Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
GLARE® Professional Polish?
- Rednales
- Kemiexpert

Re: GLARE® Professional Polish?
Vilka är det då som tillverkar Fireglaze?
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast

Detta har diskuterats i en tidigare tråd, just vad som skiljer mellan Fireglaze och Glare.
När man läser om dom så förefaller dom väldigt lika: Särkilt när man läser om Glasplexin.
Nu ska jag krångla till det lite till
Min känsla är att Krontecs-lackskydds behandling är Glare?
Gå in på Glare.se och välj sedan fliken proffesionell applicering. Då kommer det upp en ny sida, Krontec välj då fliken lackskydd och sedan frågor och svar http://www.krontec.nu/fragsvar.asp . Då står det varför man ska välja Krontecs-lackonservering........För att det innehåller GLASPLEXIN!.......Men om det är så???
Ja det vill dom nog inte tala högt om if
........ Men det är min känsla att det är så 
När man läser om dom så förefaller dom väldigt lika: Särkilt när man läser om Glasplexin.
Nu ska jag krångla till det lite till
Gå in på Glare.se och välj sedan fliken proffesionell applicering. Då kommer det upp en ny sida, Krontec välj då fliken lackskydd och sedan frågor och svar http://www.krontec.nu/fragsvar.asp . Då står det varför man ska välja Krontecs-lackonservering........För att det innehåller GLASPLEXIN!.......Men om det är så???
Ja det vill dom nog inte tala högt om if
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
marcus
- Entusiast

MB International USA. CoRednales skrev:Vilka är det då som tillverkar Fireglaze?
Ja, det ser ut som att Krontec bytte till Glare för ett par år sedan.Jiiins skrev:Detta har diskuterats i en tidigare tråd, just vad som skiljer mellan Fireglaze och Glare.
Nu ska jag krångla till det lite tillMin känsla är att Krontecs-lackskydds behandling är Glare?
Ja det vill dom nog inte tala högt om if........ Men det är min känsla att det är så
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- WaxDog
- Sponsor

Nu mina vänner kom ett långt mail till min inbox, jag klipper in det oredigerat istället för att översätta. Ni får värdera det som ni vill, don´t shoot the messenger
Fire-Glaze is a 3 year polish, has 20% petroleum solvents in it, and yes it is a Glass Silicate like Glare except for the following:
Glare is heat resistant to 650 degrees. Fire-Glaze is heat resistant to 350 degrees.
Glare has a high depth shine of 110 % light reflection . Fire-Glaze has 85%
Glare is UV resistant to ABC Rays. Fire-Glaze UV resistant only to A&B
Glare forms a Covalent bond the strongest of all bonds as it becomes part of the painted surface.
Fire-Glaze only forms a Ionic Bond. Ionic bond is strong but not 5 years strong, as with Glare.
Fire-Glaze is a 3 year polish, has 20% petroleum solvents in it, and yes it is a Glass Silicate like Glare except for the following:
Glare is heat resistant to 650 degrees. Fire-Glaze is heat resistant to 350 degrees.
Glare has a high depth shine of 110 % light reflection . Fire-Glaze has 85%
Glare is UV resistant to ABC Rays. Fire-Glaze UV resistant only to A&B
Glare forms a Covalent bond the strongest of all bonds as it becomes part of the painted surface.
Fire-Glaze only forms a Ionic Bond. Ionic bond is strong but not 5 years strong, as with Glare.
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
- Kapten Haddock
- Entusiast

Jag tvivlar inte alls på att Glare är bra grejor men säljsnacket är bland det värre man hört...
Undrar om Diamond brite bildar diamant föresten..
Undrar om Diamond brite bildar diamant föresten..
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.
- WaxDog
- Sponsor

Som jag sa, värdera det som ni vill med hänsyn till just den amerikaniserade reklamen.
Det är väl mest skillnaderna som är intressanta här.
Det är väl mest skillnaderna som är intressanta här.
- Funk
- Moderator

Reklam är alltid kul..
/Thomas
110% wow , man har onekligen kommit på något fantastiskt... antingen reflekteras mer energi än man tillför, eller också har man skapat ett rätt fantastisk optiksystem i billacken.Glare has a high depth shine of 110 % light reflection . Fire-Glaze has 85%
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- WaxDog
- Sponsor

Får försvara lite här eftersom man anger glans utifrån en referensstandard, så en glansig kan ha 110% om jag inte minns fel. Här behövs det googlas, nån som är frivillig?
- Funk
- Moderator

Ja det skulle vara kul om någon hittade det.. men för mig räcker egentligen att jag gillar Glare, och såvitt jag lekmannamässigt kan bedöma är det samma sak eller åtminstone fullt jämförbart med FireGlaze
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Manor
- Moderator

Vad jag har läst så bör man lägga två lager med Glare Professional Polish.
Kan man därefter toppa med exempelvis Bilt Hamber Auto-Balm eller ett annat vax utan polermedel då och då under vintern, eller försämrar det resultatet?
Kan man därefter toppa med exempelvis Bilt Hamber Auto-Balm eller ett annat vax utan polermedel då och då under vintern, eller försämrar det resultatet?
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- WaxDog
- Sponsor

Två lager ska läggas, helt rätt.
Sedan finns det inga rekommendationer att man får eller inte får ha på ett vax efteråt.
Personligen lägger jag också ett vax ovanpå mest för att få det där extra djupet som bara vaxer ger. Senast åkte ett lager Prima Banana på med gott resultat. Inget som håller över en vinter men som sommartopping funkar det bra.
Sedan finns det inga rekommendationer att man får eller inte får ha på ett vax efteråt.
Personligen lägger jag också ett vax ovanpå mest för att få det där extra djupet som bara vaxer ger. Senast åkte ett lager Prima Banana på med gott resultat. Inget som håller över en vinter men som sommartopping funkar det bra.
- Manor
- Moderator

Stort tack för snabba och bra svar Mr WaxDogWaxDog skrev:Två lager ska läggas, helt rätt.
Jag gillar ju att vaxa och greja med bilen på våren och sommaren och är som sagt mest ute efter ett lackskydd för vintern...men om man inte kan hålla sig känns det bra att man kan ta sig en liten vaxning emellanåt då också
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
Martin
- Medlem
det verkar ju som att glare är en riktigt bra produkt då alltså:) är det något att satsa på då eller ska man hellre ta silver one:)? eller något annat men inte men en prislapp som är skjuter i höjden.
Senast redigerad av 4 Martin, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

För mig lutar det åt Glare! då den garanterat verka kunna hålla en vintersäsong och det verkar annars bara 2-komponents lackskydd klara annars. Prismässigt så ligger den också riktigt bra till...undantaget DiamonBrite från Ebay England som är ännu billigareMartin skrev:det verkar ju som att glare är en riktigt bra produkt då alltså:) är det något att satsa på då eller ska man hellre ta silver one:)? eller något annat men inte men en prislapp som är skjuter i höjden.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
Martin
- Medlem
ja kanske är värt att testa för det priset, om det är så många som säger att de är bra grejer.
Manor skrev:För mig lutar det åt Glare! då den garanterat verka kunna hålla en vintersäsong och det verkar annars bara 2-komponents lackskydd klara annars. Prismässigt så ligger den också riktigt bra till...undantaget DiamonBrite från Ebay England som är ännu billigareMartin skrev:det verkar ju som att glare är en riktigt bra produkt då alltså:) är det något att satsa på då eller ska man hellre ta silver one:)? eller något annat men inte men en prislapp som är skjuter i höjden..
Senast redigerad av 4 Martin, redigerad totalt 14 gång.
-
nyberg
- Entusiast

då har man testat glare,, körde det första varvet med TT och mjuka trissor,, plockade inga repor på frugans bmw 740da,,, dock är den hård i lacken,, och var mindre tvätt repor bara så får vara över vintern så, men tog den gråa yta och vart riktigt blank och fin halka,,, så ytan vart gode fin,
andra varvet la jag på för hand,,, lät torka ordentligt,, väldigt lätt polera av förhand.. la på alla rutor också får vi se hur det funkar,, inga problem få bort där heller,,,
så hittils är jag mycket nöjd med detta,, får vi se om den håller vintern ut
andra varvet la jag på för hand,,, lät torka ordentligt,, väldigt lätt polera av förhand.. la på alla rutor också får vi se hur det funkar,, inga problem få bort där heller,,,
så hittils är jag mycket nöjd med detta,, får vi se om den håller vintern ut
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.
Multimedia-import.se
http://www.facebook.com/MultimediaImport
http://www.facebook.com/MultimediaImport
-
Göran
Tog min toalettstol i går med glare. 
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
-
areg
- Medlem
Du vet väl om att vi har en inofficiell tråd med annorlunda poleringar?Göran skrev:Tog min toalettstol i går med glare.
Lägg in en bild på mästerverket också.
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=13&t=4293
Senast redigerad av 4 areg, redigerad totalt 14 gång.
Kör Volvo XC60 B5 Inscription 2020
-
vlanibet
- Ny Medlem
Re: GLARE® Professional Polish?Manor skrev:Vad jag har läst så bör man lägga två lager med Glare Professional Polish.
av vlanibet » 6 november 2011, 20:39
GLARE Professional Polish
Never apply carnauba wax, or polymer synthetic wax, on top of your final GLARE coat as this will adversely affect the chemical bonding process with the paint and will cause the shine to go down. There is no need to top GLARE with anything else because GLARE provides the highest shine of any other product available. This should always be the final step in any application.
Applicera aldrig karnaubavax, eller polymer syntetiskt vax, på toppen av din slutliga GLARE päls eftersom detta kommer att påverka den kemiska bindning med färg och gör att lysa för att gå ner. Det finns ingen anledning till toppen GLARE med något annat eftersom GLARE ger högsta glans någon annan produkt. Detta bör alltid vara det sista steget i alla program.
http://www.glare.com/product_detail.php?id=10
vlanibet
Senast redigerad av 4 vlanibet, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast

Enligt min syn, så är det en av dom bästa jag provat bland 1-komponents skydden. Och väldigt lättjobbat 
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "