Hej hej!
Har flera gånger nämt att i mitt liv just nu finns det väldigt lite tid över till bilvård. Så just nu när jag fixar bilar så fokuserar jag inte på repfritt, utan blanka bilar som har ett bra lackskydd som då blir lättvättade samt får en härligt lyster.
Jag har använt en del vaxpolishar, och dessa har väldigt olika egenskaper så jag tänkte att vi kanske kunde diskutera våra erfarenheter gällande vaxpolishar för att se vilken man bör använda till vilken situation.
Vilken fungerar bäst för hand? Vilken är bäst med maskin? vilken maskin ska användas? vilka trissor ska användas? går det att lägga på ett extra bra skydd ovanpå utan problem med hållbarheten, då det läggs ovanpå en vaxpolish? vilka är torra samt vilka är lite fetare?
Här är lite erfarenheter från min sida.
Autoglym Super Resin polish, fungerar bäst för hand. Tycker att den är lite för torr för att köra med maskin. Lättjobbad för hand, kan toppas med Autoglym Extra Gloss Protection.
Pingens Polish & Sealant. Lättjobbat både för hand och maskin. Fungerar bra ihop med DA maskin och Mikrofiber trissa. Går att toppa med ArticSeal för längre hållbarhet.
Optimum GPS. Lättjobbat med maskin, tog bort mycket repor för att vara en vaxpolish ihop med MF trissa. Går att toppa med Opti Seal för längre skydd.
mvh magnus
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Diskussion om olika vaxpolishar
-
Cogo
- Entusiast

- Funk
- Moderator

Re: Diskussion om olika vaxpolishar
Pingens är inte så dum, jag alternerar mellan den och Trutest QF140. Hållbarheten är jämförbar men jag upplever att Pingens bettar bättre och t.o.m kan behöva städas efter om man kör med MF trissa. QF tar lite längre tid, men är "säkrare" som enstegare även med aggressiva pads.
/Thomas
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
deciso
- Trogen Medlem

Jag använder Trutest QF 140 och Autosmart Mirror Image. QF 140 när folk vill ha en snabb (billig) uppfräschning innan försäljning. Ihop med
Propad trissor tar det endel repor men mest fyller det nog. Blir en blank o fin yta med en ok hållbarhet tycker jag.
Mirror Image är bra till mycket. Det löser det mesta och jag använder det tex under trösklar, i dörrgångar, och i fronten för att få bort insekter.
Propad trissor tar det endel repor men mest fyller det nog. Blir en blank o fin yta med en ok hållbarhet tycker jag.
Mirror Image är bra till mycket. Det löser det mesta och jag använder det tex under trösklar, i dörrgångar, och i fronten för att få bort insekter.
-
vaxfrasse
- Medlem
Jag använder mest Mirror Image till snabbpoleringar. Tycker den funkar bra och har därför inte provat så många fler. Tycker den går bra ihop med både ProPad-trissor och skum-trissor i olika hårdhet.Dessutom ska ju Silver One gå att lägga utan problem ovanpå enligt Smartab.
Men som sagt, finns säkert fler intressanta alternativ att prova.
Men som sagt, finns säkert fler intressanta alternativ att prova.
-
Cogo
- Entusiast

hur är mirror image att jobba med jämfört med qf140? fetare? enklare?
mvh magnus
mvh magnus