Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
- dwiz
- Medlem
- Inlägg: 87
- Blev medlem: 18 jun 2013 13:41
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Snart dax för en första polering, min fråga är: Hur hårt ska jag gå med musse pigg maskinen? I vilket mönster jag ska köra den har jag sett bilder på, undrar bara på hur hårt man ska gå på med den?
Senast redigerad av 6 dwiz, redigerad totalt 14 gång.
En resa mot perfektion
- Berga
- Medlem
- Inlägg: 389
- Blev medlem: 13 nov 2012 14:16
- Ort: Åkersberga
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Har för mig att Junkman (på youtube) sagt ca 5 kilos tryck. Provtryck på en badrumsvåg.dwiz skrev:Snart dax för en första polering, min fråga är: Hur hårt ska jag gå med musse pigg maskinen? I vilket mönster jag ska köra den har jag sett bilder på, undrar bara på hur hårt man ska gå på med den?
Nån får rätta mig om jag har fel - newbie också.
/Berga
Senast redigerad av 6 Berga, redigerad totalt 14 gång.
Berga
- Funk
- Moderator

- Inlägg: 4142
- Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
- Ort: Göteborg
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Trycker man för hårt med mussemaskinen stannar rotationen av padsen ganska direkt så allt tryck upp till det, givetvis beroende på hårdhet av lack..
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
Cogo
- Entusiast

- Inlägg: 2438
- Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
- Ort: Linköping
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Slänger in en till fråga här. Det snacka mycket om 1-komp lackskydd som håller ca 12 månader, t.ex Powerlock, Sliver One, Orange Sealer, Fireglaze, Glare, m.m.
Men det pratas väldigt lite om 1-komp/vax som ligger i den billigare klassen, då pratar jag om Lahegas Bananawax, GoldenWax, Speedwax, Trutest Blue Wax m.m.
Är dessa lite billigare produkter så pass mycket sämre eller vad är det som gör att de inte får samma utrymme som andra produkter? Någon här som testa dem och kan säga något om dem gällande hållbarhet och användarvänlighet?
Mvh Magnus
Men det pratas väldigt lite om 1-komp/vax som ligger i den billigare klassen, då pratar jag om Lahegas Bananawax, GoldenWax, Speedwax, Trutest Blue Wax m.m.
Är dessa lite billigare produkter så pass mycket sämre eller vad är det som gör att de inte får samma utrymme som andra produkter? Någon här som testa dem och kan säga något om dem gällande hållbarhet och användarvänlighet?
Mvh Magnus
Senast redigerad av 6 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
- Perra83
- Entusiast

- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
- Ort: Lindesberg
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Varför använda vax när det finns försegling?
Senast redigerad av 6 Perra83, redigerad totalt 14 gång.
-
jonkegtx
- Entusiast

- Inlägg: 1924
- Blev medlem: 06 dec 2011 23:52
- Ort: Mjöhult(Höganäs)
Sv: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Om man generaliserar så ger vax mer blänka än försegling. Och förseglingen håller längre än vaxet.
Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Senast redigerad av 6 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.
-
Cogo
- Entusiast

- Inlägg: 2438
- Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
- Ort: Linköping
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
En sak kan ju vara t.ex priset. Räkna lite på liter priset på de olika produkterna, så blir det lite skillnad.Perra83 skrev:Varför använda vax när det finns försegling?
Mvh Magnus
Senast redigerad av 6 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
- Perra83
- Entusiast

- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
- Ort: Lindesberg
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Möjligt att det kan skilja någon krona men hållbarheten på försegling är ju överlägsen. Rätt va det är så åker man på nyasfalterad väg ja då måste man gå på med kallavfettning och vipps så är vaxet borta medans förseglingen sitter.Cogo skrev:En sak kan ju vara t.ex priset. Räkna lite på liter priset på de olika produkterna, så blir det lite skillnad.Perra83 skrev:Varför använda vax när det finns försegling?
Mvh Magnus
Pengar är inte allt.
Senast redigerad av 6 Perra83, redigerad totalt 14 gång.
-
Cogo
- Entusiast

- Inlägg: 2438
- Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
- Ort: Linköping
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
fast då är det ju bara att lägga ett nytt lager, vilket bara är kul, och gör ju inget om man köpt lite billigt medel.Perra83 skrev:Möjligt att det kan skilja någon krona men hållbarheten på försegling är ju överlägsen. Rätt va det är så åker man på nyasfalterad väg ja då måste man gå på med kallavfettning och vipps så är vaxet borta medans förseglingen sitter.Cogo skrev:En sak kan ju vara t.ex priset. Räkna lite på liter priset på de olika produkterna, så blir det lite skillnad.Perra83 skrev:Varför använda vax när det finns försegling?
Mvh Magnus
Pengar är inte allt.
vilken lackförsegling är det tänker på att man ska lägga?
någon annan som har erfarenhet av dessa billigare vaxerna som kan nämna något matnyttigt? kan själv påpeka att jag i vintras hade autoglym liquid hårdvax på bilen och det höll från oktober till april, med tvättar med både kallavfettning och alkalisk avfettning.
mvh Magnus
Senast redigerad av 6 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
- Lemerok
- Entusiast

- Inlägg: 2135
- Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
- Ort: Uppsala
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Hur gör ni med bromsarna efter en biltvätt?
Skivorna får ju alltid ett litet rostlager på sig, sen efter första körningen så hamnar detta på fälgarna. Speciellt om man har öppna fälgar med mycket luft in till skivorna. Designen på mina fälgar är extra utsatta.
Kan man undvika detta på något sätt?
Skivorna får ju alltid ett litet rostlager på sig, sen efter första körningen så hamnar detta på fälgarna. Speciellt om man har öppna fälgar med mycket luft in till skivorna. Designen på mina fälgar är extra utsatta.
Kan man undvika detta på något sätt?
Senast redigerad av 6 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.
-
h.gronvold
- Medlem
- Inlägg: 187
- Blev medlem: 27 feb 2013 19:46
- Ort: Borlänge
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Kanske behandla skivorna med något vattenavvisande, silikonspray, fett eller liknande innan tvätten..Lemerok skrev:Hur gör ni med bromsarna efter en biltvätt?
Skivorna får ju alltid ett litet rostlager på sig, sen efter första körningen så hamnar detta på fälgarna. Speciellt om man har öppna fälgar med mycket luft in till skivorna. Designen på mina fälgar är extra utsatta.
Kan man undvika detta på något sätt?
..eller INTE!
Har tyvärr inget tips, men det är ett problem jag också har, så sitter någon inne på en lösning, så sjung ut!
Senast redigerad av 6 h.gronvold, redigerad totalt 14 gång.
- Lemerok
- Entusiast

- Inlägg: 2135
- Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
- Ort: Uppsala
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Manor, blåser du dem torra med Huuuhuuuuhuuu:en?
Det kanske är en idé.
Kan man torka dem lite försiktigt kanske? Jag kommer åt skivorna ganska bra genom fälgarna.
Det kanske är en idé.
Kan man torka dem lite försiktigt kanske? Jag kommer åt skivorna ganska bra genom fälgarna.
Senast redigerad av 6 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.
-
index
- Medlem
- Inlägg: 190
- Blev medlem: 07 apr 2013 21:02
- Ort: Uppsala
Sv: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Man ser till att fälgarna är riktigt torra. Sen bromsar man först när man kommer upp i fart. Då blåser det bort.
Klarar mina mattsvarta fälgar bra iaf :p
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Klarar mina mattsvarta fälgar bra iaf :p
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Senast redigerad av 6 index, redigerad totalt 14 gång.
Jocke
________________________________
Kilowatt is my living, horsepowers is my life.
________________________________
Kilowatt is my living, horsepowers is my life.
- Lemerok
- Entusiast

- Inlägg: 2135
- Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
- Ort: Uppsala
Re: Sv: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Hehe då får jag krypköra om jag inte ska bromsa innan man kan få upp lite fart, får prova det.index skrev:Man ser till att fälgarna är riktigt torra. Sen bromsar man först när man kommer upp i fart. Då blåser det bort.
Klarar mina mattsvarta fälgar bra iaf :p
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
När man kör i 30-50km/h så flyger det inte bort för mig, men kan bero på designen av mina fälgar också.
Senast redigerad av 6 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.
- Lemerok
- Entusiast

- Inlägg: 2135
- Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
- Ort: Uppsala
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Gick sådär Jocke... 
Bromsade inte innan jag var uppe i 90km/h.
Resultatet ändå:

Bromsade inte innan jag var uppe i 90km/h.
Resultatet ändå:

Senast redigerad av 6 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Inlägg: 4006
- Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Jaqpp.. så klart..till allt..Arjen skrev:Kan man använda BBV Interior Cleaner på läder tro?
Senast redigerad av 6 limban, redigerad totalt 14 gång.
- D4N1EL
- Medlem
- Inlägg: 189
- Blev medlem: 03 apr 2013 18:21
- Ort: Umeå
Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Funkade kanon på klädseln i morsans V40, bild finns på BBV-tävlingstråden.limban skrev:Jaqpp.. så klart..till allt..Arjen skrev:Kan man använda BBV Interior Cleaner på läder tro?
Senast redigerad av 6 D4N1EL, redigerad totalt 14 gång.
-
index
- Medlem
- Inlägg: 190
- Blev medlem: 07 apr 2013 21:02
- Ort: Uppsala
Sv: Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Sjukt att det fastnar så pass. Händer aldrig mig..Lemerok skrev:Gick sådär Jocke...
Bromsade inte innan jag var uppe i 90km/h.
Resultatet ändå:
Testat att smygbromsa då? Bromsa jätteförsiktigt på garageuppfarten är metod två för mig. Fungerar också bra.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Senast redigerad av 6 index, redigerad totalt 14 gång.
Jocke
________________________________
Kilowatt is my living, horsepowers is my life.
________________________________
Kilowatt is my living, horsepowers is my life.
- Lemerok
- Entusiast

- Inlägg: 2135
- Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
- Ort: Uppsala
Re: Sv: Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Det satt inte fast, torkade av det med lite mf-dukar sen, men hade vart skönare om det blåser bort.index skrev:
Sjukt att det fastnar så pass. Händer aldrig mig..
Testat att smygbromsa då? Bromsa jätteförsiktigt på garageuppfarten är metod två för mig. Fungerar också bra.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Hmm tryckluft kanske man får prova sen.
Senast redigerad av 6 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.
- fisher91
- Trogen Medlem

- Inlägg: 639
- Blev medlem: 16 aug 2012 21:56
- Ort: Gävleborg
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
tjena, har ni nå tips och trix hur man får oxiderade aluminium lister att se bra ut igen?
gnuggar som en gnu men händer inte så pass mycket som jag vill.
gnuggar som en gnu men händer inte så pass mycket som jag vill.
Senast redigerad av 6 fisher91, redigerad totalt 14 gång.
Automatlådor
