Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Air Force Blaster - från en nybörjares perspektiv!

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Skriv svar
danne67
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 apr 2012 16:05

Air Force Blaster - från en nybörjares perspektiv!

Inlägg av danne67 » 18 sep 2012 17:18

Hej, har testat blastern nu i några månader och tänkte ge en bilvårdsnybörjares kommentarer.

Jag valde mellan blastern och master blaster, men tillslut så föll valet på blastern. Dels så tyckte försäljaren att den räckte, dels så gillar jag att den är lätt så att man kan hålla den i handen utan att bli trött.

Jag beställde den med 3 m förlängningsslang samt ett extra kit med filter (använder den i första hand ute och står på grusplan, så risken är att den drar åt sig lite smuts vartefter). Förlängningsslangen har jag överhuvudtaget bara testat en gång, men den blir i alla fall för kort för att kunna ha den stående på t ex en pall. Så de normala 3 meterna som slangen är blir lättare att hantera när maskinen hålls i handen.

Det ingår dessutom 5 olika munstycken, men hittills så har jag bara använt standardmunstycket som fungerar bra (fast kanske är dags att testa de andra också :oops: ).

Det är bra tryck i den, men med en obehandlad bil så tar det ett tag att bli av med allt vatten på t ex taket, ju mer nyvaxad den är desto lättare att få bort… Vilket kanske inte är så konstigt :roll:
Jag använder den gärna så att jag blåser ur alla skarvar, handtag mm och även snabbblåser av större delen av t ex tak och huv. Efter detta så tar jag snabbt med duken och tar av de sista ev dropparna. Resultatet blir bra utan att det börjar rinna från roliga gämställen efter att man är klar. Dessutom så blir verkligen grillen torr och det är ordentligt mycket lättare och roligare att torka fälgarna :jeps .

En annan sak som jag upptäckte var att den är extra effektiv på plastdetaljer, vilket vi har mycket på familjens suvar. Är dessutom en liten fördel när man blåser rent på undersidan av (plast)trösklarna och på insidan av plastskärmkanterna så är det ingen fara med att det fastnar smuts i duken, som sedan gnids in på lacken.

Några + och - vad gäller blastern

+Gör arbetet mycket roligare (har motor och låter :nicka )
+Tar bort vatten där man inte kommer åt med trasa
+Blir garanterat inga tvättrepor
+Lätt att hålla i medan man arbetar
+Av/på knappen sitter lätt åtkomlig även för den handen som håller i själva blastern
+Bör vara väldigt bra vid ev motortvätt

-Inte gratis!
-Är så lätt/instabil att ställer man ifrån sig den så ramlar den redan av vikten från slangen (finns visst hjul som tillbehör så att den följer efter när man drar – men eftersom jag oftast står på grus så…)
-För att riktigt effektivt ta bort allt vatten på t ex taket, huven mm så kanske man skall ta den större master modellen – inte så mycket dyrare men dubbla tyngden.

Summan är att jag inte ångrar att jag köpte den :jeps

Hoppas att det har gett lite info i alla fall. Ställ gärna frågor om ni vill. Är första omdömet jag ger, så kommentera gärna om det skall vara någon annan uppställning eller om det är någon information som saknas!

/Daniel (svart bälte i att gilla pryttlar :nicka ) :cheers
Senast redigerad av 1 danne67, redigerad totalt 14 gånger.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Air Force Blaster - från en nybörjares perspektiv!

Inlägg av bigguns » 18 sep 2012 18:41

Ahhhh alla dessa reklamfilmer med välvaxade bilar, suck.

Kan någon göra en film på en helt obehandlad lätt oxiderad bil där vattnet ligger kvar som en spegel på lacken? snälla.
Hur pass , frågar jag mig ,nödvändig är då maskinen jämfört med tryckluft.
20-25 grader på luften ut räcker väl inte för att "torka" bort något vatten.

Vad har ni för temp ut ut era hårfönar tror ni?

mvh
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Air Force Blaster - från en nybörjares perspektiv!

Inlägg av bigguns » 18 sep 2012 19:05

Ok, då ber jag om ursäkt för ev kritik till dess existerande.

Mvh
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.

Gunther
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1268
Blev medlem: 10 maj 2009 19:18
Ort: Hällefors

Re: Air Force Blaster - från en nybörjares perspektiv!

Inlägg av Gunther » 19 sep 2012 09:10

Jag har min nu för en två år ungefär och använda den också varje gång. Jag gillar det mest för att torka däck, fälgarna, dörrkarmar, handtag, speglar,... Man kan använda det för så mycket! :D
Senast redigerad av 1 Gunther, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Air Force Blaster - från en nybörjares perspektiv!

Inlägg av Manor » 14 apr 2013 16:31

Idag var det vår i luften.
På Forden sattes sommarhjulen på.

Forden tvättades med högtryck, foam lance, högtryck, Meguiars schampo, högtryck.
Vinterhjulen tvättades med Biltemas Wheel cleaner (aka lugndödaren), foam, borste, högtryck.
Det gick förvånansvärt smidigt. Härligt att kunna hålla på hemma med högtryck än i jobbets tvätthall med vanlig trist vattenslang.

Metro Air Force Blastern togs fram för första gången.
Dels för att testa att torka bilen som inte har behandlats sedan i somras, och dels för att torka de tvättade vinterhjulen innan de läggs upp för förvaring.

Att torka lacken på en bil med sämre avrinning är svårt, det blev att förtorka med en våffelduk.
Lister, runt lysen, handtag, blinkers, skärmskarvar, grillen, hjulen, backspeglarna så fungerade det väldigt bra. Att torka vinterhjulen fungerade också över förväntan. Det var lätt att blåsa bort vattnet från både däck och fälg...riktigt suveränt helt klart :).

Nästa gång så blir det dock till att använda de nyss inköpta hörselpropparna. Det låter rejält när man torkar runt bl.a listerna...visslar och vimdtjut, och man blev faktiskt trött i öronen efter ett tag.

Jag tycker att Blastern uppfyllde sin plikt.
Den blåser på riktigt bra, och detta blir en nyttig pryl att ta fram vid varje tvätt :jeps.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Air Force Blaster - från en nybörjares perspektiv!

Inlägg av Manor » 17 apr 2013 22:42

Den lilla men starka blåsmaskinen Blaster är en riktig höjdare :).

Dagens sista steg efter den avslutande tvätten blev Blasterns riktiga debut.
- I motorutrymme och under motorhuv.
- Runt dimljus och strålkastare.
- Samtliga dörröppningar.
- Frontgrillen.
- De yttre bakspeglarna.
- Innanför tankluckan.
- Runt samtliga fönsterlister.
- Samtliga däck och fälgar (samt bromsskivor).
- Runt bakljusen.
- Innanför bagageluckan.
- Runt samtliga emblem och lister på bakluckan.

Vilken höjdare den kraftfulla Blastern är. Det är en massa vatten som man nu fick bort, som annars brukar vara jobbigt att få bort...med trista vattenrinningar i efterskott.

Denna rekommenderas starkt trots att den kostar en slant.
Lika stor glädje som en högtryckstvätt är det inte, men en riktig höjdare för att göra det lite roligare än vad det brukar vara att torka bilen :D.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Air Force Blaster - från en nybörjares perspektiv!

Inlägg av Manor » 20 apr 2013 17:58

Än en gång har Blastern använts.
Den växer på en...helt fantastisk liten pryl som gör torkningen så mycket roligare.
Bara möjligheten att torka av de rengjorda vinterhjulen innan förvaring är ett stort lyft :jeps.

Denna pryl kan verkligen rekommenderas. Betydligt bättre än jag hade förväntat mig att den skulle vara :best.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Air Force Blaster - från en nybörjares perspektiv!

Inlägg av Manor » 20 apr 2013 19:01

Creative skrev:Brorsan har en sådan och han är jättenöjd med den, den låter ganska mycket så man får använda hörselskydd.
Ja, speciellt när man torkar runt lister. Då kan det bli ett tjutande/visslande ljud som behöver dämpas.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
GnagetAnders
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 sep 2012 13:20
Ort: Sollentuna

Air Force Blaster - från en nybörjares perspektiv!

Inlägg av GnagetAnders » 20 apr 2013 20:17

Hur låter den ?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Senast redigerad av 1 GnagetAnders, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1123
Blev medlem: 30 okt 2010 18:53

Re: Air Force Blaster - från en nybörjares perspektiv!

Inlägg av Kapten Haddock » 20 apr 2013 20:49

Jag är lite kluven men den är en fin investering då det är perfekt när man är ute på jobb där det inte finns kompressor då man både ska blåsa ren och blåsa bort damm.

MVH/
Senast redigerad av 1 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Air Force Blaster - från en nybörjares perspektiv!

Inlägg av Manor » 20 apr 2013 22:24

GnagetAnders skrev:Hur låter den ?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Den låter så här:
Huuuuuhuuuuuhuuuuhuuu...tills man når en list då låter den tjuuuuuthuuutjuuuthuuuu.
:D :D
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Air Force Blaster - från en nybörjares perspektiv!

Inlägg av Manor » 28 apr 2013 18:32

Ännu en tvätt hemmavid och Blastern åkte självklart fram.
Blastern kommer på en klar andraplats efter högtryckstvätten. Den är fantastiskt kul att använda. Idag torkade jag hela Subarun med Blastern. Det tog ett tag, men jag hade inte bråtton. Även Forden tvättades, men på den användes enbart Blastern på lister, dörrhandtag, grill, runt lysen.

Än en gång...om ni vill belöa er själva med en ny pryl...Blaster is "da shit", den fungerar fantastiskt bra så liten den är. Glöm dock inte bort att köpa till hjulvaggan, i annat fall kommer den att ramla hela tiden.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar