Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tips på någorlunda tyst roterande?

Diskutera bilvårdsprodukter här
perIpI
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 apr 2024 23:35

Tips på någorlunda tyst roterande?

Inlägg av perIpI » 21 apr 2024 10:49

Har polerat egna och även några vänners bilar under några år. Har gått från biltema-mussepigg-maskin, via en enklare DA (clas ohlsson) till en roterande AEG PE150. Känner att roterande är rätt för mig, inga problem med rosor eller genombränningar.

Det jag funderar på är oväsendet, min AEG PE150 gör rätt mycket jobbigt ljud även om det är inte är lika illa som en vinkelslip. Min målbild hade någonstans varit om man kunde polera en längre stund utan hörselskydd. Främst för min egen skull, men även att minska oljud för grannar.

Tysta maskiner är vad jag kunnat läsa mig till exempelvis Flex pe 14-2 150 och Rupes LH19E? Är de så tysta att de uppfyller min målbild? Dessa maskiner nya ligger tyvärr lite högre i pris vad jag med mina få polerade bilar klarar att motivera, möjligen begagnade skulle vara rimligt.. Finns det tips på fler maskiner i mellanbudget (nytt eller begagnat under ca 2000:-) som uppfyller mina krav? Sladdmaskiner, men möjligen även batterimaskiner kan vara intressanta.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5628
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Tips på någorlunda tyst roterande?

Inlägg av Manor » 21 apr 2024 21:11

Hej, och välkommen till forumet.
Jag har både en AEG PE och en Flex PE 14-2 och visst är den senare är tystare, men nog kör jag med hörselskydd ändå såklart. Stör gör bägge.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

perIpI
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 apr 2024 23:35

Re: Tips på någorlunda tyst roterande?

Inlägg av perIpI » 22 apr 2024 09:20

Tack! Värdefullt med jämförelse rakt av AEG PE mot Flex:en!

perIpI
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 apr 2024 23:35

Re: Tips på någorlunda tyst roterande?

Inlägg av perIpI » 22 apr 2024 15:39

Tänkte för sakens skull tillägga att jag inte tror att min AEG PE 150 är särkillt bullrig/oljudig egentligen. Den klarar väl "hörselskyddstestet" för mig på lägsta hastighet. En eller två steg upp och så krävs hörselskyd för att stå ut en längre tid.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5628
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Tips på någorlunda tyst roterande?

Inlägg av Manor » 23 apr 2024 14:44

Spontant så är ju roterande maskiner alltid tystare än motsvarande DA-maskiner, men någon form av hörselskydd är nog att rekommendera ändå.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar