Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Schampo

Lödder eller parfymdoftande skumbad, vad föredrar du?
Användarvisningsbild
Fiskepojken
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 594
Blev medlem: 15 feb 2011 00:36
Ort: Sandviken

Schampo

Inlägg av Fiskepojken » 03 sep 2011 09:41

Har 3 favoriter just nu och dom är Ultimas,DoDoJuice"BornToBeMild" och Allbrites "Cherry Foam"..gillar när det skummar så här lagom mycket.
Senast redigerad av 1 Fiskepojken, redigerad totalt 14 gånger.

Abyss
Moderator
Moderator
Inlägg: 662
Blev medlem: 08 maj 2010 18:12
Ort: Dals-Ed

Re: Schampo

Inlägg av Abyss » 03 sep 2011 10:44

Meguiars NXT schampo var mitt första "riktiga" som jag köpte och tycker fortfarande att det är bland dom bästa.
Kommer ihåg hur det sved lite när jag betalade men det var ju runt 3 liter så egentligen är det inte så dyrt. Och ser man på min accelererande kostnadsutveckling på senare tid så var det ett fynd!! :lol:

Allbrites Cherry Foam gillar jag i foamlancen men tycker den saknar det där sista "bettet"...

Ultiman testade jag för första gången i tordags (ledsen Göran) efter att ha vunnit ett set just här på bilvårdsforum. Så man kan säga att det legat och mognat till sig :D
Skall testa ett par gånger till men första intrycket är att det tar riktigt bra!

Ett par gamla klassiker som det händer att jag skvätter ner i tvätthinken är Auto Smarts Fordonsschampo och Sonax Glans schampo. Lite "Old School" kan man säga :lol: men fungera bra när man känner för det.
Senast redigerad av 1 Abyss, redigerad totalt 14 gånger.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Schampo

Inlägg av Funk » 03 sep 2011 14:21

Jag har länge och väl propagerat för Cherry Foam, då vaxschampon inte spelat någon större roll för mig, jag måste dock lägga till nya favoriter...
Jag fick prover av Gunther på Wolfs båda schampon White Satin utan vax och Agent Orange med vax..

White satin (som egentligen heter : Wolf's Chemicals WS-1N) är lika drygt som Cherry Foam och prissatt likvärdigt. Det luktar svagt av citrus och löddrar friskt, samt ger den där rätta hala känslan mot svampen som jag gillar.. rekomenderas helt klart !

Agent Orange (Wolf's Chemicals WS-1V) är ett vaxschampo som är lika drygt vilket inte är helt vanligt, och också ger ett bra pris per tvätt. De flesta vaxschampon löddrar minimalt, och känns därför lite trista enligt mig... inte Agent Orange ! Den både löddrar generöst, halkar bra samt luktar nästan lika gott som Cherry Foam, vi hade svårt att enas om ved det doftade men grannen sade att det doftade friskt av mandarin... Bra avrinning också.
Detta kommer troligen att vara mitt vaxschampo i framtiden.

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Göran

Re: Schampo

Inlägg av Göran » 03 sep 2011 14:31

Nyberg säljer ett schampo som jag använder, det har en cherry-doft och så.
Vet inte vad det heter dock eftersom det är hans eget upptappade. :D
(Min andra favorit).
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Schampo

Inlägg av danne5 » 03 sep 2011 17:25

Born to be mild... :best
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

hebbe
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: 23 sep 2008 18:19
Ort: nol

Re: Schampo

Inlägg av hebbe » 04 sep 2011 08:32

fick provflaska av gunther på chemical guys citrus wash and gloss, riktigt trevligt schampo som har blivit nya favoriten, det ger riktigt bra glans. använder även cherryfoam och sonax glansschampo som är en favorit sen många år.
Senast redigerad av 1 hebbe, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Schampo

Inlägg av Nisse » 04 sep 2011 08:51

Ett schampo Ni skall testa som ger väldigt blank lack efter tvätt är A Clean Partners nya Trutest vaxschampo... ;)
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Schampo

Inlägg av Funk » 04 sep 2011 09:37

Nisse skrev:Ett schampo Ni skall testa som ger väldigt blank lack efter tvätt är A Clean Partners nya Trutest vaxschampo... ;)
Kanske är den nya formulan jättebra, men samtidigt så är detta troligen ett av de dyraste schampona som finns på marknaden, nära 12:- per tvätt när det "exklusiva lyxschampot Ultima" kostar under 6:- per tvätt.. :mrgreen:

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

nyberg
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1011
Blev medlem: 12 okt 2009 08:23

Re: Schampo

Inlägg av nyberg » 04 sep 2011 10:04

Göran,, triple cherry heter,, dom har gjort om det lite nu,, inte lika skrikande rosa, men lite billigare,, tar i butiken 60:- för 1L många som gillar det och jag använder det själv med concepts schampoo,, så det inte blir för mycket skumm :)
Senast redigerad av 1 nyberg, redigerad totalt 14 gånger.

areg
Medlem
Inlägg: 259
Blev medlem: 24 jul 2011 22:22
Ort: Mora

Re: Schampo

Inlägg av areg » 04 sep 2011 17:10

Nisse skrev:Ett schampo Ni skall testa som ger väldigt blank lack efter tvätt är A Clean Partners nya Trutest vaxschampo... ;)
Har precis beställt 3 flaskor. Får se om du har rätt. :D
Senast redigerad av 1 areg, redigerad totalt 14 gånger.
Kör Volvo XC60 B5 Inscription 2020

Masten
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 aug 2009 12:00
Ort: Varberg

Re: Schampo

Inlägg av Masten » 04 sep 2011 20:17

Jag provade Wolf's White Satin (provförpackning från Günther, tack så mycket!) idag och gillade det skarpt, minst lika bra som Ultima PGW som är en favorit sen tidigare. :jeps
Klassikern Sonax Glansschampo använder jag till dörrgångar och fälgar, tycker att den torkar in och ger fläckar alldeles för snabbt när man tvättar karossen med det.
Senast redigerad av 1 Masten, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Schampo

Inlägg av Nisse » 04 sep 2011 21:03

Funk skrev:
Nisse skrev:Ett schampo Ni skall testa som ger väldigt blank lack efter tvätt är A Clean Partners nya Trutest vaxschampo... ;)
Kanske är den nya formulan jättebra, men samtidigt så är detta troligen ett av de dyraste schampona som finns på marknaden, nära 12:- per tvätt när det "exklusiva lyxschampot Ultima" kostar under 6:- per tvätt.. :mrgreen:

/Thomas
Kan jag få ta del av din uträkning ?? :D

Trutest Vaxschampo 1L (literpris 69kr)
Späd vid svampning med 1:50

Ultima Paint Guard Wash 650ml (literpris 251kr)
20 ml schampo till 10 liter vatten
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Schampo

Inlägg av Tantrum » 04 sep 2011 21:12

10 liter (100 dl) delat på 50 är 2 dl. Det ger 5 tvättar per flarra. 5 delat på 69 kr är 13 kronor och 80 öre, per tvätt.

650 ml delat på 20 ml är 32,5 tvättar. 251 kr delat på 32,5 tvättar är 7 kronor och 72 öre per tvätt.

Jag blir lite osäker nu när jag tittar på det. Säg gärna till om jag räknat fel :)
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert
Inlägg: 928
Blev medlem: 22 maj 2011 06:27
Ort: Söder om söder

Re: Schampo

Inlägg av Rednales » 04 sep 2011 21:16

Trutest 1:50 ger 50 liter på en liter shampo dvs 5 tvättar a 10 liter. 69/5=13,80 kr per tvätt

Ultima 20 ml per 10 liter. 50 tvättar på en liter. 251/50=5 kr per tvätt.

Om du nu skrivit rätt Nisse...
Senast redigerad av 1 Rednales, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert
Inlägg: 928
Blev medlem: 22 maj 2011 06:27
Ort: Söder om söder

Re: Schampo

Inlägg av Rednales » 04 sep 2011 21:17

Tantrum han före...
Senast redigerad av 1 Rednales, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert
Inlägg: 928
Blev medlem: 22 maj 2011 06:27
Ort: Söder om söder

Re: Schampo

Inlägg av Rednales » 04 sep 2011 21:22

Men Nisse hade inte skrivit rätt om han nu tog priserna från sin egen hemsida då Ultima kostar 289 kr/liter. Priset för ultima ligger således på 289/50=5,78 kr per tvätt.
Senast redigerad av 1 Rednales, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Schampo

Inlägg av Tantrum » 04 sep 2011 21:23

Det jag tänkte skriva, innan jag började räkna istället, var att Sonax Glansschampo alltid funkat riktigt bra. Lätt att få tag på är det också.

Om man vill lägga lite mer är Ultima Paint Guard Wash och Meguiars Nxt båda bra schampon. Alltid bra glid, bra rengörande förmåga och så luktar de riktigt gott.
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Fenix
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jun 2011 09:53

Schampo

Inlägg av Fenix » 04 sep 2011 21:28

Efter Nisses tidigare rekommendarioner om trutest schampot så köpte jag en flarra som testades första gången tidigare i veckan och blev då superbesviken och tänkte vilket skräpschampo.

Efter jag läst Funks inlägg om den höga kostnaden så förstod jag att nåt var fel. Ut i garaget och se på flaskan och blandningsförhållande (vilket jag inte gjorde vid tvätten av nån anledning). Så tänkte att detta ska testas på nytt. Denna gång med 2dl i hinken vilket var det korrekta.
Nog för att det blev lite mörkt nu innan jag hann klart men vilket schampo! Svampen gled fint över över lacken och efterlämnade en väldigt blank yta med bra avrinning.

En riktig favorit är den nu förurom att flaskan bara räcker till fem tvättar.
Senast redigerad av 1 Fenix, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Schampo

Inlägg av limban » 04 sep 2011 21:43

Fenix skrev:Efter Nisses tidigare rekommendarioner om trutest schampot så köpte jag en flarra som testades första gången tidigare i veckan och blev då superbesviken och tänkte vilket skräpschampo.

Efter jag läst Funks inlägg om den höga kostnaden så förstod jag att nåt var fel. Ut i garaget och se på flaskan och blandningsförhållande (vilket jag inte gjorde vid tvätten av nån anledning). Så tänkte att detta ska testas på nytt. Denna gång med 2dl i hinken vilket var det korrekta.
Nog för att det blev lite mörkt nu innan jag hann klart men vilket schampo! Svampen gled fint över över lacken och efterlämnade en väldigt blank yta med bra avrinning.

En riktig favorit är den nu förurom att flaskan bara räcker till fem tvättar.
Men behöver du 10liter för att tvätta bilen??..
tror du lätt klarar dig med 5lit..
Annars så kan du hälla direkt i svampen som en senapssträng och svampa så länge det lödrar bra..
Det blir väldigt bra ekonomi då eftersom du får ut många tvättar på en liter schampo... :brumm
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Schampo

Inlägg av Funk » 04 sep 2011 21:45

Jag räknade med 5-literspriset på Trutest, och 650ml flaskan Ultima för 188:-
Som jämförelse kostar Wolf's schampon och Cherry foam runt 3kr/tvätt.

Den bilfirma/tvätt som tvättar två bilar i timmen sparar över 30000:- i material om året genom att välja ett "3-kronorsschampo" i stället för Trutest. Men avrinningen är det inget fel på..

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar