Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Vilket lackskydd tycker du har längst hållbarhet?
- rkoo
- Trogen Medlem

Re: Vilket lackskydd tycker du har längst hållbarhet?
Just ja, för att svara på trådens fråga så här är mina två av de medel jag testat:
1. Zirconite
2. Ett stort gäng enstegslackskydd. Tycker de flesta hittills håller ganska lika, dvs några månader med stor variation mellan tak och huv och t ex mer utsatta nedre delen av sidorna.
1. Zirconite
2. Ett stort gäng enstegslackskydd. Tycker de flesta hittills håller ganska lika, dvs några månader med stor variation mellan tak och huv och t ex mer utsatta nedre delen av sidorna.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast

rkoo skrev:Vi kan väl nöja oss med att konstatera en viss likhet utan att säga att det verkligen är samma. Så behöver ingen bli ledsen ifall det är samma eller inte.
Har inte själv testat något av dem men blir onekligen sugen nu.
Håller med dej rkoo, jag skrev att det finns släktingar. Och då var en av mina tankar att det var likt,
r-2000......Men samma är det nog inte
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
Fredrik.Falun
- Medlem
PPS 
Senast redigerad av 4 Fredrik.Falun, redigerad totalt 14 gång.
-
crjs
- Medlem
Samma som R2000 lär det inte vara då bland annat koncistensen inte är den samma alls.
Dock luktar de ganska likt...
Skall bli ett intressant test att se hur de håller mot andra skydd..
Dock luktar de ganska likt...
Skall bli ett intressant test att se hur de håller mot andra skydd..
Senast redigerad av 4 crjs, redigerad totalt 14 gång.
-
Cogo
- Entusiast

Ni som lagt Autobrights Super Endurance, hur har ni gjort när ni lagt detta? Med maskin eller för hand? Lätt att torka av efteråt eller? Hur länge ska det ligga?
Hur länge håller det?
Hur många bilar räcker 250 ml till? tänkte slå till på detta kanske:
http://www.ebay.co.uk/itm/Car-Wax-Shop- ... 35aaa7d134
Hur länge håller det?
Hur många bilar räcker 250 ml till? tänkte slå till på detta kanske:
http://www.ebay.co.uk/itm/Car-Wax-Shop- ... 35aaa7d134
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
- jujimbo
- Entusiast

Jag har använt Autobrights Super Endurance, på två bilar, lade på det för hand, lät stå och torka nån timme, var lätt att torka av.
Hålbarhet?hmmmm skulle säga ca 1 år.....
En 250 ml flaska skulle nog räcka till minst 5 bilar beror lite på hur stora dom är och hur snål du är med medel på applicator.
Tycker du skall kolla på det här kitet istället http://www.ebay.co.uk/itm/Car-Wax-Shop- ... 4cf2eb8914 då är det med paint preppen som ger en maximal förutsättning för att ytan är helt ok för skyddet och då håller det längre
Hålbarhet?hmmmm skulle säga ca 1 år.....
En 250 ml flaska skulle nog räcka till minst 5 bilar beror lite på hur stora dom är och hur snål du är med medel på applicator.
Tycker du skall kolla på det här kitet istället http://www.ebay.co.uk/itm/Car-Wax-Shop- ... 4cf2eb8914 då är det med paint preppen som ger en maximal förutsättning för att ytan är helt ok för skyddet och då håller det längre
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast

Jag kör första varvet med toptool o mjukapads, sedan andra varvet för hand.
Ungefär som man gör med Fireglaze, Glare....Låter det ligga på länge oftast över natt, innan avtork. Men funkar att torka av tidigare bara det torkat...
Ungefär som man gör med Fireglaze, Glare....Låter det ligga på länge oftast över natt, innan avtork. Men funkar att torka av tidigare bara det torkat...
" En sjuk polernörd "
-
deciso
- Trogen Medlem

Har lagt det på ett flertal bilar. Även min egen. Lägger det med cyklokopia och mjuka pads. Bara ett lager. Du kan låta det ligga hur länge som helst. Hur lätt som helst att torka av.
Har även den dom kallar steg ett men har aldrig använt den innan. Polerat med menzerna, 3M eller trutest 150 innan och upplever det som att hållbarheten är lång.
Håller med jujimbo att minst fem bilar får du ut av en 250ml flaska.
Har även den dom kallar steg ett men har aldrig använt den innan. Polerat med menzerna, 3M eller trutest 150 innan och upplever det som att hållbarheten är lång.
Håller med jujimbo att minst fem bilar får du ut av en 250ml flaska.
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.
-
Cogo
- Entusiast

Okej, flera frågor här då. Om jag köper paketet med "Paint preppen", tar "paint preppen" bort några repor eller oxid eller skapar den någon extra glans? eller ska jag istället köra med en annan polish/rubbing? Fungerar gula allround pads till detta tror ni?
Någon info kring vilken temp som det kan vara när man lägger detta skyddet? Har ingen direkt värme i garaget, och nu börjar det krypa ner om nätterna. Ska man kanske då bara lägga på det över hela bilen och vänta någon timme, mitt på dagen, och sedan torka bort det så går man mer safe?
Mvh Magnus
Någon info kring vilken temp som det kan vara när man lägger detta skyddet? Har ingen direkt värme i garaget, och nu börjar det krypa ner om nätterna. Ska man kanske då bara lägga på det över hela bilen och vänta någon timme, mitt på dagen, och sedan torka bort det så går man mer safe?
Mvh Magnus
-
deciso
- Trogen Medlem

Har provat "paint preppen" men tyckte inte den plockade något vidare med repor. Är nog mer en cleaner.
Nu gissar jag, men tror inte det är någon fara om det ligger på över natten vid lite lägre temp.
Nu gissar jag, men tror inte det är någon fara om det ligger på över natten vid lite lägre temp.
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.
-
Cogo
- Entusiast

Är väldigt sugen på att testa detta medel.
- rkoo
- Trogen Medlem

Min, förvisso begränsade, erfarenhet av Super Endurance är att det definitivt ska torka i flera timmar innan avtorkning. Speciellt om det är ett fuktigt garage, låt det då ligga på över natten så går det lätt att torka bort. Tar man bort det för tidigt kan det bli oljig hinna kvar som måste tvättas bort.
Deras steg 1 är en glanshöjande cleaner med ytterst lite cut men lätta tvättrepor går nog bort iaf med roterande.
Steg 2 brukar även jag lägga med dubbeltrissan och mjuka pads, som jag gör med de flesta lackskydd för att få ett tunt och jämnt lager.
Deras steg 1 är en glanshöjande cleaner med ytterst lite cut men lätta tvättrepor går nog bort iaf med roterande.
Steg 2 brukar även jag lägga med dubbeltrissan och mjuka pads, som jag gör med de flesta lackskydd för att få ett tunt och jämnt lager.
-
Cogo
- Entusiast

Så om jag är nöjd med lacken och inte vill jaga repor så räcker det alltså med steg 2. Tror ni att man kan lägga denna med dubbetriss maskin och gula pads eller ska jag lägga den för hand istället med en vaxapplikator?rkoo skrev:Min, förvisso begränsade, erfarenhet av Super Endurance är att det definitivt ska torka i flera timmar innan avtorkning. Speciellt om det är ett fuktigt garage, låt det då ligga på över natten så går det lätt att torka bort. Tar man bort det för tidigt kan det bli oljig hinna kvar som måste tvättas bort.
- rkoo
- Trogen Medlem

Det går utmärkt med gula trissor.
- Jiiins
- Entusiast

Cogo skrev:Så om jag är nöjd med lacken och inte vill jaga repor så räcker det alltså med steg 2. Tror ni att man kan lägga denna med dubbetriss maskin och gula pads eller ska jag lägga den för hand istället med en vaxapplikator?rkoo skrev:Min, förvisso begränsade, erfarenhet av Super Endurance är att det definitivt ska torka i flera timmar innan avtorkning. Speciellt om det är ett fuktigt garage, låt det då ligga på över natten så går det lätt att torka bort. Tar man bort det för tidigt kan det bli oljig hinna kvar som måste tvättas bort.
Det går utmärkt med att bara lägga steg 2. Steg ett är en cleaner som då även kan plocka små fina tvättrepor på vissa lacker. Som dom flesta sk. tvåkomponents skydd så är just steg ett en cleaner för att steg två ska fästa bättre i lacken. Det är inte många sk. 2-k skydd som just är två olika medel som mixas ihop o sedan härdar ihop till en underbar yta
" En sjuk polernörd "
-
TommyJ
- Medlem
Beställde ett set autobrite som jujimbo länkade till. Få se hur snabbt jag får hem grejerna.
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

mrjohn skrev:Jag tänkte att det vore kul att höra vad ni andra tycker är det bästa lackskyddet om vi inte räknar kostnad och arbetsinsats. Detta gäller bara hållbarhet som du själv bedömmer det (exempelvis för mig långvarig glans, avrinning och lätt att hålla ren) Vi förutsatter att du har gjort ett väl utfört grundarbete.
Jag vet att vi kan snöa in i djupa diskussioner om vad hållbarhet innebär men jag ber alla lämna detta och sätta en 1:a och en 2:a på vilken produkt du tycker har bäst hållbarhet och därmed vilken produkt som du skulle föredra på din egen bruksbil om du bara fick göra en enda behandling på, säg 3 år.
1.
2.
Kort motivering:
Nybörjare som jag är på området så tänkte jag bara rösta på de två olika lackskydd som jag har använt mig av:
1. Glare!
2. Ultima Paint Guard+
Kort motivering:
Glare! ska enligt andra testare på forumet ha en helt ok hållbarhet. jag tror att det finns reklam som säger 5 år, medan andra garanterar 18 månader (vilket låter rimligare). Även om det nu bara skulle hålla 6 månader för mig så är det en vinnare...de Glare! flaskor som jag nu har hemma kommer ändå att räcka många många år
Ultima Paint Guard+ är ett mycket populärt lackskydd på detta forum
Som "nybörjare" och hobbypolerare så har jag inte haft möjlighet att testa fler lackskydd än dessa, men DiamonBrite är något som skulle vara kul att testa någon gång i framtiden.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Cogo
- Entusiast

meddela gärna vad du tyckte om produkterna.TommyJ skrev:Beställde ett set autobrite som jujimbo länkade till. Få se hur snabbt jag får hem grejerna.
-
Herman
- Ny Medlem
Om man ska göra jobbet själv:
1: Sverigevaxets hårdvax
Om man ska låta någon annan göra det:
1: Swedecoat
2: Super Wax Coat
För er som inte har testat Swedecoat: Det finns inget motsvarande på marknaden. Ytan är extrem och hållbarheten är vida överlägsen allt annat. Och det fina är att inte bara lacken behandlas, utan även fälgar, olackad plast och glas. 2 års hållbarhet, under förutsättning att man inte står parkerad under alla träd som finns, kör varmvatten i högtrycken och misshandlar med borstar. Men detta gäller ju alla behandlingar.
Super Wax Coat är lite lättare att utföra, hållbarhet 1 år. Även här behandlas alla ytor.
Sådär, nu vet ni.
1: Sverigevaxets hårdvax
Om man ska låta någon annan göra det:
1: Swedecoat
2: Super Wax Coat
För er som inte har testat Swedecoat: Det finns inget motsvarande på marknaden. Ytan är extrem och hållbarheten är vida överlägsen allt annat. Och det fina är att inte bara lacken behandlas, utan även fälgar, olackad plast och glas. 2 års hållbarhet, under förutsättning att man inte står parkerad under alla träd som finns, kör varmvatten i högtrycken och misshandlar med borstar. Men detta gäller ju alla behandlingar.
Super Wax Coat är lite lättare att utföra, hållbarhet 1 år. Även här behandlas alla ytor.
Sådär, nu vet ni.
Senast redigerad av 4 Herman, redigerad totalt 14 gång.
- rkoo
- Trogen Medlem

Herman, kan det vara så att du jobbar hos Strom Trade eller någon av dess samarbetspartners?
Sverigevaxet och Swedecoat är ju samma företag (vad jag kan se) och sponsor här på forumet så du får gärna vara öppen med vilket företag du i så fall jobbar för.
Sverigevaxet och Swedecoat är ju samma företag (vad jag kan se) och sponsor här på forumet så du får gärna vara öppen med vilket företag du i så fall jobbar för.