Min första polering och vaxning skedde på mammas bil i början på 1970-talet. Då var det Simoniz gul som gällde. Senare kom deras GT-vax, vilket var så otroligt mycket mer lättarbetat.
Sedan dess har jag använt hur många olika polermedel och vaxer som helst. Diverse enklare polermaskiner har inköpts.
På senare år har jag använt flytande hårdvax från Sonax, Lahega, Ultima Paintguard +, Meguiars och Menzerna. Senaste köpet är Snabbförsegling Gyeon Q²M WetCoat.
Det är nu jag är lite osäker på om det medlet fäster utan att ta bort befintligt skydd. Efter lera och polering i våras har jag lagt på Meguiars Carnaubavax och för en månad sedan Menzerna. Det senaste skyddet är det som fungerat bäst på min mörkgrå XC60, gällande avrinning, kalkfläckar och hur ren bilen har hållit sig.
Bör jag polera bilen innan Gyeon lägges på? Eller räcker det med att torka med IPA innan medlet lägges?
Till våren kommer bilen återigen att genomgå avfettning, flygrostborttagare, leras, två steg med olika polermedel innan ett lackskydd ska på.
Vad jag då ska använda, får jag återkomma till.
Hoppas ni inte somnade av tristess, och kan vägleda mig.