättjobbat, bra glans o riktigt bra hållbarhet för att vara ett enstegsskydd.
Glansen håller +- ett år med rätt skötsel.........kör du bilen med det före o efter vintern så har du skydd året runt.
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4142
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Funk » 03 sep 2009 12:57

Jag håller med Bustorparn, för även om Platinum är extremt lättjobbat så är hållbarheten begränsad.

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

MAX

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av MAX » 05 sep 2009 09:30

vill ha tips på hur man applicerar verklighets-liknande repor på en test-panel allt ifrån lite vassare repor till vanliga borst-tvätt-repor,

Brukar ju köra lite med skruv mejseln och grov slip-duk men blir ju då inte så mycket kvar av lacken när man gnuggat klart med maskinen,

samt så blir dom ju inte som vanliga lack-defekter.
mvh max.
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4142
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Funk » 05 sep 2009 10:52

En lite hårdare diskborste tycker jag fungerar bra..

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av bustorp » 05 sep 2009 12:27

Sopkvast o 3M-svamp.......
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

MAX

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av MAX » 05 sep 2009 13:29

ok då har jag lite att gå på :P
max.
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.

jaxpo
Medlem
Inlägg: 421
Blev medlem: 17 jul 2009 18:59
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av jaxpo » 05 sep 2009 16:26

Max:
Det bästa för att få fram verklighetstrogna repor borde väll vara att ta en tvättsvamp och tappa den ett par gånger i backen så gruskornen riktigt gör verkan på lacken ;) (Det är väll så många gör :? )

//Johan
Senast redigerad av 6 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av MAX » 05 sep 2009 16:46

jaxpo skrev:Max:
Det bästa för att få fram verklighetstrogna repor borde väll vara att ta en tvättsvamp och tappa den ett par gånger i backen så gruskornen riktigt gör verkan på lacken ;) (Det är väll så många gör :? )

//Johan
Jo det har väl hänt att man tappat :oops: svampen och fått lite grus i den fast det var ju när man var ung 8-) (yngre)så det låter som ett utmärkt tips, måste testas tillsammans med dom andra förstör lacken metoderna :brumm
max.
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.

rekaren
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 sep 2008 06:27

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av rekaren » 05 sep 2009 18:53

scotchbrite svamp sedan har du repig matt lack
Senast redigerad av 6 rekaren, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar