Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ultima Paint Prep+ och husvagn :-).

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Ultima Paint Prep+ och husvagn :-).

Inlägg av Manor » 07 aug 2011 20:23

Hej!

Igår tog jag tag i poleringen av ena sidan av husvagnen.
Det är en husvagn av märket Hobby som jag köpte ny 2000, men som inte riktigt har tagits hand om under åren...mest för att den inte står tillgänglig hemma utan uppställd hos släkingar när den inte används.

Den är i huvudsak vit, men med blåa och gråa ränder...och dessa har mer än lovligt hunnit oxideras genom åren som gått.

Då husvagnen var hyfsat ren så blev det en snabb avspolning med HD-grön i ett litet starkare koncentrat än jag har prövat med tidigare 1:10. Denna gång upplevde jag att något mer hände än den förra gången jag testade med 1:30 blandning.

Poleringen koncentrerades mest till de blå och grå ränderna, men även den vita ytan fick sig en snabbare polering. Jag använde min roterande AEG PE-150 tillsammans med en vit mjukare trissa och Ultima Paint Prep+...mest för att se hur det skulle gå samt att ge en bra grund till Ultima Paint Guard+ som jag tänkte ska bli skyddet som ska läggas på när allt är klart. Jag måste säga att jag är mäkta imponerad då det fungerade över förväntan. Jag hade räknat med att gå på med grövre grejer än detta, men det kommer inte att behövas så som resultatet blev på den sida jag polerat. Att det luktar pepparkaka gör ju inte heller så mycket ;).

Tyvärr så har det regnat hela dagen idag, men blir det uppehåll i morgon så fortsätter arbetet och jag kommer även komplettera med bilder på en behandlad och en obehandlad sida. Inte riktigt 50/50 bilder, men bättre än inget ;-).

Frågan är om man också ska gå över den vita plasten med Ultima Paint Guard+, eller om man ska testa med något annat där...finns det någon som sitter på ett tips :).

Det lurigaste med det hela är att sidorna är "kulhamrade" (tror jag det kallas)...det gör det svårt att komma åt riktigt på djupet...även polermedelsrester tenderar till att fastna där, vilket gjorde avtorkningen jobbig. Kan man tvätta av ytan med exempelvis Ultima vanten + Ultima schampo, eller förstör det Ultima Paint Prep+ underlaget? Jag misstänker det så jag har inte vågat testa...men om det är ok så kan det ju vara en lösning på att få bort resterna av polermedlet!!?
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Re: Ultima Paint Prep+ och husvagn :-).

Inlägg av limban » 07 aug 2011 20:41

Ja du kan utav att vara orolig tvätta av den dom du tänker..
Men spola av husvagnen med högtryck ordentligt först så får du bort de värsta polerresterna..
Så behöver du inte gnugga så mycket med schampot.. :jeps
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 07 aug 2011 22:29

limban skrev:Ja du kan utav att vara orolig tvätta av den dom du tänker..
Men spola av husvagnen med högtryck ordentligt först så får du bort de värsta polerresterna..
Så behöver du inte gnugga så mycket med schampot.. :jeps
Tyvärr så går inte högtryck och husvagn så bra ihop...den missen gjorde jag för några år sedan när jag tryckte in vatten genom en lastlucka :(.

Polerresterna sitter inte hårt fast utan är mer svårt att komma åt på den "kulhamrade" plåten...kanske torka med en frottéhanduk skulle fungera bättre än MF-duk?

Toppen att du tror att en tvätt inte skadar underlaget av Paint Prep+...det ska jag testa som steg 2.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 08 aug 2011 23:54

Här kommer några bilder.

Före:
Bild

...lite närmare bild på den oxiderade lacken...som ju mest syns på den blåa randen:
Bild

Efter (andra sidan av husvagnen som polerats):
Bild

...en lite närmare bild:
Bild

Det är kanske lite svårt att se skillnaden på bilderna, men i verkliga livet så är det en stor skillnad.
Efter poleringen med Ultima Paint Prep+ så lades Ultima Paint Guard+ på, dock bara ett lager då det blir en så stor yta att behandla. Även koffertluckan/gasolluckan fick en omgång med Ultima Paint Guard+. Det ska bli intressant att se hur behandlingen håller. Husvagnen står uppställd utomhus och utsätts för väder och vind...det tar ett bra tag att tvätta den på våren...förhoppningsvis lättare nästa år.

Taket polerades även den med den roterande AEG PE-150:n men här med blå trissa och Lahega #17.
Taket kommer att få ett lager ViP följt av ett lager Tvax Flexi...även det ska bli intressant att se hur resultatet är nästa vår. Taket är värre utsatt, men har en slät yta jämfört med sidorna som är "kulhamrade"...valet av Ultima Paint Guard+ kändes rätt på den ytan, bara att lägga på och njuta av resultatet. Jag lämnade med flit en grå yta opolerad med med ett lager lackskydd för att även se hur det blir :).

Har någon tips på ett plastrengöringsmedel som kan användas på plast som har gulnat med tiden (exempelvis lampan ovanför husvagnsdörren). Jag vill minnas att jag hade ett dundermedel till utemöbler en gång som fick den gula färgen att lösa upp sig...och därefter gnuggade och tvättade man ytan och den var åter vit igen.
mvh Manor

Abyss
Moderator
Moderator

Inlägg av Abyss » 09 aug 2011 19:28

Verkligen att trevligt repotage! Sitter själv och ser på min vagn och tänker "j*****r vad mycket plåt!" :lol: Hade tidigare en Kabe som blev väldigt mycket snyggare när jag fick polerat upp bla det röda.

Den Kaben var en Safir 590 GDL och nu har jag "bara" en 58 Cabby men den är istället 20 cm bredare.

Glöm inte att följa upp denna tråden då jag själv funderar stark på att lägga på UPG+ med tanke på att det just är en kulhamrad plåt.

Bra jobbat Manor! :jeps
Senast redigerad av 1 Abyss, redigerad totalt 14 gånger.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 09 aug 2011 19:32

Abyss skrev:Verkligen att trevligt repotage! Sitter själv och ser på min vagn och tänker "j*****r vad mycket plåt!" :lol: Hade tidigare en Kabe som blev väldigt mycket snyggare när jag fick polerat upp bla det röda.

Den Kaben var en Safir 590 GDL och nu har jag "bara" en 58 Cabby men den är istället 20 cm bredare.

Glöm inte att följa upp denna tråden då jag själv funderar stark på att lägga på UPG+ med tanke på att det just är en kulhamrad plåt.

Bra jobbat Manor! :jeps
Tackar, ja det var ett j-kla slit...värst är faktiskt taket av någon anledning.
UPG+ fungerade väldigt bra, och var smidigt att använda då man slipper avtorkningen.
Det kom en regnskur för någon timme sedan och jag såg att vattendropparna pärlade sig :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 09 aug 2011 19:44

Mycket snyggt repotage.. och det är som du säger oftast syns det mycket bättre i verkligheten än på kort.. trevligt med lite uppföljning.. :brumm

Vi har faktiskt använd Ultima Paint Guard Plus på flera kulhamrade husvagnar och med mycket gott resultat.. :jeps Kan varmt rekommenderas!! men lägg gärna 2 lager för bästa hållbarhet :best
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 09 aug 2011 20:27

limban skrev:Mycket snyggt repotage.. och det är som du säger oftast syns det mycket bättre i verkligheten än på kort.. trevligt med lite uppföljning.. :brumm

Vi har faktiskt använd Ultima Paint Guard Plus på flera kulhamrade husvagnar och med mycket gott resultat.. :jeps Kan varmt rekommenderas!! men lägg gärna 2 lager för bästa hållbarhet :best
Jag hade gärna lagt två lager men det började sina lite i flaskan...jag har några bilar att lägga det på också innan hösten :).

Se även tråden:
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=42&t=4123

...där fick jag till några hyfsade 50/50 bilder...dock polerat med ViP men det var inte ett sämre resultat med Paint Prep+.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 20 maj 2012 20:28

Här kommer en uppdatering då husvagnen gjordes i ordning för säsongen idag.

Det var den vänstra sidan av husvagnen samt taket som behandlades med Vip och Tvax Flexi i höstas. Fram, bak och den högra sidan behandlades med Ultima Paint Prep+ och Ultima Paint Guard+. Husvagnen står ute året om, och tyvärr finns några träd i anslutning till parkeringen som skitar ner än mer...främst på taket.

Fram, bak och den högra sidan blev behandlad med Ultima produkter. Av dessa sidor så var fronten i sämst skick och svårast att få ren. I övrigt har ytan hållit sig bra, men viss oxid kan ses främst i de blåa fälten. Det var dock lätt att tvätta av husvagnen, och inga svarta ränder under fönsterrutorna som det brukar kunna vara.

I år hade jag missat att boka besiktning, så det är tveksamt om den kommer att användas mer än som sovplats på svärföräldrarnas tomt. Detta kanske med andra ord blir den enda tvätten i år, och om möjlighet ges i midsommar så lägger jag nog bara på ett lager UPG+ runt om.

Den största fördelen med UPG+ är att man slipper att eftertorka, och det är givetvis betydligt enklare speciellt på den kulhamrade ytan. Övriga ytor (speciellt taket) är inte lika jobbigt, och där är man ju mer fri att använda andra medel. Jag får se om jag använder något annat medel för att skydda fronten, eller om man ska lägga fler än ett lager med UPG+ och se om det underlättar :).

Jag kan dock säga att det helt klart är värt att lackskydda husvagnen, för tvättningen blev otroligt mycket lättare i år än de tidigare åren :).
mvh Manor

Skriv svar