Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nya regler/rekommendationer

Ta som vana att läsa här, all information om forumet från administratörer skrivs här. Du kan också ställa frågor om det är nån funktion du funderar på.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Nya regler/rekommendationer

Inlägg av Tantrum » 02 sep 2009 08:33

Forumet växer och vi får nya medlemmar i ganska rask takt. Av denna anledning la jag till ett moment i forumets regler som rekommenderar alla att undvika förkortningar eller specialuttryck. Sådana utgör ofta ett direkt hinder för den oinvigde och leder gärna till förvirring, utan att ge några fördelar.

Skriver man ett långt inlägg slinker ofta förkortningarna med av bara farten. Försök då istället skriva ut hela produktnamnet tidigt i inlägget och lägg till förkortningen inom parentes direkt efter på det här viset: Allbrite Rug & Upholstry (Rug/Ruggan), Menzerna Power Gloss (PG) eller Trutest Quick Finish 140 (QF140).

Det tycker jag vi kan bjuda våra nya medlemmar på. Håller ni inte med? :jeps
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Nya regler/rekommendationer

Inlägg av Funk » 02 sep 2009 08:37

Klart vi gör...

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Nya regler/rekommendationer

Inlägg av Ante_Bmw » 02 sep 2009 09:12

Tantrum skrev:Forumet växer och vi får nya medlemmar i ganska rask takt. Av denna anledning la jag till ett moment i forumets regler som rekommenderar alla att undvika förkortningar eller specialuttryck. Sådana utgör ofta ett direkt hinder för den oinvigde och leder gärna till förvirring, utan att ge några fördelar.

Skriver man ett långt inlägg slinker ofta förkortningarna med av bara farten. Försök då istället skriva ut hela produktnamnet tidigt i inlägget och lägg till förkortningen inom parentes direkt efter på det här viset: Allbrite Rug & Upholstry (Rug/Ruggan), Menzerna Power Gloss (PG) eller Trutest Quick Finish 140 (QF140).

Det tycker jag vi kan bjuda våra nya medlemmar på. Håller ni inte med? :jeps

Om vi nu skall göra så varför ens skriva in någon förkortning ? , eftersom regeln då är här att skriva fulla namn
Senast redigerad av 1 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gånger.

Göran

Re: Nya regler/rekommendationer

Inlägg av Göran » 02 sep 2009 09:17

Bra förslag Tantrum! :D
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Nya regler/rekommendationer

Inlägg av Tantrum » 02 sep 2009 09:34

Ante_Bmw skrev:
Tantrum skrev:Forumet växer och vi får nya medlemmar i ganska rask takt. Av denna anledning la jag till ett moment i forumets regler som rekommenderar alla att undvika förkortningar eller specialuttryck. Sådana utgör ofta ett direkt hinder för den oinvigde och leder gärna till förvirring, utan att ge några fördelar.

Skriver man ett långt inlägg slinker ofta förkortningarna med av bara farten. Försök då istället skriva ut hela produktnamnet tidigt i inlägget och lägg till förkortningen inom parentes direkt efter på det här viset: Allbrite Rug & Upholstry (Rug/Ruggan), Menzerna Power Gloss (PG) eller Trutest Quick Finish 140 (QF140).

Det tycker jag vi kan bjuda våra nya medlemmar på. Håller ni inte med? :jeps

Om vi nu skall göra så varför ens skriva in någon förkortning ? , eftersom regeln då är här att skriva fulla namn
Det är en rekommendation och ingen regel, bara för att göra det enklare att förstå inläggen. Förkorta om du vill, men skriv gärna ut produktnamnet i sin helhet åtminstone en gång i inlägget.

Man ser rätt snabbt om en tråd är rörig. Diskuteras bara en produkt är det ju inga konstigheter att förkorta. Det är när alla bokstavskombinationer och modellbeteckningar staplas på hög som det blir riktigt stökigt att förstå :) Gul kork, UPPP, SW, 3401, IP, 3403, PE 150, 602 etc.
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Nya regler/rekommendationer

Inlägg av bustorp » 02 sep 2009 10:09

Tack Tantrum.....du är en klippa. :jeps
Man kan inte nog påpeka att vi alla befinner oss på olika kunskapsnivåer inom rekondvärlden.
Just därför ska vi inte krångla till det för de som ev. befinner sig under vår egen nivå, o definitivt inte bara för att göra det enklare för oss själva. Den respekten för andras kunskap ska man aldrig tumma på.

Jag kan nog säga att jag har bra koll o skulle klara mig gott på förkortningarna, men jag skriver ändå ut de flesta produktnamn helt eftersom jag räknar med att andra ska läsa det också.
Då vill jag att de ska förstå vad de läser annars är jag ingen bra skribent...... ;)
Senast redigerad av 1 bustorp, redigerad totalt 14 gånger.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Nya regler/rekommendationer

Inlägg av peterv » 02 sep 2009 16:52

Det finns en funktion där man kan programmera in förkortningar/förklaringar dvs om man skruver FF i ett foruminlägg så kopplar forumets språk automatiskt att det är en taggad förkortning och stryker under ordet....drar man sin mus över ordet så kommer en förkortning upp.

Har tyvärr inte ett exempel på detta men jag tror det är en grej som kom med Web 2.0 program språket och jag vet ej om man kan programmera in detta i forumet som en funktion, det är kanske något att titta på....hittar jag ett exempel så lägger jag upp det, men jag har sett det innan :D
Senast redigerad av 1 peterv, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Nya regler/rekommendationer

Inlägg av mortil » 02 sep 2009 17:15

peterv skrev:Det finns en funktion där man kan programmera in förkortningar/förklaringar dvs om man skruver FF i ett foruminlägg så kopplar forumets språk automatiskt att det är en taggad förkortning och stryker under ordet....drar man sin mus över ordet så kommer en förkortning upp.

Har tyvärr inte ett exempel på detta men jag tror det är en grej som kom med Web 2.0 program språket och jag vet ej om man kan programmera in detta i forumet som en funktion, det är kanske något att titta på....hittar jag ett exempel så lägger jag upp det, men jag har sett det innan :D
exakt . de är en skitbra funktion :) de finns på celica forumet jag hänger på . vilket är fruktansvärt bra då de är på engelska :)
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Göran

Re: Nya regler/rekommendationer

Inlägg av Göran » 02 sep 2009 17:17

Mortil, är det ett V-bulletin forum?
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Nya regler/rekommendationer

Inlägg av mortil » 02 sep 2009 17:35

phpbb baserat va ja ser.

http://www.gt4oc.net/forums/viewtopic.php?f=69&t=97961

där i har du ordet faff som är understruket och är slang för celica st205 längre ner står även st185 och st205 och håller man musen över nån av dessa så kommer en liten förklaring upp . detta har jag påpekat någon gång förut.. väldigt bra system :)
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

TommyJ
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 25 okt 2008 18:16

Re: Nya regler/rekommendationer

Inlägg av TommyJ » 02 sep 2009 17:36

Tycker PeterV hade en utmärkt idé där. Då kan jag fortafarande vara lat samtidigt som nya medlemmar förstår :jeps
Senast redigerad av 1 TommyJ, redigerad totalt 14 gånger.

Göran

Re: Nya regler/rekommendationer

Inlägg av Göran » 02 sep 2009 18:11

Men samtidigt tycker jag att det är oestetiskt att ha sådana länkar, men jag kan kontrollera vad modden kostar och se om jag kan motivera kostnaden.
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Nya regler/rekommendationer

Inlägg av bustorp » 02 sep 2009 18:57

Jag är benägen att hålla med dig där, Göran.........
Senast redigerad av 1 bustorp, redigerad totalt 14 gånger.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Nya regler/rekommendationer

Inlägg av peterv » 02 sep 2009 21:57

Jo det är sant det måste vara rimligt i kostnaderna....det är den biten som kan vara jobbig :cry:
Senast redigerad av 1 peterv, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Nya regler/rekommendationer

Inlägg av Stupid-Flanders » 02 sep 2009 22:08

Är det så jobbigt att skriva Final Finish istället för FF??

Personligen ser jag inte det svåra i att skriva ut hela namnet?
Senast redigerad av 1 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gånger.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Nya regler/rekommendationer

Inlägg av Tantrum » 02 sep 2009 23:31

Funktionen finns. Dock anser jag personligen att det är en så liten sak att det räcker med denna diskussion. Om inte annat får vi väl påminna varandra ibland :)
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Nya regler/rekommendationer

Inlägg av bustorp » 03 sep 2009 10:42

Stupid-Flanders skrev:Är det så jobbigt att skriva Final Finish istället för FF??

Personligen ser jag inte det svåra i att skriva ut hela namnet?
Word......(eller vad det heter i på de stora forumpojkarnas språk) :lol:
Gammal man gör så gott han kan.....
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Skriv svar