Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Amatör råd?
-
Tobbz
- Ny Medlem
Amatör råd?
Hej på er, är lite ny inom detta område men har skaffat mig kunskap på kort tid och är med på det mesta. Dock så har jag alltid haft en förkärlek till Meguairs produkter. Dock ser man inte mycket av det här i forumet. Är det för att det är kasst eller är det för att alla har andra favoriter?
Maskinerna jag kör med en är rupes 21 bigfoot och en rupes mini 12.
Såsom jag kör idag så kan det bli såhär:
M101 med röd trissa
M205 med gul trissa
M21 Sealant med svart trissa
För mig blir resultatet kanon, men skulle det bli bättre om man provar dom andra märkena Om är frekvent nämda i diverse trådar?
//Tobbz
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Maskinerna jag kör med en är rupes 21 bigfoot och en rupes mini 12.
Såsom jag kör idag så kan det bli såhär:
M101 med röd trissa
M205 med gul trissa
M21 Sealant med svart trissa
För mig blir resultatet kanon, men skulle det bli bättre om man provar dom andra märkena Om är frekvent nämda i diverse trådar?
//Tobbz
- addebe
- Medlem
Re: Amatör råd?
Köpte själv megs nya låga trissor i höstas och m105/205 som skall testas hårt i vår. Har innan bara kört megs konsumentserie från mekonomen typ.
Annars använt menzerna- alt. schollpolermedel.
Scholl gillar jag bättre än menzerna då det är simpelt att torka av, även om man kör ut medlet lite för lite så att säga.
Svårt att tro det blir bättre med annat märke. Det är väl teknik, maskiner och sånt som spelar roll. Du har ju grymma grejer att jobba med.
Jag lägger powerlock från menzerna som skydd. Ibland Autoglym HD vax. Brukar underhålla med Orchard prylar.
Men inför en bilträff typ så är det Redmist från Dodo som kommer fram ^^,)
Riktigt sugen på Polishangel, men måste ta slut på allt annat innan
/Andreas
Annars använt menzerna- alt. schollpolermedel.
Scholl gillar jag bättre än menzerna då det är simpelt att torka av, även om man kör ut medlet lite för lite så att säga.
Svårt att tro det blir bättre med annat märke. Det är väl teknik, maskiner och sånt som spelar roll. Du har ju grymma grejer att jobba med.
Jag lägger powerlock från menzerna som skydd. Ibland Autoglym HD vax. Brukar underhålla med Orchard prylar.
Men inför en bilträff typ så är det Redmist från Dodo som kommer fram ^^,)
Riktigt sugen på Polishangel, men måste ta slut på allt annat innan
/Andreas
- progge
- Moderator

Tjenare och Välkommen till forumet.
Det är väl en smaksak vilket märke man väljer.
Det är typen som spelar roll, de som bryts ned och blir finare eller de som håller samma grad hela tiden.
Teknik slår Produkt i alla lägen.
Valet av trissor tycker jag är viktigt, rätt till det man vill åstadkomma.
Test ruta säger hela kombon, börja fint och testa fram.
Färger på trissor är inte uniformerade tyvärr,gul är medium på ena stället och grov på nästa.
Så skriv gärna ut, tex Röd grov så att alla är med på tåget.
Så åter välkommen, och hoppas vi kan tillföra något i ditt bilvårdande.
Det är väl en smaksak vilket märke man väljer.
Det är typen som spelar roll, de som bryts ned och blir finare eller de som håller samma grad hela tiden.
Teknik slår Produkt i alla lägen.
Valet av trissor tycker jag är viktigt, rätt till det man vill åstadkomma.
Test ruta säger hela kombon, börja fint och testa fram.
Färger på trissor är inte uniformerade tyvärr,gul är medium på ena stället och grov på nästa.
Så skriv gärna ut, tex Röd grov så att alla är med på tåget.
Så åter välkommen, och hoppas vi kan tillföra något i ditt bilvårdande.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
-
Tobbz
- Ny Medlem
Så om man är nöjd med megs saker så är det ingen idé att byta märke?
Vad är redmist för något då? Ger det något extra till glansen?
Brukar tvätta med deras schampo plus och sedan slå i lite d115 samtidigt och avsluta med deras quickwax. Kanske samma resultat?
Brukar tvätta med deras schampo plus och sedan slå i lite d115 samtidigt och avsluta med deras quickwax. Kanske samma resultat?
- Lundberg
- Trogen Medlem

Jag skulle inte byta medel om jag var du, kanske komplettera med 105 för lite mjukare lacker. Man ser många stora namn använda megs grejer, allra helst med microfiber trissor. Är du van och inkörd så kör vidare med grejerna. Roligare att variera sig med lackskydd qds schampon osv 
// Jack
-
Pierriewargen
- Trogen Medlem

Meguiars m101/m105/m205 är riktigt bra grejer, och är du nöjd finns det ingen anledning att byta. Enda anledningen till varför jag inte använder dom är för att man alltid vill testa nytt när något tar slut.
- addebe
- Medlem
Redmist är en detaljer typ, men läggs på som snabbt lackskydd på torr bil. Håller någon veckaTobbz skrev:Så om man är nöjd med megs saker så är det ingen idé att byta märke?
/Andreas
- Manor
- Moderator

Jag håller med...man kan vara hur nöjd som helst, och ändå testar man vidare...grannens gräs...typ.Pierriewargen skrev:Meguiars m101/m105/m205 är riktigt bra grejer, och är du nöjd finns det ingen anledning att byta. Enda anledningen till varför jag inte använder dom är för att man alltid vill testa nytt när något tar slut.
Menzerna fungerar kanon, Scholl kanske var snäppet bättre...men det kanske finns än bättre medel som man hittar nästa gång
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Cogo
- Entusiast

Ska nog också försöka få tag i Red mist till sommaren. Kan nog ge djup på min solid röda Volvo v70
-
Pierrel
- Medlem
Eftersom du kör med Rupes 21 och meg's polermedel så rekommenderar jag att du läser igenom det som Kevin Brown skrivit i det som blivit kallat KBM - The Kevin Brown method. Där går han igenom väldigt intressanta saker som öppnat upp en helt ny värld för många som använder Meguiars produkter. Själv har jag bara använt DAT medel, men många tankar och idéer han kommer med går att applicera oavsett vad du jobbar med
Killen kan sin sak helt enkelt
Killen kan sin sak helt enkelt
- jeensa
- Medlem
Kommer med ett rejält svar här; har själv kört Meguiars i många år men såklart köper man ibland ett nytt medel att testa, oftast nåt som man läst om lite oftare osv. Angående M-serien; m105 är en gammal produkt som är rätt oeffektiv att jobba med, dammar rejält vilket såklart ökar arbetstiden helt i onödan. Välj istället m101 för (röd)skumtrissa lr m100 om du vill ha riktigt snabb avverkning, gärna med mf-trissa alt lammull på roterande maskin. M205 på gul skum är jefla effektiv för den finfina slutfinishen man vill åt inna skyddet läggs. Man kan även köra m205 på mf-trissa(vit) lm man vill avverka medelgrova repor utan att gå över lacken med m100/101.
Några enkla tips/råd som funkar på väldigt många lacktyper.
Putsa lugnt mvh jensa
Några enkla tips/råd som funkar på väldigt många lacktyper.
Putsa lugnt mvh jensa