Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskyddet borta efter två milda tvättar?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 12 nov 2013 23:55

Måste fråga. Har lagt opti seal på försök inför vintern. Lacken fick endast en lätt lackrengöring inför behandlingen då den var hyfsad och tiden knapp. Tidigare under året blev bilen vaxad med carnaubutyp vax. Strax efter optisealbehandlingen (2 tunna lager) fanns en kraftig pärlningseffekt vid väta. Nu efter två tvättar (utan avfettning men med ett milt schampo) finns noll pärlning och avrinningen tycks milt sagt måttlig eller rent obefintlig.

Vad kan ha hänt? Kan pärlningen varit kvardröjande efter vaxningen några månader tidigare och optisealen inte ger den effekten eller har lackskyddet försvunnit på två veckor och två lätta tvättar? Står jag utan skydd på lacken inför vintern? Kanske varit bättre att använt vanligt vax?

Vet inte vad jag ska tro. Erfarenheter eller teorier vore intressant att höra. Och framförallt: vad gör jag nu? Kanske är allt i sin ordning men något konfunderad är jag.

(Temperaturen höll sig inom rekommenderade gränsen vid appliceringen)
Senast redigerad av 4 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Valkyr
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Valkyr » 13 nov 2013 00:23

garagehunden KL skrev:Måste fråga. Har lagt opti seal på försök inför vintern. Lacken fick endast en lätt lackrengöring inför behandlingen då den var hyfsad och tiden knapp. Tidigare under året blev bilen vaxad med carnaubutyp vax. Strax efter optisealbehandlingen (2 tunna lager) fanns en kraftig pärlningseffekt vid väta. Nu efter två tvättar (utan avfettning men med ett milt schampo) finns noll pärlning och avrinningen tycks milt sagt måttlig eller rent obefintlig.

Vad kan ha hänt? Kan pärlningen varit kvardröjande efter vaxningen några månader tidigare och optisealen inte ger den effekten eller har lackskyddet försvunnit på två veckor och två lätta tvättar? Står jag utan skydd på lacken inför vintern? Kanske varit bättre att använt vanligt vax?

Vet inte vad jag ska tro. Erfarenheter eller teorier vore intressant att höra. Och framförallt: vad gör jag nu? Kanske är allt i sin ordning men något konfunderad är jag.

(Temperaturen höll sig inom rekommenderade gränsen vid appliceringen)
Ordet jag fastnat för i ditt inlägg är "lackrengöring", vad menar du med det? En lätt polering för att få bort vaxet eller endast "kemisk rengöring".

Kan ju vara så att optisealen hamnat ovanpå vaxet annars? Då kan det väl bli ganska "klent"?
Senast redigerad av 4 Valkyr, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Re: Lackskyddet borta efter två milda tvättar?

Inlägg av garagehunden KL » 13 nov 2013 00:35

Meguiars lackrengöring rör det sig om i detta fallet. Kanske måste alla vaxrester tas bort noggrant först men tycker inte det kan ha varit så värst mycket vax kvar vid behandlingen. Inte heller har jag hört det varit viktigt. Men jag är nybörjare så det kan iofs vara så.

Användarvisningsbild
davve
Medlem

Inlägg av davve » 13 nov 2013 07:20

Låter nästan som den enda förklaringen, en spritning innan lackförsegling är inte dumt och går ganska snabbt!
Senast redigerad av 4 davve, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 13 nov 2013 08:55

Eller Luminos från Orchard. Det är gjort just för detta ändamål. Göra rent lacken och ta bort alla polerrester och gamla vaxer. :jeps
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 13 nov 2013 09:20

Testa med att byta schampo först så att det inte är det som är boven här. Vissa shcampon kan "döda" avrinningen. Testa även att avfetta bilen så att den blir riktigt ren. Har för mig att jag läst här på forumet att någon hade problem med avrinningen på ett lackskydd för att lacken inte blev riktigt ren efter tvätten, men när han använde starkare avfettning så kom avrinningen tillbaka. Kanske kan vara något.

Min erfarenhet av Opti Seal är att den håller betydligt mer än så.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 13 nov 2013 09:49

Tror, precis som Magnus ovan att det är schampot som dödat avrinningen, har schampot glanstillsats kan det mycket väl vara så. Minns när jag började med det här, lackskyddade en bil som sedan återkom för tvätt och koll för att ägaren tyckte avrinningen när han tvättat var dålig.

När jag tvättat med Prickbort var avrinningen som när jag lämnat bilen - helt perfekt.
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 13 nov 2013 09:54

Det var jag med Cosmic. Frågan är bara om Opti seal pallar det. :? I vilket fall som helst ska det hålla längre och boven är nog att lacken inte var tillräckligt "ren", tro jag. Kan givetvis vara schampot också och det är ju enklare att byta det till att börja med. :) Men de flesta glanschampon bör ju lämna en viss avrinning efter sig.

/Fredrik
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 13 nov 2013 15:43

Testar med ett annar schampo till att börja med, och avfettning om det verkar behövas få se hur det blir.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 13 nov 2013 22:44

Har nu tvättat om bilen med annat schampo och avfettade vissa partier där det behövdes. Efter tvätt och torkning provade jag spola vatten över den igen och avrinningen verkar förbättrats betydligt konstigt nog. Har funderingar om det förra schampot inte blev avsköljt ordentligt och legat kvar och på något sätt hämmat avrinningen, kanske. Det är en gissning. Det var ett glansschampo, Sonax. Slipprigt och fint annars men kanske väl starkt.

Ska värma upp garaget och göra om behandlingen och hitta ett riktigt passande schampo. Det här kändes inte så bra tvättmässigt men som sagt mildare.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Gråben » 19 nov 2013 07:42

Hej! Ursäkta ett sent svar, men skönt att du verkar ha funnit en lösning på problemet iaf :)

Har du runt 10+ och uppåt kan du testa att lägga på os medan bilen är nytvättad och blöt. Använd då bara 1 mf duk och lägg os över hela bilen igen, och efter det så eftertorkar du med en torr mf duk för att få bort överflödigt vatten och medel. Hör gärna av dig igen om resultatet.

Med vänlig hälsning, Magnus
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 19 nov 2013 14:34

Intressant detta. Som bilvårdsnörd får man ju många frågor. Tex om vad man ska tvätta med.
Så ni menar att ett vaxschampo, glansschampo dödar avrinningen som man har på en lackskyddad/vaxad bil. Har ofta rekommenderat just sonax glansschampo till mina kunder.

Vad ska dom tvätta med då för att behålla avrinningen så länge som möjligt?
Bör vara ett lättillgängligt schampo som finns på tex mekonomen eller macken

Kom med förslag
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 19 nov 2013 17:01

deciso skrev:Intressant detta. Som bilvårdsnörd får man ju många frågor. Tex om vad man ska tvätta med.
Så ni menar att ett vaxschampo, glansschampo dödar avrinningen som man har på en lackskyddad/vaxad bil. Har ofta rekommenderat just sonax glansschampo till mina kunder.

Vad ska dom tvätta med då för att behålla avrinningen så länge som möjligt?
Bör vara ett lättillgängligt schampo som finns på tex mekonomen eller macken

Kom med förslag
Jag kan inte säkert påstå det var glansschampot det berodde på men misstanken finns.
Ska prova med det där Bramley när det anländer, ska vara bra och skonsamt sägs det.
Gråben skrev:Hej! Ursäkta ett sent svar, men skönt att du verkar ha funnit en lösning på problemet iaf :)

Har du runt 10+ och uppåt kan du testa att lägga på os medan bilen är nytvättad och blöt. Använd då bara 1 mf duk och lägg os över hela bilen igen, och efter det så eftertorkar du med en torr mf duk för att få bort överflödigt vatten och medel. Hör gärna av dig igen om resultatet.

Med vänlig hälsning, Magnus
Ja, ska göra så. Rapporterar fortsatta utvecklingen:)

Användarvisningsbild
davve
Medlem

Inlägg av davve » 19 nov 2013 17:29

Sonax glansschampoo och PPS är bra kompisar, där är avrinning/pärlning bra.
Senast redigerad av 4 davve, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Mercafreak
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mercafreak » 01 dec 2013 20:09

http://www.pingens.se/p/vax-polish-lack ... gling.html

Använder själv denna. Vet inte riktigt vad Opti seal är. Gogglade men hittade inget bra.

Kan varmt rekomendara Arcticseal då jag är inne på min 11 månad på min brukis och 6000 mil. Tvättas normal och den har riktigt bra skydd fortfarande samt schysst avrinning :P
Senast redigerad av 4 Mercafreak, redigerad totalt 14 gång.
:brumm

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Gråben » 01 dec 2013 20:34

Hur har det gått för dig? Vore intressant att veta. Har du funderingar så tveka inte att ringa!

Med vänlig hälsning,
Magnus

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 03 dec 2013 12:50

Gråben skrev:Hur har det gått för dig? Vore intressant att veta. Har du funderingar så tveka inte att ringa!

Med vänlig hälsning,
Magnus
Jodå tack. Nu i helgen hade jag temperaturen lite över 10+ grader i garaget. Och efter tvätt med ett annat schampo, som tas upp i annan tråd härintill, stödtorkades bilen med Opti seal. Det verkade bli riktigt bra. Förutom att det torkade bra så är avrinningen fin och lackskyddet vad som går att märka helt ok. Så det tycks ha ordnat sig med en kombination av lämpligare schampo och stödtorkningen.
Även vinterfälgarna med muttrar fick sig en dos.
Kommer att göra på det sättet i vinter.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Gråben » 03 dec 2013 19:34

Det var roligt att höra! :)

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Sv: Lackskyddet borta efter två milda tvättar?

Inlägg av jonkegtx » 03 dec 2013 20:37

Instämmer med Gråben! ;-)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Skriv svar