Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Klarlack

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Klarlack

Inlägg av peterv » 02 aug 2009 14:23

Är det någon som testat/använt Biltemas klarlack för metallic? Fixade lite stenskott idag och tänkte lägga på lite...

http://www.biltema.se/products/producti ... emId=83040

:D
Senast redigerad av 6 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Klarlack

Inlägg av Tantrum » 02 aug 2009 14:43

Jag har aldrig testat klarlacken. Dock har just Biltemas aerosollacker rätt dåligt rykte. Om det är förtjänt eller inte vete katten, men ett original klarlackstift kan väl inte kosta så mycket? Även om de bara säljs med baslack är det ändå en bra grej att ha :)

Sen kanske det är svårt att applicera färgen med sprayburk på små stenskott ;)
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Inlägg: 2001
Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Klarlack

Inlägg av carina » 02 aug 2009 15:05

JAg har testat Biltemas klarlack på mina lister som jag lackade svarta....
Vet inte om det var fel på färgen (Mekonomen) eller Biltemas klarlack, för listerna krackelerade och ser för jävliga ut idag.
När jag köpte mitt lackstift på volvo hängde det ju med ett klarlacksstift med.... fick inte du det??? (oavsett bilmärke nu då )
Senast redigerad av 6 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1178
Blev medlem: 02 jun 2009 06:48
Ort: Västerås

Re: Klarlack

Inlägg av Crille » 02 aug 2009 15:56

carina skrev:JAg har testat Biltemas klarlack på mina lister som jag lackade svarta....
Vet inte om det var fel på färgen (Mekonomen) eller Biltemas klarlack, för listerna krackelerade och ser för jävliga ut idag.
När jag köpte mitt lackstift på volvo hängde det ju med ett klarlacksstift med.... fick inte du det??? (oavsett bilmärke nu då )

En fråga till dig carina..

När du lackade dina lister slipade du dom något?...

När man lackerar plaster tex lister, spegelhus m.m så ska man gärna slipa ner dom/matta med fint sandpapper 2000korn och gärna då våtslip. Sedan torkar man dom med thinner och sedan sprutar på en plastprimer tex hagmans aerosol för 79:- burken, låter detta torka sedan på med grundfärg sedan topplacken och sist men inte minst klarlack "Akryl" tex Hagmans 1komp på aerosol..

Jag hade en jäkla massa strul med mina spegelhus på volvon, fick resningar, krackeleringar m.m, slutade med att jag fick slipa ner dom till plasten och sedan på med plastprimer, grundfärg/slipning och sedan en vattenbaserad topplack som bröts i samma kulör som min bil, när detta sedan torkat i minst 24tim vart det dags för klarlacken som då var Hagmans 1komp Akryl sedan torka, mellanslipa och på med en sväng till osv tills jag vart nöjd med resultatet.

Plast har himla konstiga fenomen att göra så saker reser sig och krackelerar :( Men som det brukar sägas trägen vinner..

I ditt fall kan det ha varit att din svarta färg inte hunnit härda ordentligt och därav krackeleringen alt att färgen inte tålde Biltemas klarlack. Tyvärr vet jag inte riktigt vad deras klarlack innehåller eller vem som är tillverkare på den. Säkrast är att köpa typ Hagmans akryl klarlack eller något annat känt märke.
Senast redigerad av 6 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Göran

Re: Klarlack

Inlägg av Göran » 02 aug 2009 16:43

PeterV, du ska aldrig använda klarlack på spray, det blir massa porer.
Jag vet eftersom jag har testat och testat många gånger.
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Inlägg: 2001
Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Klarlack

Inlägg av carina » 02 aug 2009 17:06

Crille:
Jag tvättade, tvättade,lät torka slipade,tvättade igen,primade,grundade, slipade igen,färg,klarlack
Och allt lät jag gå vääääldigt långsamt för att färgen skulle hinna torka...även imellan klarlacksvarven....
Men tanken är nu att riva ner dom igen (även listen som gör över taket), tvätta och slipa ner dom till "orginal, så gott det går och göra om.... eller ta dom i bilens orginalfärg...dvs "tropical green"
Men jag ger mej inte...det SKA gå!!!! :)

Göran: om det inte funkar på sprayflaska.... vad är då alternativet? Pensel eller roller?
Senast redigerad av 6 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Göran

Re: Klarlack

Inlägg av Göran » 02 aug 2009 17:17

Alternativet är fin, fin pensel eller helst att lämna in bilen till en lackerare, det gör jag alltid vid smådetaljer som ska fixas!
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1178
Blev medlem: 02 jun 2009 06:48
Ort: Västerås

Re: Klarlack

Inlägg av Crille » 02 aug 2009 17:17

carina skrev:Crille:
Jag tvättade, tvättade,lät torka slipade,tvättade igen,primade,grundade, slipade igen,färg,klarlack
Och allt lät jag gå vääääldigt långsamt för att färgen skulle hinna torka...även imellan klarlacksvarven....
Men tanken är nu att riva ner dom igen (även listen som gör över taket), tvätta och slipa ner dom till "orginal, så gott det går och göra om.... eller ta dom i bilens orginalfärg...dvs "tropical green"
Men jag ger mej inte...det SKA gå!!!! :)

Göran: om det inte funkar på sprayflaska.... vad är då alternativet? Pensel eller roller?

Hehe du kommer lyckas med den viljan :jeps
Senast redigerad av 6 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Inlägg: 2001
Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Klarlack

Inlägg av carina » 02 aug 2009 17:35

Ja Göran det är ett alternativ med.....:)
Ja jag får se..just nu har jag ingen ork att göra mer än att tvätta den.... så det får bli en annan dag... :oops:

Tack Crille
Senast redigerad av 6 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Klarlack

Inlägg av peterv » 02 aug 2009 17:51

Jo, jag får nog hoppa över biltemas klarlack.

Tidigare i veckan fixade jag två repor med lackstift som mitt takfäste orsakade vid dörrkanten...fast det blev inte riktigt bra...så idag testade jag att försiktigt polera ytan med en mild polish sen använde jag en ögonpensel (frugan fick offra en) istället för penseln som kom med lackstiftet och det blev bra :jeps

På lackstiftet står det att man skall applicera klarlack efter 24timmar (men den kom inte med i kittet)...läste inte instruktionerna förrän idag...så jag får nog dra ner till Toyota och köpa en nästa helg :roll:
Senast redigerad av 6 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1178
Blev medlem: 02 jun 2009 06:48
Ort: Västerås

Re: Klarlack

Inlägg av Crille » 02 aug 2009 19:03

Vet inte om detta funkar men idag fick jag höra från en kompis att hans sambos son tydligen jobbar på någon rekond firma och när dom reparerar stenskott så doppar dom tydligen spetsen på en tändsticka (Sidan med svavlet på) i färgen sedan ner på skadan och på detta sätt blir det inte överflöd med färg som det brukar bli med penseln som följer med när man köper reparationsfärg. Tydligen ska det bli jätte tunt lager på detta sätt.

Nått att testa för er som just nu håller på med att reparera stenskott....
Senast redigerad av 6 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Klarlack

Inlägg av peterv » 02 aug 2009 19:48

tandpetare har man hört på forumet fast alldrig tändstickor...fast penseln som jag testade idag var grym...liten pensel från H&M...vet ej vad de kostar men man kanske skulle rekommendera att man frågar sin fruga/tjej innan man tar den ;)

Skall se om man kan hitta liknande penslar...läste att kanske BBV skall börja sälja dem (om jag minns rätt)....
Senast redigerad av 6 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Inlägg: 2001
Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Klarlack

Inlägg av carina » 02 aug 2009 19:50

jag kör tandpetare.... fin vass spets så man kan "rullaa" alt. "dutta" i färg..
Men den där lille penseln låter intressant med du!!!!!
Senast redigerad av 6 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Inlägg: 2001
Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Klarlack

Inlägg av carina » 02 aug 2009 19:52

http://shop.hm.com/se/shoppingwindow?de ... shoptype=S
Kan det vara nån av dessa????
längst upp till vänster sidan 2.
Senast redigerad av 6 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Klarlack

Inlägg av peterv » 02 aug 2009 20:30

Den liknar den fast penseln är mycket mindre....det var rätt längesen hon köpte den :D
Senast redigerad av 6 peterv, redigerad totalt 14 gång.

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Klarlack

Inlägg av peterv » 05 aug 2009 14:44

Senast redigerad av 6 peterv, redigerad totalt 14 gång.

l wikberg
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 apr 2009 19:38
Ort: mora

Re: Klarlack

Inlägg av l wikberg » 12 aug 2009 22:23

carina skrev:JAg har testat Biltemas klarlack på mina lister som jag lackade svarta....
Vet inte om det var fel på färgen (Mekonomen) eller Biltemas klarlack, för listerna krackelerade och ser för jävliga ut idag.
När jag köpte mitt lackstift på volvo hängde det ju med ett klarlacksstift med.... fick inte du det??? (oavsett bilmärke nu då )
Hej. Förmodligen var inte sprayerna kompatibla med varandra, lite lurigt det där med sprayfärgen då de innehåller väldans mkt lösningsmedel.


/Lennart.

Skriv svar