Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
-
peterv
- Medlem
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Undrar, måste man köra med isopropanol efter man polerat med tex Power Finish eller Final Finish?
Kan man köra PF samt Fireglaze på en solid lack?
Senast redigerad av 6 peterv, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Nej det är inget måste med isopropanol...men det underlättar...peterv skrev:Undrar, måste man köra med isopropanol efter man polerat med tex Power Finish eller Final Finish?
Ja det går utmärkt att köra Menzerna Power Finish och sedan Fire Glaze som skydd...men se till att du inte har oxid i lacken....vanligt på röda, blå, gröna solida lacker....lägger ner mycket jobb på själva poleringen...kör ut Menzerna Power Finish väldigt väl...då räcker det nästan att du blåser bort överskottet...
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
peterv
- Medlem
Tackar för svar...lagt in en beställning för lite isopr samt lite trissor som man saknar så man har jämnt antal....lika bra att ha det hemma 
- tonimakaroni
- Medlem
- Kontakt:
Har en fråga om det går att lägga lackskydd på avgasrör, tänkte då mest på kromade historier på custom hojar eller blir det missfärgat utav det?
Senast redigerad av 6 tonimakaroni, redigerad totalt 14 gång.
/ Toni Larsson
http://www.garaget.org/tonimakaroni
-
Göran
Ultima Tire and Trim kan du lägga, det håller för värmen!tonimakaroni skrev:Har en fråga om det går att lägga lackskydd på avgasrör, tänkte då mest på kromade historier på custom hojar eller blir det missfärgat utav det?
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- tonimakaroni
- Medlem
- Kontakt:
Håller det säsongen ut Göran om du följt upp det eller är det lika bra och förbättra säg en gång i månaden?
/ Toni Larsson
-
peterv
- Medlem
En ny fråga, funderar på att uppgradera min poler maskin från Biltemas dubbeltrissa men vill gärna slippa kasta alla trissorna (känns lite onödigt)
....vet att cyklomaskinen finns (lite dyr) men undrar om det finns andra alternativ som någon kan rekommendera?
....vet att cyklomaskinen finns (lite dyr) men undrar om det finns andra alternativ som någon kan rekommendera?
- Tantrum
- Administratör

Dubbeltrissan blir ju inte värdelös bara för att du skaffar en annan maskin
Spara den och trissorna till småjobben. Om inte annat fungerar ju en polertrissa som applikator när man handjagar med alla möjliga medel. Vidare är det smidigt att köra med mindre trissor på roterande maskin där det är trångt och bökigt.
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- tonimakaroni
- Medlem
- Kontakt:
Skulle säga att satsa på en lite dyrare roterande maskin, t.ex. Flex och kör med den dubbelhuvade du har nu då jag finner att dom dubbelhuvade billigare maskinerna känns mer välbyggda än billigare roterande.peterv skrev:En ny fråga, funderar på att uppgradera min poler maskin från Biltemas dubbeltrissa men vill gärna slippa kasta alla trissorna (känns lite onödigt)![]()
Uppgraderade min roterande från en som kostat ca 500 till en flex 3403 och det är bättre på alla punkter, både lättare att jobba med samt tystare och viktmässigt lättare, så lyder mitt tips iaf
/ Toni Larsson
-
AArvidsson
- Medlem
Jag kastar mig glatt iväg med ännu fler dumma frågor: när man kört ett varv Concept New Horizon, bör/ska/kan man lägga ett varv Fireglaze *också*? Om man har Ultima Paint Guard Plus hemma, ska man lägga det uppepå alltihopa eller ska man helt sonika skippa Fireglazen?
Senast redigerad av 6 AArvidsson, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
Du kan, men det är ingen nytta med det. Lägg istället ett lager Ultima, låt det härda och lägg ett lager till dagen efter så får du ett bra djup!AArvidsson skrev:Jag kastar mig glatt iväg med ännu fler dumma frågor: när man kört ett varv Concept New Horizon, bör/ska/kan man lägga ett varv Fireglaze *också*? Om man har Ultima Paint Guard Plus hemma, ska man lägga det uppepå alltihopa eller ska man helt sonika skippa Fireglazen?
-
AArvidsson
- Medlem
Mjo, det har jag fått höra flera gånger, men jag är således nyfiken på varför folk envisas med att lägga fireglaze + ultima om det inte ger nåt? 
-
Göran
Jag är för partiskt, men någon annan kan svara på det!AArvidsson skrev:Mjo, det har jag fått höra flera gånger, men jag är således nyfiken på varför folk envisas med att lägga fireglaze + ultima om det inte ger nåt?
- Funk
- Moderator

FireGlaze + Ultima ger framförallt avrinning vilket inte är FireGlazes starka sida. Ultima må vara hur lättapplicerat som helst, men enligt mig så är hållbarheten inte i närheten av FireGlaze. Tillsammans får man helt enkelt det bästa av båda världar....
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
lindell90
- Medlem
Fireglaze lägger jag som ett grundskydd för att sedan lägga några lager Ultima. Ultiman ger en riktigt fin wetlook och avrinningen blir riktigt grym med den 
Senast redigerad av 6 lindell90, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Jag har toppat Fire Glaze med t ex. Autorange Wet Wax och Sonax F1 Sprayvax med gott resultat. Man bör nog undvika lackskydd med mycket lösningsmedel i, eller sådana med slipmedel eller rengörande effekt, men annars är det bara att köra 
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
AArvidsson
- Medlem
*sigh* Jaha. Ett medel till att köpa. Fasen, jag behöver ett större garage! 
- jojje
- Entusiast

Rekomendera mig ett bra lackskydd för solidlacker utan klarlack.
Har endast Fireglaze hemma som lackskydd och det har man ju läst att vissa haft problem med
på vissa solidlacker utan klarlack.
Edit''
Hittade även en flaska Autoglym Extra gloss protection i garaget (det var nog 6-7 år sedan den inhandlades)
kanske den funkar på solidlacker?
Har endast Fireglaze hemma som lackskydd och det har man ju läst att vissa haft problem med
på vissa solidlacker utan klarlack.
Edit''
Hittade även en flaska Autoglym Extra gloss protection i garaget (det var nog 6-7 år sedan den inhandlades)
kanske den funkar på solidlacker?
Senast redigerad av 6 jojje, redigerad totalt 14 gång.
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Har inte testat den på någon solid men Lahega 36 tycker jag är bra. Låt den däremot inte ligga på över natten, den blir jobbig att torka av om den får ligga för länge.
http://www.lahega.se/showproduct.asp?id=63
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=3436803
http://www.lahega.se/showproduct.asp?id=63
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=3436803
Senast redigerad av 6 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!
-
lindell90
- Medlem
Hej!
Ska polera och lägga Fireglaze på min bil ihelgen och tänkte toppa det med 3-4 rundor Ultima PGP. Frågan är ska jag vänta en vecka med Ultiman så Fireglazen får härda ordentligt och sen då lägga Ultima?
Mvh Emil
Ska polera och lägga Fireglaze på min bil ihelgen och tänkte toppa det med 3-4 rundor Ultima PGP. Frågan är ska jag vänta en vecka med Ultiman så Fireglazen får härda ordentligt och sen då lägga Ultima?
Mvh Emil
Senast redigerad av 6 lindell90, redigerad totalt 14 gång.