Igår var då den stora dagen då två bilar skulle fixas till utvändigt, och på samma gång testa Zirconite för första gången.
Bil 1:
En svartmetallic Peugeot 206 RC, inte så länge sedan den polerades men petig som man är rättade jag till lite småsaker.
Polerade punktvis med roterade Flex samt Fast Cut +, resten av bilen kördes med gula trissor och 3M blå kork.
Sen spritades bilen med Final Inspection två gånger.
Nu var det dags för lackskydd, steg 1 ska appliceras väldigt tunt och i början blev jag inte kompis med det alls. Använde vaxpåläggare till detta moment. Detta medel dunstar bort relativt fort och luktar ganska starkt. Mitt tips här är att inte göra för stora ytor på samma gång, utan att ta väldigt lite på påläggaren och göra en mindre yta åt gången.
Steg 2 valde jag att lägga på med Toptool och mjuka trissor, detta gick sådär och jag tyckte medlet var lite för kladdigt för att lägga på med maskin.
Lät medlet torka medans jag fixade andra saker på bilen och torkade sedan av det.
Resultatet:
I dagsläget kan jag bara säga att bilen blev väldigt blank, och att jag är väldigt nöjd med resultatet. Nu återstår själva hållbarhetstestet vilket ska bli spännande.
Bil 2:
När det blev dags för objekt nummer två, en turkos Renault Clio så tog jag lärdom av det jag hade gjort nån timme tidigare. Bilen polerades nästan på samma sätt, djupa repor togs bort med roterande och Fast Cut + och resten av bilen polerades med TopTool, lila trissor och 3M gul kork.
Efter detta blev det att testa andra metoder för att ha nått att jämföra med.
Denna bil tvättades av med HD-grön för att sedan torkas.
Steg 1 applicerades på samma sätt, men denna gång gick det enklare när man gjorde så som jag kom på när jag gjorde den första bilen.
Steg 2 valde jag att applicera för hand på denna bil, och enligt mig är detta mycket enklare för detta medel, det blir mycket jämnare, och det känns inte svårarbetat alls.
Resultatet:
Ja, man får vara fåordig men resultatet blev inte sämre än den första bilen. Så dagen slutade med två väldigt blanka bilar, som tyvärr täcktes av pollen efter en timme. Nackdelen med den här tiden på året.
Vad tyckte jag?
Lackskyddet är inte så svårt att lägga när man fått testa sig fram lite, visst det är svårare än Fireglaze, men det är ju trots allt ett steg extra så oavsett hade det ju inte kunnat gå snabbare att lägga.
Glansen är likvärdig, kanske lite bättre.
Hållbarhet ska bli spännande att testa, och eftersom jag är lite besatt av avrinning är detta högt på min lista att utvärdera, trots att jag vet att det inte har nån betydelse om hur bra ett lackskydd är.
Bilder kommer senare idag då jag inte har tillgång till dessa just nu.
Samtidigt vill jag tacka Bollnäs Bilvård för chansen och Henrik som snällt kom hem efter jobbet och hjälpte mig.
Har ni frågor så fråga.
Mvh. David.