Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vårda din nya bil

Generalagent för Ultima i Sverige
Kategoriregler
Bild
Skriv svar
Göran

Vårda din nya bil

Inlägg av Göran » 06 apr 2013 21:28

Bild





Att köpa en ny bil kan vara väldigt intensivt. Det är så många beslut att fatta, du ska välja tillbehör som motorvärmare, högtalarpaket, vinterdäck mm.
Givetvis vill du få det bästa priset. När allt är klart så är det bara att köra hem bilen och allt är klart, eller?

Många tror att de inte behöver göra någonting med bilen när den står hemma på garageuppfarten, eller? FEL!
Du har investerat en hel del pengar i någonting som du vill ska se nytt ut. Och bilen behöver vård och omsorg som allting annat. En ny bil är inte immun mot alla miljöföroreningar och klarlacken är inget lackskydd. Det är bara lack. Vi kommer till det senare.

Lynn körde hem bilen utan att låta bilförsäljare tvätta den eftersom hon vill undvika repor. Till och med skyddsplasten är kvar på sidorna.
Visst höjde försäljaren ögonbrynen men samtidigt blev han glad över att slippa göra jobbet.
Bild Bild


Anständig bilvård från början

När Lynn hämtade sin nya Camaro så ställde hon den bara på garageuppfarten bredvid vattenslangen och tog fram "Polera för hand-paketet" från Ultima. Bilvård består av fem steg.

Femstegs Bilvård

TVÄTTA-RENGÖR-FULLÄNDA-BESKYDDA-UNDERHÅLL

Det krävs lika mycket skydd på en helt ny bil som en bättre begagnad. Fördelen med en helt ny bil är att du inte behöver polera bort repor och oxidation på samma sätt som en äldre bil. Genom den här artikeln så kommer jag att försöka att förklara alla fem moment inom bilvård.


Steg 1 Tvätta

Tvätta din bil för att ta bort lös smuts och sörja.
Det första du bör veta är att den största anledningen till att din bil blir repig är genom tvättandet.
Men du, oroa dig inte. Genom att använda Ultima Schampo, tvätthandske av modellen "Ludde" och Sonus microfiberduk så eliminerar du risken för att få tvättrepor. Dessutom så doftar schampot underbart. Men den största fördelen är givetvis att det skummar en hel del och tar bort all friktion mellan tvätthandske och lacken.

Med produkter av bättre kvalitet och lite utbildning så blir inte tvättande bara säkrare utan även roligare eftersom du kommer att uppleva mycket bättre resultat.

BildBildBild

Steg 2 Rengör

Rengör– Rengör din lack med rekondlera eller Ultimas Elastrofoam Block, en karossvamp som övervinner svagheterna som finns hos rekondlera.
Med hjälp av karossvampen så tar du bort föroreningar som sitter fast i din lack och som inte går att få bort med bara tvätt. Många tror att en ny bil inte behöver rengöras med en karossvamp, sanningen är dock att bilen har färdats långt med tåg, lastbil och varit utsatt för väder och vind innan den levererades till bilhallen. Gud vet vad som har funnits i luften på väg till slutdestinationen. Gnistregn är inte ovanligt.
Ultima Elastrofoam uppfanns 2007 som en nyskapande produkt eftersom man kan skölja av den med jämna mellanrum. Du kan använda den på lack, glas, krom och plast.
Du vet väl om att du kan känna på lacken med handflatan, men att du förstärker hudsinnet om du tar en 2-3 liters plastpåse och stoppar in handen i den. Med handen o plastpåsen så känner du ojämnheter och föroreningar på din lack som inte är synliga med blotta ögat.
BildBildBild

Steg 3 Polera din bil

Polera din nya bil för att få bort små blessyrer och få lackskyddet att fästa bättre för en riktigt bra hållbarhet. Du använder Ultima Paint Prep som förövrigt doftar pepparkaka. Har bilhandlaren gjort en medioker tvätt så kan det finnas mikro-repor. Vidare så är Paint Prep en förbehandling före Ultima Lackskydd.
Använd den medföljande svampen eller en polermaskin.

BildBildBild

Steg 4 Beskydda

Många bilägare tror att deras lack på den nya bilen är skyddad genom klarlacken. Eftersom den riktiga lacken sitter under klarlacken så är det ingen fara tror de. Men så är det givetvis inte. Lack och klarlack lever i symbios med varandra.

Klarlack är ingen revolution och skyddet är lika viktigt nu som på en enkomponentslack.

Olika vaxer på marknaden, vad föredrar din lack?

Det finns flera olika kemikalier för att skydda din nya lack mot hårda miljöpåfrestningar som fågelspillning, solljus och framförallt oxidation. Det är bilvaxer av typen pastavax, kemiskt framställt vax och lackskydd för konsumenten. Givetvis så är pastavaxerna och vanligt bilvax gammeldags och skyddar sämre än Ultima. Det som ger Ultima Paint Guard Plus ett stort försprång är att du bara lägger på det med svampen, och efter en timme är allt klart! Kan det bli enklare?


Du lägger på Ultima Paint Guard Plus på tio minuter och går därifrån, ingen eftertorkning behövs.
Det viktigaste är ett du lägger extremt lite, ett pump per panel.

BildBildBild

Steg 5 Underhåll

Quick detailers går också under benämningen vattenlös tvätt, och är en väldigt bra produkt. Du bör använda den till att ta bort damm på bilen men även om du får en fågelskit på bilen. Dessutom innehåller den en glanstillsats som är perfekt om du ska briljera inför din granne eller ska på bilutställning.

BildBildBild
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Vårda din nya bil

Inlägg av Manor » 06 apr 2013 21:49

Jag tycker att steg 4 borde vara - skydda.
Beskydda lacken låter konstigt. Jag antar att det är ordet protect som översatts rakt av!!?
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Göran

Re: Vårda din nya bil

Inlägg av Göran » 06 apr 2013 21:57

Manor skrev:Jag tycker att steg 4 borde vara - skydda.
Beskydda lacken låter konstigt. Jag antar att det är ordet protect som översatts rakt av!!?
I manualen så är det skydda, men jag tycker att beskydda låter mer aristokratiskt.
Se gärna Svenska Akedemins ordbok: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 6/222.html

Detta är från manualen:

Bild
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Vårda din nya bil

Inlägg av Manor » 07 apr 2013 06:41

Du är allt en riktig ordtrollare du ;).
Jag tycker dock fortfarande att beskydda låter lite konstigt. Mer som en konstig översättning än att någon har tänkt till...även om det senaste var fallet här :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1924
Blev medlem: 06 dec 2011 23:52
Ort: Mjöhult(Höganäs)

Sv: Vårda din nya bil

Inlägg av jonkegtx » 07 apr 2013 08:39

Göran är en beskyddare av bilar! ;-)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Senast redigerad av 1 jonkegtx, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Vårda din nya bil

Inlägg av Manor » 07 apr 2013 10:57

jonkegtx skrev:Göran är en beskyddare av bilar! ;-)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Ja, tänk dig Göran i röd-blåa trikåer :D.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 884
Blev medlem: 28 aug 2012 19:14
Ort: Växjö

Re: Vårda din nya bil

Inlägg av LineaR » 07 apr 2013 19:58

Haha hade varit kul att se :lol: ..

Ang Quick Detailers denna är väl tänkt att användas när det är lätt Sommardamm på bilen?
Annars repar man väl mer än nånsin om man går lös med det resterande årstid iaf i Sverge??
Fågelspill köper jag då det orsakar mer skada om det får sitta kvar än en snabb Dusch med Quick Detailers
Senast redigerad av 1 LineaR, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Vårda din nya bil

Inlägg av progge » 07 apr 2013 20:14

jonkegtx skrev:
Göran är en beskyddare av bilar!

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2


Ja, tänk dig Göran i röd-blåa trikåer .
mvh Manor
Där rök min natt ro.
Hmmm trikåer + Göran * röd-blåa :nicka
Senast redigerad av 2 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Vårda din nya bil

Inlägg av Lemerok » 07 apr 2013 20:43

LineaR skrev:Haha hade varit kul att se :lol: ..

Ang Quick Detailers denna är väl tänkt att användas när det är lätt Sommardamm på bilen?
Annars repar man väl mer än nånsin om man går lös med det resterande årstid iaf i Sverge??
Fågelspill köper jag då det orsakar mer skada om det får sitta kvar än en snabb Dusch med Quick Detailers
Jepp, har en sån här hemma, i beskrivningen på den varnar de att om man tar på smuts kommer du repa lacken, även med sprayet. Är väl mest för lätt damm ja.

Kommer köra min ibland efter en tvätt för att få lite extra glans. :)
Senast redigerad av 1 Lemerok, redigerad totalt 14 gånger.

Göran

Re: Vårda din nya bil

Inlägg av Göran » 07 apr 2013 20:48

Precis, jag brukar putsa bromsdamm från fälgarna med min quick detailer. Fungerar kalas på välvaxade fälgar!
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 884
Blev medlem: 28 aug 2012 19:14
Ort: Växjö

Re: Vårda din nya bil

Inlägg av LineaR » 09 apr 2013 20:39

Göran skrev:Precis, jag brukar putsa bromsdamm från fälgarna med min quick detailer. Fungerar kalas på välvaxade fälgar!
Bra då har jag inte fått fel info om Quick detailer..har för övrigt också en flaska ALLTID i bilen :jeps
Senast redigerad av 1 LineaR, redigerad totalt 14 gånger.

TompaV70
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 okt 2013 03:15

Re: Vårda din nya bil

Inlägg av TompaV70 » 17 okt 2013 03:48

Kör med Ultima utvändigt som invändigt och är grymt nöjd med denna produkt.

Skriv svar