Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur sköter jag bilen som är behandlad med Silver Seal?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Carlsson
Ny Medlem

Hur sköter jag bilen som är behandlad med Silver Seal?

Inlägg av Carlsson » 14 jun 2012 21:02

Hej,

Jag köpte ny bil i måndags. En Audi A4 Avant -10, brilliantröd. Den är behandlad med Silver Seal Nano 2k, med två återbehandlingar sedan originalbehandlingen, senast i december 2011.

Hur sköter jag bilen på bästa sätt mellan återbehandlingarna, då jag tänker fortsätta med Silver Seal?
(Jag fick inte med något underhållsset från Smartab från bilhandlaren.)

Handtvätt med shampoo förutsätter jag är OK. Vad kan jag göra mer, utan att skada lackförseglingen? Kan/bör man använda avfettningsmedel? Kan/bör jag vaxa bilen?

Tipsa gärna om produkter som kan tänkas passa till Silver Seals lackförsegling.
Senast redigerad av 4 Carlsson, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Hur sköter jag bilen som är behandlad med Silver Seal?

Inlägg av Nisse » 14 jun 2012 21:42

Silver Seal tål petrokemisk avfettning (kallavfettning) men just nu i sommar klarar du dig utan detta...Skulle du trots att passera ett vägbygge så se till att du har en flaska tjärlösare t.ex. Autoglyms Tar remover 325ml i beredskap...ta bara bort just på den ytan...

Normalt brukar det räcka med vanligt bilschampo sommartid....Men det händer att man måste använda ett alkaliskt medel t.ex. Strovels Alfanol HD Grön och blanda 1:20 om man blivit utsatt för t.ex. trädsav, industrinedfall som har satt sig lite hårdare på lacken...Väldigt vanligt med nedfall som sätter sig lite hårdare på lacken om man t,ex, har långtidsparkerat på flygplats osv...

Om man vill kan man köpa sig en Speed Detailer för en snabb uppfräschning. Lite extra glans... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Carlsson
Ny Medlem

Re: Hur sköter jag bilen som är behandlad med Silver Seal?

Inlägg av Carlsson » 14 jun 2012 21:45

Tack för tipsen! :)

Skriv svar