Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Rutor på skogsmaskiner.

Diskutera bilvårdsprodukter här
TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Rutor på skogsmaskiner.

Inlägg av TonyM » 04 jun 2017 13:54

Tjena!
Skulle vilja ha lite tips på medel till rengöring och medel till avrinning på rutor på skogsmaskiner.
Krav: Rengöring ska kunna ta hydraulolja och vara så lättarbetat som möjligt. Jag tänkte testa med Strovels glasrent som jag har hemma. Men ge gärna tips på andra medel som skulle kunna fungera bättre.
Avrinning har jag hört att en del vaxar rutorna. Mina funderingar går till ett sprayvax. Vad tror ni om det? Och gärna tips om ett bra sådant och som går att få tag i Sverige då kvitton behövs. Kraven här är en teoretisk varaktighet på runt 3 månader minst och en grym avrinning. Sedan att damm har svårt att fastna så gärna en antistatisk effekt och halt. Skulle en quickdetailer vara ett alternativ? Är sugen på att testa sonax QD själv. Men hur funkar den med sin strävhet med att samla på sig damm?

Rutorna är av ett material som är som pansarglas och gjort i något hårt plast liknande material. Kan vara polyuatan (stavningen?) Skulle eventuellt en glasförsegling likt aquapel kunna funka? Min tanke är att det kanske är bättre avrinning på sprayvax och QD. Och att maskinen körs ju i väldigt låga hastigheter. Kom på nu att jag har ju även Ultima PGP hemma också hur tror ni att det skulle kunna funka?

Hade varit väldigt tacksam för funderingar kring detta och förslag på medel.
Tackar på förhand :-D
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Johan66
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 16 apr 2015 14:30

Re: Rutor på skogsmaskiner.

Inlägg av Johan66 » 04 jun 2017 15:53

Hej

Nu vet jag inte vilken färg (läs tillverkare) det är på din/era maskiner.
Då det är polykarbonatrutor på de maskiner som min arbetsgivare är involverade i och där säger vi att man inte skall använda något annat i rengöringsväg än den produkten vi har tagit fram för fönsterputs.
Denna produkt har testats för att inte skada rutans konstruktion.

Skulle det bli en garanti/reklamation på en ruta där man upptäcker att man behandlat den med något är jag övertygad om att vår reklamationsavdelning kommer att avslå detta. Ha bara detta i åtanke, nu är jag inte uppdaterad hur våra kollegor i branschen har det gällande rutor mm. Hmm, kanske skall kolla detta nästa vecka när man ändå är på Skogs-Elmia...

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Rutor på skogsmaskiner.

Inlägg av TonyM » 06 jun 2017 22:51

En Rottne handlar det om. Men det kan tänkas generellt på polykarbonatrutor(tack för namnet) vilket fönsterputs och vilken behandling som kan göras på dessa. Hur känslig är de för alkoholbaserade resp. ammoniakbaserade fönsterputs? Kanske rent av använda sig av något annat rengöringsmedel som hd-grön? Tänker mig främst på någon sealant eller vax i typ med suffo99.
Någon som vet hur Sonax ISD QD beter sig på sidorutorna på bilar? Om det är lika bra avrinning där som på lacken och hur upplever ni den till att stöta ifrån damm sot smuts.
Ja uppdaterad gärna om vad du hör från skogs elmia :-D
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Johan66
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 16 apr 2015 14:30

Re: Rutor på skogsmaskiner.

Inlägg av Johan66 » 11 jun 2017 20:57

Då var man tillbaka från mässan, och tyvärr han man inte gå runt till alla då man inte hade tiden för att gå runt hela.
Var i alla fall och pratade med de stora som var i närheten av vår monter.
En liten summering

Börjar med de blå, då det är det du har...
De har ingen restriktion på fönsterputs eller spolarvätska. Vad de sa var att innan leverans så använder de en produkt från Smartab, en typ av vax för rutan som skulle hålla rutorna rena på ett bättre sätt. Dock sa även han jag pratade med att deras kunder inte använde detta medel med jämna mellanrum som de borde för att effekten skulle fungera.

På de gröna maskinerna så säger man att man skall använda deras fönsterputs då de är testade för att inte försämra hållbarheten på rutorna.
Även de röda maskinerna så säger man att deras egna fönsterputs är den som rekommenderas för att inte rutorna skall försämras.

De gula maskinerna har inte någon direkt rekommendation för vilket medel man skall använda, utan mer en information om vad man inte skall använda. Då tiden inte räckte till för ett besöka de grå (gul/svarta) så vet jag inte hur deras ställningstagande är.

Men vad som generellt är att en fönsterputs som innehåller ammoniak inte så på listan som en rekommenderad produkt.
Dock vet jag att bl.a. Strovels som du nämnde är bra på att ta bort kåda mm och den innehåller ammoniak. Dock är det ingen produkt som vi säger är tillåten på våra maskiner då den inte är testad och bevisat inte försämrar Polykarbonatrutor.

Kan lägga till att om man tycker att detta är lite larvigt, det är bara en plastruta så kan jag nämna att för ett antal år sedan var detta en sak som alla maskinleverantörer diskuterade då en stam i samband med avverkning gick igen en ruta.
Så, om man är något intresserad av sin säkerhet så kanske man skall tänka sig för innan man använder vad som helst.
Sen kan man också resonera om maskinen har nått åldern/timmarna att garantin inte längre finns så vad spelar det för roll.

Sen, vad flera också sa var att om man använder ett kedjefett istället för sågkedjeoljan så minskar man stänket avsevärt i samband med avverkningen. Sen sa man också att om man använder en olja så stänker oftast de billigare oljorna mer... Här vet jag tyvärr inte om det stämmer.

Nu vet jag inte om du blir så mycket klokare av detta...
Framför allt är det ingen info om avrinning heller.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Rutor på skogsmaskiner.

Inlägg av TonyM » 12 jun 2017 15:54

Jodå det var mycket bra information. Tackar så hemskt mycket. I detta fall så är det en skotare det handlar om men kan tänka mig att det har stor betydelse på kvaliteten på oljan man använder. Jag själv har kört timmertruck på sågverk och fick byta ett par rutor efter att fått rejäla smällar på rutan. Det ska ju göras efter att det har blivit så. Och jag kan meddela att jag vek mig inte annat än rutan skulle bytas efter att få vara med om en sådan upplevelse att synas en stor furustock med en toppdiameter på 34cm fara in i rutan. Även ett 10tal med 17cm kom mot mig en gång och likadant där att rutan skulle bytas. Man visste ju inte vad som skulle hända sedan nästa gång och hur mycket rutan försvagats. Och det är nog många rutor i industrin som hade behövts bytas misstänker jag. Givetvis är det viktigt att underhålla dem rätt också för säker funktion när det väl händer något oförutsett.
Någon som har ett bra tips på ett ammoniak fritt fönsterputs?
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Skriv svar