Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lite om Julas Meec

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marxus
Medlem

Lite om Julas Meec

Inlägg av Marxus » 28 mar 2010 14:45

Var och tittade på polermaskin idag då Jula just nu säljer sin Meec för 249 kr.

Enligt hemsidan ska den ha ett varvtal på 1000 - 3000 rpm. På både maskin och kartong står det dock 500 - 3000 rpm.

I bruksanvisningen står det att den har 6 st lägen, och på första läget varvtalet 800 rpm. På maskinen finns det 7 lägen (steglöst), så antar att det är 500 - 3000 rpm som det verkligen är i denna maskin.

Det är inte heller någon vikt specad på maskinen, men den kändes ganska lätt. Så gick över till Biltema för att känna på deras maskin med, den var tyngre.

Eftersom att den var så pass billig köpte jag den. Den låter väl ungefär som en vinkelslip och vågen visade att den väger 2,2 kg, utan handtag och stödplatta.

Så specifikationerna på denna maskin är väl då dessa:

Anslutning: M14
Varvtal: 500 - 3000 rpm
Effekt: 1,2 kW
Vikt: 2,2 kg (utan handtag och stödplatta)

Tänkte att det kan vara till nytta för någon mer, om någon skulle vara sugen på en billig roterande. Priset gällde tydligen till 7 april.

Länk till maskin:
http://www.jula.se/polermaskin-134789
Senast redigerad av 6 Marxus, redigerad totalt 14 gång.
Ta ut glädjen i förskott! Det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Lite om Julas Meec

Inlägg av Stupid-Flanders » 28 mar 2010 15:51

Verkar vara väldigt lik den jag köpte på Swedol. Har inte kört så mycket med den men är nöjd hittills. Verkar vara helt ok som nybörjare / amatörmaskin :jeps
http://handla.swedol.se/images/large/VT-9602.jpg

POLERMASKIN 1200W, 230V
Med smalt motorhus och högt vridmoment. 1200W, 230V. Varvtal 660 - 3000 r/min. Levereras med kardborrförsedd 125 mm stödplatta och 150 mm polersvamp. Vikt 3.3 kg.
Senast redigerad av 6 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Marxus
Medlem

Inlägg av Marxus » 28 mar 2010 16:04

Stupid-Flanders skrev:Verkar vara väldigt lik den jag köpte på Swedol. Har inte kört så mycket med den men är nöjd hittills. Verkar vara helt ok som nybörjare / amatörmaskin :jeps

Bild

POLERMASKIN 1200W, 230V
Med smalt motorhus och högt vridmoment. 1200W, 230V. Varvtal 660 - 3000 r/min. Levereras med kardborrförsedd 125 mm stödplatta och 150 mm polersvamp. Vikt 3.3 kg.
Hade tänkt köpa den först, de brukar sälja den för 349 kr på våren, valet föll på Meec p g a vikten. Ska bli intressant att testa roterande!

Hur fungerar förresten deras stödplatta? Såg att den kostar 69 kr för en 125 mm.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 28 mar 2010 16:13

Nu har ju jag inget att jämföra med eftersom jag är ny på roterande och bara kört med den som följde med men jag tycker den var smidig. Tänkte köpa nån lite större variant till våren och testa med.

Vet inte vad som är fördel resp. nackdel med stor och liten stödplatta? :?

pake
Medlem

Inlägg av pake » 28 mar 2010 16:48

På Bauhaus hade de en polermaskin (blå) med elektronisk hastighetsreglering för 7-800 kr (kommer inte ihåg exakt) någon som provat den och vet om det är något att ha?
Senast redigerad av 6 pake, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Inlägg av MAX » 28 mar 2010 17:25

pake skrev:På Bauhaus hade de en polermaskin (blå) med elektronisk hastighetsreglering för 7-800 kr (kommer inte ihåg exakt) någon som provat den och vet om det är något att ha?
Möjligtvis ingen som har en länk till den på Bahaus,
Har försök att hitta den på deras hemsida men inte lyckats komma åt specifika artiklar då jag bara hittar några reklamblad om div annat :evil:
mvh max.
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Inlägg av MAX » 28 mar 2010 17:56

Apropå julas meec så stod jag och vände och vred på samma maskin för några veckor sen(samtidigt som jag fyndade autosols finrubbing)lyckades även få en butiksanställd att plugga in maskinen för lite prov-varvande och på lägsta farten ca 5-600varv så var det ju knappt man hörde maskinen men sen då man varvade på den lite så steg ju naturligtsvis ljudet.

Nu blev det ju inget köp för min del men tycker att det verkar vara en helt okej maskin känns faktigst riktigt rejäl samt att den svarar bra på varven(varvvillig)

fast som vanligt så kan man kasta bort pittza stödplattorna som medföljer och ersätta med tex en 125mm som då passar bättre till trissor i storleksordning 135mm-150 som är alldelles lagomt att polera med.

max.
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 28 mar 2010 18:47

Stupid-Flanders skrev: Vet inte vad som är fördel resp. nackdel med stor och liten stödplatta? :?
Större fästplatta än trissa är ju självklart inte så bra. Åt andra hållet, med liten stödplatta och stor trissa, tycker jag att det är mindre känsligt. Jag har fästplattor i storlekarna 77, 115, 120 och 140 mm. På den minsta kör jag upp till 100 mm trissor, 115 och 120 mm fästplatta kör jag trissor från 120 till 140 mm och med den största fästplattan, trissor på 140 mm och uppåt.

Det blir lite flexiblare när man har mer trissa än fästplatta tycks det mig. Samtidigt ger en liten fästplatta mindre effektiv yta på trissan osv. Men man bör nog alltid har liite större trissa än fästplatta iaf.
Sen tycker jag att lika stor fästplatta som trissa gör det lite enklare att lägga jämnt tryck över maskinen.
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

hebbe
Medlem

Inlägg av hebbe » 28 mar 2010 18:56

ja har biltemas roterande maskin, 17-080 tycker den ser likadan ut. men biltemas kostar 499:- den funkar riktigt bra, men man får vaa med och passa varvet på den, för den bromsar upp om man trycker för hårt med den på låga varv.
Senast redigerad av 6 hebbe, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Marxus
Medlem

Inlägg av Marxus » 28 mar 2010 18:59

hebbe skrev:ja har biltemas roterande maskin, 17-080 tycker den ser likadan ut. men biltemas kostar 499:- den funkar riktigt bra, men man får vaa med och passa varvet på den, för den bromsar upp om man trycker för hårt med den på låga varv.
Biltemamaskinen väger dryga kilot mer, jag tittade på båda idag. Lämpligt när Jula och Biltema ligger gångavstånd från varandra.

Masten
Medlem

Inlägg av Masten » 28 mar 2010 19:15

Jag fick en Meec-maskin i födelsedagspresent av mina svärföräldrar ifjol. Valde dock att lämna tillbaka den då den lät som en stenkross och hackade första gången jag startade upp den :| Innan jag lämnade tillbaka den googlade jag lite på maskinen och hittade en del andra som haft samma bekymmer, detta gjorde att jag valde ett tillgodokvitto istället för en ny maskin.
Senast redigerad av 6 Masten, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 28 mar 2010 20:45

Större platta gör den tyngre att jobba med.För oss med lite muskler kan det bli en kamp att köra en hel bil så :lol: Känns mer kontrollerat att köra med mindre platta...tycker jag iallafall :shock:
Men sen kan jag tycka som Tantrum...lite större trissa än stödplatta är ganska "bekvämt" att köra med för man behöver inte vara så räd om kanter och lister.Man kan "köra på" utan att vara rädd att skava nåt.
Senast redigerad av 6 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 28 mar 2010 21:25

Jag är med på att trissan ska vara lite större än fästplattan men det jag menade är vad som är fördelar resp. nackdelar med stor och liten trissa?

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 28 mar 2010 21:49

Det kan vi ta i en annan tråd :jeps
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem

Inlägg av Funkytear » 28 mar 2010 22:24

Tantrum skrev:Det kan vi ta i en annan tråd :jeps
Det här har jag oxå funderat på så starta en ny tråd nu ni som har koll :D
Senast redigerad av 6 Funkytear, redigerad totalt 14 gång.
Opel? Det blir bara bättre så.
http://www.garaget.org/funkytear

Användarvisningsbild
Marxus
Medlem

Inlägg av Marxus » 29 mar 2010 14:19

Provade maskinen lite på golvet idag :roll:

Den är ganska klen på låga varv. Det går enkelt att hålla emot plattan med fingrarna på läge 1-3. Någon som har erfarenhet av andra billiga maskiner och vet om det är lika på dem?

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 30 mar 2010 00:43

De billiga maskiner i samma prisklass som jag testat var likadana. Jag lämnade igen den jag till slut köpte, då den i praktiken bara hade halva sitt uppgivna varvtalsområde. Man bör kunna sprida medlet på lägre varv åtminstone, anser jag :)

Frågan är om inte jag köpte en likadan maskin som du länkar till. Fick testköra tre eller fyra likadana maskiner i butiken innan de gav mig pengarna tillbaka. Alla utom en var lika svaga på låga varv, den startade på 3000 rpm direkt och rev mig på tummen :) Tyvärr verkar Meec ha lite varierande kvalitet.
...like a boss.

Skriv svar