Stod inför samma uppgift som dig zwiffen för ett par veckor sedan, hade ett par gamla volvo-alufälgar som bara blivit tvättade i maskintvätt samt aldrig heller blivit rengjorda på insidan. Dessa var väl 12-13 år gamla. Körde först med Sonax fälgrengöring (som många, däremot inte så ofta på detta forum, rekommenderar) och lät verka en bra stund, samt skrubbade ordentligt med en borste. Fick bort endel men satt fortfarande massor med smuts kvar, såg helt bedrövligt ut. Höll på att ge upp, då jag skapade en tråd och blev tipsad om Biltemas fälgrengöring.
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=11&t=2630 se före och efterbilder
Åkte iaf iväg till biltema och inhandlade deras fälgrengöring och tog mig an fälgarna. Lät medlet verka en ordentlig stund, och sprayade återigen då det började torka och väntade ut ytterliggare. Sedan tog jag en diskborste och borstade och då försvann det mesta av smutsen, fick väl köra 2-3 såna här rundor för att få bort allt. Sedan torkade jag fälgarna och sprutade på kallavfettning, lät även detta verka länge och sedan borstade med diskborsten. Efter denna behandling fick jag i princip bort all smuts.
När jag väl var i farten så polerade jag även utsidan på fälgarna och lackförseglade insidan och utsidan på samtliga hjul. Denna behandling gjorde fälgarna nästan som nya, förutom stenskott och kantstötningar.
Bilder på resultatet (biltema fälgrengöring, polering menzerna PF och lackförsegling orange sealer):
Jag rekommenderar alltså även jag starkt Biltemas fälgrengöring.
Mvh,
Johan.