Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lägga vax på Ultima Paintguard +?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Lägga vax på Ultima Paintguard +?

Inlägg av Stupid-Flanders » 11 sep 2010 22:52

Lahegas Sealwax 36 har dom ändrat formulan på den eller är den lika som för 10år sen?? är inget gjort så är jag inte speciellt imponerad ett vanligt teflonvax?? så vad det då i alla fall!! sitter kvar några riktiga avfettningsomgångar..
Jag har ställt frågan till Lahega i deras avdelning :jeps
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Robin-t
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Robin-t » 11 sep 2010 23:11

limban skrev:
Stupid-Flanders skrev:En gissning som jag tror är ganska nära sanningen

1.36
2. Ultima
3. Bananas (cirka 3 månader?)
Vad jag vet så är:
Lahegas Bananas ett enkelt snabbvax som jag personligen inte tror fixar en riktig avfettningsomgång!!

Lahegas Sealwax 36 har dom ändrat formulan på den eller är den lika som för 10år sen?? är inget gjort så är jag inte speciellt imponerad ett vanligt teflonvax?? så vad det då i alla fall!! sitter kvar några riktiga avfettningsomgångar..

Ultima vet jag sitter kvar efter 6 månader i vinterföre med saltning och avfettning under en hel vinter!!
Det har jag själv testat ;)

Ah okej! Lutar åt att beställa en flaska ultima. Dock e jag lite tveksam till hur avrinning/halheten blir men.

Hur många lager ultima använde du för att de skulle hålla så?
Senast redigerad av 4 Robin-t, redigerad totalt 14 gång.
/ Robin - forumadministratör Bilvårdsforum

http://www.garaget.org/Robin-T

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 11 sep 2010 23:31

Robin-t skrev:
limban skrev:
Stupid-Flanders skrev:En gissning som jag tror är ganska nära sanningen

1.36
2. Ultima
3. Bananas (cirka 3 månader?)
Vad jag vet så är:
Lahegas Bananas ett enkelt snabbvax som jag personligen inte tror fixar en riktig avfettningsomgång!!

Ultima vet jag sitter kvar efter 6 månader i vinterföre med saltning och avfettning under en hel vinter!!

Ah okej! Lutar åt att beställa en flaska ultima. Dock e jag lite tveksam till hur avrinning/halheten blir men.

Hur många lager ultima använde du för att de skulle hålla så?
Det vanligaste är två lager ett direkt vid behandlingen och ett till vid bra tillfälle = nytvättad bil och 10 min över ;)
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Robin-t
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Robin-t » 11 sep 2010 23:36

limban skrev:
Det vanligaste är två lager ett direkt vid behandlingen och ett till vid bra tillfälle = nytvättad bil och 10 min över ;)

Ah okej, utgår från att du också körde den metoden då. Kan man alltså lägga 2lager direkt? Vänta 1h mellan varje lager typ, eller "måste" man vänta 24h per lager? :)

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 11 sep 2010 23:53

Robin-t skrev:
limban skrev:

Ah okej, utgår från att du också körde den metoden då. Kan man alltså lägga 2lager direkt? Vänta 1h mellan varje lager typ, eller "måste" man vänta 24h per lager? :)
Hahaha.. inte ha för bråttom.. 24tim regeln gäller.. ;)
Men du kan vänta i veckor utan problem :cheers
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Robin-t
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Robin-t » 11 sep 2010 23:56

limban skrev:
Robin-t skrev:
limban skrev:

Hahaha.. inte ha för bråttom.. 24tim regeln gäller.. ;)
Men du kan vänta i veckor utan problem :cheers
Haha :D. Hur upplever du "halheten/glansen" i ultiman med runt 1-2lager? :roll:

Executive
Medlem

Inlägg av Executive » 11 sep 2010 23:59

Väntetiden beror på värme och luftfuktighet typ. På sommaren när det är varmt brukar jag vänta 12 timmar. Men nu när det är kallare skulle jag nog vänta lite till för säkerhets skull.

Ang "halhet" så blir det abolut halt med Ultima. Har lagt 6 lager på en bil i en veckas tid. Den stod i garage helatiden. Torkade av ev. damm med mikrofiberduk innan varje lager.

Halt blev det! Även efter 1 lager!
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 12 sep 2010 00:05

Hej!

Så som jag har läst på andra forum om Ultima, så bör man vänta minst i 12 timmar innan man lägger nästa lager. Denna tid beror mycket på vad det är för temperatur och luftfuktighet, så man bör kanske vänta längre för att vara säker. Jag själv har dock kört på nästa lager efter ca 12 tim, men då har det varit sommar och varmt o torrt väder just då. Sen till halheten, ja den tycker jag personligen försvinner efter några tvättar på alla lackskydd jag testat if. Men om du vill ha en wetlook på bilen med Ultima, då ska du lägga minst tre lager. Efter tredje lagret då händer det grejer enligt mitt tycke om man nu har en mörkare kulör :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

rekaren
Medlem

Inlägg av rekaren » 12 sep 2010 00:21

Jiiins
Nyfiken e jag har du testat PPS?
Senast redigerad av 4 rekaren, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 12 sep 2010 00:46

Haha :D. Hur upplever du "halheten/glansen" i ultiman med runt 1-2lager? :roll:[/quote]

Halkigheten och glansen är i värdsklass redan efter 1 lager. men ökar vid varje lager.. det är det som gör Ultima Paint Guard Plus så speciell :best
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 12 sep 2010 01:00

rekaren skrev:Jiiins

Näe, flaskorna står orörda ännu ;) Samma med orangesealer, men den dagen kommer väl :)
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 12 sep 2010 01:34

Jiiins skrev:
rekaren skrev:Jiiins

Näe, flaskorna står orörda ännu ;) Samma med orangesealer, men den dagen kommer väl :)
Det jag kan säga att PPS är nog det enda 2-komp som jag kan hålla för att stå upp för sitt rykte :jeps
Har inte fått en enda reklamation på alla år jag har använt PPS och det är minst 10år och jag har testat många lackskydd!! :nicka
Det enda jag har råkat ut för är att det har blivit små kalkringar efter vattendropparna eftersom det är sån grym ytspänning på PPS behandlade bilar 8-)
Men torkar kunden av bilen efter tvätt som man ska göra och jag informerar om.. så är det bara roligt att se vattendropparna dansa när man tvättar bilen..;)
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Robin-t
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Robin-t » 12 sep 2010 22:23

Tack för alla svar!

Hur ska Orange sealer appliceras/ torkas av? :)

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 13 sep 2010 08:02

limban skrev:

Du menar att ett lager Lahega 36 håller sämre än ett lager Ultima, har jag förstått dig rätt?
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 13 sep 2010 08:13

Robin-t skrev:Hur ska Orange sealer appliceras/ torkas av? :)
mortil skrev: polera bilen > sprita bilen > lägg ut orangesealer på låga varv med cyclo maskin. när du gjort hela bilen blöt då upp en microfiberduk och krama ur den allt du kan. ta den i en hand och en torr ny microfiberduk i den andra. sen torkar du småområden åt gången med våta och direkt eftertorkar med den torra nya microfiberduken. ytan blir helt underbar.

går även att lägga på för hand . lägg på med en hand o torka av med den andra direkt. dock blir inte ytan lika bra tycker ja .

första tipset kommer från Marcus
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f ... nge+fuktad
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Robin-t
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Robin-t » 13 sep 2010 18:12

Stupid-Flanders skrev:
Robin-t skrev:Hur ska Orange sealer appliceras/ torkas av? :)
mortil skrev: polera bilen > sprita bilen > lägg ut orangesealer på låga varv med cyclo maskin. när du gjort hela bilen blöt då upp en microfiberduk och krama ur den allt du kan. ta den i en hand och en torr ny microfiberduk i den andra. sen torkar du småområden åt gången med våta och direkt eftertorkar med den torra nya microfiberduken. ytan blir helt underbar.

går även att lägga på för hand . lägg på med en hand o torka av med den andra direkt. dock blir inte ytan lika bra tycker ja .

första tipset kommer från Marcus
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f ... nge+fuktad

Brukar ni lägga lite medel på trissorna och köra på då eller lägger ni först för hand och drar runt det med maskin?

Har i alla fall beställt Orange sealer och Ultima paintguard +.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 13 sep 2010 22:47

marcus skrev:
limban skrev:

Du menar att ett lager Lahega 36 håller sämre än ett lager Ultima, har jag förstått dig rätt?
När jag körde ganska mycket med lahega 36 för ca: 10år sen. så la vi nästan bara jämt ett lager och tyckte inte det var något man hoppade ur brallorna av i hållbarhet. som jag skrev tidigare men har dom gjort något nytt som har förlängt hållbarheten dom sista åren då kan det vara bättre.. är det så??
Ultiman tycker jag får bästa hållbarhet efter 2-3 lager :jeps
MVH Anders Lindbäck

Bild

Skriv svar