Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fireglaze och vax

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
erihj
Medlem

Fireglaze och vax

Inlägg av erihj » 09 apr 2012 21:24

Jag har försökt läsa runt så gått det går men blir inte riktigt klok på ett par saker.

1.Hur månnga ggr läggs FG för absolut bästa skydd?
2. Blir det ännu bättre om man sen toppar med vax?
3. Finns det något vax som spelar extra bra ihop med FG?
4. Skiljer det sig på tekniken med maskin vid applicering av FG och vax?

MVH / erihj
Senast redigerad av 4 erihj, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Fireglaze och vax

Inlägg av Funk » 10 apr 2012 10:07

1.Polera ut ett lager tills medlet "försvinner" , lägg på ytterligare ett tunt lager med maskin och låt torka innan avtorkning.
2. Inte egentligen, men FireGlaze pärlar inte (och skall inte göra det) så om det är viktigt kan man toppa med ett rent vax.
3. Nej , men det skall absolut inte vara med polerande effekt, och så fritt från naftabaserade lösningsmedel som möjligt. DoDos kan kanske vara något..
4. Första lagret FG körs som polermedel, men andra lagret läggs bara på så det kan man kanske tycka är liknande vaxning.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

acces
Ny Medlem

Inlägg av acces » 27 apr 2012 19:59

Skall man tvätta bilen efter man polerat bilen (jag har Menzerna polerpaket) och skall man i så fall använda avfettning?
Senast redigerad av 4 acces, redigerad totalt 14 gång.

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 27 apr 2012 20:09

acces skrev:Skall man tvätta bilen efter man polerat bilen (jag har Menzerna polerpaket) och skall man i så fall använda avfettning?
Ska o ska det är ju skitbara om du kan göra det isåfall. Jag rekommenderar det för att vara säker på att få bort allt polermedel. Då tvättar du med en alkalielösning på c:a 4 % och spolar och torkar bilen ordentligt efter. Inga lackskydd som gillar vatten.

mvh
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

acces
Ny Medlem

Fireglaze och vax

Inlägg av acces » 29 apr 2012 06:47

Hur länge skall jag vänta innan jag kan tvätta bilen efter att jag lagt på FireGlaze, och är det något speciellt medel som bör undvikas?

Sedan hade jag lite problem när jag lade på medlet ang hur mycket medel jag skulle använde och hur länge jag skulle polera in det. Jag vet inte om det synns på bilden men jag lade på och körde in det en stund men det blev ganska flammigt. Skulle jag kört längre?

Bild
Bild

Så här mkt medel (eller lite mindre) hade jag till ca en halv panel. Dvs två sådana här per dörr och tre på huv och tak.

Bild
Senast redigerad av 5 acces, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 29 apr 2012 08:41

Det där är nog ganska lagom innan trissorna blivit mättade, om det är första vändan, sedan går det mindre. Andravarvet går det mndre. Blir det flammigt så beror det troligen på att du kört första vändan för lite, eller helt enkelt har föroreningar kvar i lacken.
En enda gånghar jag fårr flammighet med FG, den gången försvann det efter första tvätten.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

acces
Ny Medlem

Fireglaze och vax

Inlägg av acces » 29 apr 2012 10:32

Ja det var innan de blivit mättade, men jag lade på ungefär det samma även sen. Så jag kanske lade på för mkt. Efter att jag torkade bort andra varvet blev bilen jätte fin
Bild

Men jag är ändå lite orolig att jag var för snabb med första varvet. Hur lång tid brukar det ta för er? Kan jag tvätta bilen i dag?
Senast redigerad av 4 acces, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 29 apr 2012 11:47

Tid är svårt att bedöma, men en total behandling av en bil inkl. tvätt men ingen "riktig" polering tar väl någonstans mellan 5-7 timmar.
Tvättning kan man göra efter någon dag, om man bara kör utan annat kem än schampo, men det skadar inte att vänta ett tag..

/Thomas

Skriv svar