Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Diskutera bilvårdsprodukter här
-
WoberT
- Medlem
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 19 feb 2012 01:51
- Ort: Linköping
Inlägg
av WoberT » 26 jun 2013 16:19
e_king skrev:Flygrostmedlet använder jag för att få bort så mycket som möjligt på kemisk väg för att använda leran så lite som möjligt. Leran kan orsaka mikrorepor.
/Fredrik
Edit: Samtidigt tar leran så mycket mer än flygrost. Lacken blir lika len och glansig som frugan efter en brasiliansk waxning.

Ahh då förstår jag, vet precis hur glansigt det kan bli
Men då får jag väl ta o köpa lite flygrostmedel också så jag slipper slösa på leran i onödan.
Senast redigerad av 6
WoberT, redigerad totalt 14 gång.
-
Jonke
- Trogen Medlem

- Inlägg: 680
- Blev medlem: 27 jul 2012 21:50
- Ort: Östersund
Inlägg
av Jonke » 26 jun 2013 19:05
precis köpt en ny (beggad ) kamera, en Canon 50D... tips på ett bra allround objektiv ? , fotar mest bilar,poleringar(

) och lite allt möjligt

Senast redigerad av 6
Jonke, redigerad totalt 14 gång.
-
ostkroken
- Entusiast

- Inlägg: 1223
- Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
- Ort: Östhammar
Inlägg
av ostkroken » 26 jun 2013 19:38
Jonke skrev:precis köpt en ny (beggad ) kamera, en Canon 50D... tips på ett bra allround objektiv ? , fotar mest bilar,poleringar(

) och lite allt möjligt

Hur mycket vill du lägga på objektiv då?
Jag skulle ha satsat på 2 olika eftersom du ska fota mycket närbilder är ju ett macro-objektiv ett måste och sen kanske ett 55-200 eller liknande.
Senast redigerad av 6
ostkroken, redigerad totalt 14 gång.
-
Cogo
- Entusiast

- Inlägg: 2438
- Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
- Ort: Linköping
Inlägg
av Cogo » 26 jun 2013 19:42
Har visserligen en nikon d90 men till den kör jag ett allroundobjekiv som heter 18-105 mm med bildstabilisator i (VR). Fungerar bra tycker jag.
Med vänlig hälsning, magnus
Senast redigerad av 6
Cogo, redigerad totalt 14 gång.
-
Jonke
- Trogen Medlem

- Inlägg: 680
- Blev medlem: 27 jul 2012 21:50
- Ort: Östersund
Inlägg
av Jonke » 28 jun 2013 18:23
Cogo skrev:Har visserligen en nikon d90 men till den kör jag ett allroundobjekiv som heter 18-105 mm med bildstabilisator i (VR). Fungerar bra tycker jag.
Med vänlig hälsning, magnus
funkar det bra på närbilder ( typ repor polerade ytor m.m ) också ?
lutar mot ett sigma 17-50 f2.8 ...
Senast redigerad av 6
Jonke, redigerad totalt 14 gång.
-
Cogo
- Entusiast

- Inlägg: 2438
- Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
- Ort: Linköping
Inlägg
av Cogo » 28 jun 2013 18:27
Jonke skrev:Cogo skrev:Har visserligen en nikon d90 men till den kör jag ett allroundobjekiv som heter 18-105 mm med bildstabilisator i (VR). Fungerar bra tycker jag.
Med vänlig hälsning, magnus
funkar det bra på närbilder ( typ repor polerade ytor m.m ) också ?
lutar mot ett sigma 17-50 f2.8 ...
kan inte svara på det riktigt då jag inte tagit den typen av bilder. dock är det så att alla mina tester och reportage är tagna med det objektivet och kameran.
mvh magnus
Senast redigerad av 6
Cogo, redigerad totalt 14 gång.
-
Jonke
- Trogen Medlem

- Inlägg: 680
- Blev medlem: 27 jul 2012 21:50
- Ort: Östersund
Inlägg
av Jonke » 29 jun 2013 09:40
Cogo skrev:Jonke skrev:Cogo skrev:Har visserligen en nikon d90 men till den kör jag ett allroundobjekiv som heter 18-105 mm med bildstabilisator i (VR). Fungerar bra tycker jag.
Med vänlig hälsning, magnus
funkar det bra på närbilder ( typ repor polerade ytor m.m ) också ?
lutar mot ett sigma 17-50 f2.8 ...
kan inte svara på det riktigt då jag inte tagit den typen av bilder. dock är det så att alla mina tester och reportage är tagna med det objektivet och kameran.
mvh magnus
låter kanon!
Senast redigerad av 6
Jonke, redigerad totalt 14 gång.
-
WoberT
- Medlem
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 19 feb 2012 01:51
- Ort: Linköping
Inlägg
av WoberT » 02 jul 2013 10:17
jag har nu provat hd-grön för första gången. Blandade 1:20 och la på med lågtrycksspruta. Lät det verka i 4-5 minuter och gick sedan på med högtryckstvätt. Visst en del av insekterna försvann men det är väldigt mycket kvar.
Bilen har gått 200mil och är tvättad en gång tidigare och ej lackbehandlad. Kör ni med starkare blandning för att få bort insekterna? Annars får jag väl plocka fram en mikrofiberduk och skrubba lite.
Senast redigerad av 6
WoberT, redigerad totalt 14 gång.
-
progge
- Moderator

- Inlägg: 3288
- Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
- Ort: Smålandsstenar.
Inlägg
av progge » 02 jul 2013 10:38
Har fronten vaxad, insekterna går bort med högtyck eller vid tvätten med långhårig MF

Senast redigerad av 6
progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 
-
Lemerok
- Entusiast

- Inlägg: 2135
- Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
- Ort: Uppsala
Inlägg
av Lemerok » 02 jul 2013 10:53
Välbehandlad front är bästa tipset ja.
Jag hade fullt med insekter i fronten sen jag kört Helsingborg-Eslöv-Helsingborg-Ullared-Österbybruk, bra många mil.
Körde en självtvätt med högtryck nyss då jag hade några polletter i bilen, nästan allt gick bort då med faktiskt.

Senast redigerad av 6
Lemerok, redigerad totalt 14 gång.
-
WoberT
- Medlem
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 19 feb 2012 01:51
- Ort: Linköping
Inlägg
av WoberT » 02 jul 2013 21:00
Då måste det bli en behandling snart känner jag, väntar bara på att waxdog får in alla produkter jag behöver.
Senast redigerad av 6
WoberT, redigerad totalt 14 gång.
-
D4N1EL
- Medlem
- Inlägg: 189
- Blev medlem: 03 apr 2013 18:21
- Ort: Umeå
Inlägg
av D4N1EL » 05 jul 2013 19:01
Jaha, känner mig som värsta rookien... Har blåst ner fram o tillbaka till Stockholm på bröllop, bilen är överpackad och allt jag har med är en liten sprayflaska med Citrus Bling som QD. Har ingen tid för tvätthall och borde så klart ha planerat bättre... Fronten är heltäckt med insekter!
Vad skulle Du ha packat med för att hantera såväl en vägg av döda insekter som fågelskit om Du inte skulle ha tillgång till högtryck eller tvätthall???
(Nån form av NoRinse? Nåt starkare än QD? Osv

)
Senast redigerad av 6
D4N1EL, redigerad totalt 14 gång.
-
progge
- Moderator

- Inlägg: 3288
- Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
- Ort: Smålandsstenar.
Inlägg
av progge » 05 jul 2013 19:34
vaxat fronten utav bara H...te. och Ultima Detail Spray Plus+ .

Senast redigerad av 6
progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 
-
D4N1EL
- Medlem
- Inlägg: 189
- Blev medlem: 03 apr 2013 18:21
- Ort: Umeå
Inlägg
av D4N1EL » 05 jul 2013 19:58
progge: Har inte hunnit lägga skydd ännu, blir sent för sommarsäsongen i år!

Ultimas QD är helt ok den också!
Fler bra tips?
Senast redigerad av 6
D4N1EL, redigerad totalt 14 gång.
-
Lemerok
- Entusiast

- Inlägg: 2135
- Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
- Ort: Uppsala
Inlägg
av Lemerok » 06 jul 2013 13:19
Snabbtvättar med högtryck, sånna där du själv manuellt går runt bilen med högtryck i olika steg.
De finns lite här och var nuförtiden, men kräver lite efterforskning och att man vet vart man ska.

Senast redigerad av 6
Lemerok, redigerad totalt 14 gång.
-
jonkegtx
- Entusiast

- Inlägg: 1924
- Blev medlem: 06 dec 2011 23:52
- Ort: Mjöhult(Höganäs)
Inlägg
av jonkegtx » 06 jul 2013 13:46
Citrus Bling 1:10 tar både flugor o fågelskit
Spraya på, låt verka en stund, spola av i utomhushögtryck enlig ovan. Eller om du inte har tillgång till sådan, torka av med en mjuk microfiberduk.
Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Senast redigerad av 6
jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.
-
D4N1EL
- Medlem
- Inlägg: 189
- Blev medlem: 03 apr 2013 18:21
- Ort: Umeå
Inlägg
av D4N1EL » 06 jul 2013 17:47
^^ precis så det brukar göras, ingen tid denna gång dock och för mycket göttigt för mf-duken. Skulle haft nåt portabelt substitut till högtryck

Senast redigerad av 6
D4N1EL, redigerad totalt 14 gång.
-
Logan
- Entusiast

- Inlägg: 2466
- Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
-
Kontakt:
Inlägg
av Logan » 06 jul 2013 21:14
Man ser ofta folk som gör 50/50 kort av lacken och läder men sällan på något ovanligt som fälgar mm
någon som känner sig träffad i min förfrågan och vill lägga upp 50/50kort på fälgar då dom poleras
Senast redigerad av 6
Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life
-
Jonke
- Trogen Medlem

- Inlägg: 680
- Blev medlem: 27 jul 2012 21:50
- Ort: Östersund
Inlägg
av Jonke » 07 jul 2013 12:08
Är det bara grovtvål och motorsåg som biter på vag lacker?:-(
Senast redigerad av 6
Jonke, redigerad totalt 14 gång.
-
Cogo
- Entusiast

- Inlägg: 2438
- Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
- Ort: Linköping
Inlägg
av Cogo » 09 jul 2013 07:07
Någon som vet hur stor skillnaden är när det gäller avverkning/repborttagning mellan en vaxpolish typ QF140, Autoglym SRP, Mirror Image m.m och fina polermedel typ Menzerna FF, BBVs High Gloss m.m. Vilket medel polerar mest och tar bort mest repor?
Mvh Magnus
Senast redigerad av 6
Cogo, redigerad totalt 14 gång.