Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
-
Arjen
- Medlem
- Inlägg: 436
- Blev medlem: 05 feb 2013 19:00
- Ort: Ängelholm
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Tack för alla svar, ska experimentera lite mer imorgon och försöka få rätt på det.
Senast redigerad av 6 Arjen, redigerad totalt 14 gång.
-
Dontus
- Lotterispecialist

- Inlägg: 955
- Blev medlem: 16 aug 2010 14:22
- Ort: Södertälje
Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Detta är nog bästa sättet, för att inte ha kem ligga i slangar och dylikt och det sparar nog sprutan bättre än att bara tömma trycket.Manor skrev:Jag brukar vända flaskan upp och ner och på så sätt bli av med luften som är kvar...utan att något medel/vätska följer med ut.
För alla som har tryckventil kan man även göra på detta sätt tills sprutan är "tom" (slangen och pumpen alltså, inte behållaren) och sen tömma resten av trycket med ventilen...
Senast redigerad av 6 Dontus, redigerad totalt 14 gång.
-
Gråben
- Trogen Medlem

- Inlägg: 819
- Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
- Ort: umeå, Sverige
Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Jonke skrev:Arjen skrev:Kommer med en idiot-fråga till.
Har köpt en tryckspruta från BBV och vad jag har förstått ska man släppa ut allt tryck när man är klar med tvätten så att den inte står med tryck i. Men jag fattar inte riktigt hur jag ska kunna släppa ut trycket ur sprutan utan att tömma ut det som är i samtidigt. Vissa flaskor har väl en knapp/ventil specifikt för att kunna släppa på trycket utan att spruta ut innehållet, eller är tanken att man helt enkelt ska skruva av hela "huvudet" från flaskan på den modellen jag har?
Har denna trycksprutan.
http://shop.bollnasbilvard.se/epoca-del ... c-548.aspx
skruva upp flaskan( precis som när du ska fylla den) , men gör det mycket långsamt så pyser trycket ut
Jag brukar bara göra så, man behöver inte öppna den mycket för att trycket ska fara ut.
Senast redigerad av 6 Gråben, redigerad totalt 14 gång.
-
Arjen
- Medlem
- Inlägg: 436
- Blev medlem: 05 feb 2013 19:00
- Ort: Ängelholm
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Då var det dags för en liten nybörjarfråga igen. Vad är det för fördel egentligen med pärlning? Är det bara ett "bevis" på att vaxet/lackskyddet finns kvar?
Det regnade lite idag och tog den här bilden. Är det bättre med små eller stora droppar? Med tanke på vaxets status menar jag.

Det regnade lite idag och tog den här bilden. Är det bättre med små eller stora droppar? Med tanke på vaxets status menar jag.

Senast redigerad av 6 Arjen, redigerad totalt 14 gång.
- e_king
- Entusiast

- Inlägg: 1824
- Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
- Ort: Storvreta
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Avvisande av vatten. Därav att det blir droppar. hydrofophobic. Sen när de blir för tunga rinner de av. Om skyddet är kvar.
Senast redigerad av 6 e_king, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

- Inlägg: 5724
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Visst ser st fint ut med pärlning, men jag föredrar själv avrinning.Arjen skrev:Då var det dags för en liten nybörjarfråga igen. Vad är det för fördel egentligen med pärlning? Är det bara ett "bevis" på att vaxet/lackskyddet finns kvar?
Det regnade lite idag och tog den här bilden. Är det bättre med små eller stora droppar? Med tanke på vaxets status menar jag.
Senast redigerad av 6 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Funk
- Moderator

- Inlägg: 4142
- Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
- Ort: Göteborg
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Me like =)Visst ser det fint ut med pärlning, men jag föredrar själv avrinning.
/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Valkyr
- Medlem
- Inlägg: 224
- Blev medlem: 25 apr 2013 23:33
- Kontakt:
Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Allt för att slippa vattenfläckar antar jag?Funk skrev:Me like =)Visst ser det fint ut med pärlning, men jag föredrar själv avrinning.
/Thomas
Senast redigerad av 6 Valkyr, redigerad totalt 14 gång.
-
Arjen
- Medlem
- Inlägg: 436
- Blev medlem: 05 feb 2013 19:00
- Ort: Ängelholm
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Men om pärlning beror på avvisande av vatten vad beror då avrinning på om inte just detta?
Senast redigerad av 6 Arjen, redigerad totalt 14 gång.
- Lemerok
- Entusiast

- Inlägg: 2135
- Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
- Ort: Uppsala
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Avrinning föredrar jag med, hoppas att vi i framtiden kan få medel som gör allt allt rinner av bilen, även vid regn och stillastående bil.
Idag om bilen står stilla och det regnar så blir det ju pärlor som blir större och större tills de rinner av.
Avrinning kräver lite mer vatten på samma gång.
Finns massa tekniska förklaringar på engelska forum, hängde inte riktigt med.
Idag om bilen står stilla och det regnar så blir det ju pärlor som blir större och större tills de rinner av.
Avrinning kräver lite mer vatten på samma gång.
Finns massa tekniska förklaringar på engelska forum, hängde inte riktigt med.
Senast redigerad av 6 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.
- dunderklumpen
- Medlem
- Inlägg: 420
- Blev medlem: 16 aug 2012 19:46
- Ort: Rätt långt ner i Skåne
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Jag föredrar också avrinning framför pärlning.
Något bra tips på schampo med "bättre avrinning" än andra?
Något bra tips på schampo med "bättre avrinning" än andra?
Senast redigerad av 6 dunderklumpen, redigerad totalt 14 gång.
// dunderklumpen
- Manor
- Moderator

- Inlägg: 5724
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Jag uppfattade exempelvis att Glare Professional Polish pärlade sig mindre än Opti-Coat 2.0 som jag använder nu. "Någon" nämnde då att detta var ett medvetet val av Glare, men vad som skiljer Glare åt från mer pärlande medel vet jag tyvärr inte.
Problemet med pärlning är som sagt vattenfläckar
.
Problemet med pärlning är som sagt vattenfläckar
Senast redigerad av 6 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- D4N1EL
- Medlem
- Inlägg: 189
- Blev medlem: 03 apr 2013 18:21
- Ort: Umeå
Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Nån som testat CGs Woolly Mammoth?
Senast redigerad av 6 D4N1EL, redigerad totalt 14 gång.
-
wallnermike
- Medlem
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 08 okt 2011 19:29
- Ort: Finspång
Sv: Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Jepp köpte den för att torka bilen efter tvätt, slutade med att jag sover med den iställetD4N1EL skrev:Nån som testat CGs Woolly Mammoth?
Helt klart den mjukaste och tjockaste microfiber duk jag testat torkar hela bilen utan att behöva vrida ur den. Fyra tvättsvampar av fem möjliga är priset som drar ner betyget.
Skickat från min SGS2 via Tapatalk 2
Senast redigerad av 6 wallnermike, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color it's a part time job.
- D4N1EL
- Medlem
- Inlägg: 189
- Blev medlem: 03 apr 2013 18:21
- Ort: Umeå
Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Nice! 
Hur är den jämfört med Valet Pros Giant Plush och Sonus Våfflan?
Hur är den jämfört med Valet Pros Giant Plush och Sonus Våfflan?
Senast redigerad av 6 D4N1EL, redigerad totalt 14 gång.
- e_king
- Entusiast

- Inlägg: 1824
- Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
- Ort: Storvreta
Sv: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Jag kör också med mammuten och som tidigare skrev så blir den inte nämnvärt påverkad av en torkrunda. Finns hos Gunther.
Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Senast redigerad av 6 e_king, redigerad totalt 14 gång.
- D4N1EL
- Medlem
- Inlägg: 189
- Blev medlem: 03 apr 2013 18:21
- Ort: Umeå
Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Låter bra, måste prova den också! 
Senast redigerad av 6 D4N1EL, redigerad totalt 14 gång.
-
wallnermike
- Medlem
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 08 okt 2011 19:29
- Ort: Finspång
Sv: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Den är nästan likvärdig med valet pros men mammuten är fluffig på båda sidorna Och har kantband(eller vad det heter). Helt klart värt att testa men man får två valet pro för en mammut.
Skickat från min SGS2 via Tapatalk 2
Skickat från min SGS2 via Tapatalk 2
Senast redigerad av 6 wallnermike, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color it's a part time job.
- Aullberg
- Ny Medlem
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 24 jun 2013 20:59
- Ort: Värmdö
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Tjena!
Är rätt helt ny på forumet. Kommer att stanna länge till då putsa bil är det bästa jag vet
Frågan då som man ska ställa då! Vad har alla ni era tlllbehör (svampar, torkdukar och schampoo flaskor) i när dom vilar?
Själv ställer jag bara ned allt i hinken med torkduken överst så den torkar. Så hur har ni det?
Är rätt helt ny på forumet. Kommer att stanna länge till då putsa bil är det bästa jag vet
Frågan då som man ska ställa då! Vad har alla ni era tlllbehör (svampar, torkdukar och schampoo flaskor) i när dom vilar?
Själv ställer jag bara ned allt i hinken med torkduken överst så den torkar. Så hur har ni det?
Senast redigerad av 6 Aullberg, redigerad totalt 14 gång.
Med Vänlig Hälsning
Andreas Ullberg
Andreas Ullberg
- Lemerok
- Entusiast

- Inlägg: 2135
- Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
- Ort: Uppsala
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Jag har vart och köpt förvaringslådor på Ikea, genomskinliga i olika storlekar, lock till vissa.
Där förvaras allt från medel, polertrissor, microfiber och tvättsvampar/handskar m.m.
Sen tycker jag att stora rektangulära plastkassar som man kan köpa på stormarknaderna är bra med, där kan man ha dunkar med avfettning och liknande, lätt att plocka med sig i bilen.
Där förvaras allt från medel, polertrissor, microfiber och tvättsvampar/handskar m.m.
Sen tycker jag att stora rektangulära plastkassar som man kan köpa på stormarknaderna är bra med, där kan man ha dunkar med avfettning och liknande, lätt att plocka med sig i bilen.
Senast redigerad av 6 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.