Hejsan!
Är ny här på bilvårdsforumet och skulle vilja ha lite hjälp med lite funderingar jag har.
Jag har nyligen köpt min allra första bil. Efter att ha sparat i många år köpte jag till slut en
Opel Corsa OPC -08 som är himmelsk blå.
Nu till mina funderingar:
Bilen jag köpte har aldrig varit vinter körd än så länge och har endast rullat 900 mil.
Nu har jag funderat på att lämna in bilen till Ditec för en lackskyddsbehandling inför vinter då
jag tänkt köra med bilen under vintern.
Pratade med en anhörig om att lämna in bilen till Ditec för en lackskyddsbehandling.
Han tyckte att jag skulle skita i att lämna in den på Ditec och lämna in bilen på rostskyddsbehanling istället då bland annat allt salt tar hårt på bilarna här nere i syd Sverige. Att efter rostskyddsbehanlingen själv waxa bilen ofta eller lägga på turtle wax extreme nano tech lackskydd.
Jag har själv ingen koll på vad jag skall göra och vilket som är bäst. Skulle gärna uppskatta tips och tankar om vilket som verkar bäst.
Har även en fundering över hur jag skall få bort en 10-15 cm lång repa jag har fått nu sedan jag köpte bilen. Vet inte hur den har kommit dit men den verkar inte vara så djup. Är det bäst att lämna in den till en auktoriserad Opel verkstad eller en lack firma eller det är något man kan fixa själv?
Tusen tack på förhand!
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Rost- & lackskydd?
-
Pilen
- Ny Medlem
Rost- & lackskydd?
Senast redigerad av 4 Pilen, redigerad totalt 14 gång.
- Rednales
- Kemiexpert

Re: Rost- & lackskydd?
Tycker det är lite äpplen och päron, rostskyddbehandling görs ju primärt under bilen och i hålrum etc. Vet inte hur bra/dåliga Opel är gällande rostskydd från fabrik. Du rostskyddsbehandlar ju inte lacken utan baksidan av plåten.
Om du gillar att putsa och feja på bilen så är vax ett bra men kortvarigt skydd för lacken. Skulle nog satsa på ett finare vax dock. Det finns en uppsjö produkter och du kommer få många bra tips här.
Har du en bild på repan? Är den inte djup så går den säkerligen att polera bort.
Om du gillar att putsa och feja på bilen så är vax ett bra men kortvarigt skydd för lacken. Skulle nog satsa på ett finare vax dock. Det finns en uppsjö produkter och du kommer få många bra tips här.
Har du en bild på repan? Är den inte djup så går den säkerligen att polera bort.
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.
- rkoo
- Trogen Medlem

Nyare Oplar, t ex denna Corsan, har generellt bra betyg gällande rostskydd men en extrabehandling är alltid bra om man planerar ha bilen i 5 år eller mer. Även för andrahandsvärdet på sikt.
Sen ska du självklart se till att polera och lackskydda den också men frågar du här på forumet så tycker de flesta ju att detta gör man själv, mest för att det är roligt och att man då säkerställer att det blir gjort så som man vill.
Sen ska du självklart se till att polera och lackskydda den också men frågar du här på forumet så tycker de flesta ju att detta gör man själv, mest för att det är roligt och att man då säkerställer att det blir gjort så som man vill.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.
- WaxDog
- Sponsor

En annan sak som man "får på köpet" när man underredsbehandlar/rostskyddar sin bil är att den faktiskt blir aningens tystare eftersom behandlingen absorberar lite vägljud. Bör ju vägas in när man resonerar med sig själv "om det är värt pengarna".
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
- xion92
- Moderator

Känns repan med nageln är det inte värt att ta bort den helt. Kanske dämpa ner den så den inte syns lika mycket, men då behöver du nog en maskin. Åk till en recondare ex. ditec och fråga om de bara kan ta bort den repan. Eller om du ändås ska lämna in den på lackskyddsbehandling be särskilt om att de ska ta bort den (Alla gör tyvärr inte någon större repborttagning på standradjobb)
Som sagt bilder på den är bra.
Som sagt bilder på den är bra.
Senast redigerad av 4 xion92, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Hej!
Om du har funderingar på att behålla bilen längre än 4-5 år så skulle jag rekommendera en rostskyddsbehandling. I Stockholmsområdet skulle jag rekommendera Rostskydds Metoder i Vinsta som är väldigt seriösa och har ett gott rykte...men var beredd på att det kostar en slant. Jag har själv gjort en rostskyddsbehandling där, och fick ett väldigt gott intryck av dem. Det är dock svårt att räkna hem en behandling på andrahandsvärdet...det brukar tyvärr inte höja detta. Att det skulle dämpa vägljud etc. har jag inte heller noterat, det är i så fall ganska marginellt. Tyvärr finns det oseriösa firmor även i denna bransch
.
Vaxa eller lackskydda är något som de flesta klarar själv. När det gäller själva poleringen så är det ett hantverk vilket innebär att man har svårt att konkurrera med ett riktigt proffs. Om man dock tar lite tid på sig så kan resultatet bli nog så bra, och använder man en s.k. Musse Pigg maskin (dubbla polerhuvuden) från exempelvis Biltema så kan man nog inte misslyckas. Tycker man att det är trist att tvätta och hålla på med bilen så är väl även detta något som med varm hand kan lämnas bort till någon annan
.
Lycka till
.
Om du har funderingar på att behålla bilen längre än 4-5 år så skulle jag rekommendera en rostskyddsbehandling. I Stockholmsområdet skulle jag rekommendera Rostskydds Metoder i Vinsta som är väldigt seriösa och har ett gott rykte...men var beredd på att det kostar en slant. Jag har själv gjort en rostskyddsbehandling där, och fick ett väldigt gott intryck av dem. Det är dock svårt att räkna hem en behandling på andrahandsvärdet...det brukar tyvärr inte höja detta. Att det skulle dämpa vägljud etc. har jag inte heller noterat, det är i så fall ganska marginellt. Tyvärr finns det oseriösa firmor även i denna bransch
Vaxa eller lackskydda är något som de flesta klarar själv. När det gäller själva poleringen så är det ett hantverk vilket innebär att man har svårt att konkurrera med ett riktigt proffs. Om man dock tar lite tid på sig så kan resultatet bli nog så bra, och använder man en s.k. Musse Pigg maskin (dubbla polerhuvuden) från exempelvis Biltema så kan man nog inte misslyckas. Tycker man att det är trist att tvätta och hålla på med bilen så är väl även detta något som med varm hand kan lämnas bort till någon annan
Lycka till
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.