Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
WoberT
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 19 feb 2012 01:51
Ort: Linköping

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av WoberT » 26 jun 2013 16:19

e_king skrev:Flygrostmedlet använder jag för att få bort så mycket som möjligt på kemisk väg för att använda leran så lite som möjligt. Leran kan orsaka mikrorepor.

/Fredrik

Edit: Samtidigt tar leran så mycket mer än flygrost. Lacken blir lika len och glansig som frugan efter en brasiliansk waxning. :D
Ahh då förstår jag, vet precis hur glansigt det kan bli :jeps :cheers :nicka

Men då får jag väl ta o köpa lite flygrostmedel också så jag slipper slösa på leran i onödan.
Senast redigerad av 6 WoberT, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 680
Blev medlem: 27 jul 2012 21:50
Ort: Östersund

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Jonke » 26 jun 2013 19:05

precis köpt en ny (beggad ) kamera, en Canon 50D... tips på ett bra allround objektiv ? , fotar mest bilar,poleringar( :jeps :best ) och lite allt möjligt :)
Senast redigerad av 6 Jonke, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av ostkroken » 26 jun 2013 19:38

Jonke skrev:precis köpt en ny (beggad ) kamera, en Canon 50D... tips på ett bra allround objektiv ? , fotar mest bilar,poleringar( :jeps :best ) och lite allt möjligt :)
Hur mycket vill du lägga på objektiv då?
Jag skulle ha satsat på 2 olika eftersom du ska fota mycket närbilder är ju ett macro-objektiv ett måste och sen kanske ett 55-200 eller liknande.
Senast redigerad av 6 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Cogo » 26 jun 2013 19:42

Har visserligen en nikon d90 men till den kör jag ett allroundobjekiv som heter 18-105 mm med bildstabilisator i (VR). Fungerar bra tycker jag.

Med vänlig hälsning, magnus
Senast redigerad av 6 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 680
Blev medlem: 27 jul 2012 21:50
Ort: Östersund

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Jonke » 28 jun 2013 18:23

Cogo skrev:Har visserligen en nikon d90 men till den kör jag ett allroundobjekiv som heter 18-105 mm med bildstabilisator i (VR). Fungerar bra tycker jag.

Med vänlig hälsning, magnus
funkar det bra på närbilder ( typ repor polerade ytor m.m ) också ? :)

lutar mot ett sigma 17-50 f2.8 ...
Senast redigerad av 6 Jonke, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Cogo » 28 jun 2013 18:27

Jonke skrev:
Cogo skrev:Har visserligen en nikon d90 men till den kör jag ett allroundobjekiv som heter 18-105 mm med bildstabilisator i (VR). Fungerar bra tycker jag.

Med vänlig hälsning, magnus
funkar det bra på närbilder ( typ repor polerade ytor m.m ) också ? :)

lutar mot ett sigma 17-50 f2.8 ...
kan inte svara på det riktigt då jag inte tagit den typen av bilder. dock är det så att alla mina tester och reportage är tagna med det objektivet och kameran.

mvh magnus
Senast redigerad av 6 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 680
Blev medlem: 27 jul 2012 21:50
Ort: Östersund

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Jonke » 29 jun 2013 09:40

Cogo skrev:
Jonke skrev:
Cogo skrev:Har visserligen en nikon d90 men till den kör jag ett allroundobjekiv som heter 18-105 mm med bildstabilisator i (VR). Fungerar bra tycker jag.

Med vänlig hälsning, magnus
funkar det bra på närbilder ( typ repor polerade ytor m.m ) också ? :)

lutar mot ett sigma 17-50 f2.8 ...
kan inte svara på det riktigt då jag inte tagit den typen av bilder. dock är det så att alla mina tester och reportage är tagna med det objektivet och kameran.

mvh magnus
låter kanon!
Senast redigerad av 6 Jonke, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
WoberT
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 19 feb 2012 01:51
Ort: Linköping

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av WoberT » 02 jul 2013 10:17

jag har nu provat hd-grön för första gången. Blandade 1:20 och la på med lågtrycksspruta. Lät det verka i 4-5 minuter och gick sedan på med högtryckstvätt. Visst en del av insekterna försvann men det är väldigt mycket kvar.

Bilen har gått 200mil och är tvättad en gång tidigare och ej lackbehandlad. Kör ni med starkare blandning för att få bort insekterna? Annars får jag väl plocka fram en mikrofiberduk och skrubba lite.
Senast redigerad av 6 WoberT, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3288
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av progge » 02 jul 2013 10:38

Har fronten vaxad, insekterna går bort med högtyck eller vid tvätten med långhårig MF :nicka
Senast redigerad av 6 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Lemerok » 02 jul 2013 10:53

Välbehandlad front är bästa tipset ja. :)

Jag hade fullt med insekter i fronten sen jag kört Helsingborg-Eslöv-Helsingborg-Ullared-Österbybruk, bra många mil. :)

Körde en självtvätt med högtryck nyss då jag hade några polletter i bilen, nästan allt gick bort då med faktiskt. :jeps
Senast redigerad av 6 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
WoberT
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 19 feb 2012 01:51
Ort: Linköping

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av WoberT » 02 jul 2013 21:00

Då måste det bli en behandling snart känner jag, väntar bara på att waxdog får in alla produkter jag behöver.
Senast redigerad av 6 WoberT, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
D4N1EL
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 03 apr 2013 18:21
Ort: Umeå

Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av D4N1EL » 05 jul 2013 19:01

Jaha, känner mig som värsta rookien... Har blåst ner fram o tillbaka till Stockholm på bröllop, bilen är överpackad och allt jag har med är en liten sprayflaska med Citrus Bling som QD. Har ingen tid för tvätthall och borde så klart ha planerat bättre... Fronten är heltäckt med insekter!

Vad skulle Du ha packat med för att hantera såväl en vägg av döda insekter som fågelskit om Du inte skulle ha tillgång till högtryck eller tvätthall???
(Nån form av NoRinse? Nåt starkare än QD? Osv :))
Senast redigerad av 6 D4N1EL, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3288
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av progge » 05 jul 2013 19:34

vaxat fronten utav bara H...te. och Ultima Detail Spray Plus+ . :jeps
Senast redigerad av 6 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
D4N1EL
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 03 apr 2013 18:21
Ort: Umeå

Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av D4N1EL » 05 jul 2013 19:58

progge: Har inte hunnit lägga skydd ännu, blir sent för sommarsäsongen i år! :( Ultimas QD är helt ok den också! :)

Fler bra tips?
Senast redigerad av 6 D4N1EL, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Lemerok » 06 jul 2013 13:19

Snabbtvättar med högtryck, sånna där du själv manuellt går runt bilen med högtryck i olika steg.
De finns lite här och var nuförtiden, men kräver lite efterforskning och att man vet vart man ska. :)
Senast redigerad av 6 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1924
Blev medlem: 06 dec 2011 23:52
Ort: Mjöhult(Höganäs)

Sv: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av jonkegtx » 06 jul 2013 13:46

Citrus Bling 1:10 tar både flugor o fågelskit :-)

Spraya på, låt verka en stund, spola av i utomhushögtryck enlig ovan. Eller om du inte har tillgång till sådan, torka av med en mjuk microfiberduk.

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Senast redigerad av 6 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
D4N1EL
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 03 apr 2013 18:21
Ort: Umeå

Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av D4N1EL » 06 jul 2013 17:47

^^ precis så det brukar göras, ingen tid denna gång dock och för mycket göttigt för mf-duken. Skulle haft nåt portabelt substitut till högtryck :)
Senast redigerad av 6 D4N1EL, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Logan » 06 jul 2013 21:14

Man ser ofta folk som gör 50/50 kort av lacken och läder men sällan på något ovanligt som fälgar mm
någon som känner sig träffad i min förfrågan och vill lägga upp 50/50kort på fälgar då dom poleras
Senast redigerad av 6 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 680
Blev medlem: 27 jul 2012 21:50
Ort: Östersund

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Jonke » 07 jul 2013 12:08

Är det bara grovtvål och motorsåg som biter på vag lacker?:-(
Senast redigerad av 6 Jonke, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Cogo » 09 jul 2013 07:07

Någon som vet hur stor skillnaden är när det gäller avverkning/repborttagning mellan en vaxpolish typ QF140, Autoglym SRP, Mirror Image m.m och fina polermedel typ Menzerna FF, BBVs High Gloss m.m. Vilket medel polerar mest och tar bort mest repor?

Mvh Magnus
Senast redigerad av 6 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar