Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
dwiz
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 18 jun 2013 13:41

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av dwiz » 09 jul 2013 07:17

Snart dax för en första polering, min fråga är: Hur hårt ska jag gå med musse pigg maskinen? I vilket mönster jag ska köra den har jag sett bilder på, undrar bara på hur hårt man ska gå på med den?
Senast redigerad av 6 dwiz, redigerad totalt 14 gång.
En resa mot perfektion

Användarvisningsbild
Berga
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: 13 nov 2012 14:16
Ort: Åkersberga

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Berga » 09 jul 2013 07:57

dwiz skrev:Snart dax för en första polering, min fråga är: Hur hårt ska jag gå med musse pigg maskinen? I vilket mönster jag ska köra den har jag sett bilder på, undrar bara på hur hårt man ska gå på med den?
Har för mig att Junkman (på youtube) sagt ca 5 kilos tryck. Provtryck på en badrumsvåg.
Nån får rätta mig om jag har fel - newbie också.
/Berga
Senast redigerad av 6 Berga, redigerad totalt 14 gång.
Berga

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4142
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Funk » 09 jul 2013 08:18

Trycker man för hårt med mussemaskinen stannar rotationen av padsen ganska direkt så allt tryck upp till det, givetvis beroende på hårdhet av lack..

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Cogo » 09 jul 2013 10:44

Slänger in en till fråga här. Det snacka mycket om 1-komp lackskydd som håller ca 12 månader, t.ex Powerlock, Sliver One, Orange Sealer, Fireglaze, Glare, m.m.

Men det pratas väldigt lite om 1-komp/vax som ligger i den billigare klassen, då pratar jag om Lahegas Bananawax, GoldenWax, Speedwax, Trutest Blue Wax m.m.

Är dessa lite billigare produkter så pass mycket sämre eller vad är det som gör att de inte får samma utrymme som andra produkter? Någon här som testa dem och kan säga något om dem gällande hållbarhet och användarvänlighet?

Mvh Magnus
Senast redigerad av 6 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Perra83 » 09 jul 2013 11:01

Varför använda vax när det finns försegling?
Senast redigerad av 6 Perra83, redigerad totalt 14 gång.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1924
Blev medlem: 06 dec 2011 23:52
Ort: Mjöhult(Höganäs)

Sv: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av jonkegtx » 09 jul 2013 11:04

Om man generaliserar så ger vax mer blänka än försegling. Och förseglingen håller längre än vaxet.

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Senast redigerad av 6 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Cogo » 09 jul 2013 11:17

Perra83 skrev:Varför använda vax när det finns försegling?
En sak kan ju vara t.ex priset. Räkna lite på liter priset på de olika produkterna, så blir det lite skillnad.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 6 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Perra83 » 09 jul 2013 17:47

Cogo skrev:
Perra83 skrev:Varför använda vax när det finns försegling?
En sak kan ju vara t.ex priset. Räkna lite på liter priset på de olika produkterna, så blir det lite skillnad.

Mvh Magnus
Möjligt att det kan skilja någon krona men hållbarheten på försegling är ju överlägsen. Rätt va det är så åker man på nyasfalterad väg ja då måste man gå på med kallavfettning och vipps så är vaxet borta medans förseglingen sitter.

Pengar är inte allt.
Senast redigerad av 6 Perra83, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Cogo » 09 jul 2013 19:00

Perra83 skrev:
Cogo skrev:
Perra83 skrev:Varför använda vax när det finns försegling?
En sak kan ju vara t.ex priset. Räkna lite på liter priset på de olika produkterna, så blir det lite skillnad.

Mvh Magnus
Möjligt att det kan skilja någon krona men hållbarheten på försegling är ju överlägsen. Rätt va det är så åker man på nyasfalterad väg ja då måste man gå på med kallavfettning och vipps så är vaxet borta medans förseglingen sitter.

Pengar är inte allt.
fast då är det ju bara att lägga ett nytt lager, vilket bara är kul, och gör ju inget om man köpt lite billigt medel.

vilken lackförsegling är det tänker på att man ska lägga?

någon annan som har erfarenhet av dessa billigare vaxerna som kan nämna något matnyttigt? kan själv påpeka att jag i vintras hade autoglym liquid hårdvax på bilen och det höll från oktober till april, med tvättar med både kallavfettning och alkalisk avfettning.

mvh Magnus
Senast redigerad av 6 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Lemerok » 26 jul 2013 10:00

Hur gör ni med bromsarna efter en biltvätt?

Skivorna får ju alltid ett litet rostlager på sig, sen efter första körningen så hamnar detta på fälgarna. Speciellt om man har öppna fälgar med mycket luft in till skivorna. Designen på mina fälgar är extra utsatta. :x

Kan man undvika detta på något sätt?
Senast redigerad av 6 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

h.gronvold
Medlem
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 feb 2013 19:46
Ort: Borlänge

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av h.gronvold » 26 jul 2013 10:30

Lemerok skrev:Hur gör ni med bromsarna efter en biltvätt?

Skivorna får ju alltid ett litet rostlager på sig, sen efter första körningen så hamnar detta på fälgarna. Speciellt om man har öppna fälgar med mycket luft in till skivorna. Designen på mina fälgar är extra utsatta. :x

Kan man undvika detta på något sätt?
Kanske behandla skivorna med något vattenavvisande, silikonspray, fett eller liknande innan tvätten..

..eller INTE! :)

Har tyvärr inget tips, men det är ett problem jag också har, så sitter någon inne på en lösning, så sjung ut!
Senast redigerad av 6 h.gronvold, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Lemerok » 26 jul 2013 14:20

Manor, blåser du dem torra med Huuuhuuuuhuuu:en? :D
Det kanske är en idé.

Kan man torka dem lite försiktigt kanske? Jag kommer åt skivorna ganska bra genom fälgarna.
Senast redigerad av 6 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

index
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 apr 2013 21:02
Ort: Uppsala

Sv: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av index » 26 jul 2013 14:53

Man ser till att fälgarna är riktigt torra. Sen bromsar man först när man kommer upp i fart. Då blåser det bort.
Klarar mina mattsvarta fälgar bra iaf :p

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Senast redigerad av 6 index, redigerad totalt 14 gång.
Jocke
________________________________
Kilowatt is my living, horsepowers is my life.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Sv: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Lemerok » 26 jul 2013 15:02

index skrev:Man ser till att fälgarna är riktigt torra. Sen bromsar man först när man kommer upp i fart. Då blåser det bort.
Klarar mina mattsvarta fälgar bra iaf :p

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Hehe då får jag krypköra om jag inte ska bromsa innan man kan få upp lite fart, får prova det.
När man kör i 30-50km/h så flyger det inte bort för mig, men kan bero på designen av mina fälgar också.
Senast redigerad av 6 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Lemerok » 26 jul 2013 20:38

Gick sådär Jocke... :)

Bromsade inte innan jag var uppe i 90km/h.
Resultatet ändå:

Bild
Senast redigerad av 6 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av limban » 27 jul 2013 01:25

Arjen skrev:Kan man använda BBV Interior Cleaner på läder tro?
Jaqpp.. så klart..till allt.. :jeps
Senast redigerad av 6 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
D4N1EL
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 03 apr 2013 18:21
Ort: Umeå

Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av D4N1EL » 27 jul 2013 08:32

limban skrev:
Arjen skrev:Kan man använda BBV Interior Cleaner på läder tro?
Jaqpp.. så klart..till allt.. :jeps
Funkade kanon på klädseln i morsans V40, bild finns på BBV-tävlingstråden.
Senast redigerad av 6 D4N1EL, redigerad totalt 14 gång.

index
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 apr 2013 21:02
Ort: Uppsala

Sv: Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av index » 27 jul 2013 08:56

Lemerok skrev:Gick sådär Jocke... :)

Bromsade inte innan jag var uppe i 90km/h.
Resultatet ändå:

Bild
Sjukt att det fastnar så pass. Händer aldrig mig..
Testat att smygbromsa då? Bromsa jätteförsiktigt på garageuppfarten är metod två för mig. Fungerar också bra.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Senast redigerad av 6 index, redigerad totalt 14 gång.
Jocke
________________________________
Kilowatt is my living, horsepowers is my life.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Sv: Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Lemerok » 27 jul 2013 10:31

index skrev:
Sjukt att det fastnar så pass. Händer aldrig mig..
Testat att smygbromsa då? Bromsa jätteförsiktigt på garageuppfarten är metod två för mig. Fungerar också bra.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Det satt inte fast, torkade av det med lite mf-dukar sen, men hade vart skönare om det blåser bort. :)
Hmm tryckluft kanske man får prova sen.
Senast redigerad av 6 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
fisher91
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 639
Blev medlem: 16 aug 2012 21:56
Ort: Gävleborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av fisher91 » 29 jul 2013 11:32

tjena, har ni nå tips och trix hur man får oxiderade aluminium lister att se bra ut igen?
gnuggar som en gnu men händer inte så pass mycket som jag vill.
Senast redigerad av 6 fisher91, redigerad totalt 14 gång.
Automatlådor

Skriv svar