Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Plastbehandling - tre olika medel

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Plastbehandling - tre olika medel

Inlägg av Manor » 07 jul 2014 18:39

Idag så tänkte jag bjuda på en liten test av tre olika plastmedel.

Sonax Xtreme Plastic Renovator Gel:
http://www.sonax.se/Product-Search/(nod ... ovator-Gel

Concept Vista:
http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/u ... ista-500ml

Ultima Tire & Trim Guard Plus:
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=363

Utgångsläget är den nedre plastlisten på min Subaru Outback.
Den har rengjorts väl för ett tag sedan med diverse olika medel, varit obehandlad sedan dess...och nu tvättad en extra gång inför detta lilla test.

Plastlisten delades av i tre hyfsat lika stora delar, och behandlades med ovanstående medel och i den ordning de står uppradade sett framifrån.

Obehandlad, men uppdelad i tre ungefär lika stora delar:
Bild
Bild
Bild

Behandlat:
Bild
Bild
Bild

Ja, det är kanske svårt att se någon direkt skillnad före och efter.
Vi tar bort maskeringstejpen och ser om det syns bättre då?
Sonax till höger, och Vista till vänster.
Bild
Bild
...jo, nog tusan har plasten blivit mörkare.

På nästa bild är Vista till höger, och Ultima till vänster:
Bild
Bild

Kanske svårt att se...nu har det gått några minuter, och tyvärr börjar redan Sonaxen se gråare ut än Vista och Ultima:
Bild
Bild

Ultima och Vista behåller svärtan...svårt att fota, men de är snarlika i nyans i verkligheten:
Bild


Det trevligaste medlet att arbeta med är faktiskt Sonax. Den är seg ungefär som vaselin, väldigt lite behövs...och smidigt och lätt att stryka ut. Därefter ska den behandlade ytan eftertorkas. Tyvärr levererar den inte lika bra som de andra två medlen.

Näst trevligast är Ultima, som är en av mina tidigare favoriter. Dess hållbarhet har varit helt ok, men jag tror att Vista håller aningen längre. Concept Vista är dock sämst att jobba med. Den har en speciell doft som jag inte riktigt gillar, den är väldigt "kladdig" på ett smetigt sätt...detsamma gäller i stort även Ultima men dess kladdighet är hanterbar på ett annat sätt. Nu ska man väl i ärlighetens namn använda skyddshandskar till alla typer av medel, så ovanstående ska bara ses som ett försök till en objektiv förmedling av känslan att jobba med dem.

Tyvärr kan man väl redan efter knappa 10 minuter säga att Sonax inte håller svärtan lika bra som de andra. Det är dock fortfarande skillnad jämfört med den obehandlade ytan.

Jag tänkte uppdatera denna tråd då och då för att se om det går att följa hållbarheten.
Inga starkare medel än Cotton Candy och schampo kommer att användas vid de första tvättarna, men mot slutet så blir det nog något avfettningsmedel (mikro eller alkaliskt) för att se vad som händer.

Hoppas att det kan vara intressant för er andra :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert
Inlägg: 928
Blev medlem: 22 maj 2011 06:27
Ort: Söder om söder

Re: Plastbehandling - tre olika medel

Inlägg av Rednales » 07 jul 2014 18:53

Bra dokumenterat! :jeps
Skall själv till att fräscha upp "ny"-bilens askgrå nedre delar. Hade bestämt mig för Vista, men velar lite nu om jag skall gå på med Ultima istället :? .
Senast redigerad av 1 Rednales, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Plastbehandling - tre olika medel

Inlägg av Manor » 07 jul 2014 19:44

En snabb uppdatering redan nu...Sonax känns redan nu att vara ute ur spelet...den ser redan nu ut som den obehandlade ytan under maskeringstejpen...vilket platt fall :(. Kanske fungerar det bättre på en annan yta, men heter det Plastic Renovator så ska den väl greja plast kan man tycka...

Även Ultima såg aningen blekare ut endast 1,5 timme efteråt...Vista är nu för ögat mörkast och oförändrad.

Hmm, jag som trodde att det skulle bli lite mer spännande än så här...kommer Vista vinna innan jag ens hinner köra en meter med bilen och än mindre tvätta den?

Rednales...Vista ser ut att vara det bästa valet än så länge :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Plastbehandling - tre olika medel

Inlägg av miken » 07 jul 2014 19:48

Ultima tire& trim ska läggas i 2 lager för bästa resultat :nicka
Senast redigerad av 1 miken, redigerad totalt 14 gånger.

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Plastbehandling - tre olika medel

Inlägg av Cogo » 07 jul 2014 19:52

bra test och bra dokumenterat. vore kul att se hur mycket bättre BBVs vista pro jämfört med original Vista som du har.


mvh magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Plastbehandling - tre olika medel

Inlägg av Cogo » 07 jul 2014 19:52

bra test och bra dokumenterat. vore kul att se hur mycket bättre BBVs vista pro jämfört med original Vista som du har.


mvh magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Plastbehandling - tre olika medel

Inlägg av Manor » 07 jul 2014 20:25

miken skrev:Ultima tire& trim ska läggas i 2 lager för bästa resultat :nicka
Jo, så kanske är fallet...men då ändras förutsättningarna...i så fall ska alla medel få läggas i två lager, tycker jag.

Hur som helst så visar ju testen på "något". Än så länge så är Vista det medel som givit mörkast yta längst tid...om än bara i några timmar.

Baserat på testen hittills så verkar det vara smart att använda Ultima till däcken och andra gummidetaljer där inte Vista är det bästa valet. För plast så ser Vista ut att kunna vara en snabbare vinnare än vad jag tänkt mig...
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Plastbehandling - tre olika medel

Inlägg av Manor » 07 jul 2014 20:27

Cogo skrev:bra test och bra dokumenterat. vore kul att se hur mycket bättre BBVs vista pro jämfört med original Vista som du har.

mvh magnus
Absolut intressant, men tyvärr inget jag har hemma.
Jag har dock ett annat vattnigt BBV medel hemma som kan få testas på en gummiyta (däck) framöver :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Plastbehandling - tre olika medel

Inlägg av Perra83 » 07 jul 2014 20:51

Kul test men som redan tycks vara avgjort.

UT&T fungerar i alla fall väldigt bra på däckssidor. BBV Vista pro fungerar finfint på plast i motorrummet.
Senast redigerad av 1 Perra83, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Plastbehandling - tre olika medel

Inlägg av Manor » 07 jul 2014 21:12

Perra83 skrev:Kul test men som redan tycks vara avgjort.

UT&T fungerar i alla fall väldigt bra på däckssidor. BBV Vista pro fungerar finfint på plast i motorrummet.
Det är väl inte helt avklarat...men det lutar onekligen åt att Vista levererade bäst på denna typ av plats åtminstone. Trist att Sonax var helt värdelöst, det syns inte ens att något lagts på listen :(.

Ultima tycker jag har varit kalas på däcken, men jag ska även testa andra däckmedel framöver.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Plastbehandling - tre olika medel

Inlägg av Funk » 07 jul 2014 21:20

Jo, så kanske är fallet...men då ändras förutsättningarna...i så fall ska alla medel få läggas i två lager, tycker jag.
Vista går inte att lägga i två lager, det första lagret löses upp, medans de andra två kan "mätta" plast som suger åt sig mjukgörare.
Sonaxen är tyvärr också en rackare på att dra åt sig damm, men fungerar trots allt på vissa plaster.

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Plastbehandling - tre olika medel

Inlägg av Manor » 07 jul 2014 22:12

Funk skrev:
Jo, så kanske är fallet...men då ändras förutsättningarna...i så fall ska alla medel få läggas i två lager, tycker jag.
Vista går inte att lägga i två lager, det första lagret löses upp, medans de andra två kan "mätta" plast som suger åt sig mjukgörare.
Sonaxen är tyvärr också en rackare på att dra åt sig damm, men fungerar trots allt på vissa plaster.

/Thomas
Ok, de har med andra ord lite olika förutsättningar.
Jag har dock utgått från tre medel som ska fixa till plast så att det ser snyggare ut.
Sonax fungerade inte alls på dessa plastlister åtminstone, och även Ultima ser redan nu aningen blekare ut.

Sett till priset så kan man redan nu säga att Vista vinner på knockout...lika drygt som Ultima...ja drygare om nu Ultima kräver två laget...och ett avsevärt lägre pris (mindre än en 1/3 om jag räknar rätt).

Ultima får sparas till däcken istället...ingen idé att använda det på större plastytor som dessa lister åtminstone.

Kvar är då Sonax...men var tusan kan då detta mediokra medel göra nytta? Är det gjort för plast så borde det ju fungera på dessa lister? Kanske det finns någon annan plasttyp i motorutrymmet där den kan användas?
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Plastbehandling - tre olika medel

Inlägg av Manor » 08 jul 2014 12:37

En snabb uppföljning nu på morgonen.

Den del som behandlades med Sonax är nu nästan sämre än den obehandlade ursprungliga ytan (sett till där maskeringstejpen satt)...det verkar vara ett riktigt dåligt medel :(.
Bild

Vista och Ultima håller fortfarande måttet:
Bild

Ultimaytan har blivit aningen blekare på några delar av ytan...lite flammigt. Tyvärr lite svårt att se då även ljuset spelar ögat ett spratt...men se på den mörkare högra sidan (bilden nedan):
Bild


Jag har en fundering att följa Mikens tips att lägga ett andra lager Ultima, och i så fall gör jag det även med Sonax. Dock inte med Vista då Funk meddelade att det inte fungerar så bra.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Plastbehandling - tre olika medel

Inlägg av progge » 08 jul 2014 12:47

Har bara en fråga.
Är listerna Svarta eller Grå som standard?
Senast redigerad av 1 progge, redigerad totalt 14 gånger.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Plastbehandling - tre olika medel

Inlägg av Manor » 08 jul 2014 14:41

progge skrev:Har bara en fråga.
Är listerna Svarta eller Grå som standard?
Min uppfattning är att de ska vara svarta, men mörkgrå/svart är kanske en bättre beskrivning av nyansen.
De har åtminstone inte direkt behövt blekas av solen, de har nästan konstant varit behandlade med "något" om än inte innan denna lilla test.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Plastbehandling - tre olika medel

Inlägg av Manor » 08 jul 2014 19:14

Då har jag kompletterat Sonax med ytterligare ett nytt lager, och likaså lades ett ytterligare lager med Ultima.

Vista (mitten delen) har jag lämnat orörd. Hela listen torkades först av med NoRince i en mild blandning och torkades torr med en mf-duk.

Sonax till höger och Vista till vänster.
Bild

Vista till höger och Ultima till vänster:
Bild
...Ultiman ser aningen kladdig ut på bilden. Vi får se om den torkar upp lite...


Utanför tävlan så har vänster nedre list på Audin behandlats med Vista:
Bild
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Plastbehandling - tre olika medel

Inlägg av Manor » 09 jul 2014 13:34

Ja, då har vi dagens uppdatering.

Av Sonax syns i princip inte ett spår dagen efter...och nu alltså lagt i två lager. Vilket katastrofalt dåligt medel, kan de verkligen vara stolta för detta skitmedel :cry::
Bild

Ultima respektive Concept Vista håller däremot färgen.
Ultima lagt i två lager, och baserat på synintryck fortfarande en tristare yta än Vista.
Bild


Jag tog en liten testyta på ett av Audins däck. Jag lade på Vista för att se om det fungerade på gummi. Initialt så gavs det en blank yta, men nu dagen efter syns det nästan inte alls. Vista på gummi fungerar alltså ganska dåligt.

Hittills baserat på denna korta test så anser jag Vista vara en vinnare på mina plastlister, men inget att ta till på gummi. Ultima fungerar helt ok på plastlisten, men inte lika bra som Vista...och baserad på dess pris inte heller riktigt värt det rent utseendemässigt. Det är dock ett trevligare medel att jobba med än Vista. När det kommer till däck (kanske gummi rent generellt) så fungerar Ultima bättre än Vista.

Som sagt, inte en helt vetenskaplig test kanske...men kan ge en viss ledtråd.
En sak är helt säker, och det är att Sonax Xtreme Plastic Renovator Gel fungerar ungefär som vatten på mina plastlister åtminstone...129:- i sjön om ni frågar mig :(.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Plastbehandling - tre olika medel

Inlägg av Manor » 09 jul 2014 15:13

Det blev som sagt en snabbare test än vad jag hade tänkt mig.
Hur som helst så är nu samtliga nedre svarta/mörka plastlister på Subarun behandlade med Concept Vista :).

En negativ effekt av Vista är att det känns som ett lager ovanpå och inget som går in i plasten. Det gör att jag tycker att det kan bli en lite trist "hinna" efter ett tag...typ som sliten klarlack. Detta har jag exempelvis inte noterat som bieffekt av Ultima Tire & Trim.

Over & out for now...
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1120
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Plastbehandling - tre olika medel

Inlägg av popp » 09 jul 2014 20:11

Ännu ett bra test av dig. :jeps

Jag har lagt Ultima Trim & Trim på min S-Max och det håller riktigt länge för mig ,märker ingen skillnad på mina senaste tvättar . :D

Så det är ett riktigt bra medel tycker jag. :jeps
Senast redigerad av 1 popp, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Plastbehandling - tre olika medel

Inlägg av garagehunden KL » 09 jul 2014 20:34

Intressant test.

Kul att vinnaren på plast i detta testet redan finns hemma. Det där med att effekten på gummi försvinner rätt fort känner jag igen, men det är väl inte avsett för det materialet heller så det är inget att säga om... Däremot har jag inte märkt (så här långt) att det lägger sig som en hinna som sliten klarlack. Kanske bara blir så ibland eller under speciella omständigheter?

Men kladdigt till tusen att hålla på med. Den största nackdelen med Concept vista som jag ser det.
Senast redigerad av 1 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gånger.

Skriv svar