Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Re: Rengöra med ånga?
-
Adde666
funkar bra.
men en sån liten tar en jäkla tid och göra en hel inredning med.
men en sån liten tar en jäkla tid och göra en hel inredning med.
Senast redigerad av 6 Adde666, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Just för tygklädsel i fordon skulle jag köpt en Torr/våtdammsugare, byggt om den till en klädseltvätt...
1st Nilfisk-ALTO Torr/våtdammsugare AERO 20-01 995kr
1st Mesto Kempåläggare Primer 5 liter 550kr
1st Transparent uppsugningsmunstycke för klädseltvättar 575kr
Fixa 3m slang till Kempåläggaren och fäst den på slangen till Torr/våtdammsugare....montera fast Kempåläggaren på Torr/våtdammsugaren...fyll Kempåläggaren med lämpligt medel...det transparent uppsugningsmunstycke för klädseltvättar som finns som lös del kommer funka lika som på dom dyrare klädseltvättarna....Du har nu både möjlighet att suga upp vätska och spraya på vätska...med ett och samma handtag...
Vips så har man en klädseltvätt man både kan spruta kem med (t.ex. Autosmart Brisk low fome) och sedan suga upp detta....

1st Nilfisk-ALTO Torr/våtdammsugare AERO 20-01 995kr
1st Mesto Kempåläggare Primer 5 liter 550kr
1st Transparent uppsugningsmunstycke för klädseltvättar 575kr
Fixa 3m slang till Kempåläggaren och fäst den på slangen till Torr/våtdammsugare....montera fast Kempåläggaren på Torr/våtdammsugaren...fyll Kempåläggaren med lämpligt medel...det transparent uppsugningsmunstycke för klädseltvättar som finns som lös del kommer funka lika som på dom dyrare klädseltvättarna....Du har nu både möjlighet att suga upp vätska och spraya på vätska...med ett och samma handtag...
Vips så har man en klädseltvätt man både kan spruta kem med (t.ex. Autosmart Brisk low fome) och sedan suga upp detta....

Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Jag har en sån här från Jula som jag tycker funkar bra. Det enda jag inte riktigt gillar med den är att slangen inte alltid vill som jag vill så på så sätt verkar den från Liedl bättre. Fördelen med Jula varianten är att man får med lite olika munstycken och borstar.
http://www.jula.se/EsaImages/item/master/802243_d.jpg
http://www.jula.se/EsaImages/item/master/802243_d.jpg
Senast redigerad av 6 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!
-
linblekinge
- Trogen Medlem

Ja är oxå sugen på att kolla in den på tordag på LIdl 
Här finns lite tester , biltemas är lite snarlik Lidl ??
http://smartson.se/test/fritid/test-av- ... vattar.htm
Har oxå för mig att Nisse hade en "byggbeskrivning" på den hembyggda tvättmaskinen här på forumet för länge sedan ?
Här finns lite tester , biltemas är lite snarlik Lidl ??
http://smartson.se/test/fritid/test-av- ... vattar.htm
Har oxå för mig att Nisse hade en "byggbeskrivning" på den hembyggda tvättmaskinen här på forumet för länge sedan ?
Senast redigerad av 6 linblekinge, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Det fina med ånga är att man slipper kemikalier i de flesta fall. Jag har länge funderat på om man inte skulle testa en liten ånggenerator för interiörer.
Hasse, du lägger såklart upp ett litet fotoreportage om du köper nån va?
Hasse, du lägger såklart upp ett litet fotoreportage om du köper nån va?
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Väldigt enkelt att bygga en klädseltvätt...och har man redan en torr/våtsugare så behöver man bara komplettera med en lågtrycksspruta 1,5 - 5L...och ansluta med en längre transparent plastslang typ spolarmunstycke för bil....och sedan ansluta denna mellan lågtryckssprutan och ett riktigt munstycke för klädseltvättar...sedan ladda lågtruckssprutan med lämpligt medel...sedan kör man igång...
Riktigt roligt att se genom dessa munstycken hur det ser ut det man suger upp..

Riktigt roligt att se genom dessa munstycken hur det ser ut det man suger upp..

Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
linblekinge
- Trogen Medlem

Så här står det på thepolishman hemsida
http://www.thepolishman.se/polishmanfor ... adced8855b
Allergiker
Vissa mäniskor är allergiska mot kemikalier då kan man använda enbart vatten tillsammans med en våtdammsugare för att få bort smuts på djupet.
Vill man ha ihjäl eventuella kvalster och allt vad det nu kan vara så kan man använda en ångtvättmaskin.
1. Fyll på vatten i maskinen och tryck på knappen för uppvärmning. När vattnet nått en temperatur på mellan 120-140 grader så är den klar att använda.
2. Använd tjocka skurhandskar så att ni undviker brännskador.
Linda en handduk runt munstycket.
3. Håll ner munstycket mot klädseln och för densamma fram och tillbaka.
Smutsen som är på ytan av klädseln kommer nu att fastna på handduken.
4. Förflytta handduken på munstycket vartefter den blir smutsig, när hela handduken är smutsig så byt. Gör samma förfarande genom hela bilen.
Arbetstid: Några timmar.
Denna maskin fungerar även bra på hundhår.
Har man ingen maskin så kan man köpa eller hyra av mig.
http://www.thepolishman.se/polishmanfor ... adced8855b
Allergiker
Vissa mäniskor är allergiska mot kemikalier då kan man använda enbart vatten tillsammans med en våtdammsugare för att få bort smuts på djupet.
Vill man ha ihjäl eventuella kvalster och allt vad det nu kan vara så kan man använda en ångtvättmaskin.
1. Fyll på vatten i maskinen och tryck på knappen för uppvärmning. När vattnet nått en temperatur på mellan 120-140 grader så är den klar att använda.
2. Använd tjocka skurhandskar så att ni undviker brännskador.
Linda en handduk runt munstycket.
3. Håll ner munstycket mot klädseln och för densamma fram och tillbaka.
Smutsen som är på ytan av klädseln kommer nu att fastna på handduken.
4. Förflytta handduken på munstycket vartefter den blir smutsig, när hela handduken är smutsig så byt. Gör samma förfarande genom hela bilen.
Arbetstid: Några timmar.
Denna maskin fungerar även bra på hundhår.
Har man ingen maskin så kan man köpa eller hyra av mig.
-
nyberg
- Entusiast

har använt dessa små ångmaskiner till inredning funkar mycket bra,
tar bort fläckar av det mesta, så för dom pengarna är det en bra investering till små svåra fläckar
tar bort fläckar av det mesta, så för dom pengarna är det en bra investering till små svåra fläckar
Senast redigerad av 6 nyberg, redigerad totalt 14 gång.
Multimedia-import.se
http://www.facebook.com/MultimediaImport
- Tantrum
- Administratör

En maskin från t ex. Biltema eller Lidl menar du? Det låter ju perfekt i så fall. Då blir det nog till att investera igen då...
Tack för tipset!
Tack för tipset!
...like a boss.
-
nyberg
- Entusiast

jo en liknande, tror jag köpte min på jula, funka bra, tog bort tuggumi som satt sig hårt i tyget utan problem,Tantrum skrev:En maskin från t ex. Biltema eller Lidl menar du? Det låter ju perfekt i så fall. Då blir det nog till att investera igen då...
Tack för tipset!
har även en våtdamsugare men denna lilla ångmaskin är mycket bra ibland i alla fall.
Senast redigerad av 6 nyberg, redigerad totalt 14 gång.
Multimedia-import.se
-
Pada
- Medlem
Hur funderar en sådan här maskin på klädsel i skinn, tänker mest på lite skitigare ljusare klädslar.
Senast redigerad av 6 Pada, redigerad totalt 14 gång.
- bustorp
- Trogen Medlem

Jag har en likadan i kartong som jag ännu inte provat. Funkar nog bra till mindre områden så man slipper fylla på vatten mitt i allt.
Det ska finnas en större någonstans i något reklamblad till extrapris 6-700:-. Minns inte var, men jag såg det förra veckan. Jula, jemofix eller nåt.
Den är lika stor/liten som de nya trubbiga miniturbopåslösdammsugarna till hemmet.
Ni vet, där man ser skiten rassla runt inne i dammsugaren. Fula är de också, ser ut som en myrslok med magknip ungefär...........jag vill ha slanka o smidiga. Mer slanka dammsugare åt folket!!!!!
Jag tänkte leta upp den, då min gamla droppar o läcker.
Har funkat jättebra till mattor, soffor, all tänkbar skit......
Det ska finnas en större någonstans i något reklamblad till extrapris 6-700:-. Minns inte var, men jag såg det förra veckan. Jula, jemofix eller nåt.
Den är lika stor/liten som de nya trubbiga miniturbopåslösdammsugarna till hemmet.
Ni vet, där man ser skiten rassla runt inne i dammsugaren. Fula är de också, ser ut som en myrslok med magknip ungefär...........jag vill ha slanka o smidiga. Mer slanka dammsugare åt folket!!!!!
Jag tänkte leta upp den, då min gamla droppar o läcker.
Har funkat jättebra till mattor, soffor, all tänkbar skit......
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- Tantrum
- Administratör

Det ska funka bra så länge skinnet inte är gammalt och slitet. Lägg en mikrofiberduk över ett brett munstycke och kör försiktigt.Pada skrev:Hur funderar en sådan här maskin på klädsel i skinn, tänker mest på lite skitigare ljusare klädslar.
...like a boss.
- Tantrum
- Administratör

Äsch då. Folk har väl kollat på TV-shop och känner igen denna 
Jag satsar nog på Biltemas eller Julas maskin. Det finns en på Jula som har slang vilket verkar lite smidigare när det är trångt... Men vi får se...
Jag satsar nog på Biltemas eller Julas maskin. Det finns en på Jula som har slang vilket verkar lite smidigare när det är trångt... Men vi får se...
...like a boss.
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Det jag menar är att slangen är lite stel, svår att böja och bända, och ibland har en tendens att gänga ur och släppa från själva maskinen. I övrigt funkar den bra.Stupid-Flanders skrev:Jag har en sån här från Jula som jag tycker funkar bra. Det enda jag inte riktigt gillar med den är att slangen inte alltid vill som jag vill så på så sätt verkar den från Liedl bättre. Fördelen med Jula varianten är att man får med lite olika munstycken och borstar.
Senast redigerad av 6 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!
- Jiiins
- Entusiast

Hasse skrev:Kom just från Lidl, ångtvättarna var slutMen om någon köper en så släng gärna upp lite bilder och gör hemskt gärna en snabbtest, jag är väldigt nyfiken.
Har oxå varit på Lidl idag och såg ingen, men såg en modell större mer som en dammsugare.
Så då klippte jag till på den nersänkt från ca.1200:- till 600:-
/Jiiins
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- bustorp
- Trogen Medlem

Det var DÄR den var........
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
-
linblekinge
- Trogen Medlem

Den fanns i på Lidl i Växjö i alla fall , så en är inköpt 
- Jiiins
- Entusiast

Hasse skrev:Jaha nu blev jag ju nyfiken, släng upp några bilder....snälla.Jiiins skrev:Hasse skrev:Kom just från Lidl, ångtvättarna var slutMen om någon köper en så släng gärna upp lite bilder och gör hemskt gärna en snabbtest, jag är väldigt nyfiken.
Har oxå varit på Lidl idag och såg ingen, men såg en modell större mer som en dammsugare.
Så då klippte jag till på den nersänkt från ca.1200:- till 600:-![]()
/Jiiins
Hoppas du kan slänga upp några bilder du med.linblekinge skrev:Den fanns i på Lidl i Växjö i alla fall , så en är inköpt
Det ska jag göra Hasse, men det får dröja till lördag/söndag
För jag krängde iväg den som ett födelsedags paket till mej
/Jiiins
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- bustorp
- Trogen Medlem

Har du skickat den till dig själv??????
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk