Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Gtechniq eller diamondbrite

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Tasin
Ny Medlem

Gtechniq eller diamondbrite

Inlägg av Tasin » 23 dec 2011 00:15

Jag sitter och funderar på vilket lackskydd jag ska använda till en nästan helt ny bmw F10. Den är tvättad en gång och enligt vad jag ser och känner så är den behandlad med något innan jag fick den levererad, (kanske mrcap).

Skydden det stå mellan är.

Gtechniq C1 och diamondbrite.

Jag har sökt röven av mig efter att hitta hur avrinningen och hur bra diamondbrite är men inte hittat ett skvatt. Såg på ett annat forum någonstans att företaget saknade en ordentlig hemsida med info. Detta var år 2004. Tycker det är samma sak idag. det man hittar är DB i sverige som erbjuder produkt+tjänst för runt 6000kr när jag beställt hem 2 set av steg 1 och 2 för 200kr. Otroligt löjligt enligt mig :P

Är sjukt imponerad av Gtechniqs produkter än så länge men där undrar jag om någon vet hur länge C1 håller?
För tillfället lutar det åt Gtechniq

ta bara en titt på denna videon. Men frågan är hur länge det håller sig sådär :D
Senast redigerad av 4 Tasin, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
xion92
Moderator
Moderator

Re: Gtechniq eller diamondbrite

Inlägg av xion92 » 23 dec 2011 13:07

Hur långt räcker en flaska?
30ml för 499:- låter saftigt
Senast redigerad av 4 xion92, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 23 dec 2011 20:33

Nu vet jag att du väljer mellan två medel...men kanske ändå Glare! kan vara ett intressant alternativ. Prismässigt så ligger det bra till just nu (hos WaxDog), och hållbarheten ska det inte vara något fel på.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

morizzy
Ny Medlem

Inlägg av morizzy » 25 dec 2011 00:34

Jag vill inte vara en viktigpetter, men Diamondbrite lackkonservering får inte säljas i andrahand, eller till privatpersoner. Så om du har fått tag på den billigt så tycker jag inte att det är något man kan jämföra emot ett pris hos återförsäljare/center som faktiskt gör ett riktigt ordentligt förjobb innan dom lägger på produkten(plus att dom har bra erfarenhet av produkten). Dessutom ingår en garanti på 6 år. Det är självklart upp till var och en att bestämma om det är värt pengarna. Men OM behandlingen skulle hålla dessa år, så är det ju faktiskt ganska billigt i jämförelse med alla andra behandlingar.

Det jag vet om Diamondbrite är att skyddet håller många år(jag säger emot de som säger att det inte håller med tiden), men den kommer inte att ge bilen någon avrinning som är att prata om.

Vill man ha en avrinning man kan filma på infarten ska man välja något annat :)

Allting ovan är i välmening, om det lät som annat :)
Senast redigerad av 4 morizzy, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 25 dec 2011 11:56

Gtechniq C1 är ett riktigt bra skydd och jag skulle välja det över Diamondbrite varje dag.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Tasin
Ny Medlem

Inlägg av Tasin » 25 dec 2011 15:05

morizzy skrev:Jag vill inte vara en viktigpetter, men Diamondbrite lackkonservering får inte säljas i andrahand, eller till privatpersoner. Så om du har fått tag på den billigt så tycker jag inte att det är något man kan jämföra emot ett pris hos återförsäljare/center som faktiskt gör ett riktigt ordentligt förjobb innan dom lägger på produkten(plus att dom har bra erfarenhet av produkten). Dessutom ingår en garanti på 6 år. Det är självklart upp till var och en att bestämma om det är värt pengarna. Men OM behandlingen skulle hålla dessa år, så är det ju faktiskt ganska billigt i jämförelse med alla andra behandlingar.

Det jag vet om Diamondbrite är att skyddet håller många år(jag säger emot de som säger att det inte håller med tiden), men den kommer inte att ge bilen någon avrinning som är att prata om.

Vill man ha en avrinning man kan filma på infarten ska man välja något annat :)

Allting ovan är i välmening, om det lät som annat :)
Välmening och ödmjukhet är nr1 min vän, Iallafall hos mig :jeps

Jag tycker dock att du har väldigt fel när du säger att det inte går att jämföra med deras jobb.
Jag menar att det är inte raketforskning vi håller på med. Det handlar bara om att göra rätt vilket man kommer göra om man är intresserad och erfaren inom området. Bara man kollar upp instruktioner nogrannt så borde det vara biff. If they can do it, we can do it :)

Tror du/ni inte att avrinningen har med smutsavstötningen att göra?
för om avrinningen inte är bra så borde den dra till sig smuts mycket lättare eller har jag fel?

jo och en sak till DB skyddet måste efterbehandlas med en conserver som dras på var fjärde tvätt så det är inte helt skottsäkert.
Senast redigerad av 4 Tasin, redigerad totalt 14 gång.

morizzy
Ny Medlem

Inlägg av morizzy » 27 dec 2011 13:41

Välmening och ödmjukhet är nr1 min vän, Iallafall hos mig

Jag tycker dock att du har väldigt fel när du säger att det inte går att jämföra med deras jobb.
Jag menar att det är inte raketforskning vi håller på med. Det handlar bara om att göra rätt vilket man kommer göra om man är intresserad och erfaren inom området. Bara man kollar upp instruktioner nogrannt så borde det vara biff. If they can do it, we can do it

Tror du/ni inte att avrinningen har med smutsavstötningen att göra?
för om avrinningen inte är bra så borde den dra till sig smuts mycket lättare eller har jag fel?

jo och en sak till DB skyddet måste efterbehandlas med en conserver som dras på var fjärde tvätt så det är inte helt skottsäkert.
Är man väldigt duktig på bilvård är det förstås onödigt att lämna in bilen överhuvudtaget. Det blir ju oftast några tusenlappar oavsett.

Avrinning borde väl betyda att lacken är slätare och har mindre porer som smutsen kan fastna i. Diamondbrite har som sagt inte någon egentlig avrinning. Men behandlingen håller bilen blank och lättvättad hursomhelst. Conservern var, men är numera inget krav för att behandlingen ska hålla. Jag tycker dock inte att det är en tokig produkt. Det är dessutom bara 5 minuters extra jobb vid dessa tillfällen.

Jag ville egentligen bara bidra med lite info om DB. Hoppas du hittar mer om den andra produkten du jämförde med :)
Senast redigerad av 4 morizzy, redigerad totalt 14 gång.

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 27 dec 2011 22:50

Själv har jag C1 på en av mina egna bilar. Det är bara att vänta vad resultatet är efter vintern. ;)

Här är extra info över C1, det är på Engelska:
Bild
Bild
Senast redigerad av 4 Gunther, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mrjohn
Medlem

Inlägg av mrjohn » 03 jan 2012 12:15

Jag hämtade ut min nya bil i går och passade på att lägga på dimondbrite. Skall bli kul att se hur detta håller sig på en bil som går nästan 5000mil/år.

Beställde också i dagarna C1 som jag varit nyfiken på ett tag. Får testa att polera över halva huven sen och lägga på detta som en jämförelse.
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 21 jan 2012 12:54

DB är inget dåligt lackskydd håller bra faktiskt även utan underhållskittet, men att man inte kan jämföra DB som någon fått tag på billigt med att lämna in den till DB i Sverige är rena rama struntpratet, Är man noga med underarbetet så kommer lackskyddet göra det den ska..

Varför betala DB i Sverige 6 loppor om du kan polera själv och köpa hem orginal DB från Uk för 100 lappen???....

Har lagt flertalet bilar med just DB från Ebay och det håller hur bra som helst och det är orginalet, vet flera på detta forum som köper från UK och är nöjda..
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

blacksheep
Ny Medlem

Inlägg av blacksheep » 23 mar 2012 13:03

Nu kanske jag inte är någon super expert på detta men, jag arbetade med detta på ett av sveriges ledande företag innom "rekond" i över 9 år. Ett själ till återkallande av bilar som har genomgått lackskydds behandling hos olika firmor, för att lägga på ett nytt lager, är ju för att.

1. Lackbehandling nöts och slits, precis som bromsar och däck. (självklart beroende då på antal mil, vinter, sommar körning, samt hur man själv efter behandlingen vårdar sin bil)

2. rispor, revor, märken som uppstår på bilen efter behanlingen (mycket händer där ute i naturen)

Då bilen då efter 6-18 månader går igenom ett andra program får den sig en nogran tvätt, polering och nytt fräscht skydd igen, och oftast till ett bättre pris än första gången. i den genomgången får man ju då bort ohyra, märken tvättrepor som satt sig i klarlacken, under den tid man använt och kört bilen.
och kör man sedan bilar i automattvättar, eller smutsiga svampar, eller högtrycks borst attrapper, kommer man att sätta dit märken o tvättrepor vare sig man vill eller ej.
snö som sopas bort på vintern, med blandning av smuts kan också hjälpa till att gära lacken lätt rispig igen. ÄVEN om man har ett skydd. Och sedan ju oftare du tvättar desto fortare nöts skyddet. (nothing is forever)

Skall klarlacken hållas i optimalt skick, skall den milt avfettas, sköljas, handtvättas med ren svamp och bra schampo, sedan sköljas igen, och slutligen torkas med skinn, eller micro duk

skyddet som erbjuds av aktörer runt om i sverige och världen står inte emot rispningar, och märken därför har jag svårt att se ett skydd hålla i 6 år utan ombehandling. då sedan bilen blir mer o mer tvättrepig mattas glansen ner rejält, och det behövs en omgång med poler maskinen igen för att få bort dessa.

Vill man hålla bilen i absolut bästa skick, bör man nog med jämna mellanrum få in bilen på behandling och översyn igen, eller om man kan, fixa det hemma själv..

Men skall det göras av en professionell, duktig och bra firma, får man nog hosta up en del kulor.
Och det är tyvär så att det beror just på detta. Är det en klåpare som INTE gör ett proffessionelt och korrekt grund arbete på bilen, så blir det heller alldrig bra. Att måla på med bästa 2-komponents färgen på en rutten planka, som ej slipats ner rätt och behandlats korrekt, så kommer den bästa av färgerna aldrig att fästa ordentligt. Det handlar om ett hantverk, med känsla och kvalitet, inte om PRIS och namn på produkten. Det är arbetet innan som räknas.

Skriv svar