Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
-
Jimmy Larsson
- Medlem
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Hur mycket polermedel går det åt till en bil? Dum fråga kanske men...
Är en Passat -99 som är tvättrepig överallt som jag tänkte polera i helgen om medlet räcker...
Jag har ungefär mellan 150ml utav Menzerna PF och SF... Går väl kanske åt mer PF än SF?
PFen skall köras med roterande maskin och "lammull" alt. blå skumrondell och SFen med Biltemas mussepigg och orange skumrondell....
Tänkte också lägga på Ultima PGP och Vista på lister, vilken ska jag lägga först?
Är en Passat -99 som är tvättrepig överallt som jag tänkte polera i helgen om medlet räcker...
Jag har ungefär mellan 150ml utav Menzerna PF och SF... Går väl kanske åt mer PF än SF?
PFen skall köras med roterande maskin och "lammull" alt. blå skumrondell och SFen med Biltemas mussepigg och orange skumrondell....
Tänkte också lägga på Ultima PGP och Vista på lister, vilken ska jag lägga först?
Senast redigerad av 6 Jimmy Larsson, redigerad totalt 14 gång.
-
945an
- Medlem
Är det fler än jag som har problem med att få bort rester från Biltema Rain Off? Idag behandlade jag sidorutorna, och följde instruktionen där man skulle applicera jämnt över ytan och låta torka tills en "gräddig" yta uppstod, detta tolkar jag som torkat medel? Sedan applicera igen och låta "grädda" sig och slutligen torka av med mjuk trasa.
Torkade bort torkade rester med microfibertrasa men tyckte att det satt åt ganska bra, var väldigt svårt att få bort allt från rutorna. Till slut fick jag bort det mesta, men ett litet skikt fanns fortfarande kvar på vissa ställen. Inge kul med flammiga rutor när man polerat bilen så blank.
Försvinner det sista från Rain Off-medlet efter första tvätten kanske?
Torkade bort torkade rester med microfibertrasa men tyckte att det satt åt ganska bra, var väldigt svårt att få bort allt från rutorna. Till slut fick jag bort det mesta, men ett litet skikt fanns fortfarande kvar på vissa ställen. Inge kul med flammiga rutor när man polerat bilen så blank.
Senast redigerad av 6 945an, redigerad totalt 14 gång.
- xion92
- Moderator

När jag lade på min bil så torkade jag av och upptäckte som du att det satt kvar en del. Jag väntade en stund och provade igen, då försvann lite mer. Jag torkade väl av en 4-5 gånger tror jag. Prova att torka av efter en stund igen så kanske det går bättre
Senast redigerad av 6 xion92, redigerad totalt 14 gång.
-
bigguns
- Entusiast

945an skrev:Är det fler än jag som har problem med att få bort rester från Biltema Rain Off? Idag behandlade jag sidorutorna, och följde instruktionen där man skulle applicera jämnt över ytan och låta torka tills en "gräddig" yta uppstod, detta tolkar jag som torkat medel? Sedan applicera igen och låta "grädda" sig och slutligen torka av med mjuk trasa.
Torkade bort torkade rester med microfibertrasa men tyckte att det satt åt ganska bra, var väldigt svårt att få bort allt från rutorna. Till slut fick jag bort det mesta, men ett litet skikt fanns fortfarande kvar på vissa ställen. Inge kul med flammiga rutor när man polerat bilen så blank.![]()
Hej!
Du ska torka först med en blöt/urvriden disktrasa. Typ en sån där standard 20*20 cm.
Sedan direkt på med en torr bomullstrasa, typ av kraftigt lakan el nått, och torka torrt med.
Använd INTE microduk till detta då den bara smetar ut siliconet i Rain Offén.
Mening är att du ska få bort det överflödiga siliconet från rutan.
OCH använd INTE samma bommulstrasa på insidan rutan sedan, tvätta den i maskin först i så fall.
Mvh
Z
Återkoppla gärna med resultat.
Senast redigerad av 6 bigguns, redigerad totalt 14 gång.
-
945an
- Medlem
Testade att dra runt med en fuktad trasa och sedan torka (med typ luddfritt hushållspapper), och detta funkade. Nu är rutorna lika blanka som förut igen.bigguns skrev:945an skrev:Är det fler än jag som har problem med att få bort rester från Biltema Rain Off? Idag behandlade jag sidorutorna, och följde instruktionen där man skulle applicera jämnt över ytan och låta torka tills en "gräddig" yta uppstod, detta tolkar jag som torkat medel? Sedan applicera igen och låta "grädda" sig och slutligen torka av med mjuk trasa.
Torkade bort torkade rester med microfibertrasa men tyckte att det satt åt ganska bra, var väldigt svårt att få bort allt från rutorna. Till slut fick jag bort det mesta, men ett litet skikt fanns fortfarande kvar på vissa ställen. Inge kul med flammiga rutor när man polerat bilen så blank.![]()
Hej!
Du ska torka först med en blöt/urvriden disktrasa. Typ en sån där standard 20*20 cm.
Sedan direkt på med en torr bomullstrasa, typ av kraftigt lakan el nått, och torka torrt med.
Använd INTE microduk till detta då den bara smetar ut siliconet i Rain Offén.
Mening är att du ska få bort det överflödiga siliconet från rutan.
OCH använd INTE samma bommulstrasa på insidan rutan sedan, tvätta den i maskin först i så fall.
Mvh
Z
Återkoppla gärna med resultat.
Senast redigerad av 6 945an, redigerad totalt 14 gång.
-
adde
- Medlem
Hur många microfiberdukar använder ni vid polering av normalstor bil?
Polering i två alt. Tre steg och därefter lackskydd.
Själv så tycker jag det går microfiber som tusan.
När ni spritar innan lackskydd vad använder ni för att torka av spriten med?
Hur städar ni trånga utrymmen där polerrester trängt in efter polering?
Polering i två alt. Tre steg och därefter lackskydd.
Själv så tycker jag det går microfiber som tusan.
När ni spritar innan lackskydd vad använder ni för att torka av spriten med?
Hur städar ni trånga utrymmen där polerrester trängt in efter polering?
Senast redigerad av 6 adde, redigerad totalt 14 gång.
Mvh
Adde
Adde
- Funk
- Moderator

Det går åt några MF-dukar helt klart, jag har ett helt lager så jag tar bara en ren då och då...det kan väl bli llt mellan 6-10 stycken per bil...
Spritar jag så är det MF även där..
Supermjuk tandborste, penslar eller tops..
/Thomas
Spritar jag så är det MF även där..
Supermjuk tandborste, penslar eller tops..
/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
Mangi
- Ny Medlem
Bör man egentligen ha munskydd när man polerar med tanke på att vissa produkter dammar rätt mycket? Eller är det helt ofarligt?
Senast redigerad av 6 Mangi, redigerad totalt 14 gång.
- jojje
- Entusiast

Munskydd ska ju alltid användas vid jobb som dammar ovsett vad det är som dammar, så resonerar jag iafMangi skrev:Bör man egentligen ha munskydd när man polerar med tanke på att vissa produkter dammar rätt mycket? Eller är det helt ofarligt?
Senast redigerad av 6 jojje, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

Me like =)jojje skrev:Munskydd ska ju alltid användas vid jobb som dammar ovsett vad det är som dammar, så resonerar jag iafMangi skrev:Bör man egentligen ha munskydd när man polerar med tanke på att vissa produkter dammar rätt mycket? Eller är det helt ofarligt?.
/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
Mangi
- Ny Medlem
Tack för svaren 
Senast redigerad av 6 Mangi, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Just damm från polermedel är inte ofarligt. Tvärtom är det ofta ganska ohälsosamtMangi skrev:Bör man egentligen ha munskydd när man polerar med tanke på att vissa produkter dammar rätt mycket? Eller är det helt ofarligt?
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
bulten
- Ny Medlem
Hej!
Ny här på forumet och har drabbats av polerbacillerna! Har en Mazda 5 2008 års modell som jag försöker hålla i så bra skick som möjligt (två barn, fru, hus, båt tar dock lite för mycket tid
). Försöker hålla efter lacken så gott det går och har kört med oscillerande biltemamaskin tre-fyra gånger med ganska milda polermedel sedan jag köpte bilen ny. Finns en och annan djupare repa som jag inte får bort men lyckas för det mesta polera bort de flesta tvättrepor. Har även en roterande Biltemamaskin som jag inte vågat använda på bilen tidigare. Nu har jag dock tagit mod till mig och beställde en mindre fästplatta (125 mm) och menzernas gula och orangea rondeller samt Power Finish och Final Finish. För att försöka göra texten kort så tvättade jag bilen noga och drog över motorhuven med karossvamp.
Mina funderingar:
1. Körde den allra mildaste behandlingen (gul trissa+FF) och inte så högt varvtal på maskinen. Vågar inte riktigt köra på ännu. Använde i princip bara maskinens tyngd på trissan. Upplevde att jag fick ganska mycket tvättrepor (var inte så mycket ska jag tillägga). Lacken blev i princip ljummen av poleringen. Frågan: Hur mycket kan jag trycka när jag polerar? På en del filmklipp ser man ibland att trissan pressas ihop när man polerar? Känns som om det kanske är på gränsen till att bränna lacken om jag skulle göra det.
2. Det var lite svårt att styra maskinen vid lägre varvtal men det blev bättre när jag ökade farten. Nu var jag dock väldigt noga med att inte gå på för hårt över skarvar och veck för att inte gå igenom/bränna klarlacken. Vilket varvtal rekomenderas för Final Finish resp. Power Finish?
3. Fick bakre stötfångaren omlackerad i vintras då jag blev påbackad på en parkering. Brukar klarlacken vid handlackering (spruta såklart) vara tjockare än originallacken? Det blir ju lätt repor vid bagaget när man lastar i och ur bilen. Vill inte polera där för ofta så att klarlacken försvinner.
Åter till poleringen av motorhuven. Ska tillägga att det fanns en ganska lång tydlig repa som gick över motorhuven som jag faktiskt lyckades få bort väldigt lätt med roterande. Gick över två gånger med maskinen (gul trissa/FF) på 800-1000 varv och inte jättemycket tryck på trissan. Har inte lyckats med cyklo-kopian innan så där blev jag väldigt nöjd. Nu kanske min 2,5 år "gamla" Mazda inte är det bästa objektet att börja träna på roterande med så jag tänkte erbjuda svärföräldrarna att polera deras gamla Ford Fiesta (mörk blå) och testa lite olika kombinationer trissor/maskiner/medel.
Ursäkta för mycket text.
För övrigt ett mycket trevligt forum!
Ny här på forumet och har drabbats av polerbacillerna! Har en Mazda 5 2008 års modell som jag försöker hålla i så bra skick som möjligt (två barn, fru, hus, båt tar dock lite för mycket tid
Mina funderingar:
1. Körde den allra mildaste behandlingen (gul trissa+FF) och inte så högt varvtal på maskinen. Vågar inte riktigt köra på ännu. Använde i princip bara maskinens tyngd på trissan. Upplevde att jag fick ganska mycket tvättrepor (var inte så mycket ska jag tillägga). Lacken blev i princip ljummen av poleringen. Frågan: Hur mycket kan jag trycka när jag polerar? På en del filmklipp ser man ibland att trissan pressas ihop när man polerar? Känns som om det kanske är på gränsen till att bränna lacken om jag skulle göra det.
2. Det var lite svårt att styra maskinen vid lägre varvtal men det blev bättre när jag ökade farten. Nu var jag dock väldigt noga med att inte gå på för hårt över skarvar och veck för att inte gå igenom/bränna klarlacken. Vilket varvtal rekomenderas för Final Finish resp. Power Finish?
3. Fick bakre stötfångaren omlackerad i vintras då jag blev påbackad på en parkering. Brukar klarlacken vid handlackering (spruta såklart) vara tjockare än originallacken? Det blir ju lätt repor vid bagaget när man lastar i och ur bilen. Vill inte polera där för ofta så att klarlacken försvinner.
Åter till poleringen av motorhuven. Ska tillägga att det fanns en ganska lång tydlig repa som gick över motorhuven som jag faktiskt lyckades få bort väldigt lätt med roterande. Gick över två gånger med maskinen (gul trissa/FF) på 800-1000 varv och inte jättemycket tryck på trissan. Har inte lyckats med cyklo-kopian innan så där blev jag väldigt nöjd. Nu kanske min 2,5 år "gamla" Mazda inte är det bästa objektet att börja träna på roterande med så jag tänkte erbjuda svärföräldrarna att polera deras gamla Ford Fiesta (mörk blå) och testa lite olika kombinationer trissor/maskiner/medel.
Ursäkta för mycket text.
För övrigt ett mycket trevligt forum!
Senast redigerad av 6 bulten, redigerad totalt 14 gång.
Vart tog tiden vägen?
- Pär_L
- Sponsor

- Kontakt:
hej och välkommen.
man kan ligga på rätt bra med en roterande maskin´. det viktigaste är att man har rörelse.
känn med jämna mellanrum, om du bränner dig är det dags att vila
viktig att inte gå emot plastdetaljer när du har värmen uppe
man kan ligga på rätt bra med en roterande maskin´. det viktigaste är att man har rörelse.
känn med jämna mellanrum, om du bränner dig är det dags att vila
viktig att inte gå emot plastdetaljer när du har värmen uppe
Senast redigerad av 6 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
-
bulten
- Ny Medlem
Tack! Ska prova att köra på lite mer nästa gång. Ska jag vara lite försiktigare på stötfångaren då? Den är ju tillverkad av plast.
Vart tog tiden vägen?
- xion92
- Moderator

Jag tror han menade olackad plast, jag fick det iaf til det när jag lästebulten skrev:Ska jag vara lite försiktigare på stötfångaren då? Den är ju tillverkad av plast.
Senast redigerad av 6 xion92, redigerad totalt 14 gång.
-
Jimmy Larsson
- Medlem
Du skall nog ta det lite lugnare på lackad plast också, då plasten inte absorberar lika mycket värme som metallen gör...alltså blir det mer värme "i lacken".
Senast redigerad av 6 Jimmy Larsson, redigerad totalt 14 gång.
-
bulten
- Ny Medlem
Låter ganska vettigt. Tack för tipsen!Jimmy Larsson skrev:Du skall nog ta det lite lugnare på lackad plast också, då plasten inte absorberar lika mycket värme som metallen gör...alltså blir det mer värme "i lacken".
Vart tog tiden vägen?
- Pär_L
- Sponsor

- Kontakt:
menade även lackad plast. problemet är om man kör på plåt och sedan går emot plasten så har man värmen uppe då kan det gå fort. är du osäker så maskera plasten och kör den separat senare 
Senast redigerad av 6 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
-
bulten
- Ny Medlem
Håller mig till plåten än så länge. Blir nog en mindre fästplatta/trissa till plasten/mindre ytor.yerfen skrev:menade även lackad plast. problemet är om man kör på plåt och sedan går emot plasten så har man värmen uppe då kan det gå fort. är du osäker så maskera plasten och kör den separat senare
Vart tog tiden vägen?