Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
- Tantrum
- Administratör

- Inlägg: 1897
- Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
- Ort: Göteborg
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Svinto ger också autentiska repor om man inte gnor för hårt.
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- Jiiins
- Entusiast

- Inlägg: 2124
- Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
- Ort: Götene
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Min fråga är det något man ska tänka på när det blivit klarlack-släpp vid skärm kanter osv. när man ska polera en sådan bil! Ska man undvika att gå med maskinen på dom ställena kanske??
Så massor med synpunkter tack
Får in en sådan bil på fredag
/Jiiins
Så massor med synpunkter tack
Får in en sådan bil på fredag
/Jiiins
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- Tantrum
- Administratör

- Inlägg: 1897
- Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
- Ort: Göteborg
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Jag hade maskerat upp själva lacksläppet med lite marginal och sedan undvikit att gå alltför nära. Passa bara lacken när du drar loss tejpen 
Lackskyddet kan du ju lägga för hand på just det området.
Maskiner ska man hålla undan såna problemytor. Lack är rätt hårt och vasst och kan repa ganska illa om det fastnar i trissan.
Lackskyddet kan du ju lägga för hand på just det området.
Maskiner ska man hålla undan såna problemytor. Lack är rätt hårt och vasst och kan repa ganska illa om det fastnar i trissan.
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- mortil
- Moderator

- Inlägg: 1403
- Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
- Kontakt:
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
är de en VAG bil jiins ? eller volvo ?
Senast redigerad av 6 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
- Jiiins
- Entusiast

- Inlägg: 2124
- Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
- Ort: Götene
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
En Skoda!
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- mortil
- Moderator

- Inlägg: 1403
- Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
- Kontakt:
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
de är inte så att de är på taket som lacksläppen är ?
Senast redigerad av 6 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
- Jiiins
- Entusiast

- Inlägg: 2124
- Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
- Ort: Götene
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Inte vad jag såg då ja titta på den var ju lite skitig har för mej det var nått ställe på huven och vid två skärmkantermortil skrev:de är inte så att de är på taket som lacksläppen är ?
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- mortil
- Moderator

- Inlägg: 1403
- Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
- Kontakt:
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
ok . just volvo och VAG verkar ha problem med klarlacken på taket och motorhuven . jäkla skumt . ha sett/arbetat med ett antal såna nu
Senast redigerad av 6 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
-
jaxpo
- Medlem
- Inlägg: 421
- Blev medlem: 17 jul 2009 18:59
- Ort: Göteborg
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Väcker upp den här tråden lite
En kompis till mig har beställt en ny bil som han får under november. Han har frågat mig om han ska göra någonting med lacken redan när den är så ny som den är eller i allafall innan den hemska vintern. Jag pratade om att lägga ett vaxlager enbart eftersom den är så ny.. Och att det troligtvis inte behövdes ett underarbete med tanke på att bilen är ny.
Vad har Ni andra för åsikter?
//Johan
En kompis till mig har beställt en ny bil som han får under november. Han har frågat mig om han ska göra någonting med lacken redan när den är så ny som den är eller i allafall innan den hemska vintern. Jag pratade om att lägga ett vaxlager enbart eftersom den är så ny.. Och att det troligtvis inte behövdes ett underarbete med tanke på att bilen är ny.
Vad har Ni andra för åsikter?
//Johan
Senast redigerad av 6 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast

- Inlägg: 2124
- Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
- Ort: Götene
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Jag själv skulle bara lägga något lager med skydd, sen till sommaren hade jag polerat upp lite mer blänka på den
/Jiiins
/Jiiins
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
jaxpo
- Medlem
- Inlägg: 421
- Blev medlem: 17 jul 2009 18:59
- Ort: Göteborg
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Det är väll så mina tankar går också ungefär.. Har aldrig haft en helt ny bil själv, men snudd på
//Johan
//Johan
Senast redigerad av 6 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

- Inlägg: 1897
- Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
- Ort: Göteborg
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Jag hade tvättat och clayat, för att sedan eventuellt gå över bilen med en mild polish eller cleaner och sist lagt ett lackskydd av valfri sort.
Just tvätt och clay är nog det viktigaste på en ny bil. Och att handlaren inte rör den vid ankomst!
Just tvätt och clay är nog det viktigaste på en ny bil. Och att handlaren inte rör den vid ankomst!
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
volvofantast
- Medlem
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 01 okt 2009 15:19
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Om man poler bilen i garaget så här års,räcker det att man har 10-15 grader varmt för att polermedlen skall funka?
Senast redigerad av 6 volvofantast, redigerad totalt 14 gång.
-
peterv
- Medlem
- Inlägg: 353
- Blev medlem: 02 jun 2009 16:29
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Jag hade kört med Ultima's tvåstegs produkt Ultima Paint Prep och Ultima Paint Guard+, helt perfekt för nyare lacker.....om du vill kan du köra med min adapterade "Nisse Metod" (patent pending
) en lite starkare försegling sen regelbunden Paint Guard+ behandling var 4:e tvätt eller var annan månad...tar ca 10minuter att applicera sen låter man bilen stå i garaget över natten 
Senast redigerad av 6 peterv, redigerad totalt 14 gång.
-
peterv
- Medlem
- Inlägg: 353
- Blev medlem: 02 jun 2009 16:29
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Senast redigerad av 6 peterv, redigerad totalt 14 gång.
-
jaxpo
- Medlem
- Inlägg: 421
- Blev medlem: 17 jul 2009 18:59
- Ort: Göteborg
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Frågan är hur mycket min käre vän vill lägga ner när det gäller produkter, arbete osv. För min del hade jag lätt lagt några kronor om man ändå köper en bil för över hundratusen 
Jag ska kika lite på den när den har levererats så får vi se hur det verkar. Tack för Era åsikter i allfall
Jag ska kika lite på den när den har levererats så får vi se hur det verkar. Tack för Era åsikter i allfall
Senast redigerad av 6 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.
-
jaxpo
- Medlem
- Inlägg: 421
- Blev medlem: 17 jul 2009 18:59
- Ort: Göteborg
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Det där har jag också funderat på. Strovels är ju kanon, men det immar vilkets som. Jag tror egentligen inte det finns något "anti-imma" eller liknande. Vet att min far en gång i tiden hade en "immduk" som man torkade med och efter det så skulle inte imman få lika bra fäste... skeptiskpeterv skrev:Sen har jag en fråga: är det någon som har en bra metod att bli av med imma inne på rutorna, något medel (har testat Strovels vilket hjälpte men rutorna immar sig väldans fortfarande)??
//Johan
Senast redigerad av 6 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.
- Västervåla
- Medlem
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 16 maj 2009 16:33
- Ort: Västervåla
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Hej, ang imma så har jag en kompis som kör taxi och dom hade jätteproblem med imma på rutorna vid blött väder och vintertid. Han fick ett tips att lägga några dagstidningar under varje golvmatta. Det skulle tydligen funka hur bra som helst? Har inte testat detta själv, men det är ju gansska enkelt om det skulle funka 
Senast redigerad av 6 Västervåla, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

- Inlägg: 4142
- Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
- Ort: Göteborg
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Har man mycket fukt i bilen så får man imma oavsett vad man gör. Tidningar som får suga upp vatten och kastas regelbundet hjälper en del, men jag lägger dem bara i bilen när det är snö och slask...
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
peterv
- Medlem
- Inlägg: 353
- Blev medlem: 02 jun 2009 16:29
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Vet inte om jag vågar lägga tidningar under själva mattan så att den inte börjar glida omkring men kanske på mattan där bak så att den suger upp fukten kanske...Västervåla skrev:Hej, ang imma så har jag en kompis som kör taxi och dom hade jätteproblem med imma på rutorna vid blött väder och vintertid. Han fick ett tips att lägga några dagstidningar under varje golvmatta. Det skulle tydligen funka hur bra som helst? Har inte testat detta själv, men det är ju gansska enkelt om det skulle funka
Senast redigerad av 6 peterv, redigerad totalt 14 gång.