Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Sökfunktionen i forumet?

Ta som vana att läsa här, all information om forumet från administratörer skrivs här. Du kan också ställa frågor om det är nån funktion du funderar på.
bulten
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 okt 2010 09:45

Sökfunktionen i forumet?

Inlägg av bulten » 15 mar 2011 14:38

Hej!

Försökte söka på ordet "högtalargaller" eftersom jag ville veta hur man bäst rengör ett sådant men fick bara till svar att ordet är för vanligt och därför ignoreras ordet. Har även tidigare fått till svar att det är för få bokstäver i sökordet (kommer inte ihåg exakta frasen). Blir lite frustrerad då vissa saker man söker på kanske bara innehåller det antalet bokstäver eller att jag vill veta just allt om "högtalargaller" istället för att starta nya trådar om det. Nu blev det ju istället så att jag startade den här tråden om hur man söker... men det kanske jag skulle sökt efter istället :? :? :? ;)

Hur gör jag då för att söka efter t.ex. "högtalargaller" för att få ett svar? Tips mottages gärna!
Senast redigerad av 1 bulten, redigerad totalt 14 gånger.
Vart tog tiden vägen?

AArvidsson
Medlem
Inlägg: 187
Blev medlem: 31 mar 2010 14:21

Re: Sökfunktionen i forumet?

Inlägg av AArvidsson » 15 mar 2011 14:51

Det finns mycket att säga om phpBB (mjukvaran bakom bilvårdsforumet), men ingen av de sakerna handlar om att den har en särdeles fungerande sökfunktion.
Problemet är kort och gott inbyggt i phpBB-koden och är lynnig som bäst. Ergo - sökfunktionen ger jag inte många kronor för, och dessvärre ligger det utanför våra admins kontroll :(
Senast redigerad av 1 AArvidsson, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
tumba25
Forumtekniker
Forumtekniker
Inlägg: 452
Blev medlem: 01 nov 2008 16:42
Ort: Kokkola, Finland
Kontakt:

Re: Sökfunktionen i forumet?

Inlägg av tumba25 » 15 mar 2011 16:32

phpBB's inbyggda sökfunktioner är det inget större fel på. Dess tillkortakommande är mest märkbar på större forum. Dom flesta felen beror på dålig konfiguration. Man kan om man vill använda MySQL som motor för sökningen.

Däremot är självklart svaret att sökordet var för vanligt fel och borde bugg-rapporteras. Antal tecken i sökningar (max och min) och när ord ska räknas som för vanliga går att ställa in när man använder Fulltext Native, som det här forumet gör.
Senast redigerad av 1 tumba25, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
tumba25
Forumtekniker
Forumtekniker
Inlägg: 452
Blev medlem: 01 nov 2008 16:42
Ort: Kokkola, Finland
Kontakt:

Re: Sökfunktionen i forumet?

Inlägg av tumba25 » 15 mar 2011 16:33

Visstja, du kunde prova att söka efter ex

Kod: Markera allt

*galler*
* gäller som wildcard och ersätter ett eller flera tecken i sökningen.
Senast redigerad av 1 tumba25, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Sökfunktionen i forumet?

Inlägg av Stupid-Flanders » 15 mar 2011 16:37

Ett tips är att göra så här
Annars kan du gå in på google.se och skriva:

Valfri sökning site:www.bilvardsforum.se

Det blir samma sak.

ex:
http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q ... f9c811acee
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f ... it=+GOOGLE
Senast redigerad av 1 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gånger.
Black isn't a color, it's a part time job!

bulten
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 okt 2010 09:45

Re: Sökfunktionen i forumet?

Inlägg av bulten » 16 mar 2011 09:54

Får helt enkelt starta en tråd någon gång om högtalargaller. :) Ingen stor sak, ville bara veta hur man enklast rengör dessa om det sitter skit i alla hål. Men det tar jag i en annan tråd någon annan gång. Sökfunktionen får jag helt enkelt leva med då... :)
Senast redigerad av 1 bulten, redigerad totalt 14 gånger.
Vart tog tiden vägen?

Användarvisningsbild
xion92
Moderator
Moderator
Inlägg: 517
Blev medlem: 28 jun 2010 19:41
Ort: Skänninge, Östergötland

Re: Sökfunktionen i forumet?

Inlägg av xion92 » 16 mar 2011 10:19

bulten skrev:Får helt enkelt starta en tråd någon gång om högtalargaller. :) Ingen stor sak, ville bara veta hur man enklast rengör dessa om det sitter skit i alla hål. Men det tar jag i en annan tråd någon annan gång. Sökfunktionen får jag helt enkelt leva med då... :)
Gör gärna en sådan tråd eftersom att en bil som min mor och far förmodligen ska köpa har smuts i högtalargallren :jeps

http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=13&t=3318

Skriv svar