Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Diskutera bilvårdsprodukter här
Pada
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 17 sep 2009 21:08

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Pada » 01 nov 2009 22:41

Hej!

Jag är på jakt efter en foamgun. Vill ha en som man kan sätta direkt på spolhuvudet på en Kärcher maskin.
Vilken bör jag satsa på? Har googlat lite men hittar ingen som skickar till Sverige direkt. Någon som vet?

Tack på förhand,
Senast redigerad av 6 Pada, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Jiiins » 01 nov 2009 23:20

Hej Pada!

Har för mej att han sänder till Sverige.....Släng iväg ett mail..... ;)
http://www.scandicshine.no/nettbutikk/i ... cts_id=109



/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Pada
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 17 sep 2009 21:08

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Pada » 06 nov 2009 20:07

Vilket rekommenderar ni:

* Avspolning
* Clay
* Schamponering
* Avspolning

Eller

* Avspolning
* Schamponering
* Clay
* Avspolning

Lägg därtill att jag avfettar först.
Senast redigerad av 6 Pada, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Jiiins » 06 nov 2009 21:26

Jag väljer sista alternativet ;)


/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4142
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Funk » 07 nov 2009 10:16

Jag väljer över huvud taget inte clay om jag inte skall/vill polera efteråt..
Skall jag göra det så kör jag sista alternativet.

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Jiiins » 07 nov 2009 12:31

Funk skrev:Jag väljer över huvud taget inte clay om jag inte skall/vill polera efteråt..
Skall jag göra det så kör jag sista alternativet.

/Thomas


Håller med Funk ;) Men tog lite för givet kanske? Att frågan var inför en polering!......Men det finns ju även väldigt fin clay ihop med mycket smörjmedel som inte kräver en polering efteråt, men själv så Clayar jag enbart inför en polering.

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Pada
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 17 sep 2009 21:08

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Pada » 08 nov 2009 12:39

Är det någon som vill förklara fördelen med spritning för mig? Gör man detta efter att man har polerat hela bilen? Tar den inte bort den hinnan som då har lagts på med medel tex?

Är det att rekommendera att spola av bilen efter den är polerad och klar för att få bort eventuellt stoff och liknande.
Senast redigerad av 6 Pada, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4142
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Funk » 08 nov 2009 15:34

Man gör det efter polering, men innan lackskydd.
Tanken är att man skall ta bort eventuella smörjmedel från polermedlet, så att det inte försämrar effekten av lackskyddet. Dessutom kan smörjmedlet dölja mindre repor så man lättare ser om underarbetet är bra om man spritar (eller tvättar).

Om man kör ett kombinationsmedel som en vaxpolish eller liknande så skall man givetvis inte sprita.

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av deciso » 11 nov 2009 21:36

http://www.autogeek.net/detailingtips.html

Långt ner på sidan finns tips på hur man ska göra föra att få bilen blank.

Där står Glaze. Vad är det för typ av produkt dom menar med det?

Sen paint sealent or vax. Det fattar jag.

Efter det spray vax och sen quick detailer. Jag har trott att spray vax och quick
detailer varit samma sak men tydligen inte.

Vad är då en quick detailer? Snälla hjälp mig.


??????? /Robert
Senast redigerad av 6 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Göran » 11 nov 2009 21:52

Glaze är det vi kallar polish, det andra steget efter rubbing.

(Innehåller ofta en liten del vax).

Quick detailer är en vätska som innehåller silikon för att få den glansiga ytan.
Alltid silikon, men ofta omdöpt. ;) FInns ett undantag och det är Zymöl.
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av deciso » 11 nov 2009 23:09

Tack Göran..

Jag har använt leran du skickade på två bilar än så länge.
Använder sonax glans schampo blandat 1:30 som smörjmedel.
Väldigt nöjd med leran. Det känns lite mildare mot lacken än kaross svampen.

Tack än en gång.
Senast redigerad av 6 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4142
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Funk » 12 nov 2009 08:07

Glaze är det vi kallar polish, det andra steget efter rubbing.
Njae... glaze är ofta glansmedel/fillers utan polermedel från de flesta tillverkarna. Det är inget som jag rekommenderar innan lackskydd, möjligen innan ett rent vax på bilar där glansen är mycket viktigare än hållbarhet.

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Tantrum » 12 nov 2009 09:11

Glaze är som grillolja :) Som Funk säger, det är "oljor" och lite vax som täcker lite, ger lite våtare utseende och, enligt vissa tillverkare, mättar och ger lacken näring.

Sen finns det andra tillverkare, ofta brittiska verkar det som, som kallar polishar för glaze. Tror att britterna refererar till ytan man får, medan amerikanerna syftar på användningsområdet. Språkförbistring kanske. Sen heter ju Meguiars proffsserie förvisso "Mirror Glaze", vilket kan ställa till det ytterligare :)
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Pada
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 17 sep 2009 21:08

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Pada » 13 nov 2009 00:11

Hur är schampo från tex. Nilfisk och Kärcher? Har fått en dunk med schampo med vax i av en granne som inte hade någon användning för den längre. Bollnäs har den på sin hemsida (Se länk nedan). Är det något att använda eller är det enbart skit? Ska man använda det för enbart en "vanlig" tvätt eller kan man även använda det inför en polering? Tänker mest på att där är vax i schampot.

Produkten jag talar om,

http://shop.bollnasbilvard.se/nilfiskal ... c-343.aspx

:brumm
Senast redigerad av 6 Pada, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Tantrum » 13 nov 2009 01:36

Det där schampot verkar vara lite av en Supertvätt, med typ en skumtillsats. Turtles och Biltemas supertvättar lämnar en yta på bilen som är rätt påtaglig, så jag vette tusan om jag hade kört den innan polering.

Som snabbtvättmedel på vintern är det nog grymt dock. Bara att skumma bilen och sedan blåsa av ett par gånger i veckan utan att svampa. Bra mot tvättrepor :)
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Bewsfroe
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 25 sep 2009 14:02

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Bewsfroe » 18 nov 2009 21:14

Angående metoder för att slippa att rutorna immar igen så har jag hört att raklödder ska fungera bra som imskydd! Kladda på rutan och torka av - klart! :brumm
Senast redigerad av 6 Bewsfroe, redigerad totalt 14 gång.

TommyJ
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 25 okt 2008 18:16

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av TommyJ » 19 nov 2009 18:09

Bewsfroe skrev:Angående metoder för att slippa att rutorna immar igen så har jag hört att raklödder ska fungera bra som imskydd! Kladda på rutan och torka av - klart! :brumm
Det där är ju en sån sak som man undrar hur f*n kom dom på det?!
Senast redigerad av 6 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.

jaxpo
Medlem
Inlägg: 421
Blev medlem: 17 jul 2009 18:59
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av jaxpo » 19 nov 2009 18:59

TommyJ skrev:
Bewsfroe skrev:Angående metoder för att slippa att rutorna immar igen så har jag hört att raklödder ska fungera bra som imskydd! Kladda på rutan och torka av - klart! :brumm
Det där är ju en sån sak som man undrar hur f*n kom dom på det?!
Perfekt två testpiloter :D Bara o kladda dit.. ;)
Senast redigerad av 6 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.

pake
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 apr 2009 01:29

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av pake » 20 nov 2009 18:18

Som sagt, tråden för dumma frågor. Här kommer en:
Vilken sida ska användas på Ultimas kaross svamp?
Har använt den gummerade sidan men tycker den "slipar" ganska mycket, mer än leran jag använde tidigare. Nu gör det inget eftersom jag ändå ska polera bilen grundligt, men det kan ändå vara bra att veta...
Senast redigerad av 6 pake, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av MAX » 20 nov 2009 19:32

Nu vet jag ju inte hur ultima klossen ser ut men det är den gummerade sidan du ska använda.
Fick faktigst ställa samma fråga själv när jag började intressera mig för kaross-svampen så det var ingen dum fråga så att säga :P
mvh max.
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar