Igår tog jag tag i poleringen av ena sidan av husvagnen.
Det är en husvagn av märket Hobby som jag köpte ny 2000, men som inte riktigt har tagits hand om under åren...mest för att den inte står tillgänglig hemma utan uppställd hos släkingar när den inte används.
Den är i huvudsak vit, men med blåa och gråa ränder...och dessa har mer än lovligt hunnit oxideras genom åren som gått.
Då husvagnen var hyfsat ren så blev det en snabb avspolning med HD-grön i ett litet starkare koncentrat än jag har prövat med tidigare 1:10. Denna gång upplevde jag att något mer hände än den förra gången jag testade med 1:30 blandning.
Poleringen koncentrerades mest till de blå och grå ränderna, men även den vita ytan fick sig en snabbare polering. Jag använde min roterande AEG PE-150 tillsammans med en vit mjukare trissa och Ultima Paint Prep+...mest för att se hur det skulle gå samt att ge en bra grund till Ultima Paint Guard+ som jag tänkte ska bli skyddet som ska läggas på när allt är klart. Jag måste säga att jag är mäkta imponerad då det fungerade över förväntan. Jag hade räknat med att gå på med grövre grejer än detta, men det kommer inte att behövas så som resultatet blev på den sida jag polerat. Att det luktar pepparkaka gör ju inte heller så mycket
Tyvärr så har det regnat hela dagen idag, men blir det uppehåll i morgon så fortsätter arbetet och jag kommer även komplettera med bilder på en behandlad och en obehandlad sida. Inte riktigt 50/50 bilder, men bättre än inget
Frågan är om man också ska gå över den vita plasten med Ultima Paint Guard+, eller om man ska testa med något annat där...finns det någon som sitter på ett tips
Det lurigaste med det hela är att sidorna är "kulhamrade" (tror jag det kallas)...det gör det svårt att komma åt riktigt på djupet...även polermedelsrester tenderar till att fastna där, vilket gjorde avtorkningen jobbig. Kan man tvätta av ytan med exempelvis Ultima vanten + Ultima schampo, eller förstör det Ultima Paint Prep+ underlaget? Jag misstänker det så jag har inte vågat testa...men om det är ok så kan det ju vara en lösning på att få bort resterna av polermedlet!!?