Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Toppa QF 140 för längre skydd?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Cogo
Entusiast
Entusiast

Toppa QF 140 för längre skydd?

Inlägg av Cogo » 03 sep 2011 17:51

Hej på er alla!

Ska under sept/okt gå över min Volvo V40 igen med min biltema maskin (dubbeln) ihop med QF140. Nu undrar jag om jag på något sätt kan toppa denna behandling med ytterligare medel för att påverka dels så att glansen blir ännu bättre samt att jag även får ett skydd som håller ännu bättre under vintern. Jag hade en tanke på att man kanske skulle kunna lägga Autoglyms Extra Gloss Protector på bilen, vad skulle jag vinna på detta i hållbarhet och glans?

Finns det något annat som man kan toppa med för att få ytterligare skydd under vintern samt mer glans? Vill gärna att medlet ska vara lätt att lägga på och torka av.

Autoglyms Extra Gloss Protector, kan man lägga det med maskin eller lägger man det för hand?

MVh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Re: Toppa QF 140 för längre skydd?

Inlägg av Tantrum » 03 sep 2011 18:27

Du kan toppa med vilket rent skydd som helst. Extra Gloss Protection är bra och smidig att använda.
Det allra enklaste vore kanske att polera noggrant med maskin under sept/okt som du skriver, och sedan gå över bilen för hand med QF140 efter tvätt några gånger under vintern.

Eftersom bilen inte behöver vara helt torr när man lägger QF140 kan det gå väldigt snabbt totalt sett med tvätt och "vaxning". Quick Finish är ju dessutom en vaxpolish, som rengör och polerar lite lätt. Så det blir ju väldigt blankt och fint efter den.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 03 sep 2011 19:24

Okej så kanske man kan göra men jag har lärt mig att QF 140 ska jobbas in ordentligt i lacken för att inte bli svårtorkad, stämmer inte detta eller är det så att den blir lite jobbig och torka om man lägger den för hand?

Vet du vid vilken lägsta temperatur som man kan lägga QF140?

Om jag ändå skulle välja Extra Gloss Protection varianten, hur mycket mer skydd kommer jag få av den? Klarar jag hela vintern då eller? Kommer den att ge extra glans utöver det jag får från QF 140?

MVh Magnus

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 04 sep 2011 09:56

Hej igen!

Om man nu ändå skulle vilja toppa för extra skydd och glans, så undrar jag vad ni tror om att använda Collinite 476 ovanpå QF140? SKulle det funka och är Collinite 476 en bra produkt som är lätt att lägga?

Mvh Magnus

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 04 sep 2011 10:26

Jill skrev:
Cogo skrev:Hej igen!

Om man nu ändå skulle vilja toppa för extra skydd och glans, så undrar jag vad ni tror om att använda Collinite 476 ovanpå QF140? SKulle det funka och är Collinite 476 en bra produkt som är lätt att lägga?

Mvh Magnus
På ett teflonbaserat skydd hade jag lagt vax, för avrinning och glans.
Är inte Collinite 476 ett vax?

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 04 sep 2011 10:29

Cogo skrev:
Jill skrev:
Cogo skrev:Hej igen!

Mvh Magnus
På ett teflonbaserat skydd hade jag lagt vax, för avrinning och glans.
Är inte Collinite 476 ett vax?

:nicka Det är ett wax!
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 04 sep 2011 10:33

Collinite 476 betraktas av många som ett syntetiskt lackskydd då det innehåller väldigt mycket lösningsmedel och kemikalier utöver vax. Det är också därför det har en erkänt bra hållbarhet.
Jag skulle inte använda det som topup utan istället som grund.

På qf140 skulle jag endast använda rena karnaubavaxer eller sprayvaxer.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 04 sep 2011 10:44

rkoo skrev:Collinite 476 betraktas av många som ett syntetiskt lackskydd då det innehåller väldigt mycket lösningsmedel och kemikalier utöver vax. Det är också därför det har en erkänt bra hållbarhet.

Håller helt med dej, jag skulle oxå lägga detta wax som grund isf. Men Collinites saluförs som ett wax o inte som ett syntetiskt lackskydd, men så är det ju med många wax-sorter dom är ju mer åt ett syntetiskt lackskydd och inte ett 100 procent rent carnuba-baserat wax.
" En sjuk polernörd "

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 04 sep 2011 10:49

Tips på bra och lättlagda Carnubawaxer som man skulle kunna toppa QF140 med?

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 04 sep 2011 11:16

Cogo skrev:Tips på bra och lättlagda Carnubawaxer som man skulle kunna toppa QF140 med?
Jag skulle rekommendera Optimum Car Wax.
http://www.shinearama.co.uk/product.php ... -CARWAX-17
Ett sprayvax med bra hållbarhet (tack vare det kemiska) som varken slipar eller löser upp underliggande lager av skydd. Funkar bra även om bilen droppar lite vatten från lister och så även om bilen ska vara någorlunda torkad.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 04 sep 2011 12:07

Jill skrev:
Jiiins skrev:
rkoo skrev:Collinite 476 betraktas av många som ett syntetiskt lackskydd då det innehåller väldigt mycket lösningsmedel och kemikalier utöver vax. Det är också därför det har en erkänt bra hållbarhet.

Håller helt med dej, jag skulle oxå lägga detta wax som grund isf. Men Collinites saluförs som ett wax o inte som ett syntetiskt lackskydd, men så är det ju med många wax-sorter dom är ju mer åt ett syntetiskt lackskydd och inte ett 100 procent rent carnuba-baserat wax.
Ett carnauba baserat vax kan som mest innehålla runt 40%, resten blir oljor och övriga ingredienser då carnauba är en stenhård prtodukt. Dodo pendlar mellan 25-30% i sina vilket är väldigt bra.

Dock hade jag valt att bara applicera Collonite. Jag ser inte funktionen med att lägga ett polerande medel ovan på, som med stor risk polerar bort delar av vaxskyddet tyvärr. :)

Så är det nog ;) Men då använder man if ett rent 100% carnubawax som ska bli detta sk. "slutwax" :nicka
" En sjuk polernörd "

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 04 sep 2011 12:14

Någon som har provat detta vaxet från 3M?

http://www.autogeek.net/3mpershowcar.html

Någon som vet hur det är att lägga och ta bort? Står att det inte har några rengöringseffekter i sig så det borde väl gå att toppa med då?

MVh Magnus

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 04 sep 2011 12:23

Cogo skrev:Någon som har provat detta vaxet från 3M?

http://www.autogeek.net/3mpershowcar.html

Någon som vet hur det är att lägga och ta bort? Står att det inte har några rengöringseffekter i sig så det borde väl gå att toppa med då?

MVh Magnus

Har läst en del om den på andra forum, där verkar dom nöjda :nicka Finns säkert nån här på forumet som testat detta. Här får du en länk if du vill köpa en till bra pris plus fri frakt :D http://www.buyincoins.com/details/3m-39 ... -3579.html
" En sjuk polernörd "

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 04 sep 2011 13:22

Ska se om det är någon som kan ge info om hur detta vaxet är när det gäller att lägga på och torka av.

Jag såg en liknande sida som också sålde detta för 9,5 dollar inkl frakt till sverige. Det är ju som hittat om det nu är ett bra vax som man skulle kunna toppa med.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 04 sep 2011 13:28

Cogo skrev:Ska se om det är någon som kan ge info om hur detta vaxet är när det gäller att lägga på och torka av.

Jag såg en liknande sida som också sålde detta för 9,5 dollar inkl frakt till sverige. Det är ju som hittat om det nu är ett bra vax som man skulle kunna toppa med.

:nicka Visst är det ett fynd prismässigt, och ja det finns flera sidor med liknande pris :D
Bara att hoppas någon testat det här? Annars så får du bli först :P
" En sjuk polernörd "

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 04 sep 2011 13:35

Tror nog att jag kommer att testa detta inom kort. Hoppas bara att det inte tar bort skyddet från QF140.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 04 sep 2011 14:03

Jiiins skrev:Här får du en länk if du vill köpa en till bra pris plus fri frakt :D http://www.buyincoins.com/details/3m-39 ... -3579.html
Är detta ett seriöst ställe att handla ifrån?
Det låter för bra för att vara sant med den fria frakten på något sätt!!?
Det fanns även en sådan där "klarlackspenna" för $1.50 (as Seen on TV), även den med fri frakt :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 04 sep 2011 14:22

Såg att det fanns flera sidor som erbjöd denna produkten till samma pris och fri frakt. Blir nog en beställning bara för att testa. Ska se om någon här på forumet har erfarenhet av denna produkten.

Skriv svar