Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
-
Glossy
- Ny Medlem
Är sugen på att prova ett riktigt carnauba vax. Har tittat på följande alternativ:
Auto Finesse Desire + Illusion, detta verkar vara en favorit som killarna på Polishedbliss ofta använder.
eller
Scholl Concepts Vintage 50th premium vax
Någon som har erfarenheter eller synpunkter som kan hjälpa mig att välja?
Eller till och med övertala mig att carnauba vaxer inte är något att ha

-
Manor
- Moderator

Jag ska inte försöka att övertala dig, men för mig är vax ett överspelat kapitel.
Det finns en massa olika lackskydd med förbättrade egenskaper i jämförelse med vax.
För något år sedan så köpte jag dock på mig ett "mysvax" då jag trodde att jag skulle gilla det.
Tyvärr så gav det inget mervärde avseende yta och blänk, och hållbarheten var minst sagt urusel.
mvh Manor
Glossy
- Ny Medlem
Ok, för det är nog lite det jag är ute efter "mysvax". Något som tar blänkan och ytan till ytterligare en nivå. Hållbarheten är jag med att det är sämre. Har ju redan idag R2000 i botten som jag tänkte toppa isf emellanåt.
Men någonstans är jag nog lite rädd att bli besviken precis som du

-
s60r
- Medlem
Jag toppar mitt 2-komponentslackskydd med Autoglym HD vax, och det blir en sjukt bra glans och avrinning.
Och skyddet har man ju under det då när det avtar efter 2 månader. Är bara att lägga på ett nytt lager vax då

..
-
Glossy
- Ny Medlem
Det är ju ett lite dyrare alt. ungefär som de jag tittat på. Vilket vax var de du provade Manor?
-
garagehunden KL
- Medlem
Vet inte hur det fungerar med att lägga olika sorters carnaubavaxer på lackskydd men har man en bil man inte kör med så ofta och inte på vintern och gillar att pyssla så tycker jag det är kul med carnaubavax (utan lackskydd under) och en del bra vaxer håller kanske bättre än man tror. Inte alla lackskydd är särskilt hållbara alltid heller har det visat sig. Så om man har en bil man kan experimentera lite med är det perfekt att passa på och testa bättre vax. Det blir en lite annan typ av lyster. Eller så inbillar jag mig.
Bilt hamber finis ger fin pärlning om man gillar sånt och är lättjobbad. Smidigare att polera av än en del andra carnaubavaxer jag provat förr. Men det återstår många att jämföra med.
Collinite är rätt hållbart.
Sedan finns det de där orimligt dyra som jag undrar om de kan vara värda pengarna.
Ser man verkligen skillnad?
-
Manor
- Moderator

Glossy skrev:Det är ju ett lite dyrare alt. ungefär som de jag tittat på. Vilket vax var de du provade Manor?
Pingens "mysvax" som luktar honung.
Visst kändes den lite lyxig att lägga på, men jag såg ingen direkt skillnad i lyster...och hållbarheten var väl typ till nästkommande tvätt. Det är ju dock också ett resultat av ett bra lackskydd i botten...inget ska ju egentligen fästa på ett bra lackskydd...
mvh Manor
Cogo
- Entusiast

har testat collinite 476 samt collinite 845 insulator wax. mycket bra hållbarhet. collinite 845 är lättare att jobba med medans 476 har bättre hållbarhet, ca 6-8 månader höll det på min bil under vintern. 476 ska man lägga super tungt annars blir det jobbigt att få bort.
du kan ju toppa med något spraywax också. typ perfection, sonax bsd, autoglym aquawax, optimum car wax eller annan liknande produkt.
mvh magnus
-
Glossy
- Ny Medlem
garagehunden KL skrev:Vet inte hur det fungerar med att lägga olika sorters carnaubavaxer på lackskydd men har man en bil man inte kör med så ofta och inte på vintern och gillar att pyssla så tycker jag det är kul med carnaubavax (utan lackskydd under) och en del bra vaxer håller kanske bättre än man tror. Inte alla lackskydd är särskilt hållbara alltid heller har det visat sig. Så om man har en bil man kan experimentera lite med är det perfekt att passa på och testa bättre vax. Det blir en lite annan typ av lyster. Eller så inbillar jag mig.
Bilt hamber finis ger fin pärlning om man gillar sånt och är lättjobbad. Smidigare att polera av än en del andra carnaubavaxer jag provat förr. Men det återstår många att jämföra med.
Collinite är rätt hållbart.
Sedan finns det de där orimligt dyra som jag undrar om de kan vara värda pengarna.
Ser man verkligen skillnad?
Ärligt så vet jag inte vad som skiljer... men jag intalar mig att de blir lite bättre med dyrare produkter iaf
Kör ju egentligen inte så mycket drygt 700 mil om året. Dock kanske det ändå är helfel med vax nu när det snart är vinter!
Manor skrev:Glossy skrev:Det är ju ett lite dyrare alt. ungefär som de jag tittat på. Vilket vax var de du provade Manor?
Pingens "mysvax" som luktar honung.
Visst kändes den lite lyxig att lägga på, men jag såg ingen direkt skillnad i lyster...och hållbarheten var väl typ till nästkommande tvätt. Det är ju dock också ett resultat av ett bra lackskydd i botten...inget ska ju egentligen fästa på ett bra lackskydd...
ReLoad verkar faktiskt inte haft några problem att fästa på R2000 iaf, men kanske annorlunda med rena vaxer. Ser man ingen skillnad i lyster känns det ju lite trist och onödigt arbete.
Fläckar dessa typer av vaxer plast? (lister etc.)
-
progge
- Moderator

Glossy
ReLoad verkar faktiskt inte haft några problem att fästa på R2000 iaf, men kanske annorlunda med rena vaxer. Ser man ingen skillnad i lyster känns det ju lite trist och onödigt arbete.
Kan bara instäma i att Car Pro Reload, fäster bra på de flesta lack skydd.

Senast redigerad av 1
progge, redigerad totalt 12 gånger.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 
-
vaxfrasse
- Medlem
Hur är DoDo Jouice vaxer? Finns små burkar med carnaubavaxer. Vore kul med lite "mysvax" till hojen. Där passar det bra.

-
addebe
- Medlem
vaxfrasse skrev:Hur är DoDo Jouice vaxer? Finns små burkar med carnaubavaxer. Vore kul med lite "mysvax" till hojen. Där passar det bra.

Har testat blue velvet pro, riktigt blankt och grym avrinning. Hållbarheten är svår att avgöra då jag kör en del med lite olika qd:s vid tvätt/tork.
Men jag toppar mina bilar oftast med Autoglym Hd.
/Andreas
-
Perra83
- Entusiast

s60r skrev:Jag toppar mitt 2-komponentslackskydd med Autoglym HD vax, och det blir en sjukt bra glans och avrinning.
Och skyddet har man ju under det då när det avtar efter 2 månader. Är bara att lägga på ett nytt lager vax då

..
Det är ett mysigt vax. Lätt att applicera och torka av. Ger en blank och snorhal yta.