Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
-
Martin
- Medlem
Hej jag undrar om man kan lägga autoglym radiant wax ett lager först och sedan därefter något lager ultima?
syftet är för att få ett bra och stark skydd med lite glans.
eller ska jag göra på något annat vis, kanske två lager radiant wax eller bara ultima?
eller en annan variant?
jag har inte råd med något två komponent eller tid att beställa något för jag ska fixa bilen till helgen
vad säger ni som kan mer än en annan, jag är lite dålig på just lackskydd.
All hjälp medtags med ett stort TACK

Senast redigerad av 4
Martin, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
Hej jag undrar om man kan lägga autoglym radiant wax ett lager först och sedan därefter något lager ultima? Syftet är för att få ett bra och stark skydd med lite glans.
Nej, nej och åter nej!
Såhär går du tillväga:
Ett lager Ultima, torka 12 h. Lägg därefter ett lager till. Det är fördelen med Ultima Paint Guard Plus. Du kan lägga den lager på lager.
Det andra alternativet är att lägga Ultima Paint Guard Plus, låt torka 12 h och lägg Autoglym på det. Dock tror jag inte att det ger bäst ljusreflektion. (Glans).
Lycka till!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
-
R.A
- Medlem
Men det är väl slipmedel i Radiant? Så det bör väl läggas innan om man vill använda det?
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Senast redigerad av 4
R.A, redigerad totalt 14 gång.
-
bigguns
- Entusiast

Hej Martin!
Blanda inte olika medel, det vinner du inget på.
Radiant vax har jag aldri prova men ultiman är helt ok. Men lägg iallfall 2 lager i en lokal med plusgrader så håller den sig blank ett bra tag.
Mvh
Senast redigerad av 4
bigguns, redigerad totalt 14 gång.
-
Martin
- Medlem
okej hur länge kan man räkna med ultiman då om vi säger tre lager?
Senast redigerad av 4
-
bigguns
- Entusiast

Martin skrev:okej hur länge kan man räkna med ultiman då om vi säger tre lager?
Beror på hur många ggr du tvättar bilen och om/vilket kem du kompletterar schampot med.
2 el 3 lager tror jag spelar mindre roll men kan ev ge mer "wetlook" på lacken om du har mörk färg.
Dock ska du inte förvänta dig någon sinnessjuk avrinning, för det har den inte. Men bra med blänka ger den absolut och tål en del avfettning gör den. Bästa "snabbvaxningen" jag provat iaf.
Mvh
Senast redigerad av 4
bigguns, redigerad totalt 14 gång.
-
Martin
- Medlem
men det är de att de inte behöver gå fort utan att de ska bli bra för det är denna gång inte min bil, och han har köpt en sprillans ny bil och han ville få ett skydd på den:D
så frågan är vad jag ska använda då?
jag har trutest 140, ultima, sonus sfx4, autoglym radiant och meguairs tech wax 2.0
vilken? eller ska jag satsa på något annat medel som är för hållbarhet?
Senast redigerad av 4
-
Jiiins
- Entusiast

Martin skrev:men det är de att de inte behöver gå fort utan att de ska bli bra för det är denna gång inte min bil, och han har köpt en sprillans ny bil och han ville få ett skydd på den:D
så frågan är vad jag ska använda då?
jag har trutest 140, ultima, sonus sfx4, autoglym radiant och meguairs tech wax 2.0
vilken? eller ska jag satsa på något annat medel som är för hållbarhet?
Av dom medlen du radat upp, så hade jag valt Ultima och lagt ´3-lager

Senast redigerad av 4
Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
bitzer
- Medlem
Göran skrev:
Nej, nej och åter nej!
Såhär går du tillväga:
Det andra alternativet är att lägga Ultima Paint Guard Plus, låt torka 12 h och lägg Autoglym på det. Dock tror jag inte att det ger bäst ljusreflektion. (Glans).
Lycka till!
Undrar varför det inte går att lägga UPGP efter Radiant?
Radiant är ju en waxpolish så att gnugga in den ovanpå UPGP borde ju ta bort/skada det undre lagret?
Använder radianten regelbundet, den är riktigt smidig att jobba med, tar bort mindre repor, ger bra djup och glans och är lätt att torka av utan att ge nya repor. Tyvärr håller den inte riktigt så bra som utlovat upplever jag. Därför har jag dragit över två lager UPGP på hösten för att det ska hålla bättre över vintern då det sliter mer. Det ger också lite mer djup och wetlook, iaf direkt efter. Har inte märkt några negativa effekter av det och har fortfarande bra avrinning. Tycker med andra ord att det funkar bra i praktiken.
Funderar också på att toppa med autoglym extra gloss istället för UPGP, principen är den samma men en annan smörja.
Senast redigerad av 4
bitzer, redigerad totalt 14 gång.
-
carina
- Moderator

-
Kontakt:
Har kört min med autoglym där jag har glossen som "topp" och la nu i veckan ett lager Ultima på, för jag ville ha ännu mer blänka... uppfattade inte det som nåt negativt alls..utan mer att den fick en "boost" istället

Senast redigerad av 4
carina, redigerad totalt 14 gång.
-
SAABninefive
- Trogen Medlem

Jag har kanske 8 lager Ultima på min bil

las på ibörjan på förra sommaren och verkar funka klockrent fortfarande, börjar bli mycket tvättrepor nu bara. efter jag tvättat bilen i vinter så har jag kört citrus bling(6:1) och bilen blir sjukt blank varje gång
Det stora antalet lager beror på att det var så himla enkelt att dra på ett lager till efter tvätt hahaha så det gick liksom av sej självt

Senast redigerad av 4
SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.
KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13
-
bitzer
- Medlem
På andra bilen ligger det en 5 lager UPGP så den tanken är inte främmande
Drog på två varv UPGP ovan på Radianten i helgen efter vårpoleringen, det ger faktiskt lite mer djup och wetlook precis som du säger carina.
Citrus bling är intressant, går i tankarna att testa ett sådant medel av något slag. Måste läsa på lite mer om det...
Senast redigerad av 4
bitzer, redigerad totalt 14 gång.
-
Jimmy Larsson
- Medlem
bitzer skrev:Citrus bling är intressant, går i tankarna att testa ett sådant medel av något slag. Måste läsa på lite mer om det...
Kan verkligen rekommendera det, använder det vid torkningen efter varje tvätt och det blir verkligen en "bling" effekt.
Sen att det är väldigt billigt och drygt är ju inte heller fel.
-
SAABninefive
- Trogen Medlem

Jimmy Larsson skrev:bitzer skrev:Citrus bling är intressant, går i tankarna att testa ett sådant medel av något slag. Måste läsa på lite mer om det...
Kan verkligen rekommendera det, använder det vid torkningen efter varje tvätt och det blir verkligen en "bling" effekt.
Sen att det är väldigt billigt och drygt är ju inte heller fel.
Håller med Jimmy, de bara å köp!
Det ger ju bling till allt! Jag använder det när jag torkar bilen, gör ren datorn, putsar fönster, torkar diskbänken och putsar skorna

Senast redigerad av 4
SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.
KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13
-
danne5
- Entusiast

Ase skrev:Kan också rekomender citrus bling

Använt det som torkstöd 1:3 efter tvätt, supersmidig extrabling!!
Bara att beställa

Jag har oxå testat den med fantastiskt resultat

Senast redigerad av 4
danne5, redigerad totalt 14 gång.
-
AArvidsson
- Medlem
När vi ändå pratar Citrus Bling - hur i HELA friden gör ni andra för att INTE få tokmycket strimmor på lacken när ni torkar av citrus bling? Torkar ni toktorrt och tokrent á la polering eller "snabbtorkar" ni bara och det magiskt fungerar?
Senast redigerad av 4
AArvidsson, redigerad totalt 14 gång.
-
danne5
- Entusiast

jag använde inte så mycket medel, typ 2 sprut på 1 skärm