Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
- jujimbo
- Entusiast

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Hej!
Fråga till Nisse: hur lång tid bedömmer du att Silver One från Smartab håller? är?
Enligt smartab själva 12-15 mån stämmer det eller kortare hållbarhet, sen hur är den att lägga lätt,svår?
Magnus
Fråga till Nisse: hur lång tid bedömmer du att Silver One från Smartab håller? är?
Enligt smartab själva 12-15 mån stämmer det eller kortare hållbarhet, sen hur är den att lägga lätt,svår?
Magnus
Senast redigerad av 6 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.
-
Jimmy
- Medlem
Jag är inte så insatt i hur lackskydd fungerar rent kemiskt 1K och 2K.
Men om man jämför med t.ex. billack 1K och 2K så har det ju med sammanbindningen av molekyl kedjor att göra enkelt förklarat. Härdaren binder samman molekylerna i färgen.
Och i det sammanhanget är 2K lack alltid med hållbar eller stryktålig så att säga. Och dessutom betydligt snabbare härdtider som är en fördel i det fallet.
Så enligt mig borde ett 2K lackskydd vara när man blandar 2 olika komponenter antingen i en flaska eller på lacken där de kemiskt binds samman och där båda måste finns för att det ska fungera och härda ihop med varandra.
Om det fungerar så vet jag inte men det är mina tankar runt det.
Sen är det ju inte alltid så att lika löser lika som Funk säger. Du kan ju inte lösa torkat vattenbaseradfärg med vatten. Och du kan inte enkelt lösa upp torkad akryllack med akryl-thinner heller.
Angående vad som löser vad kan vara ganska intressant i ett helt annat sammanhang som t.ex. vattenbaserad billacksbas som inte torkat är helt omöjlig att tvätta bort med thinner utan går endast att tvätta bort med vatten, men efter det torkat går det ej att lösa med vatten men det går att lösa upp med thinner.
Så borde det ju kunna vara med lackskydd oxå att bäraren av medlet inte alltid löser upp det efter härdning?
Det var bara lite av mina tankar kring det, men jag kan ha helt fel
.
Men om man jämför med t.ex. billack 1K och 2K så har det ju med sammanbindningen av molekyl kedjor att göra enkelt förklarat. Härdaren binder samman molekylerna i färgen.
Och i det sammanhanget är 2K lack alltid med hållbar eller stryktålig så att säga. Och dessutom betydligt snabbare härdtider som är en fördel i det fallet.
Så enligt mig borde ett 2K lackskydd vara när man blandar 2 olika komponenter antingen i en flaska eller på lacken där de kemiskt binds samman och där båda måste finns för att det ska fungera och härda ihop med varandra.
Om det fungerar så vet jag inte men det är mina tankar runt det.
Sen är det ju inte alltid så att lika löser lika som Funk säger. Du kan ju inte lösa torkat vattenbaseradfärg med vatten. Och du kan inte enkelt lösa upp torkad akryllack med akryl-thinner heller.
Angående vad som löser vad kan vara ganska intressant i ett helt annat sammanhang som t.ex. vattenbaserad billacksbas som inte torkat är helt omöjlig att tvätta bort med thinner utan går endast att tvätta bort med vatten, men efter det torkat går det ej att lösa med vatten men det går att lösa upp med thinner.
Så borde det ju kunna vara med lackskydd oxå att bäraren av medlet inte alltid löser upp det efter härdning?
Det var bara lite av mina tankar kring det, men jag kan ha helt fel
Senast redigerad av 6 Jimmy, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Lätt att lägga...lätt att torka av...
Så här står det....
Silver One används med fördel på alla typer av lacker samt gelcoat och ger ett skydd som vid normal användning/skötsel håller 12-15 månader.
Frågan är vad "normalt användande" är....personligen tror inte jag att detta lackskydd efter 12mån har mycket funktion ikvar efter några vintermånader med petrokemisk avfettning...men däremot tror jag detta är ett väldigt bra sommarskydd....och tänk då på att många lackskydd skulle klara sig väldigt länge om det inte vore för alla kemiska medel vi lägger på våra bilar här i sverige vintertid....
Hur man än vrider och vänder på detta med lack "skydd" så kommer man inte ifrån att just Ultima Paint Guard och lägga detta efter varje tvätt ger med stor sannolikhet det bästa skyddet....jag jämförde detta med solskydd tidigare....Vem skulle våga lägga ett solskydd på kroppen som sägs räcka hela sommaren...Näää då vill jag gärna smörja in mig "hvar gang"
Så här står det....
Silver One används med fördel på alla typer av lacker samt gelcoat och ger ett skydd som vid normal användning/skötsel håller 12-15 månader.
Frågan är vad "normalt användande" är....personligen tror inte jag att detta lackskydd efter 12mån har mycket funktion ikvar efter några vintermånader med petrokemisk avfettning...men däremot tror jag detta är ett väldigt bra sommarskydd....och tänk då på att många lackskydd skulle klara sig väldigt länge om det inte vore för alla kemiska medel vi lägger på våra bilar här i sverige vintertid....
Hur man än vrider och vänder på detta med lack "skydd" så kommer man inte ifrån att just Ultima Paint Guard och lägga detta efter varje tvätt ger med stor sannolikhet det bästa skyddet....jag jämförde detta med solskydd tidigare....Vem skulle våga lägga ett solskydd på kroppen som sägs räcka hela sommaren...Näää då vill jag gärna smörja in mig "hvar gang"
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
deciso
- Trogen Medlem

Att ha ett lackskydd just som skydd för lacken tror jag inte spelar så stor roll
nu när alla bilar är klarlackade. Visst,det skyddar ju på det viset att bilen blir mer
lätt tvättad och man då inte behöver använda så starka kemikalier.
nu när alla bilar är klarlackade. Visst,det skyddar ju på det viset att bilen blir mer
lätt tvättad och man då inte behöver använda så starka kemikalier.
Senast redigerad av 6 deciso, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

Vattenbaserad billack eller för den delen husfärg existerar egentligen inte.. det handlar om att färgerna är vattenburna vilket inte är riktigt samma sak. När vattnet dunstar så tar det även med sig det egentliga lösningsmedlet.
Om jag får spekulera lite vad det gäller lackskydd så handlar 2k principen (och även den med förbehandling av aktivator) primärt om att kunna lagra medlen och göra dem lätta att hantera, det borde vara enkelt att göra även dessa produkter syrehärdande eller liknande. Men då blir förpackningsbiten och portioneringarna betydligt svårare.
Att det i realiteten skulle handla om en riktig kemisk bindning till bilens lack är nog snarare en försäljningsramsa än det verkliga fallet. Hade vi ett lackskydd som verkligen bondade med lacken så vore det lika slitstarkt och långlivat som lacken självt, eller också försvagade lacken genom att bilda ett fastsittande ytskick med sämre egenskaper än vad lacken ursprungligen hade.
/Thomas
Nisse: Jag har ett av de bästa solskydden som finns, hud som blir mörk redan efter enbart lite sol, det lär vara det bästa skyddet...och det sitter kvar heela säsongen och lite till
Om jag får spekulera lite vad det gäller lackskydd så handlar 2k principen (och även den med förbehandling av aktivator) primärt om att kunna lagra medlen och göra dem lätta att hantera, det borde vara enkelt att göra även dessa produkter syrehärdande eller liknande. Men då blir förpackningsbiten och portioneringarna betydligt svårare.
Att det i realiteten skulle handla om en riktig kemisk bindning till bilens lack är nog snarare en försäljningsramsa än det verkliga fallet. Hade vi ett lackskydd som verkligen bondade med lacken så vore det lika slitstarkt och långlivat som lacken självt, eller också försvagade lacken genom att bilda ett fastsittande ytskick med sämre egenskaper än vad lacken ursprungligen hade.
/Thomas
Nisse: Jag har ett av de bästa solskydden som finns, hud som blir mörk redan efter enbart lite sol, det lär vara det bästa skyddet...och det sitter kvar heela säsongen och lite till
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
MAX
Precis som funk skriver.
Nämligen att det blir ett fastsittande ytskick med betydligt sämre yta än tidigare samt att det sitter som berget och måste poleras bort för att få tillbaks lystern i lacken med andra ord bondat med lacken till det sämre
Inte vet jag hur man löser detta mer än undviker just fireglassen på då vissa solida lacker eller
kan det lösas genom att använda fireglassens eget förpolermedel så att säga ,då det kanske ger ett okänsligare underlag på då lite känsligare lacker
Mina tankar så att säga
Mvh max.
Dvs att man istället för en finare polish som slutsteg använder just fireglassens egen finpolish vad den nu heter
så är ju det här är ju precis vad jag och Bustorp råkat ut för med fireglassen då på äldre solida lacker samt även då på en nylackad huv med båtlackFunk skrev:Hade vi ett lackskydd som verkligen bondade med lacken så vore det lika slitstarkt och långlivat som lacken självt, eller också försvagade lacken genom att bilda ett fastsittande ytskick med sämre egenskaper än vad lacken ursprungligen hade.
Nämligen att det blir ett fastsittande ytskick med betydligt sämre yta än tidigare samt att det sitter som berget och måste poleras bort för att få tillbaks lystern i lacken med andra ord bondat med lacken till det sämre
Inte vet jag hur man löser detta mer än undviker just fireglassen på då vissa solida lacker eller
kan det lösas genom att använda fireglassens eget förpolermedel så att säga ,då det kanske ger ett okänsligare underlag på då lite känsligare lacker
Mina tankar så att säga
Mvh max.
Dvs att man istället för en finare polish som slutsteg använder just fireglassens egen finpolish vad den nu heter
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

Det handlar troligen om att silikatet får lacken att oxidera eller liknande snarare än någon bondning i egentlig mening.
Kör man Fireglaze Micro Fininshing Compound som polermedel så tror jag knappast det gör någon skillnad, då dom är ganska lika såvitt jag kan se. Det är ingen "förstastegare" till lackskyddet utan mer av en vaxpolish med Temperaflex.
/Thomas
Kör man Fireglaze Micro Fininshing Compound som polermedel så tror jag knappast det gör någon skillnad, då dom är ganska lika såvitt jag kan se. Det är ingen "förstastegare" till lackskyddet utan mer av en vaxpolish med Temperaflex.
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
marcus
- Entusiast

Micro finishing compound innehåller, såvitt jag vet och trots namnet, inga slipmedel. Det är dock en grym lackrengörare/glanshöjare som lirar extremt bra ihop med sealern.Funk skrev:Det handlar troligen om att silikatet får lacken att oxidera eller liknande snarare än någon bondning i egentlig mening.
/Thomas
Jag skulle jämföra den med t.ex. Ultima paint prep plus.
Senast redigerad av 6 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

Den känns definitv som ett polermedel, om än milt...
/Thomas
/Thomas
-
MAX
Märkligt att detta då glanshöjade och glansbevarande fantastiska medel(märke)fireglas just då som Funk beskriver och som åtminstoende i mina öron låter som en vettigare förklaring än vad jag skrev
Alltså då inte bondar med lacken utan helt enkelt oxiderar den(fräter sönder
och då utan att vara riktigt säker måste det ju då bero på just silikatet som Funk skrivit tidigare att något då i lacken(färgpigment i det här fallet reagerar med silikatet som då blir en slags syra-blandning och då oxiderar lacken
Konstigt att det då inte står något i produktbeskrivningarna om detta fenomen som då kan inträffa på solida lacker om oturen är framme.
max.
Alltså då inte bondar med lacken utan helt enkelt oxiderar den(fräter sönder
Konstigt att det då inte står något i produktbeskrivningarna om detta fenomen som då kan inträffa på solida lacker om oturen är framme.
max.
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

Silikater brukar vara alkaliska/basiska så det kan vara det som ställer till det, men jag vill understryka att det är spekulationer i fallet med FireGlaze. Fast det verkar ju vara en del som pekar åt det hållet...
/Thomas
/Thomas
-
pake
- Medlem
Varför rekommenderas ofta att man ska använda petrolium(kall-)avfettning före alkalisk avfettning?
Jag tycker det blir bättre resultat (petroliumavfettningen tar asfalt/tjär prickar bättre) om man gör tvärt om, d v s HD-grön på torr bil, spola av, avfettning, spola av, svampa med shampo, spola av och torka.
Jag tycker det blir bättre resultat (petroliumavfettningen tar asfalt/tjär prickar bättre) om man gör tvärt om, d v s HD-grön på torr bil, spola av, avfettning, spola av, svampa med shampo, spola av och torka.
Senast redigerad av 6 pake, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast

pake skrev:Varför rekommenderas ofta att man ska använda petrolium(kall-)avfettning före alkalisk avfettning?
Själv har jag inte provat att göra i den ordningen! Just för enligt instruktionerna som säger att det ska vara på torr bil med en petrolium(kall-)avfettning. För bästa effekt, kan tänka mej om du upplever detta nu under höst/vintertid kan bero på att bilen oftast är fuktig/våt innan du lägger på en petroliumavfettning. Och om bilen redan är våt så kanske det funkar bättre att göra i din ordningsföljd. Ska själv testa detta
/Jiiins
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
jaxpo
- Medlem
Finns det något man kan göra för att motverka att gummit på torkarbladen fryser och blir "stela"? Husmorsknep?
//Johan
//Johan
Senast redigerad av 6 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

Kallavfettning skall läggas på torr yta, för om ytan är våt så lägger sig den oljebaserade avfettningen utanpå vattnet. Dock finns det produkter som t.ex Smartabs Power som klarar vått underlag i och med att dom är alkoholbaserade (har jag för mig det var..) emulsioner, funkar hyggligt gör det på vått i alla fall. Men dom är å' andra sidan inga rena kallavfettningar.
/Thomas
/Thomas
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Möjligen TURTLE LISTFIX Driver ut fukt, håller gummilisterna mjuka och följsamma. Hindrar fastfrysning.jaxpo skrev:Finns det något man kan göra för att motverka att gummit på torkarbladen fryser och blir "stela"? Husmorsknep?![]()
//Johan

-
P.Hellberg
Nisse skrev:Möjligen TURTLE LISTFIX Driver ut fukt, håller gummilisterna mjuka och följsamma. Hindrar fastfrysning.jaxpo skrev:Finns det något man kan göra för att motverka att gummit på torkarbladen fryser och blir "stela"? Husmorsknep?![]()
//Johan
Kanske inte så bra att få silikonet på rutan ? Säkert kanon till dörr lister men till torkarblad är jag lite tveksam ..
Senast redigerad av 6 P.Hellberg, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Ja men då tar vi.....
Sonus Tire & Bumper Dressing Gel...
Använd Sonus Tire & Bumper Dressing Gel på fönster och dörr tätningar för att hålla dem mjuka och förhindra sprickbildning. När dörrens gummi är väl underhållet med Tire & Bumper Dressing Gel, kommer de att tät bättre och ge minska störande vindbrus.
Glöm inte att behandla torkarbladen. Den vanligaste orsaken till att torkarbladet går sönder är torrt gummi. Sonus Tire & Bumper Dressing Gel håller torkarbladen i perfekt skick.

Sonus Tire & Bumper Dressing Gel...
Använd Sonus Tire & Bumper Dressing Gel på fönster och dörr tätningar för att hålla dem mjuka och förhindra sprickbildning. När dörrens gummi är väl underhållet med Tire & Bumper Dressing Gel, kommer de att tät bättre och ge minska störande vindbrus.
Glöm inte att behandla torkarbladen. Den vanligaste orsaken till att torkarbladet går sönder är torrt gummi. Sonus Tire & Bumper Dressing Gel håller torkarbladen i perfekt skick.
- bustorp
- Trogen Medlem

Kan inte du prova det, Nisse?
Jag tvivlar starkt på att det funkar utan att ge "spår" efter sig på rutan.
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Ja det blir det säkert...men gummit på torkarna blir mjukt och fint...bustorp skrev:Kan inte du prova det, Nisse?